דף הבית / חדשות / דעה: זרקו לנו עצם
image100

דעה: זרקו לנו עצם

הורדת מס הקנייה לדו-גלגלי בנפח 125 סמ"ק מבורכת, אולם זה המינימום שהאוצר יכול היה לעשות כדי לרצות את כולם

על פניו מדובר בבשורה מצוינת – מס הקנייה לדו-גלגלי (אופנועים וקטנועים) בנפח 125 סמ"ק עד 11 קילוואט (כ-14.9 כ"ס) ירד אתמול בהוראת שעה של שר האוצר מ-40% ל-25%. המשמעות היא הפחתה של כ-10% בממוצע מהמחירים לצרכן של כלים כאלו.

נשמע נהדר, נכון? אז זהו, שלא בדיוק. בפועל רשות המסים זרקה עצם, אחרי שנלחצו שם אל הקיר מצד ועדת הכספים ומשרד האוצר, הבינו שאין ברירה, ואז עשו את המינימום הנדרש כדי להדוף את הלחץ העצום שהופעל עליהם במינימום נזקים מבחינתם.

קצת רקע

בסוף השנה שעברה כתבנו על הרוחות החדשות שמנשבות במסדרונות הכנסת בכלל ובוועדת הכספים בפרט. ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, אמר בדיון בוועדה בחודש נובמבר האחרון כי "כלי רכב דו-גלגלי קטנים לא יכולים להימדד רק בטבלאות אקסל ושורות רווח והפסד, אלא בראייה רחבה יותר של של פינוי עומסי תנועה וזיהום אוויר, וכי זו צריכה להיות מדיניות ממשלתית לעודד שימוש בדו-גלגלי קטן". בהמשך לדברים הורה ח"כ גפני לנציגי רשות המסים להכין תכנית להורדת מס הקנייה לדו-גלגלי קטן תוך חצי שנה. עד כאן הכל מצוין.

חצי שנה עברה, וברשות המסים לא הכינו תכנית. הם רק חזרו על הטענה השחוקה שאין שינוי בעמדתם וכי הם מתנגדים להורדת מס הקנייה. הסיבה – פגיעה של כ-8 עד 15 מיליון ש"ח לשנה בהכנסות המדינה ממסים. בפועל, ברשות המסים חששו מכדור שלג שעלול להתגלגל, כלומר ממגזרים נוספים שידרשו הורדה של מס קנייה או מסים כאלה ואחרים, וזאת מבלי להתחשב בתועלת האדירה של הגדלת כמות הדו-גלגלי הקטנים למשק על חשבון מכוניות פרטיות – עומס בכבישים, מצוקת חניה, זיהום אוויר וחיסכון של עשרות אלפי שעות העבודה למשק.

באותו הדיון, שהתקיים כאמור לפני שבועיים, קיבלו נציגי רשות המסים ארכה של שבועיים להכנת התכנית, כשוועדת הכספים דורשת, בעידוד של משרד האוצר נציגי הדו-גלגלי, הורדה של מס הקנייה לכלים בנפח של עד 300 סמ"ק מ-40% ל-20%. אם לא תוצג תכנית, ועדת הכספים הייתה עוקפת את האוצר ומקדמת את התכנית דרך חקיקה בכנסת.

זרקו לנו עצם

ברשות המסים הבינו שהם נלחצו אל הקיר, וכי הם יהיו חייבים לצאת מעמדתם המבוצרת ולתת לוועדת הכספים ולמשרד האוצר משהו על מנת לרצות את הוועדה. העברת הנושא לחקיקה הייתה עלולה לשנות הרבה יותר ממה שבאוצר היו מוכנים לתת. בהקשר הזה חשוב לציין כי רשות המסים רואה את הדברים דרך השקל, כלומר במאזנים ברורים של רווח והפסד מכל מהלך, בלי ההשפעה ארוכת הטווח שלו, לעומת משרד האוצר וועדת הכספים, שרואים את הדברים בראייה רחבה יותר של התועלת למשק כולו. קונפליקט בין משרד האוצר לבין אחד הגופים שלו, רשות המסים? בהחלט כן.

לכן, עוד לפני הדיון הקרוב בוועדת הכספים, דיון שבו הם היו אמורים להציג תכנית להורדת מס הקנייה, העבירו אנשי רשות המסים דרך משרד האוצר ושר האוצר משה כחלון, הוראת שעה שקובעת כי המס על דו-גלגלי (אופנועים וקטנועים) בנפח של עד 125 סמ"ק ובהספק של עד 11 קילוואט (כ-14.9 כ"ס) ירד מ-40% ל-25%. מבחינתם זה הרע במיעוטו. המינימום הדרוש כדי לרצות את ועדת הכספים ואת האוצר.

על-ידי הורדת המס ל-125 סמ"ק, השיגו ברשות המסים את ביטול התכנית להורדת המס לעד 300 סמ"ק, לפחות באופן זמני, והפחיתו את הפגיעה המתוכננת בהכנסות ממסים מ-כ-15 מיליון ש"ח לשנה לכ-7 מיליון ש"ח בלבד.

הוראת השעה, אגב, תקפה לשנה בלבד, עד ל-30.6.17. לאחר מכן ייבחנו ההשלכות על המהלך ויוחלט אם להאריכו או שלא (אם כי סביר להניח שהוראת השעה תוארך).

קטנועי 250-300 סמ"ק - בינתיים מס של 40% (צילום: אסף רחמים)
קטנועי 250-300 סמ"ק – בינתיים מס של 40% (צילום: אסף רחמים)

כולם מרוצים? כמעט

המהלך הזה של רשות המסים מרצה כמעט את כולם. בוועדת הכספים שמחו על המהלך מפני שהצליחו לכופף את רשות המסים ולהשיג הישג, גם אם קטן ממה שתוכנן. כעת הפוליטיקאים שהיו מעורבים במהלך יכולים לרשום עצמם הישג – שכן כאמור מס הקנייה ירד ובעצם מהלך זה המדינה מעודדת רכיבה על דו-גלגלי קטן.

גם במשרד האוצר מרוצים, שכן זהו מבחינתם שלב ראשון בהורדת המס גם לכלים גדולים יותר. כאמור, משרד האוצר רואה את הדברים בראייה רחבה יותר.

ברשות המסים מרוצים גם הם, שכן הם הצליחו למזער משמעותית, גם אם באופן זמני, את הנזק (הלא גדול, חשוב לציין) שהיה נגרם להם באופן ישיר אם מס הקנייה היה יורד גם לכלים בנפח של עד 300 סמ"ק. הם נלחצו אל הקיר, אבל הצליחו לצאת מזה בשן ועין. זוהי פרקטיקה קבועה של רשות המסים – צד אחד דורש דרישה גדולה, ברשות המסים נותנים רבע או חצי מהדרישה, וכולם יוצאים מרוצים.

ומי פחות מרוצים? הרוכבים, וגם הנהגים. קודם כל נגיד שכל הוזלה במיסוי דו-גלגלי מבורכת. אולם בפועל, קטנועים בנפח 125 סמ"ק לקטגוריית הרישוי A2 עולים פה בין 12,000 ל-20,000 ש"ח, מה שאומר שיעורי הוזלה של כ-1,000 עד 2,000 ש"ח בלבד לרכישה של כלי חדש. לא רע, אבל בהחלט לא משמעותי.

המשמעות הנוספת היא שהמהלך ישפיע חלקית רק על תחבורה אורבאנית במרכזי הערים, ולא על התחבורה  מהפרברים ועיר הגדולה וחזרה, שכן קטנועי 125 סמ"ק לא מספיקים ולא מספיק בטיחותיים לסוג רכיבה שכזה, מה שאומר שמי שרוכב למשל מפתח-תקווה, ראשל"צ או כפר-סבא לתל-אביב וחזרה על בסיס יומי, עדיין יצטרך לרכוש כלי בנפח של 200-300 סמ"ק, ולאלו כאמור, המחירים לא השתנו. לכן לא תהיה השפעה על עומסי התנועה הבלתי נסבלים בכניסה לעיר בבקרים וביציאה ממנה בשעות אחה"צ והערב. חבל.

ולמרות זאת, לא הכל שחור. בתקופה שבה המיסוי הירוק יוצא אל הפועל, מה שאומר התייקרות נוספת של כלי-רכב פרטיים, להשיג הורדת מס קנייה לדו-גלגלי, ולא משנה באיזה שיעור, זה לחלוטין לא ברור מאליו ועל כך יש לברך את האוצר ואת ועדת הכספים. כמו שכתבנו כבר לפני 8 חודשים – רוחות חדשות מנשבות במסדרונות הכנסת, שלאט לאט מעודדת רכיבה על דו-גלגלי. זה מחלחל, וזה קורה בפועל.

בעוד שנה, כשייגמר תוקפו של צו השעה, ייבחנו ברשות המסים את המהלך ויחליטו כיצד להמשיך. זו תהיה נקודת הזמן שבה יוחלט אם להרחיב את המיסוי הנמוך גם לכלים בנפח של עד 300 סמ"ק, שכן נציגי הדו-גלגלי ממשיכים לדחוף בכיוון הזה, בתמיכה של ועדת הכספים ושל משרד האוצר, כך שיש סיבה להיות אופטימיים.

לדעתנו יכול היה להיות פה מהלך יפה שיעודד מעבר לרכיבה על קטנוע במקום מכונית פרטית, ועשוי היה להפחית את עומסי התנועה, להפחית זיהום אוויר, ולחסוך למשק כסף גדול. במקום זה זרקו לנו עצם כדי שנהיה מרוצים. אנחנו לוקחים את העצם הזאת, אבל דורשים יותר, וסביר להניח שנקבל יותר.

אז אנחנו מרוצים, אבל בינתיים חלקית. מאוד חלקית.

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 39, רוכב על אופנועים 23 שנה ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

Road-10-Gutman-008

בסוכות: כביש 10 ייפתח לתנועת מטיילים

כביש 10 היפהפה, הצמוד לגדר הגבול עם מצרים, ייפתח לתנועת מטיילים בחג סוכות הקרוב; מומלץ לצאת לטייל

2 תגובות

  1. תבורך אביעד, כל הכבוד לכל צעד שאתה עושה למען הכלל.

    הארת בזרקור גדול את כל הסודייה, קשה יהיה לפקידים הסוררים הפועלים נגד הציבור, להתחמק ולברוח מהדברים הללו.

  2. "קטנועים בנפח 125 סמ"ק לקטגוריית הרישוי A2 עולים פה בין 12,000 ל-20,000 ש"ח, מה שאומר שיעורי הוזלה של כ-1,000 עד 2,000 ש"ח בלבד לרכישה של כלי חדש"

    מה הסיבה שמטרו הורידו רק באלף ש"ח את המחיר של הטריסיטי מ-20 אלף ל-19 אלף במקום ל-18 אלף?

כתיבת תגובה

Single Sign On provided by vBSSO