דף הבית / מגזין / בנלי – ההיסטוריה של המותג האיטלקי הוותיק ביותר
Benelli-Leoncino-005

בנלי – ההיסטוריה של המותג האיטלקי הוותיק ביותר

בנלי, החברה האיטלקית הוותיקה ביותר, הוקמה כמוסך שנועד להעניק פרנסה לאחים בנלי, התפתחה למותג איטלקי מוביל ועברה גלגולים רבים; הנה סיפורה

הסיפור של חברת האופנועים האיטלקית בנלי מעניין למדי. החברה האיטלקית המפוארת והוותיקה (שייצרה גם כלי נשק תחת השם בנלי, אך במפעל אחר), שלזכותה גם היסטוריית מרוצים מרשימה, נוסדה כבר ב-1911. שנתון זה הופך אותה לחברה האיטלקית הוותיקה ביותר ובין הוותיקות בעולם.

אבל בנלי נעו בעשורים האחרונים בין פשיטות רגל לבין ניסיונות להרים את האף מעל למים. בשנת 2005 המותג נרכש על-ידי קבוצת Qianjiang הסינית, והמשמעות המיידית הייתה הזרמת כספים רבים לשיקום החברה ולפיתוח דגמים חדשים. אוויר לנשימה – בדיוק מה שבנלי הייתה צריכה. עם הרכישה על-ידי הסינים והזרמת הכספים, החלו בבנלי בפיתוח של עשרות דגמים חדשים, כשרובם בנפחים קטנים ובינוניים. המחקר והפיתוח נשאר באיטליה ומתבצע על-ידי אנשי בנלי, אולם הייצור עצמו עבר לסין כדי להוזיל עלויות.

המנוע הראשון שחובר לשלדת אופניים
המנוע הראשון שחובר לשלדת אופניים

ההתחלה

בנלי נוסדה בעיירה פזארו שבאיטליה, בשנת 1911. לאחר ששכלה את בעלה, השקיעה אם המשפחה (טרזה בנלי) את כל ממונה במוסך משפחתי. מטרתה הייתה לספק תעסוקה יציבה לששת בניה. שניים מהם אף שלחה לשווייץ על-מנת שילמדו מכונאות, יחזרו ויפרו את העסק המשפחתי. בשנים הראשונות מוסך בנלי תיקן וטיפל בעיקר באופניים, וגם במעט כלים עם מנוע בעירה פנימית שהיו קיימים באותה התקופה. האחים בנלי צברו ניסיון בייצור עצמי של חלפים, שנעדרו באותה התקופה – ידע רב-ערך שהתחזק במלחמת העולם הראשונה, שם נדרשו לתקן ולייצר חלפים לכלים הצבאיים.

עד סוף העשור האחים בנלי פיתחו את המנוע הראשון שלהם – מנוע צילינדר יחיד דו-פעימתי בנפח 75 סמ"ק – שחובר לשלדת אופניים. בשנת 1921 כבר הוצג האופנוע האמיתי הראשון – מבחינת מכלולים – עם אותו מנוע שצמח בינתיים לנפח של 98 סמ"ק. בשנתיים לאחר מכן צמחו המנועים עוד בנפח המנוע ואף הוצגה גרסת מרוצים שהשתתפה יחד עם טונינו – אחד האחים – באליפות איטליה. טונינו בנלי זכה בארבע אליפויות איטליה בסוף שנות ה-20 עם בנלי 175, שנשא מנוע ארבע פעימות עם גל זיזים עילי יחיד, וששודרג לגל זיזים עילי כפול ב-1931. הקריירה של טונינו הסתיימה בשנה אחר כך בגלל תאונת מרוצים, והוא עצמו נהרג בתאונת דרכים ב-1937.

בנלי 500 סמ"ק משנת 1935
בנלי 500 סמ"ק משנת 1935 By Yesterdays Antique Motorcycles. – http://www.motorarchive.com/images/Benelli_1935_Type%204%20TN_1.jpg, CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7929591

רגע לפני מלחמת העולם השנייה הציגו בנלי אופנועי ארבע פעימות בנפח 250 סמ"ק ו-500 סמ"ק עם ארבעה צילינדרים, שסתומים צידיים, גל זיזים עילי כפול ומגדש טורבו. כמו כלל התעשייה, גם בנלי גויסו למאמץ הייצור המלחמתי ונדרשו לעסוק אך ורק בכך. מפעל החברה אף היה קורבן להפצצות ונהרס לגמרי. בנלי עוד הצליחו להחזיק את הראש מעל המים כשהסבו אופנועים מהעודפים הצבאיים לשימוש אזרחי. לאחר מכן, חילוקי דעות בין האחים גרמו לג'וזפה, אחד האחים, לעזוב ולהקים את מוטובי (Motobi).

ההמשך לאחר המלחמה

בתחילת שנות ה-50 הציעו בנלי מנעד אופנועי 2 ו-4 פעימות בנפחים של 500-98 סמ"ק, כשהאופנועים היו פשוטים יחסית על-מנת להתאים לתקופת השפל של אחרי המלחמה. הדגמים הנמכרים ביותר היו הלאונצ'ינו (שגרסת הסקרמבלר המודרנית עם השם הזהה נבחנה אצלנו) ו-Lion Cub. לצד ההצלחות במרוצים נקלעה כלל תעשיית האופנועים לשפל בתחילת שנות ה-60, מה שהוביל לאיחוד בין האחים כשבנלי רכשו את מוטובי. בנלי באותה התקופה העסיקה כ-600 עובדים וייצרו 300 אופנועים ביום. האיטלקים הציגו את הטורנדו, טווין בנפח 650 סמ"ק עם 57 כ"ס ו-220 ק"ג, שנועד בעיקר לשוק האמריקאי.

הבנלי Sei עם 6 צילינדרים ו-750 סמ"ק - 1975
הבנלי Sei עם 6 צילינדרים ו-750 סמ"ק – 1975

קשיים בענף כולו הובילו את מכירת בנלי לידי דה-טומסו בשנת 1972, שהובילו לקפיצה טכנולוגית עם דגמי 350 GTS ו-500 קוואטרו. בקצה הוצג ה-Sei עם שישה צילינדרים ו-750 סמ"ק (שצמחו ל-906 סמ"ק), אשר נחשב למוביל טכנולוגית על מתחריו היפנים ואף תומחר הרבה מעליהם. בשנת 1988 שוב בוצעו שינויי בעלים כשמוטוגוצי רכשה את בנלי, והקבוצה הפכה ל-Guzzi Benelli Moto S.p.A. בנלי ניסו להיכנס גם לתחום הקטנועים, אך ההצלחה לא הגיעה.

בשנת 1995 בנלי נרכשה שוב, הפעם על-ידי קבוצת מרלוני (Merloni) מאיטליה, שהציגה כמה אבי-טיפוס מעניינים ומספר דגמים שהראו את הפוטנציאל במותג הזה. בנלי הציגו את הטורנדו טריפל 900, סופרבייק עם 133 כ"ס, ואת ה-TnT 1130, היפר-נייקד שמבוסס על מנוע הטריפל של הטורנדו, עם נפח גדול יותר. האיטלקים אף הציגו גרסת מרוצים שניסתה את מזלה באליפות הסופרבייק העולמית. בנלי שמה את גאוותה על פיתוח וייצור איטלקי טהור, אך גם זה לא החזיק ובעיות אמינות וחשמל פגעו במכירות.

TnT 1300 By Piero, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1762481
TnT 1300
By Piero, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1762481

ההווה

בשנת 2005 נרכשה בנלי על-ידי קבוצת Qianjiang הסינית, שייצרה באותה השנה 1.2 מיליון אופנועים ו-2 מיליון מנועים. בנלי התרכזו בעיקר בסגמנט האופנועים הבינוניים עם אופנועים בנפחים 600-125 סמ"ק. בשנה האחרונה נחשפו דגמים בנפחים של הגדולים – כדוגמת דגם נייקד בנפח 750 סמ"ק – 752S. בעתיד הקרוב נראה סופרספורט בנפח 600 סמ"ק, אדוונצ'ר בנפח 800 סמ"ק, שני דגמי לאוצ'ינו 800 ואף אופנוע תיור עם מנוע טריפל בנפח 1,200 סמ"ק. בנלי מרכזים את עיקר המאמץ בשווקים האמריקאים, האירופאים ובמזרח – בעיקר בהודו. בנלי אף הכריזו על מיזם משותף עם הארלי-דיווידסון, שמטרתה לייצר בייבי הארלי בנפח 338 סמ"ק ובפלטפורמה משותפת – נייקד קטן בעל מנוע טווין מקבילי. נכון להיום בנלי נמצאים במצב היציב ביותר אי-פעם – עם בעלי הבית מסין שמשקיעים, כאמור, הרבה בעתיד של האיטלקים-סינים.

בשנת 2016 אופנועי בנלי החלו שוב את מסעם בישראל תחת ג'ט סטאר ישראל, שנאלצו להילחם בשם הרע שהשאיר הבנלי 654 בשנות ה-80 עם מנוע מקורר אוויר בנפח 604 סמ"ק, שספק אם תמצאו מישהו שיש לו מילה טובה לומר עליו. בשנת 2019 עלו לכביש 369 כלים, ולדעתנו יש לאופנועים הקיימים פוטנציאל מכירות גדול אף יותר בישראל, עם ליין דגמים מצוין בראשות ה-TRK502.

בנלי לאונצ'ינו 500: מוצר איטלקי עם כסף סיני
בנלי לאונצ'ינו 500: מוצר איטלקי עם כסף סיני (צילום: בני דויטש)

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

Yamaha-TMAX-560-Press-Launch-020

נגיף הקורונה עצר את השוק הדו-גלגלי הישראלי

הרבעון הראשון של שנת 2020 התחיל היטב, אולם בחודש מרץ - עם ההגבלות האזרחיות בשל נגיף הקורונה - המכירות נעצרו כמעט לגמרי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO