דף הבית / מכונות / אופנועי מערכת / אופנועי מערכת: בונים ימאהה YZF-R3 למרוצים
Yamaha-YZF-R3-Racing-003

אופנועי מערכת: בונים ימאהה YZF-R3 למרוצים

פרויקט מיוחד: לקחנו ימאהה YZF-R3 חדש, ואנחנו הופכים אותו למכונת מסלול מושחזת בהתאם לתקנות קטגוריית הסופרספורט 300 של ה-FIM

כבר שנים שיש לי חלום – לבנות אופנוע למסלול בלבד. הזרע נזרע כבר ב-2009, אז התחילה אליפות של אפריליה RS125 דו-פעימתי שלא החזיקה יותר מדי זמן. במהלך השנים חיפשתי פה ושם RS125 זול, שאותו אוכל להפוך לאופנוע למסלול בלבד, אבל לא ממש מצאתי כלי שיענה על הדרישות שלי. החלום נשאר בראש על אש קטנה.

נכון לתחילת 2018 בישראל יש 2 וחצי מסלולי מרוצים ועוד אחד בבנייה. על המסלולים האלה מתקיימת באופן תדיר – לפחות כפי שנראה כרגע – אליפות ישראל בסופרבייק, שכוללת קטגוריות 1,000 ו-600 סמ"ק, והחל מהעונה הקודמת – גם קטגוריית 300 סמ"ק.

אנחנו במערכת פול גז מאמינים בלב שלם שהמסלולים בארץ, שאורכם המקסימלי פחות מ-2 ק"מ, מתאימים בדיוק לאופנועי 300 סמ"ק או אופנועי A1. יותר מזה – למרות הניסיון שיש לנו על מסלולים בארץ ובחו"ל, אנחנו מאמינים שהקטגוריה הזו – סופרספורט 300 – היא בית הספר הטוב ביותר לרכיבת מסלול, בבחינת "תלמד ללכת לפני שאתה מתחיל לרוץ". אופנועי ספורט בנפח ליטר, ואפילו אופנועי 600 סמ"ק, קצת גדולים על המסלולים המיניאטוריים שלנו, ועם כל הזהירות הנדרשת אנחנו חושבים שגם על הרוכבים שלנו. כדי להזיז מהר אופנוע ספורט גדול, בעומסים שאליהם הוא יודע להגיע ובהם הוא יודע לעבוד – צריך להתחיל קודם בקטן. והקטן הזה הוא בדיוק קטגוריית ה-300 סמ"ק.

יתרון נוסף של קטגוריית הסופרספורט 300 סמ"ק היא כמובן המחיר. האופנועים הללו זולים מאוד ועולים סביב 40 אלף ש"ח כחדשים. כלי משומש בן שנתיים-שלוש יעלה פחות מ-30 אלף ש"ח ויהווה בסיס טוב להתחלה.

ימאהה YZF-R3 - כבר רכבנו עליו במסלול מרוצים
ימאהה YZF-R3 – כבר רכבנו עליו במסלול מרוצים

SSP 300

אחרי ההחלטה לבנות אופנוע למסלול לקטגוריית הסופרספורט 300, היינו צריכים לקבל 2 החלטות משמעותיות: איזה אופנוע לרכוש ועד כמה רחוק אנחנו לוקחים אותו למסלול. את ההחלטה השנייה קיבלנו מהר מאוד: הולכים עד הסוף – הכי קרוב שאפשר לאופנועים שמתחרים באליפות העולם SSP 300 של ה-FIM, ולפי התקנות המפורטות של ה-FIM לקטגוריה הזו.

הבחירה באופנוע הייתה קצת יותר מורכבת, משום שלארץ מגיעים בייבוא סדיר כל האופנועים המאושרים על ידי ה-FIM להתחרות ב-SSP 300: ק.ט.מ RC390, הונדה CBR500R, קוואסאקי נינג'ה 300 ונינג'ה 400 החדש, וימאהה YZF-R3.

בסופו של דבר בחרנו בימאהה YZF-R3, מכמה סיבות סובייקטיביות: הק.ט.מ בעל מנוע סינגל והעדפנו טווין. ההונדה גדול וחזק יותר, אבל בשל כך ישנה מגבלת מינימום למשקל (150 ק"ג) והעדפנו כלי קל יותר. הנינג'ה 300 כבר מיושן ואינו מיוצר יותר, ואילו הגרסה החדשה של 400 הסמ"ק חדשה לחלוטין ולכן קשה יותר למצוא לה חלקים ושיפורים שיתאימו לחוקת ה-SSP 300 של ה-FIM. סביר להניח שבתוך מספר חודשים יצרניות האפטרמרקט כבר יציפו את השווקים בשיפורים, אבל אנחנו רצינו את האופנוע כאן ועכשיו.

הימאהה YZF-R3 ענה על כל הצרכים שלנו: הוא מספיק חזק – 42 כ"ס במקור, הוא מספיק קל – 169 ק"ג לפני הורדת משקל מסיבית עד ל-140 ק"ג לפי חוקת ה-SSP 300, המנוע בעל 2 צילינדרים, והאופנוע מספיק ותיק בעולם כך שניתן למצוא כל פריט אפטרמרקט שיתאים לייעודו – אופנוע מרוץ תקני. ואחרי הכל, רכבנו על ה-R3 על מסלול מרוצים בספרד במסגרת ההשקה העולמית ב-2015, כך שאנחנו יודעים איך הפלטפורמה הזו עובדת על מסלול. מתאים לנו.

עם 0 ק"מ על הנגרר - בדרך לסדנה
עם 0 ק"מ על הנגרר – בדרך לסדנה

מתחילים באיסוף

בשלב הראשון רכשנו ממטרו-מוטור, יבואנית ימאהה לישראל, YZF-R3 חדש שמחירו על הכביש 39 אלף ש"ח. את האופנוע לקחנו עם נגרר לסדנת המכונאות של מכללת עמל מקס-פיין בתל-אביב, ושם הוא עמד עם 0 ק"מ על השעון – מחכה לחלקים שיהפכו אותו מאופנוע כביש מגניב למכונת מסלול מושחזת. במסגרת העסקה, במטרו עשו מאמצים גדולים והצליחו לייבא ארצה בהזמנה מיוחדת מערכת פליטה מלאה של אקרפוביץ' ל-R3 המיועדת למרוצים.

השלב השני היה מסובך יותר, וכלל את איסוף כל החלקים הדרושים להפיכתו לאופנוע מרוץ על-פי תקנות ה-SSP 300 של ה-FIM. אם הייתי צריך ללקט מידע ברחבי הרשת על כל חלק וחלק, להשוות מוצרים של יצרנים, להשוות מחירים, לבצע הזמנות ולהמתין לכל חלק בנפרד – כנראה שהייתי מתייאש כבר בתחילת התהליך ורוכב על ה-R3 כשהוא סטוק, פשוט כי אין לי זמן לעשות את כל אלו.

כאן נכנס לתמונה שי לב, הבעלים של קבוצת המרוצים וההדרכות racetrack.co.il הממוקמת במסלול סרס שביוון. שיחה אקראית לצורך התייעצות על החלקים הדרושים ועל רמת הבנייה, חשפה בפניי את העובדה החשובה שקבוצת המרוצים שבבעלותו בונה אופנועי מרוץ – בין היתר ימאהה YZF-R3 – ומספקת לכל דורש קיטים שלמים של חלקי אפטרמרקט לבניית אופנועי מסלול – בהזמנה אישית ולפי מפרט.

תוך דקות בנינו מפרט מלא לימאהה YZF-R3 – מפרט שלוקח את ה-R3 להיות אופנוע מסלול-קצה, וגם עומד לחלוטין בתקנות הקפדניות של קטגוריית ה-SSP300. שי לב עשה לי חיים קלים וחסך לי עשרות שעות מול המחשב שבהן הייתי צריך לבצע עבודת מחקר, לקרוא חוות דעת, לבחור את החלקים ולבסוף להזמין ולחכות שיגיעו.

ממתינים לחלקים שיגיעו
ממתינים לחלקים שיגיעו

המפרט שבנינו ל-R3 כולל:

  • פיירינג מרוצים מלא של Bikeplast – עלות 475 יורו
  • משקף מרוצים של MRA – עלות 80 יורו
  • בולם אחורי של אוהלינס מדגם YA 467 המיועד ל-R3, כולל קפיץ למשקל הרוכב (עד 70 ק"ג) – עלות 777 יורו
  • קיט קארטרידג'ים וקפיצים לטלסקופים של אוהלינס, מדגם FKS 203, לפי משקל הרוכב (עד 70 ק"ג) – עלות 814 יורו
  • מחשב דיינוג'ט פאוור קומנדר להעשרת מערכת ההזרקה – עלות 400 יורו
  • מסנן אוויר – עלות 40 יורו
  • קוויקשיפטר (להעלאת הילוכים בלבד) של STARLANE – עלות 285 יורו
  • רגליות מתכווננות (ריר-סט) של LIGHTECH – עלות 335 יורו
  • קליפ-אונים למרוצים של PP-TUNING – עלות 130 יורו
  • גריפים למרוצים של RENTHAL – עלות 25 יורו
  • שרשרת וגלגלי שיניים קלים (אחורי אלומיניום) של AFAM – כולל קיצור יחס העברה – עלות 150 יורו
  • צינורות בלם מצופים פלדה שזורה של BREMBO שמבטלים את מערכת ה-ABS – עלות 130 יורו
  • רפידות בלם קדמיות למרוצים של FERODO – עלות 40 יורו
  • סט מיגון מנוע מלא, כולל מגן שרשרת וספולים, של GB RACING – עלות 225 יורו
  • סליידרים לשלדה של R&G – עלות 85 יורו
  • מדבקות אחיזה למיכל הדלק – עלות 60 יורו
  • סטנד מרוצים קדמי ואחורי של LIGHTECH – עלות 95 יורו
  • צמיגי מרוץ של דאנלופ מדגם SportSmart TT במידות המאושרות לאליפות העולם – 110/70R17 ו-150/60R17 – עלות 300 יורו

העלות הכוללת של החלקים ביוון: 4,450 יורו, ובעברית – כ-19 וחצי אלף ש"ח.

על עלות החלקים באירופה צריך להוסיף עלות משלוח ועלות מכס ישראלי. את העלויות הללו אין לנו עדיין, ובמידה ויהיו – נעדכן.

החלקים הגיעו - אפשר להתחיל
החלקים הגיעו – אפשר להתחיל

אז החלקים כולם הגיעו ארצה ואפשר להתחיל בתהליך הבנייה, שאמור להיות פשוט. על תהליך הבנייה המרתק, ועל הקשיים שבהם נתקלנו בתהליך והפתרונות שמצאנו להם, נספר בחלק הבא – שיפורסם בקרוב בליווי תמונות מכל שלב בתהליך.

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 40, רוכב על אופנועים 24 שנה ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

Husqvarna-Enduro-2019-009

הוסקוורנה חושפת את דגמי האנדורו של 2019

גם הוסקוורנה חושפת את דגמי האנדורו של 2019, יומיים אחרי חברת האם ק.ט.מ; השינויים מינוריים וכוללים סט-אפ חדש לבולמים וגרפיקה חדשה

7 תגובות

  1. פרויקט מעניין מאוד, שוב ניסיון ליצור קטגורייה יותר עממית בענף אופנועי המסלול.
    אבל יש כמה מקומות שכדאי לעמוד על דיוקם:
    קודם כל, האליפות מעוניינת לשלב כל אופנוע a2, וגם האופנוע שלכם הוא בקטגוריה a2 ולא a1.
    http://www.worldsbk.com/en/news/2017/Introduction+to+World+Supersport+300

    שנית, ימאהה כבר בוכים שהאופנועים שלהם מקופחים מבחינת כח, מקווה שיסתדרו עם התקנות:
    http://www.roadracingworld.com/news/world-supersport-300-yamaha-motor-europe-calls-out-fim-and-dorna-on-unfair-competition/

    שלישית, רשמתם שאין לכם את עלויות המשלוח והמכס של כל השינויים הנדרשים, אבל מצד שני רשמתם שכל החלקים כבר בארץ, אז אני קצת מבולבל.

    • אביעד אברהמי
      אביעד אברהמי

      1. מה שנקרא A2 באירופה זה A1 בישראל – עד 35 קילוואט (47.6 כ"ס).
      אתה יכול לקרוא על התקנות האירופאיות פה:
      http://fullgaz.co.il/?p=112562
      ועל היישום הישראלי פה:
      http://fullgaz.co.il/?p=112564

      2. נכון, אנחנו מכירים.
      כשמדובר על מסלולים בגודל מלא – ימאהה בהחלט צודקים. על המסלולים הקטנים שלנו זה לא משמעותי בעינינו – לכן בחרנו ב-R3.

      3. אל תתבלבל. כשנקבל את החשבון נעדכן.

  2. איזה אלופים!!

    מחכה ששי גם יבנה לי אופנוע מירוץ :)

  3. ספורט מוטורי זה תחום עיסוק יקר, אבל דווקא קטגוריית ה300 צריכה להיות עממית ומונגשת.
    אין שום דבר עממי ומונגש באופנוע מסלול ב60 אלף שקל, שמחייב אותך להחזיק עוד כלי תחבורה יומיומי.
    פספסנו את הפואנטה ובגדול.

    וזה עוד בכלל לפני שדיברנו על זה שהליגה לא הכי סדירה והכי יציבה שיש…

    • אביעד אברהמי
      אביעד אברהמי

      אתה צודק, האופנוע שאנחנו בונים רחוק מלהיות עממי ומונגש, אבל זו הייתה המטרה מלכתחילה – לבנות את האופנוע הכי קרוב ל-SSP 300.
      מה שכן, עם R3 משומש ב-25 אלף שקל וקצת נגיעות פה ושם, אפשר לעשות יופי של כיף מוטורי זול על מסלול.
      לגבי האליפות הלא סדירה – גם כאן אתה צודק, אבל המטרה העיקרית היא לבנות כלי למסלול (ימי מסלול), לאו דווקא למרוצים. כמובן שגם למרוצים במידה ויהיו.

  4. קראתי את הכתבה פעמיים .
    לא מצאתי איפה מזמינים קיט
    שישרוף לך את התחת ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO