דף הבית / חדשות / ב.מ.וו מציגה גיר וקלאץ' אוטומטיים
BMW-ASA-04

ב.מ.וו מציגה גיר וקלאץ' אוטומטיים

בב.מ.וו מציגים את מערכת ה-ASA אשר מבטלת את הצורך בשימוש בידית המצמד ומאפשרת לרוכב לבחור בין החלפת הילוכים ידנית לבין אוטומטית; מ-2025 בייצור סדרתי

בב.מ.וו מציגים מערכת חדשה של גיר וקלאץ' אוטומטיים – מערכת ה-ASA (ר"ת Automated Shift Assistant), המבטלת את הצורך בשימוש ידית הקלאץ' וברגלית ההילוכים.

המערכת החדשה של ב.מ.וו מאפשרת לבחור בין תפעול תיבת ההילוכים באופן ידני או בצורה אוטומטית, ללא התערבות הרוכב. בשני המקרים המערכת מבטלת לגמרי את ידית הקלאץ'. מערכת ה-ASA נמצאת בפיתוח כחמש שנים, והיא נועדה להביא את מנגנון הקוויקשיפטר צעד אחד קדימה.

ה-ASA היא למעשה מערכת אלקטרונית עם תפעול חשמלי לקלאץ', אשר מפרידה ומשלבת את הקלאץ' במצב של זינוק מעמידה ובהחלפת הילוכים. יש מנועים חשמליים ששולטים בהפרדה ובהצמדה של הקלאץ', ומייתרים את הצורך בשימוש בידית הקלאץ'. בניגוד למערכת ה-E-Clutch החדשה של הונדה כאן אין בכלל ידית קלאץ'.

אין ידית קלאץ'
אין ידית קלאץ'

על בית המתגים בצידו השמאלי של הכידון יש כפתור המאפשר לרוכב לבחור בין מצב 'M' – שבו החלפת ההילוכים מתבצעת ידנית על-ידי רגלית ההילוכים, לבין מצב 'D' – המאפשר החלפת הילוכים אוטומטית לגמרי. מצבי ניהול המנוע השונים (גשם, ספורט, שטח) משנים בהתאם את אופי העלאת והורדת ההילוכים.

עוד פיצ'ר של המערכת הוא נעילה של ההילוכים במצב שהמנוע כבוי והסוויץ' סגור (כמו מצב 'P', פארק, בתיבת הילוכים אוטומטית של מכוניות פרטיות), כך שגנב טיפוסי לא יוכל לגלגל את האופנוע ללא המפתח. חיסרון יחסי הוא התוספת של 1.2 ק"ג למשקל, וכן נטרול האפשרות להניע בדחיפה במקרה שהמצבר מתרוקן.

פעולת המערכת דומה מאוד למנגנון הקוויקשיפטר, כלומר על ציר רגלית ההילוכים מותקן חיישן אשר מזהה את התנועה של הרגלית ויודע לפענח אם מדובר על העלאה או הורדה של הילוך. החיישן מעביר אות למערכת ניהול המנוע אשר פועלת בהתאם למצב הנדרש. בהעלאת הילוך הקוויקשיפטר דואג לניתוק רגעי של ההצתה וההזרקה כדי להעביר הילוך. מדובר בזמן קצרצר של כמה מאיות השנייה, שזהו הזמן שבו לוקח לעומס על גלגלי השיניים שבתיבת ההילוכים לרדת לאפס בין מצב של גז פתוח (עומס בין המנוע לבין הגלגל) לבין מצב של גז סגור ובלימת מנוע (עומס בין הגלגל לבין המנוע). להורדת הילוך המחשב פותח את המצערות, בעצם נותן 'גז ביניים', משווה מהירויות בין המנוע לבין ההילוך הנבחר שאליו מורידים, ומאפשר העברת הילוך חלקה.

בב.מ.וו מייעדים את מערכת ה-ASA לאופנועים הגדולים, וישלבו אותה עוד השנה ב-R 1300 GS החדש (מבחן בקרוב בפול גז), ולדגמים נוספים החל מהשנה הבאה. תוספת המחיר המשוערת עומדת על כאלף אירו.

BMW-ASA-01

BMW-ASA-03

BMW-ASA-04

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

KARIBOU (1)

מודעה: קריבו הרפתקאות אופנועים בעולם

קריבו הרפתקאות אופנועים מציעה טיולי אופנועים ייחודיים ברחבי העולם בכמה סגמנטים ובגישה קצת שונה - החל מהמסלול, דרך המלונות והמסעדות, ועד האווירה הכללית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן