דף הבית / מכונות / מבחני דרכים / הונדה CB500X במבחן דרכים
image036

הונדה CB500X במבחן דרכים

אחרי גרסאות הספורט והנייקד, מגיע תורו של הקרוסאובר של משפחת ה-CB500 של הונדה - ה-CB500X

צילום: בני דויטש

הידיעה שאני הולך לבחון את האופנוע האחרון במשפחת ה-CB500 החדשה של הונדה הגיעה לי בול בזמן. הייתי צריך התרעננות, ומה יותר טוב מאיזה טיול לצפון? הידיעה שגם מדובר באופנוע מתחילים יחסית, מרגיעה למדי. היכולות שלו, או אלו הנדרשות ממני, לא בשמיים, כדי להכיר אותו לעומק. את ה-CBR500R הספורטיבי כבר בחנתי והבנתי את הראש שלו, ומראש הייתה לי הרגשה שהמנוע יחמיא יותר לתצורה של ה-X. צרפו לזה תנוחת רכיבה זקופה, ויש כאן אחלה בן לוויה פוטנציאלי.

ה-CB500X הוא למעשה צאצא של שתי משפחות אופנועים בחברת הונדה. מצד אחד משפחת ה-CB500 החדשה, שמיועדת לדרגות הרישיונות החדשות שנכנסו לתוקף באירופה. בינתיים האופנועים, עם מנוע הטווין המקביל בנפח 471 סמ"ק, כולם בארץ. בצד השני של המשפחה, משפחת הקרוסים למיניהם. קשה לפספס את הדמיון ל-NC700X, שבעצמו די דומה לקרוסראנר ולקרוסתורר. מעירוב שתי המשפחות יצא הקרוסאובר הקטן הזה, למעשה הראשון בקטגוריית הנפח.

שילוב טוב

השילוב הזה של שתי המשפחות עושה ל-X הרבה חסד, ונעבור על כל הסעיפים. דווקא לגבי סעיף העיצוב לא הייתי בטוח. אני מודה שאת האח הגדול – ה-NC700X – יצא לי לראות בחטף, ולצערי גם לא רכבתי עליו. ה-X ממש לא הרשים אותי בתמונות כשהציגו אותו לעולם, אך דווקא במבט קרוב ואישי הוא נראה מעט יותר טוב, וככל שמבלים איתו יותר הוא כבר מתעכל הרבה יותר טוב, למרות כמות הפלסטיקה בצדדיו המנסה להראות כמו שלדה גדולה. בסך הכל לא רע לאופנוע שהוא מעין שעטנז של דו"ש עם פונקציונליות שלא באמת אמורה לכלול שטח. הונדה קוראים לזה 'אדוונצ'ר ספורט'; אני חושב שקרוסאובר הרבה יותר מתאים. לוק של אופנוע אדוונצ'ר שלא באמת מצפים ממנו לרדת לשטח. איכות ההרכבה והחומרים היא כפי שהיינו מצפים מהיצרן היפני, בהתחשב בכך שמדובר באופנוע תקציב.

כשמסתכלים מרחוק הוא נראה גדול למדי, אך דווקא כשעולים מגלים משהו הרבה יותר ידידותי. המושב בגובה 810 מ"מ אמנם גבוה יותר מאחיו, אופנועי הכביש במשפחה, אך עדיין, עם 178 ס"מ ביום חם הגעתי לרצפה עם שתי רגליים בטוחות. רוכבים חדשים, שזה אופנוע גדול ראשון שלהם, בטח ישמחו לגלות זאת. הגודל הפיזי מבחוץ דווקא לא מרשים. הוא נראה יחסית קטן ונמוך, והוא קל להזזה בחניה. המשקל נעצר על 195 ק"ג, שזה דווקא מבורך. כשיושבים עליו שוב הפתעה בדמות מרחב מחייה מכובד, עם מושב גדול שאפשר לזוז בו ומיכל נוח לחביקה. נראה שגם אנשים גבוהים ממני בהרבה ירגישו פה בנוח. לוח המחוונים דומה אם לא זהה לזה של שאר האחים, רק עם גוון מגניב יותר ויש בו כל מה שצריך – מדי מרחק מתאפסים, נתוני צריכת דלק, מד דלק ועוד.

הונדה CB500X דגם 2013
הונדה CB500X דגם 2013

הכוח המניע פה כבר מוכר לי מהאח הספורטיבי – ה-CBR, אך בדיוק כמו שחשבתי – הוא הרבה יותר מתאים לאופי של אופנוע כמו ה-X מאשר ל-R. הוא די דומה לסינגל בהתנהגות, מושך בצורה נאה החל מ-3,500 סל"ד, וימשוך בצורה נאה עד 6,000 סל"ד. בעיר אפשר להתגלגל איתו בסל"ד נמוך. הוא שקט ונעים, ואפשר לבחור במספר הילוכים שונים כדי לזוז. היה נחמד אם לאופנוע מתחילים כזה היו מוסיפים אינדיקציה להילוך בו נמצאת התיבה. אלא שכבר ביציאה מהסוכנות ורכיבה בפקק הקבוע בדרך השלום, שלושה דברים מעכירים את האווירה. נראה כי הגיר הקשה והגס הוא מחלה גנטית שעברה לכל המשפחה, ועם 3,500 ק"מ על השעון לא מדובר בגיר שצריך עוד קצת הרצה. מעבר לכך, הכידון נמצא קרוב לגובה המראות של המכוניות הפרטיות וצריך לתת על כך את הדעת. לבסוף הופתעתי לגלות כי גם זווית הצידוד מעט צרה ממה שהייתי מצפה. גם המתלים רכים מדי ולעתים מתרסקים לבורות בסלילה העירונית המפורסמת. לא היינו קוטלים אותו לגמרי בעיר, אבל יש פה מספר נקודות מציקות. לתשומת לבכם.

אנחנו פה כדי לטייל

כאמור, לא ויתרתי על עניין של טיול בריא לצפון לטעון קצת מצברים. השכמה בשעות שבליינים עדיין לא חושבים ללכת לישון – ואנחנו שמים פעמינו צפונה. נהריה חטפה קצת הצקה מהשכנים בצפון והחלטתי שהיא בטח תשמח לביקור. סוף אוגוסט, כביש שש, וטיפות קטנות מופיעות לי על המשקף. איזה כיף. מזג אוויר בהזמנה.

בכביש בין עירוני ה-X זז כמו אופנוע גדול. זה לא שמדובר במהירויות שאופנועי ה-250 הספורטיביים לא הגיעו אליהן, אך הכוח הרבה יותר זמין. ב-X הכיוון הכללי הוא הרבה יותר רגוע, אך שיוט ב- 130 קמ"ש עובר בכיף ויש גם מספיק רזרבות לעקיפה. מקסימום מורידים איזה הילוך או שניים. מעל למהירות הזאת המשקף במצבו הגבוה (אפשר לפתוח את הברגים ולהנמיך אותו אם תרצו) יגן פחות, וגם המנוע כבר יתחיל להרגיש עסוק מדי ומווברץ. באופן כללי המנוע יכול למשוך בכיף עד למנתק באזור ה-9,000 סל"ד, אך הוא לא אוהב לחיות צפונה מ-6,000 סל"ד.

קרוסאובר נהדר לבעלי רישיון ביניים, וגם לבלתי מוגבל
קרוסאובר נהדר לבעלי רישיון ביניים, וגם לבלתי מוגבל

המושב הארוך מאפשר לשנות קצת מיקום אם רוצים, וגם אחרי קרוב ל-600 ק"מ ביום לא הרגשנו מועקות. כיף לגלות שיש אופנוע עם יכולות תיור שכאלו בקטגוריה הנמוכה (איפה שהיא קיימת לפחות). אם תרצו אפשר להרכיב בכיף. למורכב זכר בוגר וביקורתי כמו בני הצלם, זה קצת פחות נוח, אך בחורה בעלת מידות צנועות יותר אולי תמצא אותו יותר נוח. בתור רוכב, המורכב ממש לא מפריע ואפשר להעביר רכיבה בזוג בכיף. מיכל הדלק גדול מזה שבשני אחיו, מכיל 17.3 ליטר לעומת 15.7 ב-R וב-F, ועברו 360 ק"מ לפני שקיבלנו התראה שצריך להתחיל לחפש תחנת דלק. זה יפה מאוד באופנוע שכזה, אבל היינו שמחים לפקק דלק עם ציר ולא פקק שצריך למצוא לו מקום בעת התדלוק.

ה-X אמנם רגוע ולא משדל לדבר עבירה, אבל הוא בהחלט יכול לשתף פעולה כשרוצים להעלות את הקצב, כל עוד לא מגזימים. בתנועה בין עירונית צפופה לדוגמה, אין שום בעיה להעלות קצב כך שהמכוניות תהפוכנה לקונוסים. ההיגוי, כיאה לאופנוע עם גלגלי "17, זריז מאוד, וכיף להפליק אותו מצד לצד. כשנכנסים לכבישים מפותלים ומתחילים לתת גז, המתלים משדרים מהר מאוד שכדאי לשנות ראש ומהר. הם רכים מדי, מתקשים להתמודד עם הכוחות ומכתיבים מראש סגנון רכיבה חלק מאוד ועדין. המתלים ב-X ארוכים יותר מאלו שבאופנועי הכביש, אך מרגישים ממש רכים, באופן מוגזם.

הבלם הקדמי, דיסק בקוטר 320 מ"מ עם קליפר בעל שתי בוכנות, מעולה, עם עוצמה טובה ורגש, וזה רק מדגיש עוד יותר את הרכות של המזלג שלעתים מתקשה להתמודד עם כוחות הבלימה. בסיס הגלגלים צמח מ-1,410 מ"מ ל-1,420 מ"מ לעומת שני האחים האחרים, ולא ממש פגע בזריזות. סביר להניח הודות לכידון הרחב. גם ההיגוי ניטרלי ויציב בפניות. כשמבינים את הראש ולומדים להזיז את האופנוע הזה בקצבים שהוא אוהב, אפשר לזוז איתו די מהר. יש גם מערכת ABS על כל צרה שלא תבוא, שאמנם מתערבת מעט מוקדם מדי, אך יותר מסבירה לאופנוע תקציב למתחילים.

נהדר למתחילים
נהדר למתחילים

לאלו מכם שלא הבינו מדף הנתונים, זה לא באמת דו-שימושי. החישוקים היצוקים לא באמת הולכים עם שטח, וכשמנסים בכל זאת מגלים שהכידון מעט נמוך לעמידה והאגזוז מפריע. בקיצור, שבילים כבושים כדי להגיע לאיזה ספסל קק"ל לקפה אפשרי בכיף, אבל לא מעבר.

נחמד מאוד לגלות שרוכבים חדשים יכולים לקבל אופנוע כמו ה-CB500X. מעין קרוסאובר, שאפשר לטייל איתו טיולים ארוכים, גם בזוג, לתת איתו קצת גז בכבישים מפותלים וגם לחיות איתו ביום יום. השילוב של המנוע החדש עם האופנוע הזה מרגיש הרבה יותר נכון. יש מספר נקודות שמפריעות, כמו המתלים הרכים והגיר הגס, אך מעבר לזה, הוא היה בן לוויה מעולה לטיול של שבת, וגם מעבר.

מפרט טכני

מנוע 
תצורה2 צילינדרים במקביל, 471 סמ"ק, 8 שסתומים, DOHC, קירור נוזל
הזנת דלקהזרקת דלק PGM-FI
הספק47.7 כ"ס (35 קו"ט) ב-8,500 סל"ד
מומנט4.4 קג"מ (43Nm ב-7,000 סל"ד
קוטר קדח, מהלך בוכנה67, 66.8 מ"מ
יחס דחיסה10.7:1
הילוכים6
שלדה ומכלולים
תצורהשלדת יהלום מפלדה
מתליםקדמי: בולם טלסקופי בקוטר 41 מ"מ; אחורי: זרוע פלדה עם בולם יחיד בעל 9 מצבי עומס קפיץ
בלמיםקדמי: דיסק בקוטר 320 מ"מ עם קליפר צף 2 בוכנות; אחורי: דיסק בקוטר 240 מ"מ עם קליפר צף בוכנה בודדת; מערכת ABS
צמיגיםקדמי: 120/70ZR17; אחורי: 160/60ZR17
ממדים
אורך כולל2,095 מ"מ
בסיס גלגלים1,421 מ"מ
גובה מושב810 מ"מ
זווית היגוי26.5 מעלות
מפסע108 מ"מ
משקל מלא195 ק"ג
תצרוכת דלק מדודה ממוצעת24.5 ק"מ/ל'
מחיר על הכביש כולל אגרות51,900 ש"ח

אודות אייל פרדר

אייל פרדר
אוהב כל מה שיש לו מנוע. מרגיש שהתחיל לרכב מאוחר מדי ולכן נותן גז על כמה שיותר כלים כדי להשלים את הפער.

עשוי לעניין אותך

Yamaha-XSR900-CP3-JvB-003

הימאהה XSR900 CP3 של JvB-moto הגרמנית

בימאהה מעודדים את הלקוחות לפתח ולייחד את האופנוע הפרטי שלהם; דוגמה לכך נמצא ב-XSR900 CP3

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO