האם חברת אאודי, שנמצאת בבעלות קונצרן פולקסווגן ומחזיקה זה מספר שנים בחברת דוקאטי, מתכוונת למכור את מותג האופנועים הסקסי מבולוניה? ייתכן מאוד שכן.
פולקסווגן, באמצעות המותג אאודי שבבעלותה, רכשה את דוקאטי לפני כ-3 שנים והחלה להשקיע בחברה הבולונזית בכמה מישורים. גם בסדר וארגון ניהולי, גם בתהליכי פיתוח וייצור, וגם במיתוג של דוקאטי כמותג פרימיום איכותי. התוצאות נראו לעין כמעט מיד, עם אופנועים איכותיים יותר, עם מיתוג מחודש ועם טכנולוגיות שזלגו מעולם הרכב לאופנועי דוקאטי, כמו למשל תזמון השסתומים המשתנה שבמולטיסטראדה DVT החדש. גם בשורת הרווח הסופית התוצאות נראות בבירור, כשדוקאטי מגדילה את המכירות בכל שנה והרווח גדל בהתאם. בשנת 2015 למשל, דוקאטי מכרה כ-55 אלף אופנועים ונשארה עם רווח נקי של 54 מיליון יורו.
אז אם דוקאטי במצב כל כך טוב – הטוב ביותר בכל שנותיה כיצרנית אופנועים, מה האינטרס של פולקסווגן למכור אותה עכשיו? ובכן, הספקולציות החלו לפני ימים אחדים, כאשר מנכ"ל פולקסווגן מתיאס מולר התראיין ואמר כי בשבועות והחודשים הקרובים החברה תעבור ארגון מחדש, וזה כולל את מותגי החברה והחברות שבבעלותה, כשהמטרה היא להישאר עם מותגי הליבה בלבד – מותגי הרכב של פולקסווגן (למשל אאודי, סיאט וסקודה).
כזכור, לפני חודשים אחדים התפוצצה פרשת 'דיזלגייט'. פולקסווגן נתפסה והודתה שתכנתה את מחשבי ניהול המנוע ברכבי הדיזל שלה כך שיציגו נתוני זיהום אוויר נמוכים בזמן הבדיקה, כשבשאר הזמן זיהום האוויר – ובהתאם הביצועים – גבוהים בהרבה. נעזוב לרגע את דעתנו על הצביעות של עולם הרכב בכל הנוגע לזיהום אוויר ונתמקד בתוצאות – בית המשפט קבע כי על פולקסווגן לשלם פיצוי ללקוחותיה בסכום אסטרונומי של כמעט 17 מיליארד דולר. סכום אסטרונומי בכל קנה מידה. את הכסף הזה צריכה כעת פולקסווגן לגייס, וייתכן שמכירת דוקאטי תעזור בזה.
לפי ההערכות, דוקאטי שווה היום כמיליארד יורו, לעומת 747 מיליון היורו שבהם היא נמכרה לאאודי. הכסף הזה עשוי לסייע לפולקסווגן לתקן את הנזקים שנגרמו מפרשת דיזלגייט וכן לשוב ולהתמקד במותגי הליבה שלה.
יחד עם זאת, הבוקר הודיע מנכ"ל אאודי, רופרט סטאדלר, שדוקאטי לא תעמוד למכירה, גם אם הקונצרן ייאלץ למכור חלק ממותגיו הקטנים.
האם זה יקרה? ובכן, הסיכוי שתימצא חברה שתשלם סכום כל כך גבוה של מיליארד יורו עבור דוקאטי הוא קלוש בעינינו, ובכל מקרה מדובר בספקולציות בלבד. כך או כך, דוקאטי כאמור נמצאת במצב הטוב ביותר מאז הקמתה, ואין לנו ספק שגם אם תימכר וגם אם לא – החברה מספיק איתנה (וגם כאמור רווחית) על מנת להמשיך להתקיים, לפתח דגמים ולהגדיל את המכירות.
בהחלט נושא מעניין. נמשיך לעקוב.