צילום: תומר שמש, סלובקיה
כמה נערים בני 16 אתם מכירים שברזומה שלהם יש מרוצי אופנועים בינלאומיים? אנחנו מניחים שלא הרבה.
גב סלע בן ה-16 (בפברואר הקרוב יהיה בן 17), סיים בהצלחה בסוף השבוע האחרון את המרוץ הבינלאומי השני שלו – תחרות הסיקס דייז (ISDE) – אולימפיאדת האנדורו שנערכה השנה בסלובקיה, וכמו בכל שנה – התקיימה על פני 6 ימים מפרכים.
לפני חודשיים השתתף סלע במרוץ הבינלאומי הראשון שלו – מרוץ האקסטרים-אנדורו 'רומניאקס', כחלק מהקבוצה הישראלית שמנתה 10 רוכבים. אחרי הרומניאקס בא התיאבון, וחודש בלבד לפני הסיקס דייז התקבלה ההחלטה להשתתף גם במרוץ הזה. נציין שגב סלע היה אחרון הנרשמים למרוץ, והוא הצליח ברגע האחרון לשכור אופנוע – ק.ט.מ 300EXC – עם חבילת שירות של ק.ט.מ.
בחודש שלפני המרוץ התאמן סלע באינטנסיביות, כמה שאפשר, כדי להגיע למרוץ הכי מוכן שאפשר. המטרה – לסיים את המרוץ הקשה ולצבור ניסיון בינלאומי.
סלע נסע לסלובקיה כשבוע לפני המרוץ יחד עם תומר שמש, שישמש במרוץ כמנטור וכמכונאי עזר. השניים הביאו מהארץ חלקים רבים להרכבה על האופנוע – שיעזרו לסלע להרגיש כמה שיותר קרוב לאופנוע הפרטי שלו – למשל בולמים קדמיים ואחורי בהתאמה אישית, כידון, אגזוז, ועוד כמה חלקי ארגונומיה. היה מספיק זמן להכין את האופנוע, ועם החלקים הותקנו גם מוסים וצמיגים. בזמן שנותר עד טקס הפתיחה הלכו השניים ברגל את כל ששת הספיישלים של המרוץ, כדי ללמוד את המסלולים כמה שיותר.
טקס הפתיחה, שבו הניפו סלע ושמש את דגל ישראל, היה מרגש מאוד, ולמחרת (שני) החל המרוץ.
למי שלא מכיר את הסיקס דייז נספר שישנם חמישה ימי רכיבת אנדורו ועוד יום רכיבת מוטוקרוס. בכל אחד מימי רכיבת האנדורו צריכים המתחרים לעבור כמה ספיישלים, וביניהם קטעי קישור עם הגבלת זמן. המטרה היא לרכוב את הספיישלים מהר ככל האפשר, ולא לאחר לנקודות הביקורת שבקטעי הקישור כדי לא לחטוף עונשין. בשורה התחתונה – אתה כל היום בגז, בתוואי שטח שבדרך כלל קשה, בעומס מצטבר ובלחץ. ככה במשך 5 ימים מלאים. כדי לסיים את הסיקס דייז לא מספיק להיות רוכב טוב. צריך גם להיות חזק מנטלית וגם לדעת לנהל מרוץ. לחשוב אסטרטגית ולא טקטית.
מכיוון שנרשם אחרון – סלע מזנק אחרון ליום הראשון, מה שאומר שכ-600 רוכבים טחנו את הספיישל הראשון לפניו. עוד זה אומר שגב צריך לעקוף בסינגל הצר לא מעט רוכבים איטיים ממנו, וכל זאת בתוואי שטח בוצי ורטוב, כשהוא עדיין לומד את רוח המרוץ. את היום הראשון מסיים סלע במקום ה-50 בקטגוריית C3 (קטגוריית קלאב, אופנועים בנפח הגדול מ-450 סמ"ק 4 פעימות או גדול מ-250 סמ"ק 2 פעימות). סלע מספר שאת היום הזה הוא סיים מפורק פיזית, כשהוא לא באמת יודע איך הוא ממשיך ליום הבא. עד כדי כך המרוץ הזה קשה.
את היום השני, שהוא העתק של המסלולים של היום הראשון, התחיל סלע כשכל הגוף שלו תפוס, אבל עם הזמן הוא נכנס למרוץ, השתחרר והחל לפתח קצב רכיבה. בסיום היום סלע משפר למקום ה-39 בקטגוריה. גם ביום השלישי, אחרי שהבין שהוא צריך להתמקד יותר בספיישלים, סלע משפר מיקום – 36 בקטגוריה, כשהגוף מתחיל להתרגל לעומסים וסלע מרגיש טוב יותר.
ביום הרביעי מסלולים חדשים לגמרי – גם ספיישלים וגם קטעי קישור. גם כאן סלע נתקע מאחורי רוכבים איטיים ממנו, ובנפילה אגרסיבית בקטע קישור הוא הצליח לרסק את מצחיית הקסדה וגם לחטוף כמה מכות כואבות בגוף. המפגש עם אימו ועם תומר שמש באמצע היום עזר לו להתאושש ולהירגע, ומכאן המצב התחיל להשתפר שוב. סלע מסיים את היום הרביעי במקום ה-20, ומשפר עמדה ל-29 בדירוג הקטגוריה.
ביום החמישי הכל התחבר, וסלע מספר שהאופנוע עבד היטב ושהוא נהנה מאוד מהרכיבה – עם אווירה של סיום מרוץ. אס"ק אם תרצו. הוא מסיים 18 בקטגוריה, עם זמנים של מדליית זהב.
היום השישי הוא האפילוג של המרוץ – רכיבת מוטוקרוס על מסלול בגודל מלא – כ-2 דקות להקפה, כשמסביב הפנינג שלם של צופים ואווירה מצוינת. גב מזנק מצוין ולוקח את ההולשוט. הוא מוביל חלק גדול מהמרוץ ונעקף רק לקראת הסוף על ידי רוכב מקומי.
רק כשהסתיים המרוץ והחוויות החלו לשקוע, הבין גב סלע איזו חוויה מטורפת הוא עבר בששת הימים האלו וכמה שהוא נהנה. הוא מספר שהמרוץ תרם לו מאוד בניסיון הבינלאומי ובהבנת המרוצים, וכעת הוא מסתכל קדימה לאתגר הבא – תחרות מוטוקרוס האומות, שבה הוא ייצג את ישראל יחד עם אריאל דדיה וגל חסון. ואם אתם רוצים להבין כמה ברצינות הוא לוקח את נושא המרוצים – נספר שברגעים אלו הוא נמצא במחנה אימונים אצל סבסטיאן טורטלי בארה"ב, במוטוקרוס כמובן, וזאת כדי להגיע למוטוקרוס האומות מוכן ככל האפשר.
ומה עם בית ספר (גב סלע הוא תלמיד כיתה יב')? ובכן, "המורים בטח לא אוהבים את זה, אבל אין מה לעשות – כרגע המרוצים יותר חשובים, ועם הבגרויות יהיה בסדר…".
גב סלע מבקש להודות לד.ל.ב מוטוספורט, לסדנת האלופים, למוסך מוטוריקה ול-GU משקאות איזוטוניים וג'לים, על התמיכה במרוץ הסיקס דייז.