בשנת 2022 נמשך הגידול בשוק הדו-גלגלי הישראלי. אם בשנת 2021 נחצה לראשונה רף 20 אלף הכלים, הרי שבשנת 2022 כבר נחצה רף 21 אלף הכלים – והגידול צפוי להימשך גם אל שנת 2023.
בשנת 2022 נמכרו בישראל כ-21,200 אופנועים וקטנועים (מספר לא סופי שצפוי להתעדכן כלפי מעלה בכמה מאות כלים בשבועות הקרובים) – כך עולה מדו"ח התוצרים של איגוד לשכות המסחר המסכם את שנת 2022. זהו גידול של כ-3% ביחס לשנת 2021 – שבה נמכרו כ-20,720 כלים חדשים.
המשך הגידול מבטא היטב את המצב על כבישי ישראל, שהפך להיות בלתי נסבל עם עומסי תנועה עצומים ועם כבישים סתומים ממכוניות, ועם תחבורה ציבורית בינונית במקרה הטוב. יותר ויותר משתמשי דרך מבינים שדו-גלגלי הוא הפתרון היחיד לשליטה על הזמן והמרחב בכבישי ישראל. הסיבות לעלייה הזו נובעות מכמה גורמים, ביניהם כאמור מעבר של נהגי רכב לדו-גלגלי כדי לחסוך זמן וכסף, גידול עקבי בשוק המשלוחים, מעבר של אנשים מתחבורה ציבורית לתחבורה אישית יעילה, וגם בשל תרבות הפנאי הדו-גלגלית שתופסת חלק חשוב מכלל המכירות.
היחס בין אופנועים לקטנועים נשמר על היחס של השנים האחרונות, ועומד על כ-33% אופנועים וכ-67% קטנועים. במספרים מדובר על קצת יותר מ-7,000 אופנועים ועל כ-14,000 קטנועים. זוהי השנה החמישית ברציפות שבה היחס הזה נשמר פחות או יותר, אחרי שנים שבהן היחס עמד על פחות מ-10% אופנועים מול יותר מ-90% קטנועים, והוא נובע משתי סיבות עיקריות: רוכבים שמעדיפים אופנועים בינוניים כתחבורה יום-יומית, וכן גידול עצום בתרבות הפנאי הדו-גלגלית, למשל אופנועי אנדורו ואופנועי אדוונצ'ר.
הכלי הדו-גלגלי הנמכר ביותר הוא הסאן-יאנג ג'וירייד 125, שממנו נמכרו 967 יחידות בשנת 2022. הג'וירייד מדיח מראשות הטבלה את הקימקו מובי 125S, שממנו נמכרו השנה 569 יחידות בלבד, אם כי בחצי השנה הראשונה לא היה לקימקו מלאי והאספקה עמדה על אפס מוחלט. במקום השני הימאהה טימקס 560 החדש עם 836 יחידות, ובשלישי ההונדה X-ADV750 עם 714 יחידות. ברביעי כלי נוסף של סאן-יאנג, ג'וימקס 250, שממנו נמכרו 712 יחידות, בחמישי סאן-יאנג קרוזים 300 עם 681 יחידות ובשישי סאן-יאנג ג'וירייד 200 עם 645 יחידות. הקימקו מובי יורד למקום השביעי, וגם הדאונטאון 350i יורד במספרי המכירות עם 458 יחידות בלבד – בעיקר בשל בעיות אספקה. הימאהה איקסמקס 300, להיט מכירות נוסף, יורד גם הוא ל-523 יחידות, כשגם כאן מדובר בבעיות אספקה, ולפי היבואנית אם היו מגיעים 300-200 כלים נוספים – הם היו נמכרים. לעומת זאת, ההונדה פורצה 350 מזנק ל-464 יחידות, וה-ADV350 בכניסה מרשימה עם 430 יחידות.
באופנועים, הימאהה טנרה 700 כובש את המקום הראשון עם 248 יחידות, ומדיח את ההונדה CB500X שממנו נמכרו 203 יחידות (שוב, בעיות אספקה) והוא יורד אל המקום הרביעי. במקום השני קוואסאקי Z900 עם 219 יחידות – מחציתן בהספק מלא ומחציתן מוגבלות לרישיון נהיגה A1. במקום השלישי אופנוע אנדורו מקצועי – ק.ט.מ 300EXC שממנו נמכרו 215 יחידות והוא מדיח את אחיו הקטן, ה-250EXC, מראשות טבלת רבי המכר בתחום האנדורו, כשנמכרים ממנו 202 יחידות. במקום החמישי ימאהה MT-07 עם 176 יחידות (מחציתן מוגבלות לרישיון נהיגה A1), ובשישי ימאהה MT-09 עם 154 יחידות. עוד ראויים לציון הונדה CRF300L עם 146 יחידות, הונדה אפריקה טווין (143), בנלי TRK502 עם 142 יחידות, קוואסאקי ורסיס 650 עם 141 יחידות, ב.מ.וו R 1250 GS עם 138 יחידות (רגיל ואדוונצ'ר), ימאהה טרייסר 700 עם 138 יחידות (מחציתן מוגבלות לרישיון A1), וק.ט.מ 390 אדוונצ'ר עם 130 יחידות.
במקסי-סקוטרים הימאהה טימקס 560 במקום הראשון עם 836 יחידות, הונדה X-ADV750 מזנב בו עם 714 יחידות, סאן-יאנג TL508 עם 171 יחידות, הונדה פורצה 750 עם 168 יחידות, וקימקו AK550 עם 86 יחידות. בסך הכל נמכרו בישראל 1,975 כלים – מספר מכובד מאוד שמהווה שיא חדש למקסי-סקוטרים – קטגוריה שממשיכה לגדול בעקביות.
בכלים החשמליים נרשם דשדוש – בניגוד לבהלה החשמלית שמתרחשת בימים אלו בתחום הרכב הפרטי. בסך הכל נמכרו בישראל 546 אופנועים וקטנועים חשמליים בשנת 2022, כשרובם המכריע קטנועים, אולם יש גם כמה עשרות אופנועים מהמותגים זירו, אנרג'יקה, ארלנדו וסורון. המהפך בדו-גלגלי חשמלי יקרה כאשר תיפתרנה שתי הבעיות הגדולות נכון להיום – טווח רכיבה (קיבול סוללה) וזמן טעינה. ישנה התקדמות בנושא, למשל עם האנרג'יקה אקספיריה והזירו DSR/X שעל שניהם רכבנו השנה, אולם ההתקדמות היא עקב בצד אגודל.
מבחינת מותגים, סאן-יאנג כרגיל במקום הראשון עם 5,310 קטנועים – גידול של כ-600 כלים משנה שעברה. הונדה תופסת את המקום השני עם גידול מרשים מכ-3,000 כלים לכ-4,000 כלים, וימאהה יורדת למקום השלישי עם כ-3,400 כלים – ירידה קלה משנה שעברה, שנובעת כאמור מבעיות אספקה של היצרנית. קימקו עם ירידה חדה מכ-3,000 לכ-2,200 כלים, כשגם כאן מדובר בבעיות אספקה לאורך השנה – בעיות שאמורות להיפתר סופית בחצי השני של שנת 2023. ק.ט.מ עם כ-1,000 כלים צהובים ועוד כ-100 כלים אפורים, וקוואסאקי עם כ-800 אופנועים ב-2022 ועם בעיות אספקה של דגמי הליבה כמו משפחות ה-650 סמ"ק וה-400 סמ"ק. ראויה לציון רויאל אנפילד, שפרצה לשוק הישראלי עם 263 אופנועים בשנת 2022, מהם 114 יחידות של המטאור 350.
מטרו מוטור היא היבואנית הגדולה ביותר (סאן-יאנג, ימאהה, קוואסאקי, בטא, זירו, פנטיק), עם נתח שוק של כ-47% ממכירות הדו-גלגלי בישראל בשנת 2022. במספרים מדובר על קצת יותר מ-10,000 אופנועים וקטנועים. שנייה מאיר (הונדה, ניאו) עם כ-20%, שלישית עופר-אבניר (קימקו, פיאג'ו, סוזוקי, הוסקוורנה, CFMOTO) עם נתח שוק של כ-17%, ורביעית ד.ל.ב מוטוספורט (ק.ט.מ, אינדיאן, פיג'ו, רויאל-אנפילד) עם נתח שוק של כ-6%.
מכירות דו-גלגלי בישראל בשנת 2022 לפי מותגים
- סאן-יאנג – 5,310
- הונדה – 3,970
- ימאהה – 3,393
- קימקו – 2,189
- ק.ט.מ – 979
- קוואסאקי – 794
- פיאג'ו – 638 (מהם 19 חשמליים)
- ב.מ.וו – 389
- הוסקוורנה – 298
- רויאל אנפילד – 263
- בנלי – 210
- CFMOTO – עם 194
- בטא – 185
- סוזוקי – 174
- הארלי-דיווידסון – 163
- גאס גאס – 156
- דוקאטי – 147
- נאו (חשמלי) – 137
- טריומף – 126
- אפריליה – 113
- בליץ (חשמלי) – 85
- שרקו (אנדורו) – 83
- פיג'ו – 76
- פנטיק – 71
- ווג – 68
- אינדיאן – 62
- טארו – 54
- תודיי סאנשיין (חשמלי) – 51
- רייחו (אנדורו) – 47
- טיווין – 44
- OM – עם 43
- סיילנס (חשמלי) – 41
- וימוטו (חשמלי) – 37
- גופל (חשמלי) – 34
- גוגורו (חשמלי) – 31
- זונטס – 30
- לונג'יה – 29
- זירו (חשמלי) – 26
- קיוואי – 26
- סורון (חשמלי) – 23
- מונדיאל – 21
- זאפ (חשמלי) – 20
- יאדה (חשמלי) – 19
- AJP – עם 16
- סנטרו (חשמלי) – 13
- TM (אנדורו) – 12
- אלרנדו (חשמלי) – 12
- מוטוגוצי – 11
- דופרן (חשמלי) – 11
- אנרג'יקה (חשמלי) – 10
- סקוטר קאר (חשמלי) – 9
- מוטו מוריני – 8
- דוהן (חשמלי) – 8
- MV אגוסטנ – 6
- איטלג'ט – 5
- יאנגינג (חשמלי) – 5
- צ'אנג ג'יאנג (אופנוע עם סירה) – 4
- לוקיי (חשמלי) – 4
- יוסאנג – 2
- קוברג (חשמלי) – 2
- SWM – עם 1 יחידה
האופנועים הנמכרים בישראל ב-2022 (בלי אופנועי אנדורו)
דגם | מספר יחידות ב-2022 | |
---|---|---|
1 | ימאהה טנרה 700 | 248 |
2 | קוואסאקי Z900 | 219 |
3 | הונדה CB500X | 203 |
4 | ימאהה MT-07 | 176 |
5 | ימאהה MT-09 | 175 |
6 | הונדה CRF300L | 143 |
7 | הונדה CRF1100L (כולל אדוונצ'ר ספורט) | 143 |
8 | בנלי TRK502 | 143 (מהם 119 X ו-23 רגיל) |
9 | קוואסאקי ורסיס 650 | 141 |
10 | ב.מ.וו R1250GS (כולל ADV) | 138 (מהם 95 ADV ו-43 רגיל) |
11 | ימאהה טרייסר 700 | 138 |
12 | ק.ט.מ 390 אדוונצ'ר | 130 |
13 | ימאהה טרייסר 900 | 125 |
14 | רויאל אנפילד מטאור 350 | 114 |
15 | הונדה CBR650R | 112 |
16 | קוואסאקי נינג'ה 650 | 96 |
17 | הונדה CB650R | 91 |
18 | ימאהה R7 | 88 |
19 | קוואסאקי וולקן 650 | 86 |
20 | קוואסאקי Z650 | 85 |
הקטנועים הנמכרים בישראל ב-2022
דגם | מספר יחידות ב-2022 | |
---|---|---|
1 | סאן-יאנג ג'וירייד 125 | 967 |
2 | סאן-יאנג ג'וימקס 250 | 712 |
3 | סאן-יאנג קרוזים 300 | 681 |
4 | סאן-יאנג ג'וירייד 200 | 645 |
5 | קימקו מובי 125S | 569 |
6 | ימאהה איקסמקס 300 | 523 |
7 | הונדה פורצה 350 | 464 |
8 | קימקו דאונטאון 350i | 458 |
9 | הונדה ADV350 | 430 |
10 | קימקו X-TOWN 125 | 413 |
11 | סאן-יאנג קרוקס 125 | 401 |
12 | סאן-יאנג ג'וימקס 300 | 353 |
13 | סאן-יאנג ג'ט 14 125 | 347 |
14 | הונדה PCX 125 | 328 |
15 | ימאהה איקסמקס 125 | 287 |
16 | סאן-יאנג ג'ט X | 264 |
17 | הונדה SH MODE | 257 |
18 | קימקו דאונטאון 250 | 238 |
19 | סאן-יאנג ג'וימקס 125 | 210 |
20 | סאן-יאנג מקסים 400 | 200 |
21 | ימאהה NMAX 125 | 194 |
22 | הונדה פורצה 125 | 170 |
23 | הונדה פורצה 250 | 162 |
המקסי-סקוטרים הנמכרים בישראל ב-2022
דגם | מספר יחידות ב-2022 | |
---|---|---|
1 | ימאהה טימקס 560 | 836 |
2 | הונדה X-ADV 750 | 714 |
3 | סאן-יאנג TL500 | 171 |
4 | הונדה פורצה 750 | 168 |
5 | קימקו AK550 | 86 |
סך הכל | 1,975 |
הקטנועים התלת-גלגליים הנמכרים ב-2022
דגם | מספר יחידות ב-2022 | |
---|---|---|
1 | ימאהה טריסיטי 300 | 214 |
2 | ימאהה טריסיטי 125 | 138 |
3 | פיאג'ו MP3 500 | 116 |
4 | פיאג'ו MP3 400 | 74 |
5 | פיאג'ו MP3 300 | 71 |
6 | פיג'ו מטרופוליס 400 | 7 |
סך הכל | 620 |