הארלי דיווידסון חשפו את דגם האדוונצ'ר תיור החדש, שמבחינתם מיועד לעמוד באותה השורה עם הדוקאטי מולטיסטראדה V4, הק.ט.מ 1290 סופר אדוונצ'ר S החדש והב.מ.וו R1250GS. בואו נראה אם בהשוואת הנתונים הטכניים, הארלי בכלל בכיוון.
מנוע
להארלי דיווידסון פאן אמריקה מנוע וי-טווין עם תזמון שסתומים משתנה בנפח 1,252 סמ"ק המפיק 150 כ"ס ו-13 קג"מ. לק.ט.מ 1290 סופר אדוונצ'ר S גם מנוע ווי-טווין, בנפח 1,301 סמ"ק המפיק 160 כ"ס ו-14 קג"מ. לב.מ.וו R1250GS יש מנוע בוקסר 2 צילינדרים בנפח 1,254 סמ"ק, 136 כ"ס ו-14.6 קג"מ. לדוקאטי מולטיסטראדה מנוע V4 בנפח 1,158 סמ"ק, 170 כ"ס ו-12.7 קג"מ.
ארבעת המתחרים המרכזיים מציעים קונפיגרציות מנועים שונות – וי-טווין, V4 ובוקסר, כאשר טווח ההספקים נע בין 136 כ"ס ב-7,750 סל"ד נמוכים לב.מ.וו ועד 170 כ"ס ב-10,500 סל"ד גבוהים לדוקאטי. הארלי לא הכי חזקים, אך מספקים נתון הספק ומומנט מכובד, וניתן לשער שעל הכביש לא נבחין בחסרון המספרי.
שלדה ומכלולים
הקטגוריה מאופיינת במידות זהות לחישוקים – 19″ מלפנים ו-17″ מאחור, כאשר מהלכי המתלים גם יחסית דומים לשימוש כביש ונעים בין 170 מ"מ לדוקאטי מלפנים, 190 מ"מ לב.מ.וו, 191 מ"מ להארלי ו-200 מ"מ לק.ט.מ. מהלכי המתלים מאחור גם כן דומים עם 180 מ"מ לדוקאטי, 191 מ"מ להארלי, 200 מ"מ לב.מ.וו ולק.ט.מ. אם נתייחס לגרסאות הבכירות, אז להארלי יש מערכת בולמים סמי אקטיבית חשמלית של שוואה עם מזלג בקוטר 47 מ"מ ומערכת אופציונלית המנמיכה ב-5.8 מ"מ את הכלי בעמידה. לק.ט.מ מערכת מתלים סמי אקטיבית חשמלית של WP עם מזלג בקוטר 48 מ"מ, לב.מ.וו את הטלהלבר המסורתי – חשמלי – בקוטר 37 מ"מ, ולדוקאטי מערכת המתלים החשמלית הסמי-אקטיבית הידועה של דוקאטי – סקייהוק, עם מזלג בקוטר 50 מ"מ.
מאפייני השלדה שונים בכולם, כאשר הארלי מציעה שלדת צינורות מפלדה אשר מחוברת – חלקה הקדמי, האמצעי מאלומיניום ושלדת הזנב – למנוע עצמו. הכוונה מאחורי זה היא האפשרות להחליף כל חלק בנפרד במקרה של נפילה או תאונה. לב.מ.וו שלדת 2 חלקים מפלדה עם מנוע גורם נושא עומס, לק.ט.מ שלדת צינורות מפלדת כרומולי, ולדוקאטי שלדת מונוקוק (חלק אחד) מאלומיניום.
בסיסי הגלגלים יחסית דומים עם 1,514 מ"מ לב.מ.וו, 1,560 מ"מ לק.ט.מ, 1,567 מ"מ לדוקאטי ו-1,580 מ"מ להארלי. משקלים מלאים מוצהרים עומדים על 243 ק"ג לדוקאטי, 250 ק"ג לב.מ.וו, 258 ק"ג להארלי וסביב 240 ק"ג לק.ט.מ.
גם מבחינת מכלולי השלדה הארלי מיישרת קו עם הקטגוריה, כאשר בתחום הזה כל יצרן מביא את הפרשנות שלו לתצורה של השלדה.
אלקטרוניקה
בדוקאטי ובק.ט.מ מציעים בגרסאות הבכירות בקרת השיוט אדפטיבית מבוססת רדאר, שפותחה בשיתוף עם בוש ושומרת מרחק מרכבים אחרים, וכן התראה על רכבים המגיעים מאחור. בב.מ.וו טרם חיברו את המערכת ל-GS, אך אנו בטוחים לשנת הדגם 2022 הם אכן יציעו זאת. בהארלי לא התייחסו למערכת בתיק העיתונות, אך אנו יודעים שהם עובדים על מערכת דומה כבר כשנתיים, ובטח יציעו זאת בעתיד.
מעבר לכך כולם מגיעים כמקובל בימינו עם מסכי TFT המתממשקים לסלולר, פנסי LED אדפטיביים, מפתחות קרבה, מצערות חשמליות, בקרות ניהול מנוע, אחיזה, ווילי, ABS להטיה, בקרות שיוט ועוד, המתבססות על יחידת מדידת אינרציה IMU ב-6 צירים.
מחירים וסיכום ביניים
המחירים באירופה זהים יחסית לארבעתם, עם הארלי שנמצאים בטווח הנמוך של המחירים. כמובן שהמחיר הסופי משתנה לפי רמות האבזור המגוונות ומבטא גם את מחירי הרדאר שמוצעים אצל דוקאטי וק.ט.מ. אם נשקלל את המחירים בישראל אז אנחנו מדברים על טווחי מחירים שנעים בין 150 אלף ש"ח לעד כמעט 200 אלף ש"ח לגרסאות המאובזרות.
בשביל דגם הביכורים של הארלי דיווידסון, הם עשו עבודה טובה מאוד בהתאמתו לסטנדרט שהתייצב בקטגוריה החשובה הזאת. בהארלי מסתמכים על כניסה לקטגוריה חשובה ורווחית באירופה ובארצות הברית, ומביאים גם את האופי המיוחד שלהם שבולט לעין בעיצוב השונה.
הדרך לפיתוח ההארלי דיווידסון פאן אמריקה 1250: