- יתרונות: מנוע גמיש ויעיל, תיבת הילוכים DCT, אלקטרוניקה מתקדמת, ידידותי מאוד לרוכב, אופציות אבזור מקורי
- חסרונות: מיגון רוח לא מתכוונן תוך כדי רכיבה
- שורה תחתונה: ה-NT1100 הוא אופנוע תיור הבנוי על בסיס האפריקה טווין, והוא יעיל וידידותי במיוחד
- מחיר: 98,231 ש"ח לגיר רגיל, 105,231 ש"ח ל-DCT
- מתחרים: ב.מ.וו F 900 XR, ימאהה טרייסר 900, דוקאטי מולטיסטראדה V2
אם נצטרך להגדיר את המושג 'אופנוע הונדאי טיפוסי' בשתי מילים, נגיד 'יעיל וידידותי'. ההונדה NT1100 החדש הוא בדיוק כזה – אופנוע הונדאי טיפוסי, יעיל וידידותי.
בהונדה רוכבים על ההצלחה האדירה של האפריקה טווין – שם מהעבר שעשה קאמבק ב-2016, שודרג מעט ב-2018, וביצע קפיצת מדרגה גדולה ב-2020 – ובונים על בסיסו את ה-NT1100. אבל בעוד האפריקה טווין הוא אדוונצ'ר גדול עם חישוקי "21 ו-"18 ועם ייעוד מובהק לרכיבת שטח, ה-NT1100 מגיע עם חישוקי וצמיגי כביש טהורים, והוא מיועד לרכיבת תיור – מרכיבה יום-יומית קצרה וזריזה ועד ארוכת טווח עם מורכבת וציוד.
הפלטפורמה המכאנית נשענת בכבדות על ה-CRF1100L אפריקה טווין – אופנוע שכשיצא בשנת 2020 אמרנו עליו שהוא האופנוע היפני המתקדם ביותר טכנולוגית. מאז החברות היפניות המשיכו להתקדם, אבל האפריקה נשאר טכנולוגי.
המנוע הוא טווין מקבילי בנפח 1,084 סמ"ק, המפיק 102 כוחות סוס ויותר מ-10.5 קג"מ – מה שאומר מנוע גמיש מאוד עם כוח כבר בתחתית הסל"ד הנמוך. השלדה זהה גם היא לזו של האפריקה טווין, ומערכת המתלים דומה מאוד לזו של האפריקה, רק עם מהלכי גלגל קצרים יותר לטובת שימושי כביש טהורים. החישוקים כאמור בקוטר "17, יצוקים, עם צמיגי כביש-ספורט-תיור עליהם, וגם מערכת הבלמים זהה לזו של האפריקה.
מערכות האלקטרוניקה המודרניות הרבות עברו מהאפריקה טווין והותאמו לעבודת כביש. למשל, מצבי הרכיבה השונים לא כוללים מצב שטח, ובקרות האחיזה וה-ABS להטיה מותאמים לכביש. גם מסך ה-TFT הצבעוני הגדול כמעט זהה לזה של האפריקה, ושונה בתצוגה רק בפרמטרים של הכביש והשטח. כך או כך, ה-NT1100 מציע חבילה טכנולוגית מתקדמת ואיכותית, וזה כמעט כדרך אגב – בלי הרבה רוח אלא כעניין שבשגרה.
על הפלטפורמה המכאנית בנו בהונדה עבודת גוף של אופנוע תיור, עם מושבים רחבים ונוחים, עם תושבות לנשיאת מטען, עם פיירינג קדמי בעל עיצוב הונדאי של התקופה האחרונה – כולל כמובן צמד פנסי LED – ועם מיגון רוח מסיבי לרכיבות מהירות וארוכות.
עניין חשוב ביותר שהולך עם הונדה כבר יותר מעשור הוא גיר ה-DCT (ר"ת Dual Clutch Transmision) – תיבת הילוכים האוטומטית כפולת המצמדים של הונדה. נסביר בקצרה שלהילוכים 1, 3 ו-5 יש מצמד משלהם, ולהילוכים 2, 4 ו-6 מצמד נוסף. המערכת משלבת להילוך ראשון, בפתיחת מצערת משחררת את הקלאץ' והנסיעה מתחילה. במקביל ההילוך השני משתלב, אולם המצמד שלו מנותק. בבוא הרגע המצמד של ההילוך הראשון יתנתק והמצמד של ההילוך השני יתחבר, וכך למעשה יעבור הילוך. בשלב הבא המערכת תשלב להילוך השלישי, שימתין לתור המצמד שלו להשתלב.
אחרי ההסבר הטכני הקצר נספר שתיבת ה-DCT של הונדה כוללת מצב D ושלושה מצבי ספורט, וכן מצב M שבו ניתן להעביר הילוכים 'ידנית' מהכפתורים שעל בית המתגים השמאלי (דבר שניתן גם בכל אחד מהמצבים האוטומטיים). בשורה התחתונה, התיבה הזו הגיעה לבשלות מלאה, היא חלקה לחלוטין ללא נקישות או דפיקות וההילוכים עוברים חלק, ולא פחות חשוב – ברוב המכריע של המצבים התיבה קלעה בדיוק לתזמון שבו אנחנו היינו מעבירים את ההילוך. לא פחות ממדהים!
תיבת ה-DCT מפנה את ידית שמאל ואת רגלית שמאל, ומשחררת לחלוטין את הרוכב מהצורך בלעבוד עם הילוכים. זה נשמע אולי אנטי-רכיבה, אבל המערכת הזו עובדת כמו קסם ומאפשרת לרוכב יותר ריכוז ברכיבה עצמה. כיום, אגב, יותר מ-50% מהאפריקה טווין ומה-NT1100 שנמכרים בישראל ובעולם – הם בעלי תיבת אוטומטית DCT. נתון בלתי נתפס כשמדברים על אופנוענים.
המנוע, כאמור, גמיש מאוד ומספק את כל הכוח שצריך כבר בסל"ד רצפה. בשילוב עם התיבה המוצלחת, שמביאה לידי ביטוי את גמישות המנוע, מדובר ביחידת הנעה מעולה – יעילה מאוד, שמסוגלת להאיץ את ה-NT מהר מאוד דרך ההילוכים, או לשייט בנינוחות במהירויות גבוהות עם בקרת השיוט.
ה-NT1100 הוא אופנוע כביש-תיור, וככזה הוא אמור להיות נוח – והוא אכן נוח. המושב רחב ותומך, סביבת הרוכב מרווחת, והכידון הרחב מפשק את ידי הרוכב. גם למורכבת שלנו הייתה איכות חיים גבוהה מאחור – עם שפע של מקום על מושב המורכב ועם נוחות גבוהה מאוד.
מיגון הרוח מתכוונן, כשבמצב הגבוה ביותר הוא מגן היטב מהרוח ויוצר בועת ואקום סביב קסדת הרוכב, שמצידה יוצרת שקט. החיסרון של המשקף הוא שכדי להוריד ולהעלות אותו צריך לרדת מהאופנוע, לגשת לחלקו הקדמי של המשקף ולכוון אותו ידנית. אפשרי, אבל לחלוטין לא תואם את רוח התקופה.
מבחינת התנהגות דינמית אפשר לומר על ה-NT1100 שהוא 'משעמם' – וזו לחלוטין מחמאה. 'משעמם' – כי הכל קורה בו בקלות וביעילות, ללא דרמות ובלי מאמץ. ההיגוי קל מאוד ואינטואיטיבי, היציבות גבוהה כך שבפיתולים יש ביטחון רב, המתלים מספיק רכים כדי לספוג היטב את בעיות האספלט הישראלי ולספק נוחות רכיבה גבוהה, אבל לא רכים מדי כך שהם שומרים על היציבות, וכל הפעולות כאילו מתבצעות באופן אוטומטי. עד כדי כך ה-NT1100 אופנוע הונדאי טיפוסי – יעיל וצפוי.
איכות הבנייה והגימור בסך הכל טובה למדי, כפי שאנחנו רגילים מהאופנועים של הונדה. זה לא אופנוע פרימיום סופר-איכותי ויוקרתי, אבל זה אופנוע טוב שבנוי טוב ומגומר טוב, והחבילה הכללית היא טובה מאוד – בעיקר החיבור של הכל למכונה אחת אינטואיטיבית וקלה לרכיבה, כשכאמור תוספת הגיר האוטומטי מבורכת לחלוטין והופכת את ה-NT1100 לאפילו קל יותר לרכיבה.
התרשמנו גם ממערכות האלקטרוניקה המתקדמות. ל-NT1100 יש 6 מצבי רכיבה, שבכל אחד מהם ניתן לכוון כמה רמות של כוח מנוע, של בקרת אחיזה, של התערבות ה-ABS ושל בלימת המנוע. אם עד לפני שנים ספורות המערכות האלה היו מגיעות רק באופנועי פרימיום יקרים, הרי שהיום הן מגיעות גם באופנועים פחות יקרים, וכאמור בלי דרמות – הן פשוט שם, והם עובדות מצוין ומספקות לרוכב מעטפת הגנה אלקטרונית.
מחירו של ה-NT1100 עומד על 98 אלף ש"ח. מחיר לא רע בהתחשב בכמות הטכנולוגיה והאלקטרוניקה שמקבלים פה. הוא מיועד לרוכבים בוגרים יותר, המחפשים אופנוע שפחות ירגש אותם בביצועים עוצרי נשימה ויותר יהיה יעיל ויעשה את העבודה בשבילם, כך שהם יוכלו ליהנות יותר מהרכיבה. אופנוע שיהיה ידידותי ויעיל, או במילים אחרות – הונדאי טיפוסי.
מפרט טכני
מנוע | |
---|---|
תצורה | טווין מקבילי, גל ארכובה 270 מעלות, 1,084 סמ"ק, 4 שסתומים לצילינדר, SOHC, UNICAM |
הזנת דלק | הזרקת דלק PGM-FI עם מצערות חשמליות בקוטר 46 מ"מ, בקרת אחיזה ב-8 מצבים ו-6 מצבי ניהול אופנוע |
הספק | 102 כ"ס (75 קילוואט) ב-7,500 סל"ד |
מומנט | 10.6 קג"מ (104Nm) ב-6,250 סל"ד |
קוטר קדח, מהלך בוכנה | 92.0, 81.5 מ"מ |
יחס דחיסה | 10.1:1 |
הילוכים | DCT - גיר רובוטי אוטומטי כפול מצמדים עם 6 הילוכים |
שלדה ומכלולים | |
תצורה | חצי עריסה כפולה מפלדה |
מתלה קדמי | מזלג הפוך של שוואה מדגם SFF-BP בקוטר 43 מ"מ, כיוון עומס קפיץ, מהלך 150 מ"מ |
מתלה אחורי | זרוע אלומיניום עם מנגנון לינקים Pro-Link ובולם יחיד של שוואה, כיוון עומס קפיץ, מהלך 150 מ"מ |
בלמים | קדמי: צמד דיסקים צפים בקוטר 310 מ"מ עם קליפרים רדיאליים 4 בוכנות; אחורי: דיסק בקוטר 256 מ"מ עם קליפר צף בוכנה בודדת מערכת ABS דו-ערוצית להטיה |
צמיגים | קדמי: 120/70ZR17; אחורי: 180/55ZR17 |
ממדים | |
אורך כולל | 2,240 מ"מ |
בסיס גלגלים | 1,535 מ"מ |
גובה מושב | 820 מ"מ |
זווית היגוי | 26.5 מ"מ |
מפסע | 108 מ"מ |
מיכל דלק | 20.4 ל' |
משקל מלא כולל דלק | 248 ק"ג (238 ק"ג לגרסת הגיר הרגיל) |
תצרוכת דלק מדודה במבחן | 17 ק"מ/ל' |
אלקטרוניקה ובקרות | מצערות חשמליות עם 5 מצבי רכיבה, בקרת אחיזה, ABS להטיה, בקרת בלימת מנוע, בקרת שיוט, מסך TFT בגודל "6.5 עם חיבור לטלפון, פנסי LED הי'פיים, שקע USB, שקע 12V, אופציה לקוויקשיפטר |
מחיר על הכביש כולל אגרות | 98,231 ש"ח |