דף הבית / מכונות / מבחני דרכים / הארלי-דיווידסון סטריט 750 במבחן
image024

הארלי-דיווידסון סטריט 750 במבחן

עם תג מחיר נמוך במיוחד של 60 אלף שקל, הארלי מציעה כרטיס כניסה מצוין לעולם ההארלי

אביב של יום חדש

המבחן הזה הוא מבחן של התחדשות. האביב שאתם רואים ברקע הוא התפאורה. הארלי-דיווידסון חוגגת יבואן חדש בישראל, מנוע חדש ודגם חדש, אם כי יתכן ובמילווקי היו הופכים את סדר הדברים.

image001ייבוא הארלי לישראל לא היה סיפור הצלחה. שלושה יבואנים שונים החזיקו בזיכיון לייבוא ה-מותג ב-ה' הידיעה של העולם הדו-גלגלי. לאף אחד מהם לא האירה ההצלחה פנים, והדברים הגיעו עד כי כך שההארלים היחידים שעשו עלייה לארץ הקודש בשנים האחרונות עשו זאת בייבוא אישי.

לקראת 2015 העביר היצרן את זיכיון הייבוא ליבואן חדש, וכך לראשונה מאז 2009 עומד הארלי למבחן בפול גז, שזו הסיבה האמיתית לחגיגה. ולא סתם הארלי אלא הארלי חדש מהייסוד.

חדש אסור מהתורה

הצגת דגמים, מנועים ואופנועים חדשים היא לחם חוקו של כל יצרן. הניסיון התמידי להציע כלי מהיר יותר, חזק יותר, מתקדם יותר, חסכוני יותר, בניסיון לזכות בתחרות על ארנקו של הצרכן. הנשר[1] האמריקאי מביט על כל המבולקה הזו מלמעלה ולא מתכוון לקחת חלק במשחק. הארלי-דיווידסון הוא יצרן שכל מהותו נוסטלגיה. יצרן שלא ממהר לשנות מהמסורת ולהכניס חידושים לקטלוג (אלא אם כן מדובר בהחלפת מתלה טלסקופי משנות השישים בגריידר משנות העשרים). הפעם הקודמת בה הארלי הציגה מנוע חדש וסדרת אופנועים חדשה הייתה ב-2001. מארק צוקרברג היה עוד תלמיד תיכון, מגדלי התאומים עמדו על תילם, אהוד ברק היה ראש ממשלה ולי היה בנדיט ירוק.

למרות זאת, אין שום סיכוי שהאופנוע הזה יככב בפנטזיות של אף הארליסט. האופנוע הזה מיועד להכניס רוכבים חדשים לאולמות התצוגה של HD ולהוזיל את מחיר הכניסה, שאף פעם לא היה זול במיוחד.

נוצצים הגביעים

image008חדש או לא, המנוע מגיע כמובן בתצורת וי-טווין, אבל מכאן הכל משתנה. הצילינדרים מפושקים מהרגיל ומגיעים ב-60 מעלות במקום ה-45 המסורתיים, זווית שתורמת לאיזון ראשוני ולהפחתת הרעידות. המנוע כולל כמה מאפיינים כמעט חדשניים עבור הארלי ומיושנים מאוד עבור יתר העולם – קירור נוזל, 4 שסתומים לצילינדר וגל זיזים עליון. המנוע מגיע בשני נפחים – 500 ו-750 סמ"ק, כשרק הגדול מביניהם מיועד לשווקי חוץ.

הדבר הטוב ביותר והגרוע ביותר שניתן לומר על האופנוע שהוא יעיל להפליא. במונחים של הארלי-דיווידסון מדובר במנוע קטנטנן, ומנוע גדול נפח בכל קנה מידה אחר. הארלי לא מפרסמת נתוני הספק, אולי בגלל שהמנוע הזה גומז את הספורטסטר הגדול והיקר ממנו. מקורות פול גז בחו"ל (גוגל) ידעו לדווח כי המנוע רשם 54-58 סוסים על דיינו – 10 סוסים יותר ממנוע ה-883. הספק נאה מאוד במונחים של קאסטום, אבל לא פחות מרשימה היא עקומת המומנט הכמעט שטוחה לחלוטין מ-1,800 ועד 8,000 סל"ד. במילים פשוטות זה אומר מנוע סופר-גמיש האדיש לטעויות בבחירת הילוכים. אפשר לפספס הילוך-שניים ולפעמים שלושה בלי מחאה מהמנוע כמעט בכל הילוך. בכל סל"ד האופנוע פשוט ימשיך הלאה. אפשר לצאת מהמקום בשלישי או להזדחל ב-45 קמ"ש בחמישי. לתיבה יש אומנם שישה הילוכים, אבל אם הייתה אפשרות להעביר ישירות מראשון לשישי ייתכן והייתם מוצאים אותה שימושית. רוכבים מתחילים ידעו להעריך את הסלחנות הזו. עד כאן החלק הטוב. החלק הגרוע הוא שהמנוע לא מזכיר שום דבר שקשור להארלי. המנוע הזה כל כך יעיל ומנומס שהוא פשוט מנוגד לערכי המותג. לא רעידות, לא תזוזות, לא רעשים – סטריליות כמעט מוחלטת. רק אם תמשכו את המנוע לסל"ד גבוה תרגישו תהודה קלה. בקיצור, שום דבר שיכול להזכיר הארלי-דיווידסון.

סף כניסה

image046קאסטומים הם אופנועים נמוכים מטבעם. באופנועי הכניסה הארלי תמיד הקפידה על מושב נמוך, כזה שיתרום לתחושת הביטחון. הסטריט מציב את הרוכב בגובה של 70 ס"מ בלבד, כך שגם רוכבים נמוכים למדי יחושו יציבים. גם יתר המידות צנועות למדי – בעיקר המשקל העומד על 222 ק"ג הממוקמים נמוך בשלדה ותורמים להרגשת היציבות. ברכיבה איטית ובפניות הדוקות לא תקבלו את ההרגשה כי המסה מנסה לפגוש את כדור הארץ. המושב עצמו מרופד ומרווח יחסית, ובהחלט היה יכול לשמש מקום נוח. אבל האופנוע הזה קטן, כמעט מיני-בייק לילדים, והבעיה שאתם לא. האופנוע צפוף בעיקר בגלל הרגליות הקרובות מדי למושב. הברכיים נמצאות מעל המיכל במקום בו היו אמורים להיות המרפקים. הצפיפות הזו אינה נוחה ומעיקה.

המתלים הבסיסיים נעדרי כוונונים, בעלי מהלך מכובד במונחים של קאסטום ומכוונים לצד הרך. זה אומר שבנסיעה עירונית הם יתמודדו בהצלחה יחסית עם מרבית המפגעים מבלי לבעוט ברוכב, לפחות כל עוד לא מדובר במהמורות המביאות לסגירת מהלך הבולם. לעומת זאת ברכיבה יותר אגרסיבית המתלה ייכנע והמשקל יתחיל להתנדנד. הבלמים אינם מהמשובחים, בעיקר הקדמי שחסרה לו עוצמת בלימה אפילו ביחס למקובל אצל אופנועים מסוגו.

רחובות הכרך

כפי שניתן להבין משמו האופנוע הזה מיועד לרחובות הכרך. כל עוד מרחקי הנסיעה קצרים, הנוחות לא תפריע לכם. גם המתלים יתמכו ברכיבה נינוחה. כאשר יוצאים מחוץ לעיר, המנוע מושך ומאפשר מהירות שיוט יפה של 120-140 קמ"ש. כאשר הכביש מתחיל להתפתל תגלו שההיגוי אינו מהמדויקים וגם מרווח ההטיה מוגבל, בעיקר לצד ימין שם מגן האגזוז יפגוש במהרה את האספלט. אם תתעקשו ללחוץ מעבר למה שהאופנוע נועד תגלו כי המתלה האחורי יפסיק לשתף פעולה והאופנוע יצא מהקו. בסך הכול לא יקרה שום דבר מפחיד או מפתיע שעלול לאיים על רוכבים חסרי ניסיון.

מראה עיניים

image029אי אפשר לפספס את הדבר החשוב ביותר באופנוע הזה – הכיתוב המפורש HARLEY DAVIDSON – MOTORCYCLES על מיכל הדלק. העיצוב אינו פורץ דרך ולא יפיל אף אחד מהאוכף. יש מי שימצא רמזים ל-XLRC של שנות השבעים. על מנת להגיע למחיר המטרה, חלק מייצור האופנוע נעשה בהודו ולא ניתן לפספס כי מדובר באופנוע זול. חלקי הפלסטיק, חוטים חשופים, יציקות או ריתוכים לא נקיים – כולם יראו לכם בדיוק איפה חסכו במחיר. לוח השעונים כולל שעון אחד ויחיד, אשר מלבד מהירות ומדי מרחק אינו כולל שום אינפורמציה נוספת. לרשות המורכב עומד מושב נוח ורצועת אחיזה הנראית כאילו עומדת להיתלש.

האופנוע כולל כמה דברים שעברו מהעולם, למשל משבת המנוע מנטרל את ההצתה אבל לא את המתנע. בעיקר כאשר מדובר ברוכבים מתחילים, אני יכול לדמיין מצב בו הרוכב יגמור את המצבר בניסיון עקר להניע את האופנוע כאשר המשבת פועל.

בסיס

הסטרייט מיועד להיות אופנוע הכניסה החדש של הארלי-דיווידסון. ככזה הוא עושה עבודה טובה גם אם אינו מצטיין. המראה נכון עם מיכל טיפתי, מזלג שלוח לפנים ומנוע V בולט. כאשר יורדים לפרטים נחשף הגימור הזול והחלקים הבסיסיים. ההתנהגות מכוונת לרוכבים מתחילים שלא ירגישו מאוימים אלא יפגשו אופנוע ידידותי. והכי חשוב – במחיר של 60 אלף ש"ח תוכלו לרכוש את הדבר האמיתי תוצרת USA. סליחה תמחקו את המילים האחרונות.

[1] לחפרנים שרצים לרשום טוקבק כי התרגום המילולי הוא עיט – הערתכם נרשמה.

image003

לעשות גמדה בעמידה / בועז בר

הארלי-דיווידסון זה הרבה יותר מאופנוע. הארלים היו כאן הרבה לפני שנולדנו, כמו סוג של דינוזאור שלא נכחד למרות שכל העולם המוטורי סביבו השתנה לגמרי. מה שמחזיק את המותג הזה בחיים כל כך הרבה שנים היא בעיקר הרוח שהוא משדר. אני ממליץ לכל רוכב או חובב אופנועים להיכנס לסוכנות החדשה של הארלי בחולון, ולחוות בעצמו את הרגשות שהכלים האלה מעוררים. המבנה, הצורה, הסמלים, המאסיביות, מנועי ה-V הענקיים שאי אפשר לפספס, הופכים את האופנועים האלה לפסלים שעושים לכל גבר או אישה משהו בבטן. אפילו המנקה קשת היום שעוברת עליהם עם סמרטוט בסוכנות, עושה את זה בתנועות חושניות. עבור רובנו הם בגדר לראותם בלבד. בכדי לרכב על הארלי לא מספיק להיות אופנוען, וגם לא ממש צריך למען האמת – אבל אתה חייב להיות הארליסט. הארליסט זה אופי ודרך חיים. מעין יקום אופנועי מקביל בו הרוכב מטביע את חותמו על המכונה לא פחות מאשר המכונה מטביעה את חותמה על הרוכב, ותראו לי הארליסט אחד שבין שלל הקעקועים שלו אין את הסמל עם השם המפורש.

image002כשאביעד העורך שאל אם אני רוצה לבחון את ההארלי סטריט, קצת הופתעתי. אחר כך חשבתי שאחרי פרישתו של ינוקא אני נכנסתי למשבצת של זקן המערכת, ואולי באמת הגעתי לגיל שאפשר להתחיל. כמו להרבה אופנוענים, גם אצלי מקננת הפנטזיה הזו שאולי פעם – לעת זקנה, אפליג עם זוגתי על הארלי לעבר השקיעה במקום להיכנס לדיור מוגן. באתי שמח ונלהב, מצפה לחוות מיד ראשונה את כל החבילה ההארליסטית – עם הצלילים המגניבים, הוויברציות, הרוגע שברכיבה איטית, המבטים של הסביבה. באתי בתול הארלי עם הרבה ציפיות, אבל אחרי כמה שעות ביקשתי מהעורך שיעביר את המבחן הזה למישהו אחר. מה קרה?

הספיקו לי עשרים קילומטרים על ההארלי סטריט בכדי להריץ לי בראש אסוציאציה בלתי פוליטיקלי-קורקטית בעליל, אז אני אשתדל להיות עדין. זה הרגיש לי כמו 'לעשות' גמדה. בעמידה. עם קונדום מעור של פיל. הציפיות שלי לסאונד וויברציות נשארו על המדרכה ליד הסוכנות מיד עם ההתנעה של האופנוע. הוא שקט ולא רועד, ואין בו שום שידורי הארלי חוץ מהצורה. הנוחות שלו קטסטרופלית, עם מושב נמוך מדי שמכווץ את הרגליים וכידון רחב ורחוק שמותח את הידיים. הנוחות היא אולי קורבן מקובל תמורת השואו-אוף והפוזה של הארלי, אבל ההרגשה שלי הייתה שהכלי הזה מסורס. הוא נוסע בסדר, יש לו רדיאטור והזרקת דלק, ואם היו עליו מדבקות של זונגשן אז הייתי חושב שסבבה – הסינים התקדמו באיכות ויש להם עוד כמה תחומים לשפר ויהיה על מה לדבר. אבל זה הארלי אורגינל למען השם, ואת זה לא הייתי מוכן לקבל. הרגשתי שאני מפספס כאן משהו מהותי שקשה לי לשים עליו את האצבע, שהפוזה הריקה שלו מעצבנת ומרגיזה אותי כאילו הוא עובד עליי בעיניים, ואין ברירה אלא לוותר על המבחן ולהעביר אותו חזרה אל העורך – שהוא ישבור את הראש מה לעשות איתו.

אז בסופו של דבר סקוטרמן בחן את ההארלי, ואני ליוויתי את המבחן. התעניתי עליו בדרך לצפון, אבל גם קיבלתי פיצוי יותר מהולם על בימר הליווי המשופצר ומהנופים הירוקים של רמות מנשה. סיימנו את המבחן בשוק של עוספייה עם פיצה דרוזית מדהימה, ושמנו לב שבחניה ההארלי משך הרבה יותר תשומת לב מאשר ה-R1200GS המזווד והמרשים. אז את הפוזה של ההארלי אף אחד לא יוכל לקחת ממנו, וכשחנה לידנו דיאלים דייסטאר 250 מלא בסמלי הארלי-דיווידסון, הבנתי גם מיהו הלקוח הפוטנציאלי של הסטריט. עם מחיר של 60 אלף שקל קשה להתווכח, והסטריט מן הסתם יכניס למעגל ההארליסטים רבים ששיחקו בכאילו עד היום. את המחיר של הנוחות האיומה הם בוודאי ישלמו ברצון, וזה שבתור אופנוע הוא סתמי לגמרי לא ממש יטריד אותם – העיקר שזה הארלי אמיתי.

את ההארה האמיתית לגבי מה שפספסתי בהארלי הזה קיבלתי בדרך חזרה מהצפון. הכתף הפגועה שלי כאבה בטירוף, ואיזה שריר קטן ועמוק ברגל נתפס לי במהלך הנסיעה, וטוב שכך – כי אחרת הייתי פשוט נרדם. באתי בתול הארלי וחשבתי שזה בכלל לא כיף 'לעשות' אותו, אבל מה שהתברר לי בסופו של דבר הוא שההארלי הזה 'עשה' אותי. זה כאב, זה עדיין מורגש יומיים אחרי, ואין לי חשק לעוד. אני לא הארליסט.

 

 

אודות סקוטרמן

Avatar
סנילי, מתבלבל בין הגז לקלאץ' ובין ההילוכים לבלם. אם רק היה זוכר את הדרך הביתה היה מפסיק לרכוב...

עשוי לעניין אותך

61811_Enduro _ EC 300 _ 2024 _ Parts _ detail

ריקול לאופנועי האנדורו של הוסקוורנה וגאס גאס

אופנועי האנדורו והמוטוקרוס של הוסקוורנה וגאס גאס מהשנים 2022 עד 2024 נקראים לבדיקה במוסך בעקבות כשל אפשרי במערכת הבלימה הקדמית של ברייקטק

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן