דף הבית / טור / דעה: החוק למניעת ספורט מוטורי

דעה: החוק למניעת ספורט מוטורי

חוק הספורט המוטורי הוביל אותנו הלכה למעשה למצב שבו אין ספורט מוטורי; הבעיה והפתרון

כתב: דני אנגלברג

8 מיליון ש"ח נזרקים לפח בכל שנה, ולנו אין ספורט מוטורי!

אומרים שהיה פה שמח לפני חוק הספורט המוטורי

האמנתי שייעודו של חוק הנהיגה הספורטיבית הוא לתת לגיטימציה לענף ולשרת את ציבור הספורטאיםבשנים 2002-2005 השתתפתי במרוצי סופרמוטו שהתקיימו במסלולים מאולתרים. התקופה הזו הייתה נפלאה. בכל סוף שבוע רכבתי במגרש סטרילי ללא מכוניות, עם אנשים מדהימים סביבי כמו טל שביט ז"ל, שבהתנדבות עזרו לנו לרכב בבטחה ולהתנהל בצורה המקצועית ביותר שהפיראטיות מאפשרת.

חלמנו שנוכל לפרסם ברבים את המפגשים שלנו ושלא נחשוש מביטול על ידי המשטרה. רצינו להיות מבוטחים ולא בדרך של "נפלתי מהקטנוע". כמעט ולא השקענו בכלים מקצועיים כי חששנו מהחרמות אופנועים על ידי המשטרה. האירועים היו סגורים לקהל ועתידנו היה סגור בפני נותני החסויות.

בסך הכל ביקשנו שענף הספורט הזה – ספורט מוטורי – יהיה לגיטימי. שמי שמוכשר ושיש לו את המוטיבציה, יוכל להשקיע ולהצטיין בו. ספורט מוטורי הוא ענף  לא זול, אבל יש לו מודל עסקי שעובד בכל מקום אחר בעולם.

העתירה לבג"צ – תחילת הסוף

ההתאחדות שהקמנו כדי לקיים את החלק שלנו בחוק היא למעשה פיקציה – בובת מריונטה שמרקדת לצלילי הבטחות לכספי תמיכהאחרי שאביב קדשאי ודני לוי עתרו לבג"צ ודרשו להורות למדינה שתאפשר לנו לקיים מרוצים, התחייבה המדינה בפני בג"צ כי היא תאפשר ספורט מוטורי בישראל ושהיא תסדיר זאת בחקיקה. שמחנו. ראינו את האור בקצה המנהרה.

האמנתי שייעודו של חוק הנהיגה הספורטיבית הוא לתת לגיטימציה לענף ולשרת את ציבור הספורטאים. פעלנו נמרצות על מנת שאנחנו – הספורטאים – ניישר קו עם דרישות החוק, והקמנו את עמותת הסופרמוטו ואת ההתאחדות לספורט מוטורי – כידונאים. הגשתי בשם התאחדות הכידונאים את הבקשה להכרה למשרד הספורט, ובסוף 2007 השר מג'דלה הכיר בנו כספורטאים לגיטימיים. פה כבר היינו מאושרים.

בתמימותי חשבתי שעם קבלת ההכרה אפשר לצאת לדרך, אבל או אז הוקמה הרשות לנהיגה ספורטיבית במשרד הספורט ויוסי ניסן נבחר במכרז לכהן כמנהל הרשות, מאז ועד היום. לקח לרשות לנהיגה ספורטיבית יותר משלוש שנים(!) להתקין את התקנות הרלוונטיות מבחינתה ליישום חוק הנהיגה הספורטיבית. משרד הספורט עמל שלוש שנים בהקמה של מנגנון רגולציה ובירוקרטיה שמטרתו הייתה רק אחת: מזעור הסיכון של משרד הספורט. או בעברית: כסת"ח.

זה לא עובד!

אין סיכוי שפיקוח ממשלתי, שהופך את הרשות הממשלתית לאחראית, יאפשר לספורט המוטורי להתפתחמשנת 2012 אנחנו מנסים לקיים מרוצים חוקיים תחת המטרייה של הרשות לנהיגה ספורטיבית. כולם מסכימים שהתוצאות הן מחפירות. לא הצלחנו לקיים ליגה אחת מסודרת. הביורוקרטיה והרגולציה שמפעילה הרשות לנהיגה ספורטיבית רק מנעו מאיתנו ספורט מוטורי. ההתאחדות שהקמנו כדי לקיים את החלק שלנו בחוק היא למעשה פיקציה – בובת מריונטה שמרקדת לצלילי הבטחות לכספי תמיכה. הדרך היחידה לקיום מרוצים בישראל שנראים ועובדים כמו ספורט מוטורי היא אם הוא ינוהל, יאורגן ויפוקח כמו בחו"ל. אין סיכוי שפיקוח ממשלתי, שהופך את הרשות הממשלתית לאחראית, יאפשר לספורט המוטורי להתפתח.

היום, עשר שנים מאז שנחקק, ניתן לומר באופן חד משמעי שחוק הנהיגה הספורטיבית נכשל! המדינה רימתה את בג"צ ואת הספורטאים, ותחת ההבטחה שהספורט המוטורי יוסדר בחקיקה היא הלאימה את הענף ומנסה לגנוז אותו. משרד הספורט הקים מנגנון של ג'ובים ושורף מעל ל-8 מיליון ש"ח בשנה מתקציב המדינה.

במחשבה שנייה ניתן לומר שכנראה חוק הנהיגה הספורטיבית הצליח מאוד, ושבעצם כל תכליתו היא למנוע ספורט מוטורי. בזה החוק והרשות מצטיינים.

אסור לנו להאמין לרשות לנהיגה ספורטיבית. תכליתה האמיתית היא למנוע מאיתנו את הספורט שאנחנו כל כך אוהבים. אנחנו חייבים להקים צעקה ולדרוש את סגירת האיוולת. 'ההתאחדות לספורט מוטורי – כידונאים' היא פיקציה שיצר החוק. הרשות שולטת בה מקצועית וכלכלית. כדי לעשות שינוי אמיתי אנחנו צריכים לפרק את ההתאחדות ולהודיע למשרד הספורט שאנחנו לא מוכנים להיות חלק מה'כאילו ספורט מוטורי' שקיים היום, שהוא ישראבלוף אחד גדול. אנחנו דורשים את העברת הסמכויות המקצועיות לניהולה של מ.מ.ס.י – נציגת FIM בישראל. חייבים לעצור את הגלגל שבמו ידינו המצאנו וליישר קו עם הנעשה בכל העולם. רק כך יהיה פה ספורט מוטורי.

אז מה הפתרון?

אנחנו, הספורטאים, צריכים לקחת את גורל הענף בידינו ולקבוע עובדות בשטח, שהן שלב הכרחי להתפתחות הענף ויצירת תרבות מוטורית:

1. כינוס כל הספורטאים, מכל הענפים, לאחת העמותות שהייתה חברה בהתאחדות המתפרקת. בחירת העמותה הקולטת צריכה להתבסס על אישור ניהול תקין לעמותה ועל כמות הספורטאים שלקחו חלק בספורט מוטורי פעיל במהלך 2012 ועד היום.

2. הספורטאים הפעילים מקימים יחד עם מ.מ.ס.י מנהלת ספורט מוטורי – FIM ISRAEL.

3. בראש המנהלת יעמוד ועד מנהל משותף למ.מ.ס.י ולספורטאים, אשר יורכב מנציגי מ.מ.ס.י ונציגי הספורטאים. הייצוג לספורטאים ולמ.מ.ס.י בוועד יהיה שוויוני, ותפקידו יהיה להנחות ולפקח על פעילות המנהלת.

4. אנחנו ממנים את מ.מ.ס.י, נציגת ה-FIM בישראל, לתת שירותי ניהול ספורטיביים לענפי הספורט המוטורי בישראל. מסגרת השירותים תכלול את כל ההיבטים המקצועיים הכוללים הנפקת רישיונות, אישור מסלולים, בדיקות תקינות כלים תחרותיים, מזכירות מירוצים, שיבוץ שופטים, שיבוץ מרשלים, הקמת ועדות משמעת וועדות ערעורים, קורסים להכשרות בעלי תפקידים וטיפול בייצוג ספורטאים בפעילות בינלאומית, על מנת שיתקיימו בישראל אימונים וליגות סדירות של מרוצים בכל הענפים, וכל זאת בכפוף לחוקי ה-FIM ולנהוג בשאר העולם.

אני חושב שלספורטאים פעילים שעובדים בשיתוף ובכפיפות לנציג של ה-FIM בישראל תהיה את היכולת לדרוש ולקבל את האחריות והסמכות לנהל את התחום. הסמכות הזו כוללת גם את אגרות הרישוי השונות, שהיום נגבות על ידי רשות הספורט המוטורי. זה הלחם והחמאה של הענף. כספים אלו אמורים לשמש את מי שבאמת מנהל את הענף ולא חבורה של פקידים ממשלתיים.

הכותב הוא רוכב מרוצים ותיק, שימש כיו"ר התאחדות הכידונאים וכיום משמש כנציג ספורטאי הסופרמוטו.

אודות כתב אורח

Avatar

עשוי לעניין אותך

Noam Numi 2

מאחורי כל הרוג עומדת משפחה!

צופיה אביטן שכלה את בנה נועם 'נומי' בתאונת אופנוע לפני שנתיים וחצי, ויש לה כמה מסרים מתוך הלב שאותם היא מבקשת שתקראו ותפנימו לפני שאתם עולים על האופנוע

תגובה אחת

  1. Avatar

    חבל שאתם לא מעדכנים את הקוראים על xm400 חדש עם מנוע חדש וגלגלים גדולים שיצא בתחילת 2019 ועל מתחרה שלו בקטגוריה זאת קמקו 400s שמשום מה היבואן לא מביא לארץ בנתיים

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן