שוק אופנועי האנדורו – הסגמנט המתפתח ביותר בשוק הדו-גלגלי הישראלי בעשור האחרון – שומר על כוחו גם בשנת 2022 ואף מתחזק במעט, כשבשנה זו נמכרו בישראל 1,347 אופנועי אנדורו מקצועיים ברישוי צהוב – גידול מ-1,300 הכלים שנמכרו בשנים 2020 ו-2021 ושיא מכירות חדש. זו השנה השביעית ברציפות שבישראל נמכרים יותר מ-1,000 אופנועי אנדורו מקצועיים בשנה – מספר עצום ביחס לגודל האוכלוסייה ולגודלו של שוק האופנועים והקטנועים המקומי. המשמעות היא, אגב, שיש בישראל כ-10,000 רוכבי אנדורו פעילים.
כבר כתבנו את זה בעבר כמה פעמים וחשוב לחזור על זה שוב: אם ב-2005 נמכרו בישראל כ-80 אופנועי אנדורו מקצועיים – רובם ככולם למתחרים באליפות ישראל באנדורו – הרי שב-2017 נמכרו בישראל כ-1,300 אופנועי אנדורו מקצועיים, ב-2018 נמכרו 1,326 כלים, ב-2019 נמכרו 1,231 כלים, ב-2020 נמכרו 1,300 כלים וכך גם ב-2021 – רובם המכריע לרוכבי פנאי של סוף שבוע בגילים שמתחילים ב-18 ומגיעים ליותר מ-60. על הסיבות לגידול הדרמטי הזה כבר כתבנו בעבר בטור 'השטח פורח', והטור הזה אקטואלי מתמיד גם בשנת 2021.

ישראל היא מעצמת אנדורו. זה לא מפליא בהתחשב באקלים הישראלי, במגוון העצום של שטחי הרכיבה הזמינים, באפשרות לרכוב כמעט בכל מקום שרוצים, וגם במצב הכלכלי האיתן בישראל (למרות משבר הקורונה) המאפשר ליותר ויותר אנשים להחזיק אופנוע יקר כתחביב ולפנאי בלבד. אצל חברינו האירופאים זה לחלוטין לא כך – מכל הבחינות.
מתוך 1,347 האופנועים שנמכרו השנה, 564 כלים הם של מותג ק.ט.מ – כמות כמעט זהה ביחס לשנה שעברה. כך או כך, כמעט 42% משוק אופנועי האנדורו שייכים למותג ק.ט.מ. על זה נוסיף 195 אופנועים של הוסקוורנה ו-155 אופנועים של גאס גאס, ונקבל כי בשנת 2021 נמכרו בישראל 914 אופנועים המגיעים ממפעלי ק.ט.מ במטיגהופן אוסטריה – כמעט 70% משוק אופנועי האנדורו הישראלי. יחסים דומים קיימים גם בשאר העולם.
בהוסקוורנה רושמים ירידה מ-289 כלים ב-2021 ל-195 כלים ב-2022, אך לעומת זאת בגאס גאס רושמים עלייה מ-122 ל-155 כלים ברישוי צהוב. גם בטא עם ירידה קלה – מ-203 אופנועי אנדורו ב-2021 ל-176 כלים ב-2022, ובשרקו רושמים עלייה קלה מ-77 כלים ב-2021 ל-83 כלים ב-2022. בהונדה מוכרים השנה 17 כלים ברישוי צהוב (אבל עשרות רבות של כלים ברישוי אפור), וב-TM מוכרים 12 אופנועי אנדורו בלבד. ימאהה נעלמת לגמרי עם הפסקת הייבוא של ה-WR250F וה-WR450F בשל היעדר תקינת כביש, אולם אופנועי פנטיק, הבנויים על פלטפורמת ה-WR, מחליפים אותם, ומהם נמכרים 58 יחידות. רייחו בכניסה מרשימה עם 47 יחידות, וגם סורון החשמלית מעלה לשטח מספר מרשים של 23 יחידות.

אופנוע האנדורו הנמכר ביותר בישראל הוא הק.ט.מ 300EXC, שממנו נמכרו 215 יחידות – 30 יחידות יותר משנה שעברה. אחיו ה-250EXC מוכר כ-180 יחידות, והמספרים האלה מסמלים את המהפך שהתחיל בשנה שעברה וממשיך ביתר שאת ב-2022 – הקאמבק של ה-300 לעומת ה-250, אחרי שבשנים האחרונות ה-250 מכרו יותר מה-300. במספרים מדובר על 475 דו-פעימתיים בנפח 300 סמ"ק, לעומת 421 כלים בעלי מנוע דו-פעימתי בנפח 250 סמ"ק. המהפך הקודם – מ-300 ל-250 סמ"ק – קרה ב-2016, כשה-250 גדל על חשבון ה-300, וכעת קרנו של ה-300 עולה מחדש.
בחלוקה בין אופנועים דו-פעימתיים לבין כאלו עם מנוע 4 פעימות, היחס לטובת הדו-פעימתיים דומה לשנים קודמות ועומד על 71% אופנועים דו-פעימתיים. במספרים מדובר על 956 אופנועים בעלי מנוע דו-פעימתי, לעומת 378 אופנועים בעלי מנוע 4 פעימות ו-23 אופנועים בעלי מנוע חשמלי. ב-2019 היחס עמד על כ-70%, ב-2018 היחס היה כ-64%, וב-2017 דובר על כ-50%. גם הנתון הזה לא מפליא, שכן רוכבי האנדורו הישראלים אוהבים אנדורו טכני-אקסטרימי, ובנוסף טכנולוגיית ההזרקה למנועי 2 פעימות הופכת את הרכיבה לקלה יותר, בנוסף למשקל הנמוך יותר של הכלים עצמם.
טבלת מכירות מלאה אופנועי אנדורו לשנת 2022 – לפי דגם
יצרן | דגם | מס' כלים |
---|---|---|
ק.ט.מ | 150EXC TPI | כ-22* |
250EXC TPI | כ-180* | |
300EXC TPI | 215 | |
250EXC-F | 47 | |
350EXC-F | כ-70** | |
450EXC-F | כ-22** | |
500EXC-F | 8 | |
סה"כ ק.ט.מ | 564 | |
הוסקוורנה | TE150i | 7 |
TE250i | 57 | |
TE300i | 80 | |
FE250 | 21 | |
FE350 | 20 | |
FE450 | 2 | |
FE501 | 8 | |
סה"כ הוסקוורנה | 195 | |
בטא | 125RR | 10 |
200RR | 10 | |
250RR | 42 | |
300RR | 50 | |
קרוסטריינר 250 | 16 | |
קרוסטריינר 300 | 34 | |
350RR | 11 | |
480RR | 2 | |
EVO 300 | 1 | |
סה"כ בטא | 176 | |
גאס גאס | EC250 | 48 |
EC300 | 48 | |
EC250F | 31 | |
EC350F | 21 | |
TXT125 | 1 | |
TXT250 | 2 | |
TXT300 | 4 | |
סה"כ גאס גאס | 155 | |
שרקו | SE-R125 | 9 |
SE-R250 | 34 | |
SE-R300 | 28 | |
SEF-R250 | 2 | |
SEF-R300 | 9 | |
SEF-R500 | 1 | |
סה"כ שרקו | 83 | |
פנאיק | XE125 | 9 |
XEF250 | 11 | |
XEF250 Trail | 38 | |
סה"כ פנטיק | 58 | |
רייחו | MR250 | 38 |
MR300 | 9 | |
סה"כ רייחו | 47 | |
סורון (חשמלי) | סטורם בי | 23 |
סה"כ סורון | 23 | |
הונדה | CRF250RX | 12 |
CRF300RX | 3 | |
CRF450RX | 2 | |
סה"כ הונדה | 17 | |
AJP | SPR250 | 7 |
SPR310R | 7 | |
SPR500R | 2 | |
סה"כ AJP | 16 | |
TM Racing | EN125 | 1 |
EN250i | 4 | |
EN300i | 6 | |
EN250Fi | 1 | |
סה"כ TM | 12 | |
SWM | SR300 | 1 |
סה"כ SWM | 1 | |
סך הכל כללי | 1,347 |
* ק.ט.מ 150EXC ו-250EXC נרשמים תחת אותו קוד דגם
** ק.ט.מ 350EXC-F ו-450EXC-F נרשמים תחת אותו קוד דגם