בשנת 2021 נחצה לראשונה בשוק הישראלי רף 20 אלף הכלים, כשבשנה זו עלו על כבישי ישראל 20,718 אופנועים וקטנועים (מספר לא סופי שצפוי להתעדכן כלפי מעלה בכמה מאות כלים בשבועות הקרובים) – כך עולה מדו"ח התוצרים של איגוד לשכות המסחר המסכם את שנת 2021. זוהי עלייה יפה של כ-15% ביחס לשנת 2020 – שבה נמכרו כ-18,100 כלים חדשים.
העלייה הזו היא הפריצה אליה השוק הדו-גלגלי נושא עיניים כבר תקופה ארוכה, שכן המצב על כבישי ישראל הופך להיות בלתי נסבל מיום ליום עם עומסי תנועה עצומים ועם כבישים סתומים ממכוניות, ועם תחבורה ציבורית בינונית במקרה הטוב, כשדו-גלגלי הוא הפתרון היחיד לשליטה על הזמן והמרחב בכבישי ישראל. הסיבות לעלייה הזו נובעות מכמה גורמים, ביניהם כאמור מעבר של נהגי רכב לדו-גלגלי כדי לחסוך זמן וכסף, גדילת שוק המשלוחים בגלל משבר הקורונה, מעבר של אנשים מתחבורה ציבורית לתחבורה אישית יעילה, וגם בשל תרבות הפנאי הדו-גלגלית שתופסת חלק חשוב מכלל המכירות. כך למשל, גם בשנת 2021 נמכרו כ-1,300 אופנועי אנדורו מקצועיים בישראל, ואת הפירוט נביא בכתבה נפרדת.
היחס בין אופנועים לקטנועים נשמר פחות או יותר על היחס של השנים האחרונות, ועומד על כ-33% אופנועים וכ-67% קטנועים. במספרים מדובר על כ-7,000 אופנועים ועל כ-14,000 קטנועים.
הכלי הדו-גלגלי הנמכר ביותר בישראל הוא שוב הקימקו מובי 125, שממנו נמכרו השנה 1,019 יחידות – ירידה של כ-200 כלים ביחס לשנה שעברה, אולם חשוב לזכור ששנת 2020 הייתה שנת הקורונה והמשלוחים, ונמכרה בה כמות אדירה של קטנועי משלוחים – ובראשם הקימקו מובי 125. במקום השני שוב הסאן-יאנג ג'וירייד 125, עם 802 יחידות. צמוד אליו במקום השלישי הקימקו דאונטאון 350i עם גידול מרשים מ-622 בשנה שעברה ל-792 יחידות השנה, ומיד אחריו הימאהה איקסמקס 300 עם 748 יחידות. הטימקס 560 מתברג למקום החמישי עם 646 יחידות ב-2021 (ירידה קלה ביחס ל-2020), ואחריו הסאן-יאנג ג'וירייד 200 עם 497 יחידות. שימו לב להונדה X-ADV החדש, ש-2021 הייתה שנת הפריצה שלו ונמכרו ממנו לא פחות מ-470 יחידות. מרשים ביותר!
באופנועים, ההונדה CB500X חוזר למקום הראשון הכללי עם 252 יחידות ב-2021 לעומת 233 בשנה שעברה, והוא מדיח את הק.ט.מ 250EXC שממנו נמכרו כ-185 יחידות – כמו הק.ט.מ 300EXC. נזכיר כי שני אלו הם אופנועי אנדורו מקצועיים, ועל סיכום מכירות אופנועי האנדורו נפרסם כתבה ייעודית. במקום השני קוואסאקי Z900, שממנו נמכרו השנה 190 אופנועים. שלישי ימאהה MT-07 עם 178 יחידות, וצמודים אליו הטנרה 700 שממנו נמכרו 177 יחידות והטרייסר 700 עם 175 יחידות – כשלכל השלושה אותו מנוע ה-CP2 המוצלח. כוכבים נוספים: הימאהה MT-09 עם 153 יחידות, הב.מ.וו R1250GS (כולל אדוונצ'ר) עם 150 יחידות, ההונדה אפריקה טווין עם 144 יחידות וה-CRF300L עם 143 יחידות, והבנלי TRK502 מפתיע עם 138 יחידות. את הטבלה המלאה תמצאו למטה.
ראוי לציין גם את המקסי-סקוטרים – קטגוריה שהולכת וגדלה, ושממנה נמכרו השנה יותר מ-1,700 כלים, לעומת כ-1,300 כלים בשנה שעברה. הטימקס 560 כאמור מוביל עם 646 כלים, אבל הונדה נכנסה השנה חזק לתמונה עם 470 יחידות של X-ADV ו-240 יחידות של פורצה 750, ולמעשה הגדילה את נתח השוק של המקסי-סקוטרים ולא נגסה ממנו. יש גם 178 יחידות של סאן-יאנג TL500, ועוד 175 יחידות של קימקו AK550. ב.מ.וו עם סדרת ה-C650 נעדרת השנה מהרשימה ולא מכרה אף לא כלי אחד.
עוד פלח ששווה אזכור הוא החשמלי. בישראל נמכרו בשנת 2021 לא פחות מ-611 כלים חשמליים – רובם קטנועים סיניים עירוניים, אבל גם 51 אופנועי זירו ו-5 אופנועי אנרג'יקה. הבעיה העיקרית של כלים חשמליים נכון להיום הוא טווח רכיבה וזמן טעינה של הסוללה, והתחום מתקדם עקב בצד אגודל. עם התפתחות טכנולוגיית הסוללות נראה יותר ויותר אופנועים וקטנועים חשמליים על כבישי ישראל – ושווה לעקוב.
מבחינת מותגים, סאן-יאנג כרגיל מוביל עם 4,705 כלים – כמעט זהה למספרים של 2020. במקום השני ימאהה, שגדלה מ-3,015 כלים ב-2020 ל-3,687 כלים השנה – גידול של יותר מ-20% מרשימים. שלישית קימקו עם 2,975 כלים – ירידה קלה מאוד ביחס ל-2020. את המקום הרביעי תופסת השנה הונדה, שממשיכה במגמת הגידול המסיבית וגדלה ב-2021 בכ-60% (!). בשנת 2021 מכרו בהונדה 2,966 אופנועים וקטנועים – לעומת 1,847 כלים בשנה שעברה, וזה עוד לפני כלים אפורים. גידול עצום, שכאמור ממשיך את מגמת הגידול של הונדה בשנים האחרונות. זה לא מפליא, שכן להונדה יש כיום כלים מעולים כמעט לכל סגמנט. גם בדוקאטי רושמים שנת שיא, עם 159 אופנועים השנה, מהם 43 יחידות של מולטיסטראדה V4. מרשים! את הרשימה המלאה תמצאו למטה.
מטרו מוטור היא היבואנית הגדולה ביותר (סאן-יאנג, ימאהה, קוואסאקי, בטא, זירו, פנטיק), עם נתח שוק של כ-47% ממכירות הדו-גלגלי בישראל בשנת 2021. במספרים מדובר על כמעט 10,000 אופנועים וקטנועים. שנייה עופר-אבניר (קימקו, פיאג'ו, סוזוקי, הוסקוורנה, CF MOTO) עם נתח שוק של כ-23%, שלישית מאיר (הונדה) עם כ-14% מנתח השוק, ורביעית ד.ל.ב מוטוספורט (ק.ט.מ, אינדיאן, פיג'ו, רויאל-אנפילד) עם נתח שוק של כ-6%.
בשל הגידול העצום והמתמשך של הונדה בישראל שוחחנו עם אורן בננו, מנכ"ל הונדה אופנועים ישראל, שאמר: "שנת 2021 מהווה שנת שיא להונדה אופנועים בישראל. אנחנו שמחים בהצלחת התוכנית האסטרטגית שהתווינו כבר לפני שלוש שנים – לבסס את הונדה כמותג מוביל בענף הדו-גלגלי. אנו מציגים היום מגוון רחב, מוביל ואטרקטיבי של מוצרים ודגמים המתאים לשוק הישראלי. היצע הדגמים והפעילות השיווקית הובילו לצמיחה יוצאת דופן במותג, כאשר קטגוריית הקטנועים הבינוניים והגדולים רשמה צמיחה של 176% וזאת תוך שמירה על המובילות באופנועים. בשנה הקרובה אני צופה המשך צמיחה של שוק הדו-גלגלי לאור המשך מגמה ואף התחזקות עומסי התנועה. בהונדה נציג דגמים חדשים, נחזק את פריסת הרשת ופעילות קשרי הלקוחות".
מכירות דו-גלגלי בישראל בשנת 2021 לפי מותגים
- סאן-יאנג – 4,705
- ימאהה – 3,687
- קימקו – 2,975
- הונדה – 2,966
- ק.ט.מ – 1,115
- קוואסאקי – 794
- פיאג'ו – 658
- ב.מ.וו – 433
- סוזוקי – 427
- הוסקוורנה – 419
- בנלי / קיוואי – 228
- בטא – 222
- דיאלים – 196
- בליץ (חשמלי) – 185
- דוקאטי – 159
- פיג'ו – 147
- גאס גאס – 122
- טריומף – 124
- ניאו (חשמלי) – 103
- CF MOTO – עם 101
- שרקו – 77
- זאפ (חשמלי) – 75
- אפריליה – 64
- רויאל אנפילד – 58
- OM – עם 58
- הארלי-דיווידסון – 54
- ווג – 52
- זירו (חשמלי) – 51
- סאניו – 51
- גופל (חשמלי) – 41
- LV טונג (חשמלי) – 39
- טארו – 35
- תודיי סאנשיין (חשמלי) – 35
- אינדיאן – 32
- מונדיאל – 32
- גינלאנג – 28
- AJP – עם 20
- מוטוגוצי – 19
- קוברג (חשמלי) – 19
- וימוטו (חשמלי) – 17
- רייחו – 16
- פנטיק – 12
- לונג'יה – 12
- נאנגינג (חשמלי) – 12
- זונטס – 11
- יוסאנג – 10
- TM רייסינג – 9
- גקאדי (חשמלי) – 9
- סנטרו (חשמלי) – 7
- צ'אנג יאנג – 5
- אנרג'יקה (חשמלי) – 5
- לינגהיזא (חשמלי) – 5
- אורל – 4
- SWN – עם 4
- MV אגוסטה – 3
- סיילנס (חשמלי) – 3
- אסקול (חשמלי) – 2
- בימוטה – 1
- דוהן (חשמלי) – 1
- לונסין (חשמלי) – 1
- סקוטרקאר (חשמלי) – 1
האופנועים הנמכרים בישראל ב-2021 (בלי אופנועי אנדורו)
דגם | מספר יחידות ב-2020 | |
---|---|---|
1 | הונדה CB500X | 252 |
2 | קוואסאקי Z900 | 190 |
3 | ימאהה MT-07 | 178 |
4 | ימאהה טנרה 700 | 177 |
5 | ימאהה טרייסר 700 | 175 |
6 | ימאהה MT-09 | 153 |
7 | ב.מ.וו R1250GS (כולל ADV) | 150 (מהם 98 ADV ו-52 רגיל) |
8 | הונדה CRF1100L (כולל אדוונצ'ר ספורט) | 144 |
9 | הונדה CRF300L | 143 |
10 | בנלי TRK502 | 138 (מהם 111 X ו-27 רגיל) |
11 | הונדה NC750X | 136 |
12 | סוזוקי DL650 ויסטרום | 126 |
13 | ימאהה טרייסר 900 | 111 |
14 | ק.ט.מ 390 אדוונצ'ר | 109 |
15 | הונדה CBR650R | 102 |
16 | קוואסאקי וולקן 650 | 97 |
17 | קוואסאקי Z650 | 95 |
18 | הונדה CB650R | 87 |
19 | הונדה REBEL 500 | 80 |
20 | קוואסאקי נינג'ה 650 | 79 |
21 | ק.ט.מ 390 דיוק | 78 |
22 | ק.ט.מ 790 אדוונצ'ר (רגיל + R) | 72 (מהם 45 רגיל ו-27 R) |
23 | ק.ט.מ 1290 אדוונצ'ר S ו-R | 71 (מהם 53 S ו-18 R) |
24 | סוזוקי DL250 | 68 |
25 | ב.מ.וו F850GS (רגיל ו-ADV) | 62 (מהם 51 רגיל ו-11 ADV) |
26 | ימאהה MT-125 | 59 |
27 | ק.ט.מ 890 אדוונצ'ר (רגיל + R) | 56 (מהם 29 רגיל ו-27 R) |
28 | הונדה CBR500R | 55 |
29 | ימאהה MT-10 | 50 |
30 | סוזוקי SV650 | 44 |
31 | דוקאטי מולטיסטראדה V4 | 43 |
הקטנועים הנמכרים בישראל ב-2021
דגם | מספר יחידות ב-2020 | |
---|---|---|
1 | קימקו מובי 125S | 1,019 |
2 | סאן-יאנג ג'וירייד 125 | 802 |
3 | קימקו דאונטאון 350i | 792 |
4 | ימאהה איקסמקס 300 | 748 |
5 | סאן-יאנג ג'וירייד 200 | 497 |
6 | סאן-יאנג ג'ט 14 125 | 412 |
7 | סאן-יאנג ג'וימקס 250 | 408 |
8 | ימאהה איקסמקס 125 | 360 |
9 | הונדה פורצה 300 / 350 | 344 |
10 | סאן-יאנג קרוזים 250 | 337 |
11 | ימאהה איקסמקס 400 | 329 |
12 | סאן-יאנג קרוקס 125 | 313 |
13 | סאן-יאנג קרוזים 300 | 295 |
14 | קימקו דאונטאון 250 | 246 |
15 | הונדה SH MODE 125 | 222 |
16 | הונדה PCX 125 | 219 |
17 | קימקו אג'יליטי 125 | 207 |
18 | קימקו איקסטאון 125 | 189 |
19 | הונדה פורצה 250 | 165 |
ימאהה NMAX 125 | 165 | |
21 | בליץ 3000 | 159 |
22 | סאן-יאנג ג'וימקס 125 | 138 |
23 | קימקו ג'ידינק 250 | 132 |
24 | קימקו אקסייטינג 400 | 121 |
סאן-יאנג מקסים 400 | 121 | |
26 | סאן-יאנג קרוזים 300 | 117 |
27 | סאן-יאנג מאסק 125 | 100 |
28 | סאן-יאנג ג'ט 14 200 | 97 |
29 | סאן-יאנג קרוזים 125 | 90 |
30 | וספה GTS 300 | 88 |
31 | הונדה פורצה 125 | 78 |
המקסי-סקוטרים הנמכרים בישראל ב-2021
דגם | מספר יחידות ב-2020 | |
---|---|---|
1 | ימאהה טימקס 560 | 646 |
2 | הונדה X-ADV 750 | 470 |
3 | הונדה פורצה 750 | 240 |
4 | סאן-יאנג TL500 | 178 |
5 | קימקו AK550 | 175 |
סך הכל | 1,709 |
הקטנועים התלת-גלגליים הנמכרים ב-2021
דגם | מספר יחידות ב-2020 | |
---|---|---|
1 | ימאהה טריסיטי 300 | 259 |
2 | פיאג'ו MP3 350 | 231 |
3 | פיאג'ו MP3 500 | 77 |
4 | פיאג'ו MP3 300 | 69 |
5 | ימאהה טריסיטי 125 | 62 |
6 | פיג'ו מטרופוליס 400 | 11 |
7 | פיאג'ו MP3 400 | 8 |
סך הכל | 717 |