בב.מ.וו מציגים דור חדש לספינת הדגל הגדולה ורבת המכר, עם מנוע גדול וחזק יותר (145 כ"ס), שלדה חדשה, 12 ק"ג פחות במשקל, יותר אלקטרוניקה ויותר סטייל; קבלו את ה-R 1300 GS החדש שרוצה לשמור על הכתר בשוק האדוונצ'רים הגדולים.
אי-שם בשנת 1980 הוצג האופנוע המקורי שהתחיל את השושלת שממשיכה היום. ה-R 80 G/S שהתייחס גם לכביש וגם לשטח בשמו ( Gelände / Straße למי שיודע גרמנית) הציע מהלך גלגל ארוך וחישוק קדמי בקוטר 21″, לטובת יכולות מחוץ לאספלט. היה לו מנוע בתצורת בוקסר שטוח, בנפח 797.5 סמ"ק ומקורר אוויר. בשנת 1987 שונה המיתוג ל-GS (בלי הלוכסן), והתווספה גרסת ה-R 100 GS בנפח 980 סמ"ק, שצמחה בשנת 1994 ל-R 1100 GS הגדול יותר שהותאם הרבה יותר לכיוון הכביש. האינפלציה הקבועה של 50 סמ"ק בנפח המשיכה, לצד הטכנולוגיה ואלקטרוניקה. בשנת 1999 הנפח עלה ל-1,150 סמ"ק וב-2004 ל-1,200 סמ"ק. בשנת 2013 התווסף קירור נוזל מודרני הרבה יותר למנוע חדש ודור חדש. בשנת 2019 הוצגה הגרסה שהיום מסיימת את תפקידה – בנפח 1,250 סמ"ק – עם כל האלקטרוניקה האפשרית ומערכת תזמון שסתומים משתנה למנוע הבוקסר. זו עברה עדכונים כאלו ואחרים, כולל בשנה שעברה.
לאחר תקופה ארוכה מאוד של טפטופי מידע ותמונות שפורסמו בטעות מכוונת בתחילת השבוע, בב.מ.וו מציגים הערב את ה-R 1300 GS, שיגיע בשתי גרסאות – מותאמת יותר לכביש עם חישוקים יצוקים, וגרסת אדוונצ'ר שתוכל להוריד את הרוכב וציודו לשטח, עם חישוקי שפיצים. מנוע הבוקסר הקלאסי מטפס בנפחו ל-1,300 סמ"ק בדיוק, עם צילינדרים חדשים ושסתומים מוגדלים, וכתוצאה מכך עולה בכוחו ל-145 כ"ס ב-7,750 סמ"ק (9 כ"ס יותר לעומת קודמו) ו-15.2 קג"מ ב-6,500 סל"ד (0.6 קג"מ יותר) כאשר רוב המומנט מגיע בטווח שבין 3,600 סל"ד ל-7,800 סל"ד. כמו קודמו, יש את תזמון השסתומים המשתנה של ב.מ.וו שנקרא ShiftCam, אשר אמור לשפר את המילוי הנפחי על כל פני טווח הסל"ד. בב.מ.וו מדגישים כי מדובר במנוע בוקסר הסדרתי החזק ביותר שייצרו, וכאן הוא מפחית כמעט 4 ק"ג ממשקלו לעומת קודמו.
מערכת הפליטה מסייעת לעמוד כמובן בתקנות פליטת המזהמים העדכנית, כשב.מ.וו מדגישים כי היא מתוכננת כבר לתקנות המחמירות יותר העתידות לבוא. המנוע גם קטן יותר במימדיו בזכות מיקום מחודש לתיבת ההילוכים, ומרכוז המסה נועד לשפר את התנהגות האופנוע. גל ההינע עוצב מחדש, וגם המפרק המשותף עם הזרוע האחורית לטובת עמידות טובה יותר. ב.מ.וו גם שיפרו את היכולת להסיר ולהרכיב את הגלגל האחורי דרך תכנון מחודש של האזור.
השלדה נשארה בתצורה של שני חלקים, כאשר החלק המרכזי ממשיך להיות מפלדה, בעוד האחורי הוחלף לאלומיניום קל משקל. המנוע משמש כגורם נושא עומס מרכזי, וספיגת הזעזועים נעשית כמיטב המסורת דרך בולמי הטלהלבר מלפנים והפרהלבר מאחור אשר מתחדשים ומוסיפים את המילה 'EVO' לשמם. לטענת ב.מ.וו יש יותר שיפור בגזרת הקשיחות והרגש לעומת הדור הקודם, וכן שיפור ביצירת אחיזה בגלגל האחורי. מהלכי הגלגלים נשארו זהים ועומדים על 190.5 מ"מ מלפנים ו-200 מ"מ מאחור. ניתן לבחור חישוקים יצוקים לטובת מי שלא יבחר לרדת לשטח וחישוקי שפיצים לאמיצים שכן ירדו.
מערכת המתלים החשמליים ESA מהדור האחרון, שמכוונת אוטומטית את עומס הקפיץ בבולם האחורי ואת השיכוכים, שינתה את שמה ל-DSA (ר"ת Dynamic Suspension Adjustment), והיא משנה את התגובות בהתאם למצב ניהול המנוע הנבחר וגם ניתנת לכיוון נפרד דרך יחידת השליטה. ניתן לבחור כאופציה בבקרת גובה אופנוע אדפטיבית (מוריד גובה בעמידה ברמזור לדוגמה או בתנועה איטית) ובולמים ספורטיביים וקשיחים יותר המעלים את מהלך הגלגל ב-20 מ"מ ומתאימים גם לרוכבים הבוחרים קונפגרציית שטח.
בקרת ניהול המנוע מגיעה כסטנדרט עם ארבעה מצבי רכיבה: כביש, גשם, אקו ואנדורו. ניתן להוסיף חבילת 'פרו' שמוסיפה עוד שלושה מצבים: דינמיק, דינמיק פרו ואנדורו פרו, כשאלו מאפשרים לכוון בנפרד את בקרת האחיזה, בקרת הווילי, בלימת המנוע ותגובת המצערת. יש מערכת ABS להטיה עם אפשרות לבטל את ה-ABS על הגלגל האחורי. מערכת הבלימה משולבת, כלומר לחיצה על הידית בלימה מפעילה גם את הבלם האחורי, כמו-גם לחיצה על הבלם האחורי שמפעילה את הבלם הקדמי.
ב.מ.וו מצטרפים למועדון הרדאר, עם רדאר קדמי המשמש גם להתראה בעת התקרבות לעצם במהירות וגם משמש לבקרת השיוט האדפטיבית, אשר יודעת גם לבלום את האופנוע כאשר מתקרבים במהירות לעצם מלפנים בעת שיוט. ישנה גם מערכת המתריאה על סטייה מהנתיב. אלו, יחד עם ההתרעה על עצמים המתקרבים מאחור וכאלה הנמצאים בנקודות המתות של הרוכב ומנוטרות על-ידי רדאר אחורי, משוקפות על המראות.
יש גם פנסי LED היקפיים, כולל אורות אוטומטיים ליום וללילה, בקרת שיוט, חימום לידיות הרוכב, ניטור לחץ אוויר בגלגלים, מפתח קרבה, וכן מסך TFT בגודל "6.5 עם סגנונות מסך שונים ונתונים רבים, המתממשק לטלפון הסלולרי ולמערכת התקשורת שבקסדה ומציע גם ניווט לפי חיצים. אפליקציית הרוכב מאפשרת לקבל נתונים על מועדי טיפולים, התראות על בעיות, מצב טעינת סוללת הליתיום, מצב הדלק במיכל וטווח רכיבה משוער שנותר ומספר הקילומטרים אותו עבר האופנוע. יש גם אפשרות ליצירת קשר עם גורמי חירום במקרה שמזוהה תאונה או נפילה, אך מערכת זו לא פעילה בישראל.
ה-R 1300 GS מקבל עיצוב חדש ו'רזה' יותר בו הפנס הקדמי הא-סימטרי (והפוזל) מפנה את מקומות לפנס עגול יחיד ופסי DRL אלכסוניים היוצרים את האות 'X'. בב.מ.וו מדגישים כי הארגונומיה שופרה בדור החדש ויש אפשרויות לשינוי גובה בכידון, מושב ורגליות. כמובן שיש אופציות רבות לתוספות ואופציה לבחור חבילות אבזור שונות היישר מהיבואן המקומי.
ב.מ.וו ממשיכים לשפר ולחדד את רב המכר המזוהה כל-כך עם החברה מבוואריה. 43 שנים לאחר הצגת ה-GS המקורי מנסים בב.מ.וו לעמוד בתחרות העזה מצד דוקאטי, ק.ט.מ וטריומף בעיקר על-ידי עבודה אינטנסיבית על הפחתת משקל, שיפור החיבור של הרוכב עם הכביש והשטח, הוספת נפח וכוח ושדרוג חבילת האלקטרוניקה עם הוספת מערכת הרדאר הקדמית והאחורית. ועל כל זה מוסיפים עיצוב חדש שינסה להביא רוכבים נוספים למחנה ה-GS. גרסת ה-ADV טרם הוצגה, והיא צפויה להיחשף בשבועות הקרובים עם אבזור רב יותר, מיכל דלק מוגדל ומהלכי מתלים ארוכים יותר.
אין כרגע מידע לגבי מועד הגעה לישראל, אם כי זה אמור להיות בחודשים הקרובים. לגבי המחיר – גם כן לא ידוע, אבל ניתן להניח כי שהמחיר יעלה לעומת קודמו, בעיקר בגלל האלקטרוניקה הנוספת.
נראה אנמי ומשעמם מזכיר וי סטרום , עיצוב שאיבד את הייחודיות שלו .. חבל …