דף הבית / אנשים / דני פדרוסה – הרוכב הטראגי
R01-FP1-Pic3

דני פדרוסה – הרוכב הטראגי

בשנת 2006 הגיח לקטגוריית ה-MotoGP כוכב ספרדי צעיר. הכוכב הצעיר הגיע מלווה במנטור בימינו וביצרן האופנועים הגדול בעולם בשמאלו. לקטגוריה הבכירה הוא מגיע אחרי 3 אליפויות עולם רצופות בקטגוריות הקטנות – אחת ב-125 סמ"ק ושתיים רצופות ב-250 סמ"ק. עונת 2006 הייתה לעונת רוקי מוצלחת בכל קנה מידה (פרט לקנה המידה שהציב מארק מרקז ב-2013) ובה 2 ניצחונות שאליהם הוא מוסיף 6 פודיומים נוספים ומסיים במקום החמישי הכללי. מאז הספרדי הצעיר נתקל בחומה בצורה בדרכו לתואר האליפות בדמותם של קייסי סטונר, מאלף הפרא האדום של דוקאטי ו'בוא תציל אותנו' ברפסול הונדה, ולנטינו רוסי בשני תאריו האחרונים על הימאהה, חורחה לורנזו, האס של ימאהה לאחר עידן רוסי – גם הוא ספרדי צעיר, ואחרון חביב הלא הוא מארק מרקז.

בשנים הראשונות שלו בקטגוריה הבכירה פדרוסה חטף עלבונות על ימין ועל שמאל על ההתנהגות הכוחנית של המנטור הצמוד שלו, אלברטו פוייג', ועל פעולות של הונדה שתחת כנפיה הוא שוכן כל הקריירה שלו. אם בשנים הראשונות 'הגיע לו', הרי בשנים האחרונות הרוכב, שכבר אינו צעיר יותר, מעורר סימפטיה ואמפטיה. כמות התגובות הארסית כנגדו היא עצומה, וכל רייסר מקלדת נוהג לעלוב בו תכופות ולתהות למה הונדה עדיין נותנים לו את מושב הרפסול-הונדה.

דניאל פדרוסה – הצנון או שמא הרוכב הטראגי?

דני פדרוסה נולד ב-29.9.1985  ב-Sabadell, עיירה שנמצאת בסמוך לברצלונה ובמרחק של 20 ק"מ מהמסלול בקטלוניה. לרכב על אופנועים החל כבר בגיל 4 על איטלג'ט 50 סמ"ק עם גלגלי עזר. מרוצי חברים דני הצעיר חווה כבר מגיל 6 כשהוא רוכב על קאוואסאקי מיניבייק רפליקה. כבר בגיל 9 פדרוסה מתחרה במרוצים של ממש באליפות המיניבייק הספרדית. בעונתו הראשונה דני מסיים במקום השני. בעונה שאחריה דני לא מצליח לשפר את התוצאות שלו כשהוא חווה בעיות בריאות במהלך העונה ומסיים במקום השלישי. עם התרבות מוטורית העשירה של ספרד וכישרון לרוב, הסיפור של פדרוסה היה מסתיים כאן לו אלברטו פוייג' לא היה נכנס לחייו. ב-1999 פדרוסה לוקח חלק ב-Movistar Activa Cup, סדרה בהדרכתו של פוייג' שמטרתה לקדם רוכבים ספרדים צעירים. מהסדרה פוייג' בוחר לקדם 3 רוכבים צעירים – חואן אוליבה, טוני אליאס ודני פדרוסה. מהשלושה פוייג' בוחר להמר על פדרוסה, שבתמורה זוכה באליפות ה-125 סמ"ק בעונתו השלישית בקטגוריה ובעוד שתי אליפויות רצופות ב-250 סמ"ק, כשאת האליפות הראשונה ב-250 סמ"ק דני קוטף בעונת הרוקי שלו ועוד אחרי שהוא מחלים מתאונה בפיליפ איילנד בה הוא שובר את שני קרסוליו, ומבלי להתאמן באמת לקראת עונת הבכורה שלו ב-250. תמורה נוספת היא נאמנות בלתי מסויגת לפוייג' לאורך השנים, כשהוא בעצם הופך את פוייג' לאחד האנשים החזקים בקבוצת רפסול-הונדה. בקטגוריות הקטנות פדרוסה מצליח לנטרל את  נטייתו להיפצע. ה-MotoGP, לעומת זאת, יתגלה כאכזרי יותר לפציעות.

2014 הייתה עונתו התשיעית של פדרוסה. הוא אמנם לא זכה באליפות, אך מעולם לא סיים נמוך מהמקום החמישי באליפות, כשלרוב הוא מסיים במקומות שני ושלישי. עונת 2015 עומדת בפתח, אך לנו נראה כי רק עקב התערבות שמימית פדרוסה יכול לזכות בתואר האליפות. כך נראה כי רוכב מוכשר מאוד יסיים את קריירת הרכיבה שלו מבלי שיזכה בתואר האליפות בקטגוריה הבכירה.

מרוץ אחד ב-2012 עמד בין פדרוסה לתואר האליפות. את עונת 2012 פדרוסה מתחיל נקי מפציעות, וזאת אחת העונות הבודדות בהן פדרוסה לא סובל מפציעה. את העונה פדרוסה מתחיל כהרגלו – בינוני, כשהוא מסיים במקומות שני, שלישי ורביעי. אבל בסקסנרינג פדרוסה סוף סוף באמת מגיע לעונת 2012. הוא מנצח את לורנזו ב-14.996 שניות, שזה נצח נצחים במושגי MotoGP. במוג'לו ובלגונה-סקה פדרוסה מסיים שני ושלישי בהתאמה. למיזאנו פדרוסה מגיע אחרי שני ניצחונות רצופים באינדיאנה וברנו, בשיא כושרו. בדירוג פדרוסה מקדים את לורנזו ב-18 אלפיות, והוא שופע ביטחון לקראת המרוץ. שניות אחדות לפני הזינוק קארל אברהם מצליח לדומם את הדוקאטי שלו בגריד ולעצור את הזינוק למרוץ. הגריד מסתדר מחדש, מחמם צמיגים, שמשיות וכל התהליך, כולל הקפת חימום, ואז מצליח אחד המכונאים של פדרוסה לתקוע את מחמם הצמיגים הקדמי בין הצמיג לבין הכנף. הצוות מפנה את האופנוע לפיטס, משחרר את המחמם הסורר, מניעים את האופנוע ושולחים את פדרוסה לחימום. על הנעת האופנוע בפיט ליין פדרוסה נענש בכך שהוא מזנק מהמקום ה-22 והאחרון.פדרוסה מזנק היישר למקום ה-12 אבל אז, רגע לסיום ההקפה הראשונה, הקטור ברברה פוגע בחלקו האחורי של פדרוסה ומסיים לו את המרוץ. המזל, שתמיד היה במחסור אצל פדרוסה, מכה בו שוב, והפער בינו ובין לורנזו שעמד על 13 נקודות גדל ל-38 נקודות. פדרוסה ינצח את כל שאר המרוצים שנותרו ב-2012 פרט לפיליפ איילנד, שם הוא מתרסק כשהוא מוביל את המרוץ בניסיון של הכל או לא כלום.

ושוב אנחנו חוזרים למרוץ במיזאנו. אמנם הקטור ברברה עושה חיסול ממוקד לאליפות של פדרוסה, אבל גם צוות המכונאים שלו אחראי במידה רבה לתוצאות המרוץ. אלוהים נמצא בפרטים הקטנים, השטן גם, ורק הצוות של פדרוסה לא שולט בפרטים הקטנים של שליפת מחמם צמיגים וספר החוקים שאוסר להתניע בפיט ליין. אנחנו חושבים שסאת ייסוריו של פדרוסה התמלאה אז ולבנו נכמר.

מספר סוגיות מעיבות על הקריירה של דני פדרוסה

הראשונה היא שמירת האמונים האין סופית של פדרוסה לפוייג'. הרקע הכלכלי של משפחת פדרוסה, שהיה רחוק מלאפשר פריצה לרוכב המוכשר, יחד עם אופיו המופנם, אולי מסבירים את שמירת האמונים הטוטאלית של פדרוסה לפוייג'. לעניות דעתנו, ההתנהלות הכוחנית של פוייג' בקבוצת רפסול-הונדה והן בסבב פוגעים בפדרוסה.

השנייה היא מערכת היחסים של פדרוסה עם הונדה. פדרוסה מגיע להונדה ב-2006 כמושיע של הונדה מול העליונות של רוסי את ימאהה. כבר בעונה הראשונה ב-2006 הוא מקבל יחס מועדף מהונדה. עד כדי כך שהונדה, בהתנהלות מטופשת עם חלקי הפיתוח שהם שותלים באופנוע של היידן, כמעט וגוזלים במו ידיהם את התואר מהיידן גם בלי ההתרסקות של פדרוסה במרוץ באסטוריל שלוקחת עמה את היידן. היידן זוכה באליפות בדרך נס בסופו של דבר, אבל הכתם על ההתנהלות של הונדה ופוייג' דבק בפדרוסה.

שמועה אומרת שגם המעבר למנועי 800 סמ"ק היה ניסיון של הונדה להקל על פדרוסה את מלאכת האליפות. ללא הצלחה, שהרי את העונה הראשונה של ה-800 סטונר ודוקאטי כובשים בסערה. לאחר מכן יהיה זה שוב רוסי שכובש את התואר ב-2008 ו-2009 עם הימאהה 800 סמ"ק. לורנזו וימאהה כובשים את 2010. הונדה, שקצת התייאשו מפדרוסה, מחתימים את קייסי סטונר לעונת 2011, כשקייסי גומל להם מיד באליפות ראשונה מאז 2006. לקראת 2013 הונדה, בכוחניות הידועה שלה, גורמת לביטול חוק הרוקי'ז האוסר על רוכבים חדשים להתחרות בקבוצות מפעל (חוק שמלכתחילה נולד בלחץ של הונדה לאחר החתמתו של לורנזו בימאהה), ובכך מאפשרת את החתמתו של אחד מארק מרקז. ועל כך נאמר: "הונדה נתנה והונדה לקחה".

השלישית היא מחסור ב-Killer Instinct. פדרוסה ידוע ביכולתו לברוח בחוד ולנהל מרוץ מושלם כשהוא מוביל הרחק מלפנים. במרוצים צמודים, רוכבים אגרסיביים ממנו כרוסי, מרקז, לורנזו ואפילו סטונר, אוכלים אותו חי על המסלול. אולי זה חלק מאופיו המופנם של פדרוסה, אבל אנחנו נוטים לחשוב שצוות מתאים סביבו היה יכול להועיל לפדרוסה בנושא זה.

הרביעית היא נטייתו של פדרוסה להיפצע. כבר ב-2003, בעונת האליפות שלו ב-125 סמ"ק, פדרוסה ניצל בנס כשהוא מצליח לזכות באליפות במלזיה ולשבור את שני קרסוליו שבוע לאחר מכן בפיליפ איילנד. ב-250 סמ"ק פדרוסה חווה פציעה אחת, אבל ב-MotoGP זאת כבר מגפה. העונות היחידות בהן לא חווה פציעה הן 2012 ו-2014. בשאר העונות פדרוסה חווה פציעות משמעותיות שהשפיעו על יכולתו לרכב. ב-2008 ו-2009 פדרוסה חווה 3 פציעות משמעותיות בכל אחת מהעונות. כמו שאמרנו – מגפה.

החמישית והאחרונה היא הרוכבים סביבו. פדרוסה רוכב בסוף העידן של רוסי, בתחילת העידן של מרקז, ובאמצע הוא פוגש את סטונר שמוציא קסמים מהדוקאטי ולאחר מכן מההונדה, ואת לורנזו שביחד עם הימאהה הם צוות מנצח.

עונת 2015 עומדת בפתח. לא שהיינו מהמרים כנגד מרקז, וגם אם כן הקלף הנבחר היה לורנזו. רוסי כבר מזמן כאן בשביל לעשות חיים. פדרוסה אמנם עוד כאן, אבל רק מהלך אליפות יוצא דופן וצדק פואטי יביאו לפדרוסה אליפות עולם.

 

אודות נעם יעקובסון

נעם יעקובסון
מסקר מרוצי MotoGP ומסביב. אופנוען בכל רמ"ח אבריו בעבר. אבא לשתי רוכבות בימבה ג'וק בהווה... איללכא וסובבו בגז.

עשוי לעניין אותך

Suzuki GT750

נוסטלגיה: סוזוקי GT750 – ג'אמוס המים

ה-GT750 של סוזוקי מתהדר בתואר ה-750 סמ"ק הראשון של יפן עם מנוע שלושה צילינדרים, שתי פעימות ואחד קירור מים; שנות ה-70 העליזות

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן