דף הבית / חדשות / אנגליה: הצעדים הממשלתיים להורדת מספר ההרוגים בכבישים
Ducati-Audi-C-V2X-001-1080x720

אנגליה: הצעדים הממשלתיים להורדת מספר ההרוגים בכבישים

באנגליה החלו לחוקק חוקים שמטרת העל שלהם להגן על רוכבי האופנועים; בדקנו מה הרציונל הממשלתי שעומד מאחוריהם

לאחרונה פרסמנו שתי ידיעות מהממלכה הבריטית – על מצלמות רעש לאופנועים ועל איסור שימוש במערכות תקשורת לקסדה – שקיבלו אצלנו הרבה הדים מהגולשים. רצינו לבדוק מה מניע את הגורם הממשלתי באנגליה והאם מהלכים אלו נועדו להגביל את ציבור הרוכבים או להגן עליו? 

כדי לצייר תמונת מצב, בשנת 2017 נהרגו באנגליה 349 רוכבים ונפצעו מעל 18,000 (על-פי דו"ח סיכום תאונות דרכים לשנת 2017 של משרד התחבורה האנגלי – לעיון). בישראל, לשם השוואה באותה השנה, נהרגו 62 רוכבי אופנועים (על-פי דו"ח סיכום לשנת 2017 של עמותת 'אור ירוק' – לעיון).

נלך אחורה חודשיים: פרסמנו על הכוונה להתקין מצלמות רעש כנגד אופנועים רועשים מעל התקן, פיילוט שהתחיל בצרפת לאחרונה וימשיך באנגליה. בשבוע שעבר דיווחנו על הכיוון לאסור שימוש בהתקני קסדה – דיבוריות למיניהן – בזמן רכיבה. ננתח בקצרה את ההיגיון הממשלתי מאחורי שני האיסורים האלה – מתוך התפיסה שהן נעשו גם ובעיקר להגן על רוכבי האופנועים.

רעש, מעבר להפרעה הסביבתית וחברתית שהוא מעורר, משויך להתנהגות א-סוציאלית. כלומר, באופן קיומו הוא גורם לאותו רוכב – בהנחה שמדובר על רעש חורג מהתקנות ממערכת הפליטה – להיות פורע חוק. רוכב שיוצא מהבית עם התווית הזאת אינו מרוכז במאת האחוזים ברכיבה בטוחה ובאיתור הסכנות מהסובבים, אלא דואג יותר לחפש את אוכפי החוק שמחפשים אותו. הרעש הגבוה בעצמו הוא גם גורם מסיח. כלומר, חיבור שני הגורמים האלה, בחשיבה רציונלית, מביא את המחוקק להבנה שרעש גבוה יכול לגרום לתאונות.

לסיים רכיבה בבטחה זה משהו שדורש הרבה מיומנות והרבה ריכוז. על הרוכב להימנע מטעויות או להתגבר על טעויות עצמיות פוטנציאליות, על האופנוע, ממשתני הדרך והסביבה ושאר משתמשי הכביש. על מנת להגיע לרמת הריכוז האבסולוטית הזאת – על אותו רוכב להימנע מכל הסחת דעת ישירה או עקיפה. החקיקה ברוב מדינות העולם הגבילה את השימוש בטלפון סלולרי (אותו מחקרים רבים משווים לנהיגה תחת השפעת אלכוהול – מבחינת פוטנציאל הנזק) ואסרה על החזקתו והפעלתו תוך כדי נסיעה או רכיבה. לשם כך נוצר שוק גדול של דיבוריות והתקני שמע מובנים בתוך הקסדה. ראשי פרקים של מחקרים שבדקו וחקרו תאונות מהשנים האחרונות – לא רק של אופנועים, אך נתייחס רק לתחום שלנו כרגע – ביססו את ההשערה שהקשבה, דיבור ושמיעת מוזיקה בזמן רכיבה, גם אם נעשית כחוק וללא מגע בטלפון, מפחיתה את היכולת של הרוכב להתמקד במאת האחוזים בהפעלה בטוחה של האופנוע. כל תאונה עם נפגעים באנגליה מתוחקרת ונכנסת למאגר הנתונים. פה ניתן השערה מאוד הגיונית משלנו, שבכל תאונה עם פגיעה רצינית או מוות נבדק האם היה לאותו הרוכב התקן תקשורת לקסדה והאם אותו התקן היה בשימוש – כלומר האם בזמן התאונה הרוכב האזין למוזיקה או ניהל שיחת טלפון.

נחזור רגע לנתונים היבשים. בשנת 2017 (נתוני 2018 טרם פורסמו רשמית) נהרגו באנגליה 1,793 בני אדם בתאונות דרכים ונפצעו קשה 24,831. בחלוקה קטגורית מדובר על 787 נהגי רכבים שנהרגו, 470 הולכי רגל, 349 רוכבי אופנועים (47% מהתאונות בלונדון והסביבה ו-91% רוכבים מהמגדר הגברי), 101 רוכבי אופניים ו-86 הם משתמשי דרך אחרים. מה שמקפיץ את הגרפים (ראו בתחתית הידיעה) הוא מדד נוסף שנכנס לדו"ח – מספר הנפגעים ביחס למרחק המצטבר של הנסועה (Casualty rate per billion passenger miles by road user type). מדד זה נשלט אבסולוטית על-ידי רוכבי האופנועים. כלומר, מבחינה כמותית יש הרבה פחות רוכבים על הכביש לעומת נהגים, אך ההיתכנות לפגיעה היא הרבה יותר גבוהה מאשר כל משתמש דרך אחר.

באנגליה מתגאים בנתון מדהים – ירידה של 39% במספר ההרוגים בעשור (2007 לעומת 2017). מבחינתם המלחמה לעולם לא נגמרת, ויש ועדות – שחלקן עוסקות אך ורק ברוכבי אופנועים – שמטרתן להוריד את הסיכון לרמה המינימלית. האם הצעדים האחרונים ישפרו את המאזן ויאפשרו לעוד רוכבים להגיע הביתה? ימים יגידו. מה שכן, הרצינות הממסדית בזיהוי והגדרת הבעיה ולאחר מכן החתירה לפתרון היא ראויה לציון. אנחנו מאוד מעודדים את העתקת הרצינות אלינו לישראל וטיפול עמוק בכל השלבים.

טבלה הרוגים אנגליה 2017

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

KTM-790-ADV-2024-Test-029

ק.ט.מ מודיעה על הרחבת תקופת האחריות מ-2024

בד.ל.ב מוטוספורט מודיעים על הרחבת תקופת האחריות לדגמי ק.ט.מ הגדולים החל מ-2024, ובמקרים מסוימים אף להכפלתה ל-4 שנים

4 תגובות

  1. Avatar

    יש סטטיסטיקה בנוגע לאחוז מהתאונות בהן לרוכב היה התקן קסדה?

  2. Avatar
    יון ת'ור מאגנוסון

    כלומר, מספר ההרוגים בקרב רוכבי האופנוע הישראלים גבוה בערך ב- 40% ממספר ההרוגים בקרב רוכבי האופנועים הבריטיים, ביחס לגודל האוכלוסיה בשתי המדינות.

  3. בשביל להוריד סיכון למינימום יאסרו דיבורית, ואז ואסרו כלי שאינו תלת גלגלי, ואז יאסרו כלי בלי כריות אויר, ואז יאסרו כלי שאינו אוטונומי.

  4. Avatar

    האם יש סטטיסטיקות על איזה סוג רכבו ההרוגים?
    כביש,שטח,אדוונצ'ר וכו?

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן