דף הבית / חדשות / אפריליה מחזירה לחיים את האנטי-דייב
12_Aprilia-RS-GP-2020

אפריליה מחזירה לחיים את האנטי-דייב

אפריליה הגישו פטנט שמחזיר לחיים את מערכת האנטי-דייב למזלג הקדמי - המונעת צלילת הפרונט בעת בלימה

אפריליה הגישו מסמכי פטנט שמתאר מערכת אנטי-דייב חדשה, המונעת את שקיעת המזלג הקדמי במהלך בלימה חזקה; האם הפטנט יעשה קאמבק ויגיע לאופנועים הסדרתיים?

מערכת האנטי-דייב המונעת את שקיעתו ועיוותו של המתלה הקדמי בזמן בלימה חזקה אינה חדשה. בשנות ה-70 של המאה הקודמת הופיעה המערכת על מספר דגמי הונדה כגון ה-CB1000 וה-CB900 וגם ב-VFR750 של 1986. לאחר מכן גם בקוואסאקי הציגו את הדרך שלהם, ולא ניכנס למכניקה מאחורי שני הפטנטים אלא לתוצאה הסופית המושגת בעזרתם – כאמור, מניעת שקיעה בזמן בלימה והפרדת כוחות הבלימה והשיכוך מכוחות ההיגוי. עם הזמן צצו מערכות שמכוונות לאותו האפקט – החל מהמתלה (זרוע אופקית למעשה) הקדמי הלא-קונבנציונאלי של הבימוטה טזי (וה-H2 טזי המודרני יותר) והמשך עם מערכת הטללבר של ב.מ.וו. אך המערכות המכאניות שמחייבות חיבור שונה לקליפר הקדמי ומערכת מנופים להפעלתם יוצרת מנגנון נוסף ומורכב, שפשוט מהווה עוד משהו שעלול להתקלקל על האופנוע ולא מספק תוצאות ששוות את העניין.

Aprilia Anti-Dive (1)

באפריליה הגישו לאחרונה פטנט דומה, עם תרשים שדומה מאוד ל-RS-GP של 2020 – אופנוע ה-MotoGP של החברה. בניגוד למערכות הישנות, שפועלות תוך שימוש בנוזל הבלמים להעלאת הלחץ במזלג ובסופו של דבר יצירת מזלג קשיח מדי שמתקשה להתמודד עם זעזועי הכביש בזמן הבלימה, המערכת החדשה שמציעה אפריליה מנתבת את הכוח המופק על הקליפר הקדמי ומפעילה כוח נגדי למשקל המועמס על המזלג.

הקליפרים הקדמיים מורכבים על מתאמים רדיאליים שנעים מספר מעלות סביב הציר. בזמן הפעלת הבלם הקדמי כל יחידת הקליפר נעה באותו כיוון סיבובי של הגלגל הקדמי, וחוזרת בחזרה בעזרת קפיץ פנימי עם שחרור הבלם. בקצה האחורי של יחידת הקליפר יש ציר שמחובר בעזרת מתאם לחלק העליון של המזלג. כלומר, בזמן בלימה הציר עולה ומפעיל לחץ נגדי על המזלג, המאפשר שקיעה מינימלית וספיגת זעזועים מסוימת. החיבור למזלג, בעזרת מתאם קשתי ולא מקובע, מאפשר לקבל את מלוא תפוקת האנטי-דייב בחלק הראשון של הבלימה, וככל שמגיעים לשיא הבלימה ושיכוך המזלג – הציר מנוטרל ומבטל את האנטי-דייב. כלומר, אנו מקבלים מערכת שיכוך פרוגרסיבית מתוחכמת המונעת את השקיעה הראשונית של המזלג.

המערכת ניתנת לכיוון דרך חיבור המתאם על המזלג בנקודות שונות, ואף לפירוק מוחלט. בהנחה שעונת ה-MotoGP הייתה מתחילה כסדרה, היינו רואים את ההשפעות של אותה המערכת. כמובן, אם תהיה מוצלחת ותקבל פידבקים טובים מרוכביה – נזכה לראות אותה גם על האופנועים הסדרתיים. אולי זאת תהיה ההזדמנות של מערכת האנטי-דייב להתחיל מחדש, הפעם ברגל ימין.

Aprilia Anti-Dive (2)

Aprilia Anti-Dive (3)

Aprilia Anti-Dive (4)

Aprilia Anti-Dive (6)

Aprilia Anti-Dive (5)

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

AC1_2995

חדש בארץ: מותג האופנועים מורבידלי

מותג האופנועים מורבידלי האיטלקי-סיני מגיע לישראל תחת קבוצת בן-עזר, עם צמד קטנועים בנפח 125 ו-250 סמ"ק, ובהמשך גם אופנועי המותג; המחירים: החל מ-17 אלף ש"ח

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן