ביום חמישי שעבר, בפינת הרחובות ארלוזרוב וביאליק ברמת גן, ש', בעליו של ימאהה MT-09 פוגש בחור שמתעניין ברכישת האופנוע. השניים סיכמו על המחיר, אך בטרם לחצו ידיים ביקש ה'קונה' לעשות סיבוב קצר על האופנוע. ש' סירב, אך הבחור התעקש: "בלי סיבוב – אין עסקה. במקום ללכת למוסך שיבדוק אותו, אני אעשה עליו סיבוב קצר. אני מכונאי אופנועים. סמוך עליי. לוקח אותו וחוזר תוך חמש דקות. תהיה נינוח, הכל טוב". הבחור הניע את האופנוע ויצא לסיבוב ארוך. עד למועד כתיבת שורות אלה הוא לא חזר.
כעבור כמה דקות הבין בעליו של האופנוע שעקצו אותו: "הוא אפילו השאיר אצלי את תעודת הזהות ואת כרטיס האשראי שלו. לרגע לא חשבתי שהוא רוצה לגנוב את הכלי. רק אחרי האירוע התברר שהכרטיס גנוב והת"ז מזויפת. אכלתי אותה לגמרי – ביטוח המקיף הסתיים ולא חידשתי אותו, התקמצנתי".
המקרה של ש' איננו היחיד. בחודשים האחרונים מתפרסמות יותר ויותר עדויות על מקרים כאלו, בהם נוכל יוצר מצג שווא כאילו הוא מתעניין ברכישת הכלי, מותיר בידי בעליו של ת"ז מזויפת או כרטיס אשראי גנוב, עולה על האופנוע ונעלם כלא היה.
בסיפור נוסף שארע לפני כחודש, הועמד למכירה קוואסאקי Z900. גם במקרה הזה הבעלים נפגש עם בחור צעיר שאמר לו כי הוא מוכן לוותר על בדיקה שלפני קנייה אם יאפשר לו לעשות סיבוב קצר. הסוף – זהה: האופנוע והבחור נעלמו כלא היו. גם במקרה הזה לא היה ביטוח מקיף בתוקף.
המסקנה החד-משמעית היא לא להסכים לנסיעת מבחן כזו – גם אם העסקה תלויה בכך.
הסיבות לכך לא מסתכמות רק בסיכון של גניבת האופנוע: ישנן לא מעט בעיות משפטיות שעלולות להיווצר בנסיבות כאלו. עו"ד אסף ורשה, מבכירי עוה"ד בישראל בתחום הביטוח והנזיקין, מפרט את הסיכונים השכיחים:
לקונה אין כלל רישיון
מי ערב לכך שלאותו קונה שמתעניין ברכישת האופנוע וביקש ליטול אותו לסיבוב – יש רישיון נהיגה? במקרה בו הוא לקח את הכלי והתברר כי הוא מחוסר רישיון, בעליו, שהתיר לו לנהוג, עלול למצוא אותו בפני בעיה חמורה: בתקנות התעבורה יש סעיף בשם 'התרת נהיגה לבלתי מורשה'. מכוח אותו סעיף נקבע כי חל איסור לאפשר לאדם אחר, שהינו בלתי מורשה לנהיגה, לנהוג ברכב מבלי לבדוק האם לאותו אדם יש רישיון נהיגה ישראלי, או לחלופין האם הוא מחזיק ברישיון נהיגה מתאים לכלי הרכב עליו התיר לו לנהוג. אם בעליו של האופנוע יורשע בעבירה זו, הוא צפוי לענישה בדמות מספר חודשי פסילה בפועל – זאת בנוסף לרכיבי ענישה נוספים כגון פסילה על תנאי וקנס כספי.
לאופנוע אין ביטוח
נתוני אגף שוק ההון מלמדים כי כ-40% מהכלים הדו-גלגליים לא מבוטחים בביטוח חובה. בנוסף, רוב הרוכבים רוכשים ביטוח לנהג יחיד נקוב בשם ולא לכל נהג. במקרה שבו בעליו של האופנוע התיר לקונה לרכוב עליו, ביודעו כי אינו מבוטח, הוא עלול למצוא את עצמו בפני בעיה חמורה. אם תתרחש תאונת דרכים בה הקונה ייפצע, הוא יפנה ל'קרנית' – גוף שתפקידו לפצות נפגעים מחוסרי ביטוח. הבעיה היא שאחרי שקרנית תפצה את הרוכב, היא תתבע את מלוא הסכומים ששילמה מבעליו של הכלי, ואלו עלולים להגיע למאות אלפי שקלים ואף יותר במקרה של פציעה חמורה.
לכלי יש ביטוח אך מתיר רכיבה רק לנהגים נקובים בשם
חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, כולל אחריות מוחלטת של בעל הכלי, לכל נזק פיזי שיגרם להולך רגל, ללא קשר לשאלת האשמה בתאונה. בהינתן כי הפוליסה נקובה בשם ואינה מתירה רכיבה לגורם נוסף, במקרה של תאונה שפצעה הולך רגל, גם בעליו של הכלי נמצא בחשיפה משפטית לתביעות.
ביטוח צד ג' שמכסה רק את בעליו
במקרה שבו אירעה תאונה שבעקבותיה ניזוק רכב או כלי תחבורה אחר, ברשלנות הרוכב, בעליו עלול להימצא בפני בעיה וחשיפה משפטית לתביעות.
חובת מתן הודעה למשטרה, מוקדם ככל שניתן
כל עוד האופנוע אינו מוכרז כגנוב, בעליו שפרטיו רשומים במסוף המשטרתי חשוף לסנקציות משפטיות ופליליות במקרה שבו התבצעו עבירות. לפיכך, אם בכל זאת האופנוע נלקח לסיבוב ממנו הוא לא חזר, מוטב להודיע זאת למשטרה מוקדם ככל שניתן. הודעה כזו תכסה במידה כזו או אחרת את בעליו, גם במקרה בו הגנב עשה תאונה וגרם לנזק גוף, הן לעצמו והן לסובבים. לצד זאת, ההודעה גם תועיל מאוד במקרה בו נגרם נזק לרכוש.
נסכם ונאמר שוב: בעת מכירת אופנוע, לא נותנים לרוכש סיבוב על האופנוע. את נסיעת המבחן יבצע המכונאי שיבצע את הבדיקה לפני הקנייה בלבד. הקונה יקבל את האופנוע אך ורק אחרי העברת תשלום והעברת בעלות.

עוד קצת עליות מחירים וכבר במקום ככר לחם אפשר יהיה לשלם ביטוח.
מטופש, תנחומיי.
גם לי גנבו בזמנו אופנוע שקשרתי עם "שרשרת שגוזרים עם מספרי נייר" ועוד החבאתי אותו מאחורי הבניין, אחל'ה מקום לעבוד בשקט ולגנוב.
כנראה שכל אחד מאיתנו צריך ללמוד פעם אחת לפחות. בתקווה שתהיה פעם אחת בלבד!
בתקווה שלפחות אחרים ילמדו מזה.
בארה"ב אם אתה רוצה סיבוב על האופנוע לפני קנייה, הבעלים ייענה לבקשה רק עם מזומן בשווי האופנוע ביד. ולא מקובל ללכת למוסכניק לפני קנייה, לפחות מהניסיון שלי.