דף הבית / חדשות / דרגות רישיונות הנהיגה האירופאיות החדשות
החל מינואר 2013 תיכנסנה לתוקף באירופה דרגות רישיונות נהיגה חדשות לדו-גלגלי - דרגת הביניים עלתה ל-47.6 כ"ס

דרגות רישיונות הנהיגה האירופאיות החדשות

החל מינואר 2013 תיכנסנה לתוקף באירופה דרגות רישיונות נהיגה חדשות לדו-גלגלי - דרגת הביניים עלתה ל-47.6 כ"ס

החל מ-19 לינואר 2013 תכנסנה לתוקפן באירופה תקנות רישוי חדשות לרכב ממונע, כאשר בין היתר ישנם גם שינויים במגבלות הוצאת הרישיון לכלים דו-גלגליים – אופנועים, קטנועים וטוסטוסים. המהלך מתגלגל בוועדות האיחוד האירופאי כבר מספר שנים, אבל בשבועות האחרונות קיבל את החתימה הסופית.

AM

הקטגוריה הנמוכה ביותר היא AM (במקום P במערכת הקודמת), והיא למעשה קטגוריית הטוסטוסים וכוללת כלים דו-גלגליים ממונעים עד לנפח מנוע של 50 סמ"ק והמוגבלים ל-50 קמ"ש. כלים חשמליים יותרו בקטגוריה זו בתנאי שהספקם נמוך מ-4 קילוואט, דהיינו – 5.3 כ"ס. הגיל המינימאלי המותר הוא 14, בתנאי שהרוכב אינו מרכיב עימו נוסע נוסף. החל מגיל 18 ניתן גם להרכיב על טוסטוס נוסע נוסף.

A1

הקטגוריה הבאה בתור, והיא בעצם הקטגוריה הנמוכה בקטגוריית הקטנועים והאופנועים, היא ה-A1. היא כוללת כלים בנפח של עד 125 סמ"ק ו-11 קילוואט (כלומר 14.9 כ"ס). יחס ההספק למשקל אסור שיעלה על 0.1 קילוואט לכל קילוגרם. חידוש מעניין: כלים בעלי 3 גלגלים יכולים להיות עם הספק של עד 15 קילוואט (שהם 20.1 כ"ס).

שימו לב שה-A1 הוא למעשה שמה החדש של קטגוריית A2 בשיטה הישנה הנוכחית. המחוקק האירופאי בחר לשנות ולדרג את דרגת הרישוי הנמוכה בשם A1, זאת שלאחריה היא A2, והבלתי מוגבלת תמשיך להיקרא A.

החל מגיל 16 ניתן להוציא רישיון A1, בתנאי שהרוכב אינו מרכיב נוסע נוסף. בגיל 18 ניתן כבר גם להרכיב על האופנוע או הקטנוע.

A2

המדרגה הבאה ברישיון היא A2, והיא דומה ל-A1 בשיטה הקיימת הישנה. בדרגת A2 ניתן לרכב על כלים עם הספק של עד 35 קילוואט, שהם 47.6 כ"ס. להזכירכם, כיום המגבלה היא 25 קילוואט שהם 34 כ"ס. הגבלה נוספת היא יחס הספק משקל של 0.2 קילוואט לקילוגרם.

עוד נקודה מעניינת: כלים גדולים וחזקים יותר אשר הספקם מוגבל מותרים בשימוש, אבל לא תותר הגבלה של יותר ממחצית ההספק. לדוגמה: אם הספקו של הכלי המוגבל הוא 45 כ"ס, הוא מותר בחוק רק אם הכלי המקורי הבלתי מוגבל לא הפיק יותר מ-90 כ"ס. כלומר, חסל סדר אופנועי ספורט קיצוניים דוגמת ה-GSX-R600 וכד' עם הגבלות חריפות כדי שיאפשרו תקינה כ-A2.

השינוי הזה בתקנת הביניים של ה-A1 בשיטה הישנה / A2 בשיטה החדשה, הוא זה שבגינו קאוואסאקי והונדה למשל, הגדילו את נפחם של הנינג'ה 250 וה-CBR250R ל-300 סמ"ק. מן הסתם, השינוי הזה יוליד עוד הרבה תמורות בשוק הנפחים הבינוניים, הן של האופנועים והן בקטנועים. כלים כמו הסילברווינג 400 ואפילו הטימקס 530 למשל, יהיו רלוונטיים למחזיקי רישיון בדרגה הזו.

הוצאת רישיון A2 מותרת לרוכבים בגיל 18 (19 באנגליה) ומעלה.

A

שאר הכלים עם הספק מעבר ל-35 קילוואט יותרו לשימוש רק תחת קטגוריה A. ניתן לקבל רישיון ל-A החל מגיל 21, ובתנאי לצבירת ותק של שנתיים (שנה בשיטה הישנה) עם רישיון A2.

* * *

כאמור, לא מעט שינויים צפויים בשוק הכלים הבינוניים בעקבות העדכונים הללו. מה תהינה ההשלכות על הרישוי בישראל? לפי תגובת משרד התחבורה, במידה ויתעורר הצורך יעודכנו התקנות גם בישראל: "לאחר עדכון התקינה האירופאית, יבחנו אגף הרכב ואגף הרישוי את העדכון ויעדכנו את תקנות התעבורה הישראליות לפי הצורך", תגובת משרד התחבורה.

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

Beta AlpX (3)

חדש בארץ: בטא אלפ X

הבטא אלפ X הוא סקרמבלר לדש הבנוי על פלטפורמת האלפ 4.0 הוותיק, והוא מיועד להיות קל וידידותי לשימוש אורבני עם יכולת שבילים קלה; המחיר: 40 אלף ש"ח

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן