ראלי דקאר יצא לדרך ביום שני הקרוב, 2.1.17. תהיה זו המהדורה ה-39 של הראלי הקשוח, כשהחל מ-2009 הוא מתקיים בדרום אמריקה במקום באפריקה.
במשך 12 ימי רכיבה אינטנסיביים (עם יום מנוחה באמצע) יעברו המתחרים כ-9,000 ק"מ מפרכים בתנאים לא קלים. חלק מהימים כל כך ארוכים, עד כדי כך שבאחד הימים ישקו המתחרים ל-1,000 ק"מ – לא כולל התברברויות, וימים של 700, 800 ו-900 ק"מ הם דבר שבשגרה. כל יום.
אחרי שבשנה שעברה צ'ילה יצאה מהדקאר, השנה מתווספת לארגנטינה ולבוליביה גם פרגוואי, כמדינה השלישית שבה יעבור המסלול. למעשה, הדקאר יתחיל בפרגוואי, ימשיך לבוליביה, ויסתיים בארגנטינה.
מעבר לק"מ המטורף, המתחרים ייאלצו להתמודד עם תוואי שטח קשוח הכולל בין היתר שבילים מהירים, דיונות חול, קרקע סלעית, ולא מעט רכיבה ברום של 3,000 מ' ויותר. כל זה כאמור למשך שבועיים רצופים.
הרוכבים והקבוצות
קבוצת ק.ט.מ זכתה ב-15 הדקארים האחרונים ברציפות, מאז שפבריציו מאוני ז"ל ניצח ב-2001. בשנה שעברה, עם חילופי הדורות בדקאר, ניצח טובי פרייס האוסטרלי את הניצחון הראשון בדקאר השני שלו, והשנה הוא יישא בגאווה את הספרה 1 על הק.ט.מ 450 ראלי, והוא הפייבוריט גם השנה לניצחון.
סאם סנדרלנד, שזהו הדקאר השלישי ברציפות שלו, סיים העונה במקום השני באליפות העולם בראלי, וירכב בדקאר עם המספר 14. מתיאס וולקנר, גם הוא רוכב בקבוצת ק.ט.מ, פרש ביום השביעי בדקאר הקודם מיד אחרי שזכה באליפות העולם בראלי. גם לו זה יהיה הדקאר השלישי ברציפות. אנתוני מיאו הצרפתי, שבשנה שעברה רכב בדקאר הראשון שלו וסיים במקום ה-7 המצוין, יגיע עם יותר ניסיון, וגם עליו צריך לשים עין.
אחרונה בקבוצת ק.ט.מ היא ליה סאנז הענקית, שבשנה שעברה סיימה במקום ה-15 הכללי, כשב-2015 סיימה במקום ה-9 – המקום הגבוה ביותר לבחורה בדקאר אי-פעם – לפני תותחי דקאר כבדים וותיקים. עם התמיכה המסיבית והסיוע הלוגיסטי של קבוצת ק.ט.מ, גם השנה היא צפויה להפציץ.
קבוצת הונדה HRC מנסה כבר 3 שנים להתמודד מול קבוצת ק.ט.מ, אולם עד עכשיו ללא הצלחה. השנה הונדה תנסה שוב, ולצורך המשימה היא מעמידה נבחרת של 5 רוכבים. הבכיר מביניהם הוא חואן ברדה, שמתחרה בדקאר מאז 2011 – בתחילה בקבוצת הוסקוורנה, ובהמשך, עם חזרתה של הונדה לדקאר, עבר לקבוצת HRC ומוביל אותה. ברדה הוא הכישרון הגדול של הונדה, ואם רק יגלה יציבות – הוא האיש אשר עשוי לשים סוף לשליטה הבלתי מעורערת של ק.ט.מ בדקאר. נציין רק שבשנה שעברה הוא אכזב, כשנאלץ לפרוש בסטייג' השביעי.
גם פאולו גונקלבס הפורטוגזי הוא רוכב ותיק בדקאר, והיתרון שלו הוא יציבות. כרוכב מס' 2 בקבוצת הונדה, הוא יסייע לברדה במאמציו לקטוף את התואר, אולם עשוי גם הוא לנצח סטייג'ים ואף לאיים על התואר. שלושת הרוכבים הנוספים של הונדה הם מיכאל מטג' הצרפתי, ריקי בראבק האמריקאי הצעיר (באפריל יחגוג 25), וקווין בנבידאס הארגנטינאי, שבשנה שעברה, בדקאר הראשון שלו בקבוצת הונדה דרום אמריקה, סיים במקום הרביעי הכללי. השנה הוא עובר לקבוצת הונדה הרשמית.
קבוצת הוסקוורנה היא בעצם קבוצה-אחות של ק.ט.מ, שכן מדובר באופנוע כמעט זהה ומפעל אחד. למרות זאת, להוסקוורנה קבוצה משלה עם רוכבים משלה ואופרציה שלמה משלה. הקבוצה תמנה השנה צמד רוכבים – הראשון הוא פאבלו קינטנילה, בדקאר החמישי שלו והשני במדי הוסקוורנה. בשנה שעברה הוא הפציץ, וגם השנה הוא צפוי להתברג בצמרת. בן קבוצתו הוא פלה רנה הצרפתי, שכמו רבים הגיע מאליפות העולם באנדורו. רנה נאלץ לפרוש בשנה שעברה, בדקאר הראשון שלו, והשנה הוא ימשיך לצבור ניסיון.
קבוצת ימאהה נכנסת גם היא חזק לדקאר, עם ה-WR450F ראלי הייעודי. הרוכב הבכיר של הקבוצה הוא הפורטוגלי הלדר רודריגז, שזהו הדקאר ה-11 שלו. בשנה שעברה הוא סיים חמישי, ועם ההשקעה הגדולה של ימאהה בדקאר השנה, הוא צפוי להיות אחד מהפייבוריטים, במיוחד לאור הניסיון האדיר שלו.
בני קבוצתו של רודריגז בקבוצת ימאהה יהיו אלסנדרו בוטורי, אלוף אנדורו איטלקי ותיק שיתחרה בדקאר השישי ברציפות שלו (סיים 8 ב-2012 ומאז פרש בכל שנה), אדריאן ואן-ברבן, ורודני פגוטר.
חואן פדררו גרסייה ירכב על גבי שרקו בקבוצת שרקו הרשמית, כשזהו הדקאר ה-9 שלו. אליו יצטרף אדריאן מטג' הצרפתי, בדקאר השני שלו. ותאמינו או לא, יש גם קבוצה רשמית להרו בשיתוף סדנת ספידבריין – אותה סדנה שבעבר שיתפה פעולה עם הוסקוורנה.
אבל לא רק הקבוצות הרשמיות יציגו תותחי דקאר. חלק מהרוכבים המובילים רוכבים גם בקבוצות פרטיות, או קבוצות פרטיות בסיוע מפעל. הבכיר מבין אלו הוא סטפן סוויטקו הסלובקי שרוכב בקבוצת ק.ט.מ-סלובקיה בתמיכת המפעל. זהו הדקאר השמיני ברציפות של סוויטקו, כשבשנה שעברה הוא סיים שני לטובי פרייס.
ג'רארד פארס גרסייה, הספרדי הוותיק, ירכב השנה על גבי ק.ט.מ בקבוצה פרטית בדקאר ה-9 שלו. גם איוון סרבנטס, 5 פעמים אלוף העולם באנדורו, ינסה את מזלו בפעם השנייה בדקאר, אחרי שסיים במקום ה-16 – המאכזב מבחינתו – בשנה שעברה. הוא ירכב על גבי ק.ט.מ 450 ראלי בקבוצה פרטית בסיוע מפעל.
יש עוד רוכבים רבים ששווה לעקוב אחריהם, אבל קצרה היריעה מלהזכיר את כולם. על הבולטים מביניהם נעקוב בסקירות היומיות שלנו כאן בפול גז, מדי יום בראלי דקאר.
לסיום, כמו בשנה שעברה, אנחנו מצרפים את המוזיקה של הדקאר בשנים האחרונות של המרוץ באפריקה – עד 2008. הוותיקים מביניכם ייזכרו בערגה בצלילים הנפלאים הללו, שליוו אותנו בכל תחילת שנה אזרחית מדי יום. נתראה ב-2.1.17.