דף הבית / מגזין / אמריקה: מעצמת גרנד-פרי
קווין שוואנץ

אמריקה: מעצמת גרנד-פרי

בין האלוף האמריקאי הראשון באליפות ה-MotoGP לבין האחרון מפרידות 28 שנים, שביניהן זכו שבעה רוכבים מארה"ב ב-15 אליפויות עולם

היום זה לא נראה כך, אבל בשנות ה-80 ותחילת שנות ה-90 רוכבי הפסים והכוכבים שלטו בכל מה שקשור לעולם האספלט, בטח בגרנד פרי. לא הרבה מכירים, אך הרוכב הראשון שבאמת חקק את שמו בספרי ההיסטוריה היה פאט הנאן (Pat Hnnnen), שניצח על גבי סוזוקי במרוץ בפינלנד, אי-שם בשנת 1976.

אנחנו נוטים לזכור רק את האלופים, ולכן השם הראשון שעולה הוא 'קינג קני' – ובשמו קני רוברטס. הוא פרץ בסערה בסוף שנות ה-70 לעולם הגרנד פרי, יחד עם סגנון שהביא מעולם השטח, וזכה בשלוש אליפויות עולם רצופות בשנות 1980-1978. השנתיים הבאות דילגו למחוזות רוכבים איטלקיים, ובשנת 1983 זרח רוכב צעיר על הונדה – רק בן 21 (ועד שמרקז זכה בשנת 2013, גם האלוף הצעיר ביותר) – וזכה בגביע הגדול. שמו פרדי ספנסר. בשנה העוקבת הוא הפסיד את האליפות ל'סטדי אדי' – אדי לאוסון על הימאהה. הלה זכה בסך של ארבע אליפויות, ועוד נחזור אליו.

אדי לאוסון
אדי לאוסון

ספנסר חזר בגדול בשנת 1985 לזכות לא באליפות אחת, אלא בשתיים! הוא השתתף באותה השנה בקטגוריות ה-250 וה-500 סמ"ק, כלומר סיים מרוץ אחד וזינק מיד לשני, וזכה בשתי האליפויות. לא היה רוכב נוסף אשר שחזר את ההישג הזה. שורת סטטיסטיקה מעניינת מאותה השנה בקטגוריה הבכירה מראה שספנסר, מתוך 12 סבבים, זכה בפול 10 פעמים, ניצח 7 מרוצים ועמד על הפודיום בעוד שלושה, לסך של 10 פעמים. בהחלט שנת שיא.

אדי לאוסון בלט בסגנונו החלק והמטעה, משום שהוא בהחלט היה המהיר ביותר. אליפות נוספת בשנת 1986 ועוד שתיים רצופות ב-88 ו-89. את האחרונה והרביעית הוא עשה על גבי הונדה. לאוסון עבר לאחר מכן לשורות קבוצת קאג'יבה, ורשם הישג מיוחד עת ניצח על גבי שלושה מותגי אופנועים שונים.

פרדי ספנסר
פרדי ספנסר

סוף העשור הציג למחוזות הבינלאומיים שני יריבים מבית, שהביאו את היריבות הספורטיבית שלהם מעולם הסופרבייק האמריקני לאליפות העולם. וויין רייני, רוכב הימאהה הכישרוני, זכה בתואר הנכסף שלוש פעמים רצופות בשנים 1992-1990. הקרבות שלו עם יריבו העיקרי קווין שוונץ המשיכו אל תוך עונת 1993, אז בעודו מוביל ב-11 נקודות, התרסק בכבדות ואיבד את השימוש ברגליו. רייני נותר משותק עד עצם היום הזה, אך הוא נותר מעורב בעולם האופנועים כבעל קבוצה בעבר וכמנהלן באיגוד האופנועים האמריקאי בהווה.

שוונץ המשיך וזכה באותה השנה באליפות היחידה והכה ראויה שלו. נתעכב קצת על רוכב ה'לאקי סטרייק סוזוקי' המפורסם – #34. הטקסני הפרוע זכור בעיקר בזכות אי-היכולת שלו לרכוב ישר או עם שני גלגלים על הקרקע. החלקות תחת כוח, תחת בלימה, ווילי'ז, אופנוע מתעוות ומתפתל, היי-סייד בהתהוות או בפעולה – הכול היה ממש על קו הגבול, ובמקרים רבים גם מעבר. בלא מעט ראיונות הוא צוטט שמבחינתו מקום שני זה עלבון וכישלון. זה הכול או כלום.

קווין שוואנץ - #34
קווין שוואנץ – #34

שוונץ הביא את האקשן והסגנון החייתי שמושך צופים. בכל פעם שעלה על מסלול האספלט הוא ניסה כמיטב יכולתו לשלוט על סוס השתי פעימות הפרוע שנקרא RGV500 ותמיד היה נחות לעומת היפנים האחרים. סגנונו הייחודי (שוונץ רוכב גבוה), קסדתו עם דוגמת השחמט, 25 ניצחונותיו ואליפות אחת – זיכו אותו בתעודת כבוד שטרם הוענקה לרוכב אחר: לאחר פרישתו בשנת 1995, חלקה בגלל פציעות וחלקה בגלל תאונתו של רייני שהשפיעה עליו רבות, ה-FIM הוציא את המספר המפורסם שלו לגמלאות יחד איתו. אף רוכב אחר מלבדו לא יזכה לרכוב עם המספר הכה מפורסם. לא להאמין שהוא כבר בן 54 ועברו 25 שנה מאז האליפות שלו.

השליטה האמריקאית דעכה בצורה משמעותית מאז פרישתו ועברה למחוזות אוסטרליה (מיק דוהאן) ואיטליה (ולנטינו רוסי). בעונת 2000 זכה באליפות קני רוברטס ג'וניור (לעולם 'הבן של') על גבי הסוזוקי, וב-2006 זכה ניקי היידן המנוח עם ההונדה, אך הם כבר לא היו חלק מהדומיננטיות האמריקאית ששלטה בשנות ה-80 ותחילת ה-90.

וויין רייני
וויין רייני

לא נסיים לפני שנזכיר עוד כמה שמות של רוכבים מעולים שלא שמו את חותמם על הגביע הנכסף, אך היו מאוד קרובים: רנדי ממולה, שזכה בסגנות לא פחות מ-4 פעמים, וג'ון קוסינסקי, שזכה בתואר ה-250 סמ"ק בעונת 1990 (התואר השני בסך הכול בקטגוריה זו יחד עם ספנסר).

המעצמה האמריקאית מנסה לחזור לימים הגדולים דרך תכנית אופרטיבית ממשלתית, שמטרתה לבנות ולבסס את השמות הבאים שיביאו את התהילה. עד אז הם ירכבו על מספרי ההיסטוריה שמראים להם 17 אליפויות, 172 ניצחונות, 466 פודיומים, 163 זכיות בפול פוזישן, ו-169 הקפות מהירות ביותר במרוץ.

הם עוד ישובו.

סרטון האליפות של קווין שוואנץ מעונת 1993:

על היריבות בין קווין שוונץ ו-וויין רייני, מתוך ערוץ היוטיוב של ה-MotoGP:

https://www.youtube.com/watch?v=jLuMZMskRCE

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

פגע וברח

פגע וברח – איך תופסים את הנמלטים?

כ-700 תאונות פגע וברח מתרחשות בישראל מדי שנה, ומשטרת ישראל מצהירה כי שיעורי הפענוח גבוהים היותר; כיצד עובד התהליך מרגע התאונה ועד לאזיקים על ידי הבורח?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO