דף הבית / חדשות / דעה: גניבת אופנועים וטיפול הרשויות
Israel Police

דעה: גניבת אופנועים וטיפול הרשויות

אחד מכל חמישה כלי רכב שנגנבים בישראל הוא דו-גלגלי; מדובר במכת מדינה, והרשויות עומדות חסרות אונים מול התופעה; עו"ד אסף ורשה מציע פתרונות

כתב: עוד אסף ורשה

לפני מספר ימים פורסם סיפורם של תושבי מצפה דני, ישוב הסמוך למכמש במזרח בנימין, שאיתרו בכוחות עצמם אופנוע גנוב במאהל בדואי סמוך למבואות יריחו. אחד התושבים גילה בבוקר כי אופנוע השטח שלו נעלם לאחר שנגנב בידי בדואים שחדרו ליישוב, ולאחר שהתקבל מידע אדות מיקומו יצאה הקבוצה לחיפושים. סופו של הסיפור טוב אולם גם מצער, שכן הוא משקף את אובדן האמון של תושבי ישראל בכלל ושל בעלי הדו-גלגלי בפרט במסוגלות המערכת לסייע להם.

על פי סקר שנערך, כל אזרח שני בישראל מביע חוסר אמון במשטרה: 54% מהנשאלים מקרב החברה היהודית במדינת ישראל הצביעו על חוסר אמון בארגון שאמור לשמור על ביטחונם האישי ועל הסדר הציבורי. נתונים מדאיגים עוד יותר נמצאו גם בקרב האוכלוסייה הערבית, שם 59% מהנשאלים העידו על חוסר אמונם במשטרה. ועד כמה גדול השבר בקרב בעלי הדו-גלגלי? מעולם לא נערך מחקר מסודר שבודק באופן קונקרטי את הסוגיה, אולם נדמה גם שאין צורך: די בלקרוא את התגובות של ציבור הרוכבים לפוסטים בהם מבקשים בעלי הכלים עזרה באיתורו, על מנת להבין את גודלו.

בשנתון הסטטיסטי של משטרת ישראל צוין כי בשנת 2017 חלה ירידה של 3.6% במספר כלי הרכב הגנובים לעומת שנת 2016, ומספר כלי הרכב שנגנבו בשנה זו הוא הנמוך ביותר בעשור האחרון. אולם לצד זאת דווקא חלה עלייה בשיעור הכלים הדו-גלגליים שנגנבו, שעומדת על 20.7% מכל גניבות הרכב בישראל.

כמה מעצרים בוצעו? וכמה כתבי אישום הוגשו נגד גנבי דו גלגלי? לא ברור. את הנתון הזה המשטרה לא מפרסמת. שלל נתונים וחתכים לסוגיהם השונים נכללים בדו"ח שלה, אולם את היחס בין מספר התיקים שנפתחו לבין מספר כתבי האישום שהוגשו והמעצרים שבוצעו – היא מסתירה מהציבור. משטרת ישראל מודעת לחומרת המשבר. ראש אגף התכנון כתב בשנתון כי "עשייה המוכוונת לבעיות המטרידות את האזרח תעלה את שביעות רצונו מתפקוד המשטרה. עימה, יעלו הנכונות לשיתוף פעולה, לדיווח, להתנדבות, לגיוס וכיו"ב, ובכך תעלה רמת האמון במשטרה ויושג שיפור נוסף באיכות שירותי המשטרה". אך בפועל, מה היא עושה בנדון? במבחן התוצאה, כנראה שמעט מאוד.

שיקום האמון של ציבור הרוכבים במשטרה מצריך ממנה לשנות את התעדוף של חקירת גניבות רכב לעומת דו-גלגלי. יחידת אתגר, שאמונה על טיפול בנושא, מרכזת את עיקר מאמציה בסיכול גניבות הרכב. רוב הפרסומים על הצלחות היחידה עוסקים באיתור ופשיטות על משחטות רכבים. במציאות בה אחד מכל חמישה כלי רכב שנגנבים בישראל הוא דו-גלגלי – הגיעה השעה לשנות את סדרי העדיפויות.

הבעיה היא כי בניגוד לתחום הרכב, בו לחברות הביטוח יש אינטרס כלכלי מובהק להפעיל מכבש לחצים על מקבלי ההחלטות, כאשר מדובר על דו-גלגלי ציבור הרוכבים נותר כמעט לבד במאבקו. מרבית הרוכבים בישראל לא רכשו ביטוח מקיף מפאת העלויות הגבוהות, וכך נוצר מצב בו דווקא החלשים מופקרים. אם תחשבו לעומק תגיעו למסקנה כי מלבד לרוכבים, לכל הגורמים בשרשרת יש אינטרס לעצום עיניים אל מול ממדי התופעה. את כולם היא מפרנסת היטב.

אולם הפיתרון לבעיה לא יכול להיעשות רק על דרך האכיפה אלא גם באמצעות הרתעה עונשית. המציאות מלמדת כי בלא מעט מקרים, גנבי דו-גלגלי שהורשעו בעבירה זו נשפטו לפרקי זמן קצרים מאוד. שנה מאחורי סורג ובריח זו ענישה מקלה, שאינה מרתיעה. לא כך מהלכים אימים על הגנבים. לשון החוק קובעת כי אדם המשתמש או מעביר רכב לא רשות מבעליו – דינו חמש שנות מאסר. רק ענישה מחמירה שתשלח מורשע לישיבה ממושכת בבית הסוהר עשויה לחולל שינוי.

לצד האמור, המערכת צריכה להכביד ידה גם על העוסקים בסחר וממכר חלקים גנובים, וכאלו יש בשפע. ביום שבעלים של מוסך יישפט ל-7 שנות מאסר בפועל על התקנת חלק גנוב – השינוי יגיע מהר מאוד. החוק קובע כי

מי שמקבל רכב או חלקים של רכב ביודעו שהרכב גנוב, או נוטל עליו את השליטה ברכב או בחלק גנוב, צפוי ל-7 שנות מאסר. עכשיו רק נותר למצוא שופט שישמע את זעקת הרוכבים. כזה שיבין כי מדובר על עשרות אלפים שחסכו שקל לשקל על מנת להגשים חלום, ובוקר בהיר התעוררו לתוך סיוט בו בן בלייעל נטל מהם את אחת מהמתנות הכי משמעותיות שהעניקו לעצמם אי-פעם.

עו"ד אסף ורשה (צילום: רגב כלף)
עו"ד אסף ורשה (צילום: רגב כלף)

אודות כתב אורח

עשוי לעניין אותך

Yamaha-Tricity-155-002

ימאהה טריסיטי נקרא למוסך

ימאהה טריסיטי בנפחים 125 ו-155 נקראים למוסך לצורך החלפת צינור מים בין הרדיאטור לבין מיכל העיבוי

10 תגובות

  1. בדיוק היום בלילה נגנבו שלושה טימקסים בפ"ת

  2. המציאות היא שאין שום אינטרס לאף גורם לדאוג לטיפול אמיתי בכל בעייה שהיא שלא נחשבת בעיית רשויות טהורה. העלמת מס – מטופלת, הונאת רשויות – מטופלת, אלימות נגד גורמי חוק, משפט, נבחרי ונציגי ציבור – מטופלת. גניבה מהציבור בידי טייקונים – לא מטפלים, גניבת רכבים – אין טיפול, אלימות נגד אזרחים בידי מסתננים – אין טיפול ממליצים להמנע מתנועה באזורים אלו וזהו, פגיעה של רשויות באזרחים – אין טיפול… אם אנחנו רוצים טיפול בגניבות הרכבים והאופנועים שלנו… או שנבחר 120 איש שמחוייבים לכך, או שנמשיך לסבול.

  3. מקרה שהיה: לילה אחד גנבו לי את האופנוע. הלכתי למשטרה הגשתי תלונה סגרו את התיק מחוסר עניין או משהו כזה בתקווה שלא אציק להם עוד. חבר הציע לי לבדוק ביד 2 והופ! מישהו מוכר חלפים (כל החלפים כמובן) לאופנוע שחור בדיוק כמו זה שנגנב ויש םם תמונה של האופנוע! התקשרתי ושאלת אם יש חלק מסויים וביקשתי לראות את האופנוע כי יש לי פלסטיקה שרוטה שאולי ארצה גם להחליף. כמובן שהנוכל לא הסכים שאראה את הכלי בשום מחיר ושאגיד איזה חלק אני רוצה והוא יביא אותו. התקשרתי למשטרה והם אמרו לי, בלי להתבלבל, שזה פשוט לא מעניין אותם ואם אני רוצה, שאבדוק בעצמי.
    מה רוצה אני לומר? שלא משנה איזו ענישה תהיה, אם לא עושים מאמץ לתפוס אף אחד שום דבר לא ישתנה!

    • האם אתה יכול להמשיך לכתוב מה היה בהמשך?
      איך נגמר הסיפור עם כניסת האופנוע שלך.. מה נסגר בסופו של דבר, האם השגת את האופנוע?
      עצוב לי לקרוא את שכתבת וחבל שככה המשטרה מתייחסת לנושא.
      לי היה מקרה דומה בחודש יוני-יולי, חופש גדול, שנה שעבה, נגבו מהרחוב שלושה קטנועים
      חיפשתי בכל העיר כי שיערתי שאלו צעירים משועממים ולאחר שבוע המשטרה הודיעה שנמצאו כלי הרכב, הגשתי תלונה ובגלל שהיו אלו צעירים ביקשו ממני לרדת מזה והמשטרה תטפל בזה לבד.
      ביטלו לי את העדות בבית המשפט וקיבלתי חזרה קטנוע הרוס..
      חבל שזה קורה ככה.

      • לצערי לא השגתי את האופנוע… התחלתי לברר קצת דרך המוסכניק שלי שמכיר אנשים שמכירים אנשים… מסתבר שזה עולם תחתון כמה עבריינים מאזור נווה יעקב בירושלים וכולם המליצו לי לא להתעסק איתם. פניתי שוב למשטרה והם שוב חזרו על זה שלא מעניין אותם אז נאלצתי לוותר. הבריאות חשובה יותר…

  4. זה שהמשטרה לא ממש בעניינים זה ידוע.
    יש לי שאלה אחרת, אח חשובה לא פחות, כי אחרי הכל הדבר החשוב באמת זה שהאופנוע יחזור לבעליו..
    לאחרונה ניגשתי לכמה סניפים גדולים על מנת לרכוש דו גלגלי..
    ההצעה בכל החנויות הייתה לרכוש אזעקה שמחוברת למוקד (לאיתורן),
    ובתשלום חודשי נמוך הם "שומרים" על הדו גלגלי
    ובמידה שהדו גלגלי נגנב, יוצא מיד אחריו סייר של המוקד על מנת להציל את המסכן.
    האם זה פתרון לגיטימי? או שזה גם מין פתרון שמלא בכוכביות קטנות?

  5. כמובן שהן עומדות חסרות אונים מול התופעה !
    1 זה משתלם לכל הנוגעים בדבר!!! המדינה שמרוויחה מיסים מקנית כלי רכב חדשים, חברות הביטוח מרווחיחות גם כן ומפרישות הון למדינה, כל תעשית האיתורים למיניהם ,כל אנשי חלקי החילוף והמוסכים כולם עושים חגיגה על חשבון הנתין הקטן .
    2 במדינה בה לא מציבים שום קווים אדומים לעבריינים, שבקושי נכנסים לכלא על נטילת חיי אדם ,מה אכפת לרשויות על רכוש הנתינים וממילא המשטרה כאן קטנה וחסרת כ"א ביחס לאוכלוסיה הגדלה בהתמדה ובתי המשפט הם בדיחה עצובה .
    3 חוסר אונים זאת התוצאה !

  6. המשטרה עסוקה במטלות חשובות הרבה יותר, צריך לדאוג לרות דוד ורונאל פישר, צריך להכניס לכלא את רפי רותם, למי יש זמן לטפל בדו גלגלי, וחוץ מיזה אף אחד לא יגזור קופון מטיפול בדו גלגלי, תפנימו המשטרה היא לא למען הציבור, המשטרה משרתת את המישטר והאזרח הוא הארנק של המישטר !!!

  7. אני חושב להחליף את הסילבר הזקן שלי בטימקס חדש מהמכולת.
    אחד החששות שלי זה – גניבות. כאחד שניכווה כבר, בתקופה שרכבתי על אופנועי שטח, שאלתי היא:
    האם טימקס (חדש) הוא מהכלים הגניבים?
    האם הוא אחד הכלים שהגנבים מחפשים?
    תודה, על כל תשובה או טיפ.
    האם

    • גניב.
      כלי שערסים וערבים אוהבים זה כלי טוב בדר"כ וגניב. יש לזה הרבה דוגמאות:
      DR לסוגיו.
      סובארו פשע\ טנדר סובארו.
      טימקס
      ועוד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO