דף הבית / מגזין / איוול קניוול – האב המייסד של הפריסטייל
איוול 3

איוול קניוול – האב המייסד של הפריסטייל

איוול קניוול - דמות אייקונית ומורכבת שהתניעה את תחום הפריסטייל בעולם האופנועים; אגדה בחייו

בשבוע שעבר ביצע טרוויס פסטרנה מופע מחווה לאיוול קניוול שבו ביצע פעלול שנכשל בזמנו. על פסטרנה כבר כתבנו בעבר, ועכשיו נכבד את תרומתו של קניוול לענף האופנועים בכלל ולפריסטייל בפרט.

בשנות ה-70 של המאה הקודמת, בחור אמריקאי בשם רוברט קרייג קניוול הפך לדמות מוכרת בכל העולם בזכות פעלוליו עם אופנועים – דברים שטרם נראו בעצימות כזאת. קניוול נולד בשנת 1938 ותואר בילדותו כילד פוחז ושובב שמנסה לנהוג ולרכוב על כל דבר שלא בדיוק שייך לו. הוא השתתף בתחרויות אופניים, רודאו, הוקי, קפיצות סקי, ואפילו היה אתלט בצבא ארצות הברית. אלו היו ענפים שיעצבו את המשך דרכו.

בשנות ה-60 החל קניוול להתחרות במרוצי מוטוקרוס, עד ששבר את עצם הבריח – פציעה ראשונה מתוך רשימה ארוכה מאוד. הפציעה אילצה אותו לעבור לעסוק בענף 'נורמטיבי' יותר, והוא החל לעבוד כסוכן ביטוח. לאחר ששעמם את עצמו למוות פתח סוכנות של אופנועי הונדה. באותה התקופה אופנועים יפנים לא היו פופולריים בארצות הברית והעסקים לא המריאו. דרך שיווקית מעניינת שלו הייתה להעניק 100$ הנחה למי שיצליח לנצח אותו בהורדת ידיים.

לאחר שסגר את הסוכנות החליט שהוא מגשים חלום ילדות: מופע פעלולים. המופעים הראשונים היו קטנים וצנועים, ועל מנת להתפתח הוא פנה לספונסרים. אחד מנותני החסות, סוכן אופנועי נורטון מקומי, רצה ליצור דמות-על למופעים והגה את השם שמתחרז עם שם המשפחה קניוול – EVIL, כלומר רשע. רוברט, שהתבגר מנטלית, לא רצה שיחשבו שהוא רשע, אז שינה אות אחת והתחיל לקדם את האגדה שנקראת EVEL KNIEVEL.

איוול קניוול
איוול קניוול

המופע הגדול הראשון היה בשנת 1966 וכלל קפיצות ארוכות, ווילי'ז ארוכים, מעבר דרך אש ועוד מיני פעלולים מסוכנים לאותה התקופה. אז גם התחילו ההתרסקויות והפציעות שכולם אהבו ובאו לראות. הוא צוטט בזמנו אומר שאנשים רבים לא באים לראות אותו מת אלא מתמודד עם המוות.

בקיץ 1966, בניסיון לעבור מעל 12 רכבים ומשאית, הוא פגע באחד מהם, התרסק ושבר יד ומספר צלעות. כמות המכוניות וההצלחות עלו, כשאחת לכמה מופעים הוא משבית את עצמו עם עוד שברים וזעזועי מוח. חשוב לציין שאחרי כל מופע כושל הוא תמיד חזר – לאחר תקופת התאוששות – לאותו המקום, על מנת להשלים בהצלחה את הפעלול שנכשל.

הפעלול המפורסם הבא שלו התבצע בשנת 1967, אז הוא קפץ מעל מזרקות המים במלון סיזר פאלאס בלאס וגאס. המופע צולם על מנת להיות משודר לאחר מכן בטלוויזיה. הקפיצה הייתה אסון מוחלט. הצמיגים של פעם לא הצליחו לייצר אחיזה על הרמפה הרטובה, המהירות שנוצרה לא הייתה מספקת, והוא התרסק בגדול. רשימת שברים ארוכה ותרדמת של 29 ימים הייתה התוצאה של הפעלול הזה. בביוגרפיה שנכתבה עליו נכתב שטרם המופע הוא עשה ביטוח תאונות אישיות באחת מחברות הביטוח, מה שלא היה מקובל בזמנו. הסוכן שביטח אותו פוטר לאחר מכן.

בתחילת הדרך

חצי שנה לאחר מכן, כשהוא לא הולך בצורה מלאה, הוא חזר להופיע, או יותר נכון – להתרסק, הפעם בקפיצה מעל 15 מכוניות פורד מוסטנג, ושוב התרסקות ושברים.

מופעיו של איוול קניוול היו הצלחה מסחרית אדירה. כולם רצו לראות אותו מתרסק וההצלחה הכלכלית צברה תאוצה. בשנת 1970 הוא חווה התרסקות כואבת נוספת, הפעם בקפיצה מעל 13 משאיות פפסי. מסלול התאוצה לקח אותו מהאספלט לדשא וחזרה לאספלט, ולא אפשר לו לפתח מהירות נאותה.

ב-1971, הפעם על ההארלי המפורסם, הוא קפץ מעל 19 מכוניות. פציעה נוספת הוא חווה בשנה העוקבת, ואז ב-1973 הוא ביצע את הפעלול המוצלח ביותר שלו – קפיצה מעל 50 מכוניות. באותה התקופה הוא חיפש משהו גדול יותר, ולאחר שלא אושר לו לקפוץ מעל הגרנד קניון הוא רכש שטח בסמוך לנהר הנחש באיידהו ובנה אופנוע סילון. כן, הוא חיבר מנוע סילון לאופנוע וקפץ איתו. הרוח הכשילה את הפעלול ומשכה אותו בחזרה אחורנית – אך הפעם היה מחובר מצנח לספק-אופנוע-ספק-מטוס, ולמרבה הפלא הוא לא נפגע.

איוול קניוול קופץ בפורטלנד ב-1973

הקפיצה האחרונה של קניוול התרחשה בוומבלי, אנגליה, מעל 13 אוטובוסים לונדוניים. הפציעה הפעם – שבר בחוליות הגב – גרמה לו להודיע באותו הרגע ל-90 אלף הצופים על פרישתו מהעולם של השואו. הפרישה לא החזיקה מעמד וב-1975 הוא קבע שיא בקפיצה מעל 14 אוטובוסים. למרות ששלדת ההארלי נשברה בנחיתה, הוא הצליח להישאר שלם.

אחרי עוד כמה שנים קוטביים של פרישה וחזרה הוא התרסק בשנת 1977 ופגע באחד מאנשי הצילום שאיבד את עינו. המופעים מאז הלכו והצטמצמו והוא הודיע על פרישה סופית.

קניוול, שמאז פורסם שהתמכר לסמים ואלכוהול, מת לאחר מחלה קשה בשנת 2007. לטקס הלוויה שלו הגיעו 7,500 אנשים וסלבריטאים, והוא אף שודר בטלוויזיה הלאומית. המורשת שלו השאירה דמות סינרגטית עם עולם האופנועים, דמות שמייצגת את הטירוף החיובי של הענף שמחזיק את גולשי האתר שלנו.

האופנועים

בתחילת הקריירה קניוול השתמש בהונדה 350 מהסוכנות שלו. הספונסר הראשון שלו סיפק לו נורטון 750 לשנה אחת. משם עבר לטריומף בונווויל 650. שנה נוספת עברה עם אמריקן איגל 750, ומ-1970 ועד לסוף הקריירה הוא שיתף פעולה עם היצרן שהכי מזוהה עימו – הארלי-דיווידסון, ורכב על דגם ה-XR750.

איוול קניוול – האב המייסד של ענף הפריסטייל – 2007-1938.

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

DSC_197064

נוסטלגיה: קוואסאקי ZZR1400 – מוגבל ל-300 קמ"ש

בעשור הראשון של שנות האלפיים ה-ZZR1400 היה אופנוע הספורט-תיור של קוואסאקי ואחד הכלים החזקים והמהירים בעולם בייצור סדרתי

תגובה אחת

  1. Avatar

    נהנתי לקרוא!

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן