שוק אופנועי האנדורו – הסגמנט המתפתח ביותר בעשור האחרון – שומר על כוחו גם בשנת 2021, כשבשנה זו נמכרו בישראל 1,279 אופנועי אנדורו מקצועיים ברישוי צהוב – מספר כמעט זהה ל-1,300 הכלים שנמכרו בשנת 2020. זו השנה השישית ברציפות שבישראל נמכרים יותר מ-1,000 אופנועי אנדורו מקצועיים בשנה – מספר עצום ביחס לגודל האוכלוסייה ולגודלו של שוק האופנועים והקטנועים המקומי.
כבר כתבנו את זה בעבר כמה פעמים וחשוב לחזור על זה שוב: אם ב-2005 נמכרו בישראל כ-80 אופנועי אנדורו מקצועיים – רובם ככולם למתחרים באליפות ישראל באנדורו – הרי שב-2017 נמכרו בישראל כ-1,300 אופנועי אנדורו מקצועיים, ב-2018 נמכרו 1,326 כלים, ב-2019 נמכרו 1,231 כלים וב-2020 נמכרו 1,300 כלים – רובם המכריע לרוכבי פנאי של סוף שבוע בגילים שמתחילים ב-18 ומגיעים ליותר מ-60. על הסיבות לגידול הדרמטי הזה כבר כתבנו בעבר בטור 'השטח פורח', והטור הזה אקטואלי מתמיד גם בשנת 2021.
ישראל היא מעצמת אנדורו. זה לא מפליא בהתחשב באקלים הישראלי, במגוון העצום של שטחי הרכיבה הזמינים, באפשרות לרכוב כמעט בכל מקום שרוצים, וגם במצב הכלכלי האיתן בישראל (למרות משבר הקורונה) המאפשר ליותר ויותר אנשים להחזיק אופנוע יקר כתחביב ולפנאי בלבד. אצל חברינו האירופאים זה לחלוטין לא כך – מכל הבחינות. גם שוק אופנועי האנדורו המשומשים חווה בשנתיים האחרונות פריחה חסרת תקדים, כשהמלאים באולמות הטרייד-אין מצומצמים ביחס לעבר – אם כי אחרי 2020, שבה אולמות המשומשים התרוקנו כמעט לגמרי, בשנת 2021 מצב הדברים התאזן והביקושים למשומשים ירדו במעט ביחס ל-2020 – אולם הם עדיין גבוהים ושוק המשומשים פעיל מאוד. כך או כך, הישראלים אוהבים אנדורו!
מתוך 1,279 האופנועים שנמכרו השנה, 552 כלים הם של מותג ק.ט.מ – ירידה של 100 כלים ביחס לשנה שעברה. בק.ט.מ מסבירים את הירידה בחוסרים גדולים במלאי החדשים כתוצאה מאספקה מועטה של אופנועים, וטוענים שאם היו מגיעים כלים נוספים – הם היו נמכרים. כך או כך, יותר מ-43% משוק אופנועי האנדורו שייכים למותג ק.ט.מ. על זה נוסיף 289 אופנועים של הוסקוורנה ו-122 אופנועים של גאס גאס, ונקבל כי בשנת 2021 נמכרו בישראל 963 אופנועים המגיעים ממפעלי ק.ט.מ במטיגהופן אוסטריה – 75% משוק אופנועי האנדורו הישראלי, ונתח שוק גדול יותר במעט מ-2020.
הוסקוורנה בירידה קלה מ-311 כלים ב-2020 ל-289 כלים ב-2021, אך לעומת זאת גאס גאס בכניסה מרשימה לשוק הישראלי מוכרת 122 אופנועי אנדורו וטריאל ברישוי צהוב. בבטא עוברים את רף 200 הכלים המקצועיים ומוכרים השנה 203 אופנועי אנדורו (בנוסף לעוד כ-20 אופנועים לכביש), ובשרקו מטפסים ל-77 כלים ב-2021 לעומת 57 כים ב-2020 ו-75 כלים ב-2019. הונדה ו-TM יורדות משמעותית, כשבהונדה מוכרים השנה 8 כלים ברישוי צהוב (אבל עשרות רבות של כלים ברישוי אפור), וב-TM מוכרים 9 אופנועי אנדורו בלבד. ימאהה נעלמת לגמרי עם הפסקת הייבוא של ה-WR250F וה-WR450F בשל היעדר תקינת כביש, אולם בקרוב יחל בישראל שיווק אופנועי פנטיק המבוססים על צמד דגמי האנדורו של ימאהה.
אופנוע האנדורו הנמכר ביותר בישראל הוא הק.ט.מ 300EXC, שממנו נמכרו 185 יחידות – זאת לעומת כ-175 יחידות של ה-250EXC, המחזיק בתואר האופנוע הנמכר בישראל כבר כמה שנים ברציפות. הסיבה לירידה הדרמטית במספרים – מ-280 יחידות של 250EXC בשנה שעברה ל-180 בלבד השנה, היא חוסר חמור באספקה ובמלאי זמין. אנשי ק.ט.מ אומרים שאם היו במלאי 100 אופנועים נוספים – הם היו נמכרים.
אם מוסיפים כ-20 יחידות של ה-150EXC, וגם 85 יחידות של ההוסקוורנה TE250i ועוד 85 יחידות של ה-TE300i וכן 18 יחידות של ה-TE150i, ועוד 33 יחידות של EC250 ו-49 יחידות של EC300, יוצא שב-2021 נמכרו בישראל 651 אופנועי אנדורו עם מנוע דו-פעימתי בעל טכנולוגיית הזרקת דלק TPI של ק.ט.מ – יותר מ-50% משוק אופנועי האנדורו הישראלי.
בחלוקה בין אופנועים דו-פעימתיים לבין כאלו עם מנוע 4 פעימות, היחס לטובת הדו-פעימתיים זהה לשנה שעברה ועומד על 72.5% אופנועים דו-פעימתיים. במספרים מדובר על 928 אופנועים בעלי מנוע דו-פעימתי, לעומת 351 אופנועים בעלי מנוע 4 פעימות. ב-2019 היחס עמד על כ-70%, ב-2018 היחס היה כ-64%, וב-2017 דובר על כ-50%. גם הנתון הזה לא מפליא, שכן רוכבי האנדורו הישראלים אוהבים אנדורו טכני-אקסטרימי, ובנוסף טכנולוגיית ההזרקה למנועי 2 פעימות הופכת את הרכיבה לקלה יותר, בנוסף למשקל הנמוך יותר של הכלים עצמם. וכאמור לטענת היבואנים, אם הייתה אספקה נוספת של אופנועים דו-פעימתיים הם היו נמכרים, והיחס לטובת הדו-פעימתיים היה גדל גם ב-2021.
טבלת מכירות מלאה אופנועי אנדורו לשנת 2021 – לפי דגם
יצרן | דגם | מס' כלים |
---|---|---|
ק.ט.מ | 150EXC TPI | כ-21 |
250EXC TPI | כ-175 | |
300EXC TPI | 185 | |
250EXC-F | 54 | |
350EXC-F | כ-70 | |
450EXC-F | כ-30 | |
500EXC-F | 16 | |
פרירייד 250 | 1 | |
סה"כ ק.ט.מ | 552 | |
הוסקוורנה | TE150i | 18 |
TE250i | 85 | |
TE300i | 85 | |
FE250 | 52 | |
FE350 | 38 | |
FE450 | 5 | |
FE501 | 6 | |
סה"כ הוסקוורנה | 289 | |
בטא | 125RR | 22 |
200RR | 10 | |
250RR | 42 | |
300RR | 46 | |
קרוסטריינר 250 | 16 | |
קרוסטריינר 300 | 45 | |
350RR | 20 | |
480RR | 1 | |
EVO 300 | 1 | |
סה"כ בטא | 203 | |
גאס גאס | EC250 | 33 |
EC300 | 49 | |
EC250F | 20 | |
EC350F | 12 | |
TXT125 | 1 | |
TXT250 | 2 | |
TXT280 | 2 | |
TXT300 | 3 | |
סה"כ גאס גאס | 122 | |
שרקו | SE-R125 | 12 |
SE-R250 | 30 | |
SE-R300 | 23 | |
SEF-R250 | 1 | |
SEF-R300 | 10 | |
SEF-R450 | 1 | |
סה"כ שרקו | 77 | |
רייחו | MR250 | 5 |
MR300 | 10 | |
סה"כ רייחו | 15 | |
הונדה | CRF250RX | 5 |
CRF450RX | 3 | |
סה"כ הונדה | 8 | |
TM Racing | EN125 | 2 |
EN250i | 1 | |
EN300i | 4 | |
EN250Fi | 1 | |
EN300Fi | 1 | |
סה"כ TM | 9 | |
SWM | SR300 | 4 |
סה"כ SWM | 4 | |
סך הכל כללי | 1,279 |