בשנת 2024 שוב נחצה רף 20 אלף הכלים הדו-גלגליים שנמכרו בשוק הישראלי, מה שאומר שכבר 4 שנים ברציפות הממוצע הוא יותר מ-20 אלף כלים בשנה.
בשנת 2024 עלו על כבישי ישראל 20,270 אופנועים וקטנועים חדשים (מספר לא סופי שצפוי להתעדכן כלפי מעלה בכמה מאות כלים בשבועות הקרובים) – כך עולה מדו"ח התוצרים של איגוד לשכות המסחר המסכם את שנת 2024. זהו גידול של כ-1,000 כלים מהשנה הקודמת, אולם כאמור בארבע השנים האחרונות השוק יציב ועומד על סביב 20 אלף כלים. המספרים האלו לא כוללים כמובן כלים ברישוי אפור, שעליהם נפרט בנפרד.
העלייה ביחס לשנה שעברה נובעת מייצוב השוק והכלכלה בחודשים שאחרי תחילת המלחמה, שכן בשלושת החודשים האחרונים של 2023 נמכרו כ-1,300 כלים פחות מבתקופה הקודמת בשנת 2022 – כאמור בגלל המלחמה. העלייה מתבלטת דווקא אל מול סטגנציה ואף ירידה בשוק הרכב הפרטי, בדגש על רכבי היוקרה.
היחס בין קטנועים לבין אופנועים עומד על 1:2, כשעל כל אופנוע נמכרים שני קטנועים: 13,829 קטנועים מול 6,441 אופנועים, ובאחוזים – 68% קטנועים מול כ-32% אופנועים. זהו יחס יפה מאוד, וזוהי השנה השביעית ברציפות שבה היחס הזה נשמר פחות או יותר, אחרי שנים שבהן היחס עמד על פחות מ-10% אופנועים מול יותר מ-90% קטנועים, והוא נובע משתי סיבות עיקריות: רוכבים שמעדיפים אופנועים בינוניים כתחבורה יום-יומית, וכן גידול עצום בתרבות הפנאי הדו-גלגלית, למשל אופנועי אנדורו ואופנועי אדוונצ'ר.
הכלי הדו-גלגלי הנמכר בישראל גם ב-2024 הוא הקימקו מובי 125, מלך השליחויות, שממנו נמכרו 835 יחידות. מיד אחריו רב-המכר של סאן-יאנג – הג'וירייד 125 שממנו נמכרו השנה 754 יחידות, כשצמודים אליו הימאהה איקסמקס 300 עם 752 יחידות וההונדה ADV350 עם 717 יחידות. חמישי הסאן-יאנג קרוזים 300 עם 645 יחידות. כל החמישה שומרים על מספרים דומים מאוד לשנה הקודמת.
באופנועים, ההונדה CB500X חוזר אל המקום הראשון עם 223 יחידות, כשצמוד אליו הימאהה MT-09 עם 219 יחידות – כולל כ-30 יחידות של הדגם האוטומטי Y-AMT שנמכר כאן החל מחודש נובמבר. אל המקום השלישי מזנק ההונדה XL750 טרנסאלפ עם 178 יחידות. רביעי ה-MT-07 עם 169 יחידות (כשני-שלישים מהם לרישיון A1 וכשליש בהספק מלא) כשהטנרה 700 יורד אל המקום החמישי עם 167 יחידות.
תחום האנדורו, שאותו אנחנו מסקרים צמוד בעשור האחרון, התייצב מעט השנה אחרי התפוצצות הבועה בשנה שעברה.. בשנים האחרונות שוק האנדורו עמד על מספרים גבוהים מאוד של סביב 1,300 אופנועים בשנה, כשבשנת 2022 נמכרו בישראל כ-1,350 אופנועי אנדורו. אלו מספרים עצומים ביחס לגודל השוק ולכמות האוכלוסייה, והם נבעו ממספרי הרוכבים שנכנסו לתחביב הזה בשנים האחרונות והגדילו את השוק בהדרגה. בזמן הקורונה גם היו חוסרים באופנועי אנדורו כך שמחסני המשומשים התרוקנו, אך אחרי משבר הקורונה לאנומליה הזו לא היה עוד מקום, ואחרי פיצוץ הבועה ב-2023 כ-720 אופנועים, בשנת 2024 נמכרו בישראל קצת פחות מ-750 אופנועי אנדורו מקצועיים (סיכום מפורט יתפרסם כאן בהמשך).
חשוב לציין שבשנים האחרונות חלק מהיבואנים ייבאו ארצה כמויות גדולות של כלים חדשים שאותם לא הצליחו למכור והם נרשמו על יד יבואן – כלומר נכנסו לדוחות של השנתיים האחרונות ככאלה שעלו על הכביש. בשנתיים האחרונות נעשו מאמצים מצד היבואנים למכור את אותם אופנועים רשומי יד, וגם זה פגע בנתוני מכירות החדשים. לכן אפשר לומר ש-1,300 אופנועים בשנה זה נתון מוגזם שלא משקף את שוק האנדורו הישראלי, אבל מאידך כ-750 כלים זה מספר נמוך שגם הוא לא משקף את השוק. סדר גודל של 1,000-900 אופנועי אנדורו אלו מספרים שעשויים לשקף את השוק המקומי, ואנחנו מעריכים שבשנים הקרובות – אחרי ששוק האנדורו יתייצב לגמרי – אלו המספרים שעליהם יתייצב השוק, במקביל לניקוי מחסני הטרייד-אין.
שני סגמנטים ממשיכים במגמת הירידה: הראשון הוא המקסי-סקוטרים, שממספרים של כ-2,000 כלים ב-2022 ירד ב-2023 לכ-1,300 כלים ובשנת 2024 לכ-1,100 כלים. השני הוא הקרוזרים הגדולים והיקרים, כשהארלי דיווידסון מוכרת השנה 16 כלים בלבד, ואינדיאן מעלה על הכבישים 24 כלים בלבד. הסיבה העיקרית לכל היא התייקרות הכסף עם עליית הריבית בשנתיים האחרונות, שכן חלק נכבד מהמקסי-סקוטרים נמכרים במימון ובפריסת תשלומים, ובאופן כללי אנשים מרשים לעצמם פחות אופנועי מותרות.
בכלים החשמליים ממשיכות התמורות: מצד אחד, שני מותג האופנועים – אנרג'יקה וזירו – נעלמו לגמרי, כשאנרג'יקה הודיעה על פשיטת רגל ואת זירו הפסיקו לייבא במטרו מוטור, כמו גם את קטנועי גוגורו – שהמודל של מנוי בתשלום קבוע עם החלפת סוללות בתחנות קבועות לא ממש תפס. מצד שני, המותג סורון ממשיך לגדול, כשהוא מציע אופנועי פליי-בייק עירוניים עם יכולות שטח – אולטרה בי וסטורם בי – כש-275 כלים נמכרים השנה מהמותג הזה, ויש את ניאו שמספקת קטנועים חשמליים, בעיקר לשליחויות, ומוכרת השנה 279 כלים. פרט לאלו יש הרבה מאוד מותגי קטנועים חשמליים, ויש גם גידול של כ-30% במכירות הכלליות ביחס לשנה שעברה, אך עדיין מדובר על סביב 1,300 כלים בסך הכל – כלומר פחות מ-6.5% מהשוק הדו-גלגלי הישראלי. נמשיך כמובן לעקוב אחרי המגמות בסגמנט המתפתח הזה.
מבחינת מותגים, סאן-יאנג כרגיל במקום הראשון, אך עם 4,670 כלים השנה. הונדה שומרת על המקום השני עם 3,919 כלים, שהם כמעט 20% מכובדים מנתח השוק. ימאהה במקום השלישי עם 3,261 כלים, וקימקו עם 2,123 כלים ב-2024.. קוואסאקי במקום החמישי עם 691 כלים. ראוי לציין את QJ מוטורס, שמעלה השנה יותר מ-400 כלים על הכבישים בשנת פריצה מרשימה, וכן את ווג שמכפילה את כוחה ועולה ל-217 כלים לעומת 106 בשנה שעברה. זהו המשך מגמת ההתחזקות של מותגי האופנועים הסינים בשוק הישראלי – במקביל לשאר אירופה.
מטרו מוטור היא היבואנית הגדולה ביותר (סאן-יאנג, ימאהה, קוואסאקי, בטא), עם נתח שוק של כ-43% ממכירות הדו-גלגלי בישראל בשנת 2024 (ירידה של כ-3% ביחס לשנה שעברה). במספרים מדובר על כ-8,750 אופנועים וקטנועים. שנייה מאיר (הונדה, ניאו) עם כמעט 21%, שלישית עופר-אבניר (קימקו, פיאג'ו, סוזוקי, הוסקוורנה, CFMOTO) עם נתח שוק של כ-17.3%, ורביעית ד.ל.ב מוטוספורט (ק.ט.מ, אינדיאן, פיג'ו, רויאל-אנפילד) עם נתח שוק של כ-5%. בסך הכל יש 22 יבואני אופנועים וקטנועים, לעומת 15 בשנה הקודמת, ואלו מייבאים 60 מותגים לעומת 47 מותגים בשנה שעברה.
מכירות דו-גלגלי בישראל בשנת 2024 לפי מותגים
- סאן-יאנג – 4,670 כלים (בשנה שעברה 4,415)
- הונדה – 3,919 כלים (3,781)
- ימאהה – 3,261 כלים (3,295)
- קימקו – 2,123 כלים (2,249)
- קוואסאקי – 691 כלים (708)
- ק.ט.מ – 637 כלים (582)
- פיאג'ו – 642 כלים (603)
- ב.מ.וו – 429 כלים (341)
- QJ מוטורס – 406 כלים (165)
- ניאו (חשמלי) – 279 כלים (135)
- סורון (חשמלי) – 275 כלים (142)
- סוזוקי – 264 כלים (168)
- רויאל אנפילד – 253 כלים (290)
- בנלי – 228 כלים (211)
- ווג – 217 כלים (106)
- הוסקוורנה – 204 כלים (156)
- דוקאטי – 153 כלים (123)
- CFMOTO – עם 143 כלים (84)
- טיווין (חשמלי) – 132 כלים (115)
- תאלאריה (חשמלי) – 90 כלים
- טריומף – 84 כלים (80)
- אפריליה – 82 כלים (53)
- בטא – 80 כלים (136)
- פיג'ו – 76 כלים (43)
- בואו (חשמלי) – 73
- נאנג'ינג (חשמלי) – 60 כלים
- או מ – 58 כלים (87)
- פנטיק – 55 כלים (56)
- בליץ (חשמלי) – 53 כלים (65)
- וימוטו (חשמלי) – 47 כלים (29)
- גופל (חשמלי) – 41 כלים (48)
- זונטס – 38 כלים (39)
- TM רייסינג – 33 כלים (18)
- קובא – 32 כלים
- LV טונג (חשמלי) – 31 כלים (34)
- יאדה (חשמלי) – 30 כלים (63)
- נרבה (חשמלי) – 30 כלים (1)
- סקיי טים – 27 כלים (6)
- שרקו – 28 כלים (49)
- אינדיאן – 24 כלים (38)
- זאפ (חשמלי) – 22 כלים (23)
- גיאנגסו (חשמלי) – 19 כלים (6)
- סיילנס (חשמלי) – 29 כלים (11)
- סנטרו (חשמלי) – 19 כלים (15)
- הארלי דיווידסון – 16 כלים (81)
- לוקיי (חשמלי) – 16 כלים (2)
- רייחו – 15 כלים (2)
- בנדה (חשמלי) – 15 כלים
- מוטוגוצי – 11 כלים (25)
- טרומקס (חשמלי) – 10 כלים (4)
- הורווין (חשמלי) – 8 כלים
- פיילוטקאר (חשמלי) – 8 כלים (1)
- מנגוסטיין (חשמלי) – 7 כלים
- דוהן (חשמלי) – 6 כלים (14)
- קיוואי – 5 כלים (55)
- MBP (חשמלי) – 5 כלים
- גאס גאס – 4 כלים (42)
- תודיי סאנשיין (חשמלי) – 4 כלים (27)
- MV אגוסטה – 4 כלים (2)
- סטמה (חשמלי) – 3 (42)
- אנרג'יקה (חשמלי) – 1 כלי (16)
- ג'יאניו (חשמלי) – 1 כלי (1)
- מיקרו (חשמלי) – 1 כלי (1)
- קאופן (חשמלי) – 1
- SWM – עם 1 כלי (3)
האופנועים הנמכרים בישראל ב-2024 (בלי אופנועי אנדורו וחשמליים)
דגם | מספר יחידות ב-2024 | |
---|---|---|
1 | הונדה CB500X / NX500 | 223 |
2 | ימאהה MT-09 | 219 |
3 | הונדה XL750 טרנסאלפ | 178 |
4 | ימאהה MT-07 | 169 |
5 | ימאהה טנרה 700 | 167 |
6 | קוואסאקי Z900 | 159 |
7 | ימאהה MT-03 | 138 |
8 | ימאהה טרייסר 900 | 99 |
9 | ימאהה טרייסר 700 | 94 |
10 | הונדה CB750 הורנט | 92 |
11 | הונדה NC750X | 91 |
12 | הונדה CRF1100L אפריקה טווין | 87 |
12 | בנלי TRK502X | 84 |
ב.מ.וו R1250GS ADV | 84 | |
14 | ב.מ.וו R1300GS | 81 |
הקטנועים הנמכרים בישראל ב-2024
דגם | מספר יחידות ב-2024 | |
---|---|---|
1 | קימקו מובי 125S | 835 |
2 | סאן-יאנג ג'וירייד 125 | 754 |
3 | ימאהה איקסמקס 300 | 752 |
4 | הונדה ADV350 | 717 |
5 | סאן-יאנג קרוזים 300 | 645 |
6 | הונדה פורצה 350 | 626 |
7 | סאן-יאנג ג'וירייד 200 | 588 |
8 | סאן-יאנג ג'וימקס 250 | 553 |
9 | סאן-יאנג ג'וימקס 300 קימקו דאונטאון 350i | 341 |
10 | ימאהה איקסמקס 125 | 287 |
11 | ימאהה NMAX 125 | 261 |
12 | הונדה ויז'ן | 250 |
13 | הונדה PCX 125 | 249 |
14 | סאן-יאנג סימפוני 125 | 229 |
15 | קימקו דאונטאון 350 | 219 |
המקסי-סקוטרים הנמכרים בישראל ב-2024
דגם | מספר יחידות ב-2024 | |
---|---|---|
1 | הונדה X-ADV 750 | 441 |
2 | ימאהה טימקס 560 | 387 |
3 | הונדה פורצה 750 | 133 |
4 | סאן-יאנג TL500 | 113 |
5 | קימקו AK550 | 17 |
סך הכל | 1,091 |