בשנת 2020 עלו על כבישי ישראל 18,100 אופנועים וקטנועים חדשים (מספר לא סופי שצפוי להתעדכן כלפי מעלה בכמה מאות בודדות בשבועות הקרובים) – כך עולה מדו"ח התוצרים של איגוד לשכות המסחר המסכם את שנת 2020. זוהי עלייה של כ-3.6% ביחס לשנת 2019, שמחזירה את המספרים לאזור של שנים 2018 ו-2017 – שהייתה שנת שיא בשוק הדו-גלגלי עם כ-18,500 כלים חדשים. בנוסף, זו השנה הרביעית ברציפות שהשוק הדו-גלגלי הישראלי שומר פחות או יותר על אותם המספרים, ונע סביב 18 אלף כלים בשנה, וזאת אחרי מספר שנים רצופות של גידול.
העלייה הקלה הזו באה בשנה של משבר הקורונה, כולל חודש וחצי של סגר מוחלט מאמצע מרץ אל תוך אפריל, והיא מרשימה עוד יותר בזמן ששוק הרכב רושם ירידה של כ-15% בשנת 2020. הסיבות לעלייה הזו נובעות מכמה גורמים, ביניהן גדילת שוק המשלוחים בגלל משבר הקורונה, מעבר של אנשים מתחבורה ציבורית לתחבורה אישית יעילה, המשך מגמת מעבר של נהגי רכב לתחבורה דו-גלגלית על-מנת לחסוך זמן וכסף, וגם בשל תרבות הפנאי הדו-גלגלית שתופסת חלק חשוב מכלל המכירות. כך למשל, גם בשנת 2020 נמכרו כ-1,300 אופנועי אנדורו מקצועיים בישראל, ואת הפירוט נביא בכתבה נפרדת.
היחס בין אופנועים לקטנועים נשמר פחות או יותר על היחס של השנים האחרונות, ועומד על כ-34% אופנועים וכ-66% קטנועים. במספרים מדובר על כ-6,150 אופנועים ועל כ-12,000 קטנועים.

הכלי הדו-גלגלי הנמכר ביותר בישראל בשנת 2020 הוא הקימקו מובי 125, שממנו נמכרו 1,227 יחידות, והוא חוזר לבכורה אחרי שנה אחת שבה סאן-יאנג ג'וירייד 125 זכה בבכורה, אם כי חשוב להזכיר שבשנה עברה המובי 125 החדש הגיע ארצה רק בחודש מאי. הנתון הזה לא מפליא, שכן המובי 125 הוא הכלי הפופולרי ביותר למשלוחים אורבאניים. הג'וירייד 125 נמצא במקום השני עם 883 יחידות.
במקום השלישי ימאהה טימקס, עם לא פחות מ-810 יחידות, שמהן 137 יחידות של דגם ה-530 ו-673 יחידות של הטימקס 560 החדש. זוהי שנת שיא לימאהה טימקס בישראל, כשהשיא הקודם עמד על כ-700 יחידות בשנת 2017. עוד שני נתונים מעניינים: בישראל נמכרים הכי הרבה טימקסים – גם ביחס לגודל האוכלוסייה וגם ביחס לכמות המכירות הכללית בשוק הדו-גלגלי, כלומר ישראל היא מעצמת טימקס.
במקום הרביעי נמצא הקימקו דאונטאון 350i, ששומר על אותם המספרים ועומד על 622 יחידות בשנת 2020, במקום החמישי סאן-יאנג ג'ט 14 עם 515 יחידות, ומיד אחריו במקום השישי סאן-יאנג ג'וירייד 200 עם 506 יחידות. את טבלאות המכירות המלאות של קטנועים ואופנועים בשנת 2020 תמצאו בתחתית הכתבה.
באופנועים, הק.ט.מ 250EXC שוב שומר על מעמדו כאופנוע הנמכר ביותר בישראל, כשנמכרו ממנו בשנת 2020 כ-280 יחידות. נזכיר כי הק.ט.מ 250EXC הוא אופנוע אנדורו מקצועי המיועד לשטח בלבד ועלותו 70-67 אלף ש"ח. במקום השני בכללי והראשון באופנועי כביש, ההונדה CB500X, ששומר על מעמדו כאופנוע הכביש הנמכר בישראל עם 233 יחידות ב-2020 – גידול של 15 יחידות ביחס ל-2019. אחריו הקוואסאקי Z900, שגם הוא שומר על מעמדו עם 192 יחידות – מספר כמעט זהה לזה של 2019. במקום הרביעי ימאהה טנרה 700 עם לא פחות מ-154 יחידות בשנת 2020, ומיד אחריו MT-09 עם 144 יחידות ו-MT-07 עם 134 יחידות. את טבלת מכירות האופנועים המלאה תמצאו בתחתית הכתבה.

שני סגמנטים מעניינים נמצאים בשנים האחרונות בגידול מתמיד. הראשון הוא המקסי-סקוטרים, שבעבר נשלט על-ידי ימאהה עם הטימקס, ובשנים האחרונות הצטרפו אליו שחקנים אטרקטיביים נוספים. מהטימקס על צמד דגמיו נמכרו השנה כאמור 810 כלים, אולם ה-X-ADV של הונדה מציג גידול מתמיד, והשנה עומד על 218 יחידות. גם הסאן-יאנג TL500 מציג כניסה מרשימה עם 179 יחידות ב-2020. בסך הכל נמכרו בישראל 1,327 מקסי-סקוטרים בשנת 202 (ראו טבלה בתחתית הכתבה).
הסגמנט השני הוא הקטנועים התלת-גלגליים, שממנו נמכרו בשנת 2020 לא פחות מ-738 כלים, מהם 334 יחידות של הפיאג'ו MP3 על שלושת נפחיו, 153 יחידות של הימאהה טריסיטי 300 החדש, ומעל 200 יחידות של הטריסיטי 125. אם מוסיפים 30 יחידות של טריסיטי 155, יוצא שימאהה מכרה בישראל 387 קטנועים תלת-גלגליים – 53 כלים יותר מפיאג'ו. גם כאן תמצאו טבלה בסוף הכתבה.
מבחינת מותגים, סאן-יאנג כרגיל במקום הראשון עם 4,681 כלים – גידול של כ-4.5% ביחס לשנה שעברה. במקום השני קימקו עם 3,026 יחידות – גידול של 115 כלים ביחס לשנה שעברה, וצמודה אליה ימאהה עם 3,017 כלים – גידול של כ-7% ביחס לשנה שעברה. הונדה גדלה מ-1,662 כלים ב-2019 ל-1,847 כלים (גידול של יותר מ-10%), קוואסאקי במקום החמישי עם 1,007 כלים – ירידה של כ-10% ביחס לשנה שעברה, וק.ט.מ סוגרת את הפער מקוואסאקי, עם 997 אופנועים (ברישוי צהוב) ל-2020 – עלייה יפה של 14% ביחס לשנה הקודמת.
מטרו מוטור היא היבואנית הגדולה בישראל (סאן-יאנג, ימאהה, קוואסאקי, בטא, זירו), עם נתח שוק של 49.4% ממכירות השוק הדו-גלגלי ב-2020 (במספרים – 8,940 אופנועים וקטנועים). במקום השני עופר-אבניר (קימקו, פיאג'ו, סוזוקי, הוסקוורנה, CF MOTO) עם 4,538 כלים, שהם בדיוק 25% מנתח השוק, במקום השלישי הונדה עם 1,847 כלים, שהם 10.2% מנתח השוק, ובמקום הרביעי דל"ב מוטוספורט, יבואנית ק.ט.מ, אינדיאן ופיג'ו, עם 1,123 כלים המהווים 6.2% מנתח השוק.
מכירות דו-גלגלי בישראל בשנת 2020 לפי מותגים
בסוגריים – מכירות ב-2019
- סאן-יאנג – 4,681 (4,492)
- קימקו – 3,026 (2,901)
- ימאהה – 3,017 (2,825)
- הונדה – 1,847 (1,662)
- קוואסאקי – 1,007 (1,122)
- ק.ט.מ – 997 (870)
- פיאג'ו – 549 (616)
- סוזוקי – 433 (535)
- הוסקוורנה – 384 (393)
- ב.מ.וו – 329 (404)
- הארלי דיווידסון – 268 (255)
- בליץ (חשמלי) – 215 (72)
- בטא – 176 (209)
- בנלי / קיוואי – 172 (369)
- CF MOTO – עם 109 (35)
- דוקאטי – 106 (128)
- דיאלים – 74 (19)
- אינדיאן – 66 (58)
- פיג'ו – 60 (2)
- זאפ – 60 (41)
- אל וי טונג (חשמלי) – 59
- שרקו – 58 (75)
- זירו – 42 (5)
- או מ – 42
- TM רייסינג – 38 (5)
- מונדיאל – 37 (21)
- פנטיק – 35
- רויאל אנפילד – 28 (40)
- תודיי סנשיין (חשמלי) – 25
- מוטוגוצי – 22 (11)
- קוואדרו – 17 (39)
- אפריליה – 15 (11)
- קוברג – 12
- גופל (חשמלי) – 11
- MV אגוסטה – 10 (9)
- אוראל – 10
- ווג – 10
- אסקול – 9
- יוסאנג – 8 (2)
- לונג'יה – 6
- SWM – עם 4 (10)
- נורטון – 4
- נאנג'ינג (חשמלי) – 4
- פולו (חשמלי) – 2
- קאי ויין (חשמלי) – 2
- רייחו – 2
- זונטס – 1
האופנועים הנמכרים בישראל ב-2020 (בלי אופנועי אנדורו)
דגם | מספר יחידות ב-2020 | |
---|---|---|
1 | הונדה CB500X | 233 |
2 | קוואסאקי Z900 | 192 |
3 | ימאהה טנרה 700 | 154 |
4 | ימאהה MT-09 | 144 |
5 | ימאהה MT-07 | 134 |
6 | קוואסאקי ורסיס 650 | 133 |
7 | ב.מ.וו R1250GS (כולל ADV) | 121 |
8 | הונדה CRF1100L (כולל אדוונצ'ר ספורט) | 112 |
9 | ימאהה MT-03 | 100 |
10 | ק.ט.מ 390 אדוונצ'ר | 94 |
11 | הונדה CBR650R | 91 |
12 | הונדה NC750X | 90 |
13 | קוואסאקי נינג'ה 400 | 88 |
14 | סוזוקי DL650 ויסטרום | 86 |
15 | הונדה CRF250 ראלי | 85 |
16 | קוואסאקי וולקן 650 | 81 |
17 | קוואסאקי ורסיס X300 | 76 |
18 | קוואסאקי Z650 | 75 |
19 | ק.ט.מ 790 אדוונצ'ר (רגיל + R) | 75 (מהם 42 רגיל ו-33 R) |
20 | הונדה CB650R | 71 |
21 | ימאהה טרייסר 900 | 67 |
22 | סוזוקי DL250 | 64 |
23 | סוזוקי SV650 | 63 |
24 | ק.ט.מ 390 דיוק | 62 |
25 | קוואסאקי נינג'ה 650 | 60 |
הקטנועים הנמכרים בישראל ב-2020
דגם | מספר יחידות ב-2020 | |
---|---|---|
1 | קימקו מובי 125S | 1,227 |
2 | סאן-יאנג ג'וירייד 125 | 883 |
3 | קימקו דאונטאון 350i | 622 |
4 | סאן-יאנג ג'ט 14 125 סמ"ק | 515 |
5 | סאן-יאנג ג'וירייד 200 | 506 |
6 | ימאהה איקסמקס 300 | 470 |
7 | סאן-יאנג מאסק 125 | 447 |
8 | סאן-יאנג קרוזים 250 | 372 |
9 | סאן-יאנג קרוזים 300 | 349 |
10 | סאן-יאנג ג'וימקס 250 | 344 |
11 | קימקו דאונטאון 250i | 245 |
12 | ימאהה איקסמקס 125 | 213 |
13 | הונדה ויז'ן 125 | 209 |
14 | קימקו ג'ידינק 250 | 208 |
15 | הונדה PCX 125 | 205 |
16 | קימקו אג'יליטי 125 | 172 |
17 | קימקו איקסטאון 125 | 169 |
18 | סאן-יאנג קרוזים 125 | 154 |
19 | בליץ 3000 | 145 |
20 | קימקו ג'ידינק 125 | 144 |
21 | הונדה פורצה 250 | 118 |
22 | ימאהה איקסמקס 400 | 115 |
23 | הונדה פורצה 300 | 109 |
סאן-יאנג מקסים 400 | 109 | |
סאן-יאנג מיו 115 | 109 | |
26 | סאן-יאנג קרוקס 125 | 106 |
27 | סאן-יאנג ג'ט 200 | 97 |
28 | קימקו אקסייטינג 400 S | 96 |
29 | סאן-יאנג מקסים 600 | 94 |
30 | סאן-יאנג ג'וימקס 125 | 88 |
המקסי-סקוטרים הנמכרים בישראל ב-2020
דגם | מספר יחידות ב-2020 | |
---|---|---|
1 | ימאהה טימקס 560 | 673 |
2 | הונדה X-ADV | 218 |
3 | סאן-יאנג TL500 | 179 |
4 | ימאהה טימקס 530 | 137 |
5 | קימקו AK550 | 115 |
6 | ב.מ.וו C 650 GT | 3 |
7 | ב.מ.וו C 650 ספורט | 2 |
סך הכל | 1,327 |
הקטנועים התלת-גלגליים הנמכרים ב-2020
דגם | מספר יחידות ב-2020 | |
---|---|---|
1 | ימאהה טריסיטי 125 | 204 |
2 | פיאג'ו MP3 300 | 158 |
3 | ימאהה טריסיטי 300 | 153 |
4 | פיאג'ו MP3 500 | 92 |
5 | פיאג'ו MP3 350 | 84 |
6 | ימאהה טריסיטי 155 | 30 |
7 | קוואדרו | 17 |
8 | פיג'ו מטרופוליס 400 | 10 |
סך הכל | 738 |
איפה הטרייסר 700? נראה לי איחדו את זה עם הטנרה?
62 יחידות השנה
כל הכבוד,השנה קיבלנו כתבה מאוד יפה והכי מפורטת שהיית עד היום
מאיפה האלה מביאים כסף לטימקס חדש?
"…כלומר ישראל היא מעצמת טימקס." שקול לצערי לאמירה שישראל היא מעצמת פשע..
להיכן נעלמו הקטנועים של סוזוקי? מה לא מכרו כלום?