דף הבית / מכונות / מבחני דרכים / הוסקוורנה נורדן 901 אקספדישן בהשקה מקומית
Husqvarna-Norden-901-EXP-Launch-Israel-022

הוסקוורנה נורדן 901 אקספדישן בהשקה מקומית

גרסת האקספדישן של ההוסקוורנה נורדן 901 נועדה להרחיב את היכולות של הגרסה הרגילה בכביש ובשטח; רכבנו בהשקה בישראל על שתי הגרסאות גב לגב בכדי להשוות

צילום: רונן טופלברג

האם גרסת האקספדישן החדשה של הוסקוורנה שווה את ההפרש במחיר מול הנורדן 901 ה'רגיל'? יש לנו תובנות בעניין.

בשנה שעברה הכרנו ורכבנו על הנורדן 901 של הוסקוורנה גם בהשקה העולמית באיים האזוריים וגם בהשקה המקומית כאן בהרי אילת, וגילינו אדוונצ'ר מצוין, מודרני ורב-משימתי, שעומד בפני עצמו במשפחת ק.ט.מ. השנה נוספה גם גרסת האקספדישן, עליה רכבנו בהשקה העולמית לפני כחודשיים.

הוסקוורנה נורדן 901 רגיל ואקספדישן
הוסקוורנה נורדן 901 רגיל ואקספדישן

בקצרה נספר שגרסת האקספדישן (EXPEDITION – משלחת או מסע) של הנורדן 901 משתדרגת בשני פרמטרים: בבולמים ובאבזור. הבולמים באקספדישן מגיעים מגרסת ה-R הקרבית של ק.ט.מ. כאשר מדובר על WP XPLOR בקוטר 48 מ"מ עם מהלך של 240 מ"מ מלפנים ומאחור, בעלי יכולות כיוונון מלאות. שאר התוספות מיועדות לטובת שימושי שטח וכביש ארוכי טווח וכוללות מיגון גחון מסיבי שמכסה את המנוע ואת חלקו התחתון של מיכל הדלק, רגלית אמצע, חימום לידיות ולמושב הרוכב, מושב נוסע ארגונומי, משקף קדמי גבוה יותר, ותיקי אוכף רכים עם נפח אחסון כולל של 36 ליטרים. מסך ה-TFT מאפשר קישורית לסלולר ומוסיף מערך ניווט מובנה (+Turn-by-Turn), אפשרות לחיוג ומענה לטלפונים ובחירת מוזיקה המאוחסנת בסלולר. יש גם גרפיקה חדשה לגרסת האקספדישן, ומגני ידיים לבנים.

הפער במחיר בין גרסת האקספדישן לבין הנורדן 901 ה'רגיל' עומד על 10,000 ש"ח, כאשר מחירו המדויק עומד על 115,070 ש"ח. ניתן לקרוא בפירוט על כל אחת מהגרסאות בקישורים המצורפים, כשרכבנו על כל אחד מהם בנפרד. בהשקה המקומית שערכה היבואנית, עופר-אבניר, התאפשר לנו לרכוב על שתי הגרסאות באותם התנאים, וזאת בכבישים המפותלים של חבל בנימין, הישרים וארוכים של כביש הבקעה, והשטחים הסובבים אותם. המטרה של גרסת האקספדישן היא להרחיב את טווח היכולות והשימושים של הנורדן 901 – גם בשטח וגם ברכיבות כביש – ועכשיו נגלה אם זה באמת כך.

אקספדישן - מרחיב את יכולות הכביש והשטח
אקספדישן – מרחיב את יכולות הכביש והשטח

כאמור, השינוי המשמעותי בין הנורדן 901 לבין גרסת האקספדישן נמצא במערכת המתלים – XPLOR בקוטר 48 מ"מ עם מהלכי גלגל של 240 מ"מ לעומת בולמי APEX בקוטר 43 מ"מ עם מהלך של 220 מ"מ מלפנים ו-215 מ"מ מאחור. השינוי הזה מעלה את גובה המושב בכ-20 מ"מ, וכמה שזה לא נשמע הרבה, הנתון הזה משמעותי מאוד – בעיקר בשטח וגם לרוכבים גבוהים. מרווח הגחון גם מרוויח מהעניין וביחד עם מגן הגחון המסיבי אפשר לגלח קצת יותר בבולדרים.

נתחיל ברכיבת הכביש, שם היתרון הגדול של האספדישן מתחיל במשקף הגבוה שלא מתכוונן ולא מושלם, אבל עושה עבודה משמעותית טובה יותר לעומת ה-901. הבולמים החדשים מייצרים תחושה נטועה יותר בכביש, ופחות מתרגשים מזעזועים או מהמורות. אהבנו מאוד את יכולות הכביש של הנורדן 901, אבל באותם התנאים האקספדישן בטוח ויציב יותר. גם השינוי הקטן במושב מורגש לטובה בשהות ארוכה באוכף. באופן מובן לא הפעלנו את החימום שלו (או של הידיות), אבל אנחנו כבר יודעים איזה תענוג זה בימי החורף הקרים. המנוע זהה, וכך גם הבלמים והאלקטרוניקה, כאשר בשתי הגרסאות אלו מאפשרים ורסטיליות מעולה בתנועה צפופה, בכביש המפותל ובאוטוסטרדה הארוכה.

ברכיבת כביש - יתרון לבולמים בקצה
ברכיבת כביש – יתרון לבולמים בקצה

התאפשר לנו לרכוב בדרך אלון המפותלת (וגם עולה ויורדת), כאשר כיוון אחד רכבנו על האקספדישן ובחזור על הנורדן 901.  בשני המקרים צריך לזכור שזה אופנוע אדוונצ'ר גדול וכבד עם חישוק קדמי בקוטר 21″. למרות כל זה ניתן לייצר קצב שהוא גם גבוה וגם מאוד מהנה. אם ממש לוחצים אז יש יתרון קטן לאקספדישן, בעיקר בבלימות חזקות לפני הפניות. המזלג היותר מסיבי פחות שוקע ופחות מתעוות, וגם מאשר לסמוך יותר על הבלם הקדמי. כאמור, זה רק בקצב מהיר (מאוד), שלרוב לא מגיעים אליו. מילת ביקורת קטנה על הקוויקשיפטר, שבשתי הגרסאות גרם למספר ביקורי ניוטרל במעבר למעלה בין ההילוכים הגבוהים. הורדת ההילוכים למטה היתה חלקה יותר עם שימוש במצמד.

ניתן לצפות שבשטח יהיה יתרון לאקספדישן, למרות המשקל ההתחלתי שמוסיף עוד 10 ק"ג למשוואה. ואכן כך המצב, אבל לא בכל המקרים. הבולמים מאפשרים ספיגה טובה יותר של תוואי השטח ומסוגלים להתמודד בקלות עם מכשולים שאיתם רוכב הנורדן הרגיל יעדיף להאט במעט את הקצב. המשמעות היא האפשרות לשמירה טובה יותר על היציבות הכיוונית. האקספדישן ישמור על הקו ועל העקיבה של הגלגל הקדמי במקומות בהם רוכב ה-901 יידרש לתיקונים או לסגירת מצערת. רכיבה בשבילי פודרה עמוקים הייתה קלה יותר ובטוחה יותר על-גבי האקספדישן.

בשטח - לרוכבים שיודעים מה הם עושים
בשטח – לרוכבים שיודעים מה הם עושים

צריך לקחת בחשבון את הגובה הנלווה לבולמים של האקספדישן. מרכז הכובד עולה גם-כן ובחלק מהמקומות היה קל יותר להיעזר עם הרגליים ב-901 הרגיל. לרכיבה בשטח ניתן לבחור במצב ניהול מנוע 'שטח', שבו בקרת האחיזה משוחררת כמעט לגמרי ומאפשרת החלקות זנב נשלטות ביציאות מפניות על הגז, כאשר גם ה-ABS מתבטל על הגלגל האחורי. אפשרי גם לבחור במצב 'אישי' – מצב 'אקספלורר'  – המאפשר לבחור בין 9 דרגות התערבות של בקרת האחיזה. המנוע החזק, בשילוב של קרקע ללא אחיזה וצמיגים שנוטים יותר לכביש – כל אלו יצרו כלי שיכול להוציא את הזנב בהסתכלות על המצערת. לא הכי מהיר, לא הכי בטוח, אבל זה כיף. כיף מאוד.

האם הנורדן 901 אקספדישן שווה את הפער מהנורדן 901? לדעתנו כן, אבל תלוי למי. הגרסה הרגילה מספקת יכולות גבוהות מאוד בכביש ובשטח ותתאים לרוב רוכבי האדוונצ'ר. גרסת האקספדישן מוסיפה עוד אבזור, כאשר הערך המוסף הוא הבולמים שמאפשרים שלב אחד נוסף ביכולות הכביש והשטח. לטעמנו גם הגרפיקה והצבעים יפים יותר. רק צריך להיות רוכב גבוה בכדי להרגיש באמת בנוח על האקספדישן ולהפיק את המרב מהפרמיה הגבוהה יותר.

צפו בווידאו – הוסקוורנה נורדן 901 בגרסת אקספדישן:

צפו בווידאו: הוסקוורנה נורדן 901:

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

Fantic-XE300-02

חדש בארץ: פנטיק XE300 דו-פעימתי

ה-XE300 - אופנוע האנדורו 300 עם המנוע הדו-פעימתי מוזרק הדלק החדש של פנטיק - מגיע לישראל ויושק באירוע חגיגי ביום שישי הקרוב; המחיר: 69 אלף ש"ח

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן