ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ דוד ביטן מקדמת הצעת חוק בנושא הפרות תעבורה מנהליות אשר נועדה להפוך חלק מעבירות התעבורה שמוגדרות היום כעבירות קנס וברירת משפט, הנחשבות פליליות, להפרות תעבורה שיומרו לקנסות מנהליים. המשמעות היא פחות אפשרויות לבטל דו"חות תנועה.
בשל העומס הרב שיש על מערכת המשפט ישנן שיטות – כמו שיטת מוצלאחי לביטול דו"חות תנועה – בהן ניתן לבטל, או לפחות לעכב, דו"חות תנועה, וזאת על-ידי שימוש בחולשות של מערכות האכיפה והמשפט. כמות הדיונים שמתפרסת על מספר מצומצם מאוד של בתי-דין ושופטים הביאה את ועדות הכנסת לדון בפתרונות אלטרנטיביים שימירו דיונים בבתי המשפט בתשלום קנס כספי. אזרח שיקבל דו"ח תנועה מסוג ברירת קנס לא יוכל יותר לבקש להישפט על-מנת להוכיח את חפותו, אלא יידרש לכתוב מכתב ערעור באתר אינטרנט ייעודי. שם לא יוכלו לבדוק את העובדות ולשתף מומחים, גם אם הוא חף מעבירה. המשמעות: לנהג שקיבל דו"ח תנועה יהיה קשה יותר להוכיח את חפותו ולבטל את הדו"ח.
כאמור, הקמת בית-הדין המנהלי לתעבורה נועדה להפחית את העומס מבתי המשפט לתעבורה ולאפשר להם להאיץ טיפול בהליכים של עבירות תנועה חמורות. על מנת לייעל עוד יותר את ההליכים בבית-הדין לתעבורה יקצו השנה עוד 4 שופטים לבתי המשפט לתעבורה, ובשנה הבאה שני שופטים נוספים. כלומר, כמות השופטים הקטנה מלכתחילה בתחום תגדל בעוד 6 שופטים שינסו לזרז תהליכים.
בנוסף, תשתנה שיטת הניקוד על עבירות תנועה, כאשר נהגים או רוכבים שיבצעו עבירת תנועה ויקבלו ניקוד בגינה, ולא יבצעו את אותה העבירה במהלך שנה לאחר מכן, יזכו להפחתת חצי ממספר הנקודות. הכוונה היא להפחית צבירת נקודות של נהגים נורמטיביים ולא להכביד עליהם בעקבות השינוי שנובע מהצעת החוק.
נושא נוסף שתוקן במהלך הדיונים הוועדה נגע למינוי חברי בית-הדין לתעבורה, כדי לגוון את אפשרות הבחירה. בהתאם לבקשת הוועדה נקבע כי יילקח בחשבון ניסיון מקצועי מגוון, ובכלל זה ניסיון שלא מהשירות הציבורי. עוד נקבע כי משרד המשפטים יעמיד לרשות הציבור לפחות 6 עמדות שירות בפריסה מחוזית, שיאפשרו גם השתתפות בדיונים באמצעים טכנולוגיים. בנוסף נקבע כי ההצעה לא תיכנס לתוקף עד שלא תותקן שיטת הניקוד בהתאם לדרישת הוועדה. תקנות ראשונות לשינוי שיטת הניקוד יובאו לוועדה תוך שנה מיום התחילה.
הצעת החוק תיכנס לתוקף 15 חודשים לאחר פרסומה ברשומות, ושר המשפטים יהיה רשאי לדחות את התחילה בשתי תקופות נוספות של עד חצי שנה כל אחת, באישור הוועדה, אם שוכנע שלא הושלמה היערכות ליישום. ההצעה תיכנס לתוקף בהדרגה, בחצי השנה הראשונה מכניסת החוק לתוקף תתבצע האכיפה המנהלית על עבירות תנועה קלות, שהקנס בגינן בין הוא 100 עד 500 שקלים, ולאחר חצי שנה תחל אכיפה מנהלית גם על העבירות החמורות יותר שהקנס עליהן הוא 750 עד 1,500 שקלים.
עד שההצעה תתקדם עוד ותגיע לקריאה שנייה ושלישית נמליץ לכם לחזור למאמר 'שיטת מוצלאחי', שמאפשר לנצל את החולשות של מערכות האכיפה והמשפט ולגרום לדו"ח הזה לחזור למערכת כבומרנג. כמובן נדגיש גם כי איננו מעודדים נסיעה בלתי חוקית. יש לרכב תמיד במסגרת החוק ותקנות התעבורה, וכן בזהירות יתרה.