דף הבית / חדשות / בב.מ.וו עוצרים מסירות של ה-R 1300 GS זמנית
BMW-R1300GS-2024-016

בב.מ.וו עוצרים מסירות של ה-R 1300 GS זמנית

בב.מ.וו עוצרים זמנית את המסירות של ה-R 1300 GS החדש בשל בעיות שהתגלו בממסר המתנע החשמלי שעלול לגרום גם לשריפה; משפיע גם על השוק הישראלי

המסירה ללקוחות של ה-R 1300 GS – ספינת הדגל החדשה של ב.מ.וו שהוצגה בסוף שנה שעברה – נעצרת זמנית בשל חשד לפגם בממסר ההתנעה ('סטרטר ריליי') אשר יכול לגרום גם לשריפה של האופנוע.

התופעה של אופנוע חדש לגמרי אשר נקרא לתיקון (ריקול) במוסכי היצרן מוכרת, אך במקרה של ב.מ.וו וה-R 1300 GS החדש ככל הנראה מדובר על משהו אחר לגמרי. מספר דיווחים בחו"ל התקבלו על שריפה מהמנוע אשר יכולה להתרחש גם במצב של מנוע כבוי וגם בעת נסיעה. במקרה אחד דווח על התנעה ספונטנית מרובה של אופנוע, שהובילה להתחממות ולשריפה. מגזין האינטרנט '1000PS' דיווח שתופעה דומה התרחשה גם באופנוע המבחן שקיבל, ורק ניתוק של המצבר הציל את המצב.

בב.מ.וו תולים את האשמה בכשל בציפוי הפלסטיק של ממסר ההתנעה (Starter Relay) אשר יוצר לחות בתוך הממסר וגורם לו לפעול. נסביר שהממסר הוא רכיב חשמלי אשר סוגר מעגל פיקוד בזרם נמוך כדי להפעיל את מעגל ההפעלה בזרם הגבוה (המתנע החשמלי עצמו) – כלומר בלחיצה על כפתור ההתנעה מפעילים את הממסר, והממסר הוא זה שמפעיל את המתנע החשמלי. התופעה כבר גרמה לב.מ.וו לאתר 854 אופנועים בגרמניה ועוד 85 אופנועים באוסטריה ולטפל בהם במסגרת של קריאת שירות.

בשבועות האחרונים הקפיאו בב.מ.וו את המסירות בכל העולם, כולל בישראל, על-מנת לוודא שכל אופנוע שעוזב את פס הייצור או נמסר ללקוח יוצא עם ממסר תקין. על-פי ב.מ.וו, כל אופנוע שיצא את שערי המפעל אחרי 16 בינואר – כבר יצא עם ממסר תקין.

מדלק מוטורס, יבואנית ב.מ.וו לישראל, נמסר: "עודכנו על-ידי היצרן על עצירת מסירה זמנית עקב תקלה בממסר ההתנעה. לא נתקלנו בתקלה כלשהי באופנועים שהגיעו לארץ. אנו מקפידים על הוראות היצרן ולכן הקפאנו את מסירות האופנועים עד הגעת החלפים הנדרשים והחלפתם".

ממסר ההתנעה השרוף באופנוע המבחן של מגזין 1000PS
ממסר ההתנעה השרוף באופנוע המבחן של מגזין 1000PS

ה-R 1300 GS החדש של ב.מ.וו הוצג בסוף שנת 2023 והחליף את רב המכר שהוביל את מכירות חטיבת האופנועים של ב.מ.וו. מנוע הבוקסר הקלאסי עלה בנפחו ל-1,300 סמ"ק, עם צילינדרים חדשים ושסתומים מוגדלים. ההספק המרבי עלה ל-145 כ"ס ב-7,750 סמ"ק (9 כ"ס יותר לעומת קודמו) ו-15.2 קג"מ ב-6,500 סל"ד (0.6 קג"מ יותר) כאשר רוב המומנט מגיע בטווח שבין 3,600 סל"ד ל-7,800 סל"ד. כמו קודמו, יש את תזמון השסתומים המשתנה של ב.מ.וו שנקרא ShiftCam, אשר אמור לשפר את המילוי הנפחי על כל פני טווח הסל"ד. בב.מ.וו מדגישים כי מדובר במנוע בוקסר הסדרתי החזק ביותר שייצרו, וכאן הוא מפחית כמעט 4 ק"ג ממשקלו לעומת קודמו. המנוע גם קטן יותר במימדיו בזכות מיקום מחודש לתיבת ההילוכים, ומרכוז המסה נועד לשפר את התנהגות האופנוע. גל ההינע עוצב מחדש, וגם המפרק המשותף עם הזרוע האחורית לטובת עמידות טובה יותר. ב.מ.וו גם שיפרו את היכולת להסיר ולהרכיב את הגלגל האחורי דרך תכנון מחודש של האזור.

השלדה נשארה בתצורה של שני חלקים, כאשר החלק המרכזי ממשיך להיות מפלדה, בעוד האחורי הוחלף לאלומיניום קל משקל. המנוע משמש כגורם נושא עומס מרכזי, וספיגת הזעזועים נעשית כמיטב המסורת דרך בולמי הטלהלבר מלפנים והפרהלבר מאחור אשר מתחדשים ומוסיפים את המילה 'EVO' לשמם. לטענת ב.מ.וו יש יותר שיפור בגזרת הקשיחות והרגש לעומת הדור הקודם, וכן שיפור ביצירת אחיזה בגלגל האחורי. מהלכי הגלגלים נשארו זהים ועומדים על 190.5 מ"מ מלפנים ו-200 מ"מ מאחור.

מערכת המתלים החשמליים ESA מהדור האחרון, שמכוונת אוטומטית את עומס הקפיץ בבולם האחורי ואת השיכוכים, שינתה את שמה ל-DSA (ר"ת Dynamic Suspension Adjustment), והיא משנה את התגובות בהתאם למצב ניהול המנוע הנבחר וגם ניתנת לכיוון נפרד דרך יחידת השליטה. ניתן לבחור כאופציה בבקרת גובה אופנוע אדפטיבית (מוריד גובה בעמידה ברמזור לדוגמה או בתנועה איטית) ובולמים ספורטיביים וקשיחים יותר המעלים את מהלך הגלגל ב-20 מ"מ ומתאימים גם לרוכבים הבוחרים קונפגרציית שטח.

בקרת ניהול המנוע מגיעה כסטנדרט עם ארבעה מצבי רכיבה: כביש, גשם, אקו ואנדורו. ניתן להוסיף חבילת 'פרו' שמוסיפה עוד שלושה מצבים: דינמיק, דינמיק פרו ואנדורו פרו, כשאלו מאפשרים לכוון בנפרד את בקרת האחיזה, בקרת הווילי, בלימת המנוע ותגובת המצערת. יש מערכת ABS להטיה עם אפשרות לבטל את ה-ABS על הגלגל האחורי. מערכת הבלימה משולבת, כלומר לחיצה על הידית בלימה מפעילה גם את הבלם האחורי, כמו-גם לחיצה על הבלם האחורי שמפעילה את הבלם הקדמי.

ב.מ.וו מצטרפים למועדון הרדאר, עם רדאר קדמי המשמש גם להתראה בעת התקרבות לעצם במהירות וגם משמש לבקרת השיוט האדפטיבית, אשר יודעת גם לבלום את האופנוע כאשר מתקרבים במהירות לעצם מלפנים בעת שיוט. ישנה גם מערכת המתריאה על סטייה מהנתיב. אלו, יחד עם ההתרעה על עצמים המתקרבים מאחור וכאלה הנמצאים בנקודות המתות של הרוכב ומנוטרות על-ידי רדאר אחורי, משוקפות על המראות.

יש גם פנסי LED היקפיים, כולל אורות אוטומטיים ליום וללילה, בקרת שיוט, חימום לידיות הרוכב, ניטור לחץ אוויר בגלגלים, מפתח קרבה, וכן מסך TFT בגודל "6.5 עם סגנונות מסך שונים ונתונים רבים, המתממשק לטלפון הסלולרי ולמערכת התקשורת שבקסדה ומציע גם ניווט לפי חיצים. אפליקציית הרוכב מאפשרת לקבל נתונים על מועדי טיפולים, התראות על בעיות, מצב טעינת סוללת הליתיום, מצב הדלק במיכל וטווח רכיבה משוער שנותר ומספר הקילומטרים אותו עבר האופנוע.

ה-R 1300 GS מקבל עיצוב חדש ו'רזה' יותר בו הפנס הקדמי הא-סימטרי (והפוזל) מפנה את מקומות לפנס עגול יחיד ופסי DRL אלכסוניים היוצרים את האות 'X'. בב.מ.וו מדגישים כי הארגונומיה שופרה בדור החדש ויש אפשרויות לשינוי גובה בכידון, מושב ורגליות. כמובן שיש אופציות רבות לתוספות ואופציה לבחור חבילות אבזור שונות היישר מהיבואן המקומי.

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

DGR2025-shick-photo (19)

גלריה: רכיבת הג'נטלמנים של 2025

מהדורת 2025 של רכיבת הג'נטלמנים DGR התקיימה בשישי האחרון בתל-אביב, במטרה חובקת עולם לגייס כספים למלחמה בסרטן הערמונית; צפו בגלריה המיוחדת

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן