דף הבית / מכונות / ארוכי טווח / הונדה CB650F במבחן ארוך טווח – חודש שלישי
image046

הונדה CB650F במבחן ארוך טווח – חודש שלישי

החודש אנחנו מחליפים צמיגים, מרכיבים משקף רוח ומשתדלים לרכב כמה שיותר למרות הגשמים

כמעט בלי להרגיש, כבר עברו להם שלושה חודשים עם ה-CB650F שלנו, שהם חצי מהתקופה שהאופנוע יהיה אצלנו במבחן ארוך טווח. החודש השלישי, מאמצע דצמבר עד אמצע ינואר, התאפיין בהרבה גשמים, ואנחנו השתדלנו לרכב כמה שיותר, גם בגשם. אנחנו אוהבים לרכב בגשם, אבל לא אוהבים שהאופנוע מתלכלך מהכבישים הרטובים, אז בחודש הזה מצאנו את עצמנו מנקים את האופנוע יותר מהממוצע.

גם בשרשרת ההינע טיפלנו החודש יותר מהרגיל. פעם אחת מתחנו אותה – מתיחה ראשונה מאז האופנוע הגיע אלינו, וזה קרה קצת לפני 10,000 ק"מ. אבל באופן כללי דאגנו לתחזק אותה על ידי ניקוי במסיר שומנים ייעודי ולאחר מכן שימון דק אחת לכמה מאות ק"מ. תדירות השימון עלתה החודש בשל רכיבות הגשם הרבות שעשינו.

סוף סוף מגן רוח

משקף הרוח; צילום: אסף רחמים

ממש בתחילת החודש השלישי מצאנו את הזמן לגשת למוסך המרכזי לצורך התקנת משקף הרוח הקטן שאותו הזמנו עוד בחודש הראשון. המשקף הזה הוא חלק מקורי של הונדה, והוא מוצע כתוספת לסיבי. בגלל הנסיעות הבינעירוניות הרבות שלנו, משקף כזה הוא בהחלט הכרחי, שכן הרוח במהירויות הגבוהות מעמיסה על שרירי הצוואר ולא נעימה.

את המשקף הזמנו דרך מחסן החלפים, ולקח לו כשבוע להגיע ארצה. מסתבר שאנחנו הראשונים שמזמינים משקף כזה לסיבי. מחירו לצרכן כולל מע"מ 1,017 ש"ח, ועל ההתקנה שילמנו חצי שעת עבודה – 130 ש"ח נוספים, וזאת למרות שההתקנה אורכת זמן רב – למעלה משעה, בגלל הצורך בפירוק מוחלט של המסיכה ושלדת המסיכה. בסך הכל עלות התקנת המשקף עומדת על 1,147 ש"ח כולל מע"מ ועבודה. לזמן ההמתנה קיבלנו קטנוע חלופי כך שיכולנו להמשיך בסידורים, וכשבאנו לאסוף את האופנוע הופתענו לגלות שהוא גם נשטף.

אז איך המשקף? ובכן, במילה אחת – תענוג. זה לא שעכשיו אין רוח על הקסדה. בהחלט יש, אבל עכשיו חלק גדול מהרוח מוסט מהקסדה, ומה שמקבלים זה רוח קלה ולא מציקה שמאפשרת לשבת גם על 160 ו-170 קמ"ש עם הרבה פחות מאמץ מאשר בלעדי המשקף. זה לדעתנו השיפור המשמעותי ביותר לסיבי 650, וללא ספק איכות החיים שלנו ברכיבה עליו השתפרה משמעותית. כבונוס, הוא גם אסתטי למדי, מתאים לקווים ולזרימה של האופנוע, ובהחלט נראה טוב.

בבדיקה שערכנו באיביי מצאנו שמשקפים תחליפיים, למשל של PUIG או GIVI, נמכרים ברשת במחירים של 450-500 עד 850-900 ש"ח, לפני משלוח. ראוי לציין שכל המשקפים התחליפיים שמצאנו ברשת הם גבוהים יותר מזה המקורי של הונדה ולכן קרוב לוודאי שיגנו טוב יותר מרוח, אולם לדעתנו הם פחות אסתטיים מהמגן המקורי של הונדה. כך שבשקלול של עלות-תועלת ואסתטיקה, נראה שמגן הרוח של הונדה הוא עסקה טובה.

ענייני צמיגים

המחלצות; צילום: אסף רחמים

כבר כתבנו יותר מפעם אחת שהצמיגים המקוריים שמגיעים על הסיבי – דאנלופ D222 – הם לא מוצלחים בעינינו. מדובר בצמיגי תיור שמיועדים לאורך חיים גבוה, אולם הם קשים וסובלים גם מאחיזה ירודה ביחס לצמיגים מקבילים וגם מחוסר פידבק מהקרקע. מאוד רצינו לבחון את הסיבי גם עם צמיגים מתוצרת אחרת, צמיגים שאותם אנחנו מכירים, ולכן לא ריחמנו עליהם, בלשון המעטה. אז נכון שבמהירויות הגבוהות שבהן אנחנו רוכבים הבלאי לצמיג האחורי הוא גבוה יחסית, אבל אנחנו חייבים להודות שגם עזרנו לצמיגים להיגמר, בין היתר על ידי דריפטים בפול גז של הילוך שני על כבישים רטובים מגשם, למשל.

ואז בסוף שבוע אחד, לקראת סוף החודש השלישי, כשעל לוח השעונים היו 10,860 ק"מ, התפוצץ לנו הצמיג האחורי. זה קרה במהלך מבחן דרכים לאופנוע אחר שאותו הסיבי ליווה, כשסקוטרמן מרכיב את אסף רחמים בכביש 40 דרומית לבאר שבע. הצמיג היה אמנם לקראת סוף חייו, אבל להערכתנו היה אפשר לסחוט ממנו עוד 1,100 ק"מ כדי להגיע לטיפול 12,000 ק"מ ועל הדרך גם להחליף צמיגים. אבל כאמור, רצה הגורל והצמיג התפוצץ בלי אפשרות לתקן כי החור גדול מדי. אז נסענו עם הרכב והנגרר לחלץ את האופנוע, וביום ראשון בבוקר עם פתיחת המוסך הכנסנו את הסיבי להחלפת צמיגים, כשחיוך גדול מרוח על פנינו – פשוט כי סוף סוף מעיפים את הצמיגים המקוריים לפח.

במוסך המרכזי של הונדה יכולנו לבחור מבין כמה דגמי צמיגים: מישלין פיילוט רואד 2 או 3, או ברידג'סטון T30, כולם צמיגי ספורט-תיור עם אורך חיים גבוה. בחרנו במישלין פיילוט רואד 3, וזאת למרות שבשוק כבר יש את הדגם החדש – פיילוט רואד 4. מניסיוננו – ה-3 צמיגים מעולים עם אחיזה טובה ופידבק נהדר. בכל מקרה, אף על פי שהצמיג הקדמי המקורי שלנו היה עדיין שמיש, עם הרבה בשר עליו – ביקשנו להחליף גם אותו. גם כי אנחנו תמיד מחליפים סט שלם ולא רק צמיג אחד, שכן כך האופנוע עובד בצורה הטובה ביותר, אבל גם כי אנחנו לא סובלים את ה-D222 האלה.

מחיר סט הצמיגים במוסך המרכזי של הונדה, כולל הרכבה ואיזון, עומד על 2,760 ש"ח לדגם שבחרנו, וזה במבצע חורף שנותן הנחה יפה על המחיר הרשמי לצרכן. עדיין מדובר במחיר גבוה בכ-300-400 ש"ח ממחירי השוק לצמיגים הללו בעסקים המתמחים בצמיגים. יחד עם זאת, היתרון הוא שמי שנוגע באופנוע הוא מכונאי של הונדה שמכיר היטב את הכלי. במקרה הזה, עם יתרון וחיסרון בכל אחד מהמקומות (מוסך מרכזי הונדה מול עסק לממכר צמיגים) – כל רוכב יעשה את שיקול הדעת שלו היכן להחליף צמיגים. אגב, המחיר לפיילוט רואד 2 כולל הרכבה ואיזון עומד במוסך המרכזי על 2,487 ש"ח, והברידג'סטונים יעלו 2,206 ש"ח. בכל מקרה, גם כאן קיבלנו שטיפה בחינם, והאופנוע היה צריך את זה אחרי הגשם המדברי שטינף אותו לגמרי.

באד לאק

צמיגים חדשים; צילום: בני דויטש

איזה כיף זה להחליף סט צמיגים. פתאום האופנוע מתנהג מצוין – ההיגוי לינארי, מדויק ועגול, האחיזה מצוינת, ובאופן כללי מכלול התחושות מהאופנוע חוזר להיות חד והאופנוע חוזר לדבר אל הרוכב. בשנים הארוכות שבהן אנחנו רוכבים, החלפת צמיגים תמיד מרגשת אותנו – גם באופנועי הכביש שלנו וגם בשטח. כמו שכתבנו, אנחנו מקפידים על החלפת סט מלא של קדמי ואחורי ולא רק צמיג אחד, למרות העלות הנוספת הכרוכה בכך. אופנוע שנוסע על שני צמיגים חדשים חוזר להתנהגות הדינמית הטובה שבה הוא תוכנן, ואנחנו אוהבים את התחושה הזו.

כך גם עם הסיבי – החלפת הצמיגים עשתה לאופנוע רק טוב. ראשית, כאמור, הוא חזר להתנהג טוב עם ההיגוי הנעים והחד, אבל שתי התכונות שהיו חסרות לנו מההתחלה התחדדו ושופרו משמעותית – האחיזה והפידבק. כעת כמעט בלתי אפשרי להחליק את הגלגל האחורי תחת תאוצה. אם לפני כן היינו משתעשעים בהחלקות זנב בתאוצה ביציאה מכיכרות או על כבישים חלקים, כעת זה הפך לכמעט בלתי אפשרי. הצמיגים האלה אוחזים מצוין גם כשהם קרים, וההבדל מהצמיגים המקוריים בהחלט מורגש. את ההבדל באחיזה מרגישים מצוין גם באימון הרכיבה, שם תוך הקפות בודדות כבר השכבנו עד לרגליות מבלי להתאמץ, מה שלא קרה כלל עם הצמיגים המקוריים.

אבל לא פחות חשוב זה עניין הפידבק מהקרקע, וידענו שכך יהיה. מכירים את התחושה שהאופנוע משדר לרוכב? זה מגיע מהכידון, מהמנופים, מהמושב, מהרגליות, מהוויברציות ומכל נקודת מגע בין גוף הרוכב לאופנוע, וזה נובע ממכלול השלדה-מתלים-צמיגים-התנהגות. אז אם לפני כן היינו מנותקים בגלל פידבק גרוע, כעת עם המישלינים החדשים הפידבק טוב אלפי מונים, ואנחנו יכולים לגמרי לקבל מכלול תחושות ולהבין מה שהאופנוע משדר, וזו תחושה נפלאה.

הצמיגים החדשים לסיבי החזירו לנו את חדוות הרכיבה, ומצאנו את עצמנו נותנים קילומטראז' מכובד. במהלך הימים הראשונים הספקנו להשתתף באימון רכיבה אחד במגרש החניה של תל ברוך ולצאת לטיול בכבישים המפותלים של השומרון. אבל אז, 3 ימים ו-700 ק"מ אחרי התקנת הצמיגים, גילינו בורג תקוע בצמיג האחורי. הזזנו מעט את הבורג וראינו שאכן דולף אוויר.

בורג בצמיג בן 3 ימים; צילום: אביעד אברהמי

למחרת לקחנו את הסיבי ל'צמיגי אורן זיתוני' לצורך תיקון החור בצמיג. התיקון כלל פירוק הצמיג, הוצאת הבורג ובדיקה של החור, והתקנה של 'פטרייה' שסותמת את החור. מחיר תיקון התקר, כולל פירוק והרכבה וכולל איזון גלגל, עומד על 180 ש"ח.

במהלך התיקון הוצע לנו לשים בצמיגים חומר המונע תקרים ברוחב של כ-75% מהמדרס. החומר נקרא Ride-On, והוא למעשה חומר נוזלי שנצמד לדופן הצמיג ומונע בריחת אוויר במקרה של חדירת גוף זר כמו בורג או מסמר. שמנו את הכמות המלאה, והמחירים הם 130 ש"ח לגלגל האחורי ו-80 ש"ח לקדמי. מכיוון ששמנו את החומר, קיבלנו הנחה של 100 שקלים על תיקון התקר, כך שזה היה משתלם למדי.

אחד היתרונות של החומר הוא שהוא מונע את הצורך באיזון גלגל. כדי לנסות את זה אפילו טוב יותר, הוצאנו את משקולות האיזון משני הגלגלים, כך שבלי החומר קרוב לוודאי שהיינו סובלים מרעידות ככל שהמהירות הייתה עולה. יצאנו מהפנצ'ריה ישר לכביש המהיר, עלינו למהירויות גבוהות של 200 קמ"ש ומעלה, אבל לא הורגשו כל רעידות כך שלפחות מהבחינה הזו ההבטחות קוימו. כעת נותר לראות אם החומר גם עמיד בפני תקרים. נעדכן.

סיכום החודש השלישי

החודש רכבנו בעיקר נסיעות מנהלתיות, למעט טיול אחד ואימון מסלול אחד על הצמיגים החדשים וגם ליווי של מבחן דרכים, וזאת בשל מזג האוויר. בסך הכל כיסינו כ-2,600 ק"מ החודש, כשהסיבי ממשיך לחזק את מעמדו אצלנו ככלי תחבורה יעיל ונוח יחסית עם יופי של פאן-פקטור.

תצרוכת הדלק הממוצעת עמדה החודש על 17.4 ק"מ/ל' – פחות טוב מהחודשים הקודמים, אבל עם תנאי שימוש קשים יותר. ברכיבה אחת מאוד מאומצת ומהירה, עם שני נוסעים ששוקלים למעלה מ-80 ק"ג כל אחד ועם תיק ציוד צילום ענק, תצרוכת הדלק ירדה אפילו ל-14.2 ק"מ/ל'. מצד שני, ברכיבת סולו של רוכב קל במהירויות לא גבוהות, ראינו גם כמעט 20 ק"מ ל', כך שזה מתאזן.

בחודש הבא נעדכן על הרכיבות הרבות שעשינו על הצמיגים החדשים במהלך הימים היפים של סוף חודש ינואר, ונתייחס בהרחבה לתצרוכת הדלק ולהתנהגות הדינמית של ה-CB650F.בנוסף, נספר על טיפול 12,000 ק"מ שהסיבי קיבל מיד עם תחילת החודש הרביעי. יש למה לחכות.

סטטיסטיקה חודש שלישי

  • ק"מ החודש – 2,600 ק"מ
  • ק"מ מצטבר – 10,950 ק"מ
  • ליטרים של דלק החודש – 149.5 ל'
  • תצרוכת דלק ממוצעת החודש – 17.4 ק"מ/ל'

עלויות החודש

  • משקף רוח – 1,147 ש"ח
  • החלפת סט צמיגים – 2,760 ש"ח
  • תיקון תקר – 80 ש"ח (במקום 180 ש"ח)
  • חומר מונע תקרים לשני הצמיגים – 210 ש"ח

 

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 40, רוכב על אופנועים 24 שנה ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

Kawasaki-ZX-6R-2019-007

קוואסאקי משחררת פרטים על הנינג'ה 636 החדש

הקוואסאקי נינג'ה ZX-6R מקבל עדכון מקיף לשנת 2019 והחברה משחררת פרטים ראשוניים - לפני החשיפה המלאה במילאנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO