דף הבית / מכונות / כלים מיוחדים / היסטוריה בתמונות: 25 שנה לדוקאטי מונסטר
Ducati-Monster-history--021

היסטוריה בתמונות: 25 שנה לדוקאטי מונסטר

הדוקאטי מונסטר הוא האופנוע החשוב מאז ומעולם של דוקאטי; הוא הציל אותה מפשיטת רגל והכניס מזומנים שאפשרו לפתח דגמים חדשים; היסטוריה בתמונות

דוקאטי חוגגת בימים אלו אירוע חשוב ומיוחד עבורה: 25 שנה למונסטר המקורי. האופנוע הזה, שעוצב על-ידי מיגל גלוצי והוצג לראשונה בתערוכת קלן ב-1992, הוא הדבר הטוב ביותר שיכול היה לקרות לדוקאטי. מחברה בקשיים כלכליים על סף פשיטת רגל דוקאטי הפכה בעשור האחרון לחברה מצליחה, משגשגת, עם ליין אופנועים רחב, טכנולוגיית קצה וכמות מכירות ששוברת שיאים מדי שנה, ועל חלק נכבד מהמעמד הזה חתום המונסטר, או סדרת המונסטרים של 25 השנים האחרונות.

דוקאטי מונסטר - ישן מול חדש
דוקאטי מונסטר – ישן מול חדש

בדוקאטי של השנים ההן – חברה שייצרה אופנועי ספורט קיצוניים והארד-קור – רצו ליצור משהו חדש. אופנוע שיהיה קל לרכיבה ומתאים גם לרכיבה יומיומית, אבל שיהיה זול לייצור, רצוי מכמה שיותר חלקי מדף שקיימים בדגמים אחרים. לצורך המשימה נשכר מיגל גלוצי, מעצב העל האיטלקי, ועל בסיס השלדה והמתלים של אופנועי הספורט, עם מנוע קירור האוויר בעל שסתומי הדזמודרומיק שהגיע בכלל מהדוקאטי פנטה, הוא עיצב אופנוע שרירים עירום – כזה שמבליט באופן מופגן את שלדת מסבך משולשי הפלדה ואת המנוע.

השלדה הקשיחה, שנבנתה במקור בתצורת מסבך משולשי פלדה על מנת להשיג קשיחות מבנית גבוהה ולרוב הוסתרה מאחורי מעטי פלסטיק, הפכה לחלק עיצובי מרכזי אצל גלוצי, וכך גם מנוע ה-L-טווין (וי-טווין 90 מעלות) של דוקאטי, עם מנגנון הדזמודרומיק לשסתומים. על הבסיס הזה עיצב ובנה גלוצי עבודת גוף מינימליסטית – עם זנב קטנטן ופנס קדמי עגול בלי פלסטיקים מיותרים, ועל-מנת להבליט את השרירים עוצב מיכל הדלק כך שישלים את העוצמה של השלדה והמנוע.

התוצאה: אף על פי שלא היה קל לשכנע את אנשי דוקאטי בקונספט החדש, המונסטר של דוקאטי הצליח מעל ומעבר למצופה, נמכר בכמויות יפות (בשנים מסוימות כמחצית ממכירות דוקאטי היו של מונסטרים בגרסאות שונות), והכניס לחברה כסף רב שאפשר לה לפתח דגמי קצה ולפנות לנישות חדשות. יותר מזה – המונסטר הוא הנייקד-שרירים הראשון, ואפשר לומר שהוא יצר שפה עיצובית חדשה והמציא את קטגוריית הנייקדים הכל כך פופולרית כפי שאנחנו מכירים אותה כיום. אייקון של ממש.

1993 – מונסטר 900 – המונסטר הראשון

המונסטר 900 הראשון של 1993
המונסטר 900 הראשון של 1993

ה-M900, שכאמור הוצג לראשונה באוקטובר 1992 כדגם 1993, הוא המונסטר הראשון ואבי הנייקדים כפי שאנו מכירים אותם. המנוע, בנפח 904 סמ"ק עם 2 שסתומים לצילינדר במנגנון דזמו, מקורר אוויר, נלקח מה-900SS והפיק 73 כ"ס. עטפה אותו שלדת מסבך משולשי פלדה שהגיעה מה-888, וגם המתלים והבלמים הגיעו מחלקי מדף של דוקאטי. אייקון נולד.

1994 – מונסטר 600

מונסטר 600 - בייבי מונסטר
מונסטר 600 – בייבי מונסטר

שנה אחרי המונסטר 900 המקורי, בדוקאטי שחררו גרסה מוקטנת בנפח 583 סמ"ק. השלדה, מכלולי השלדה והעיצוב כמעט זהים לגרסת ה-900 (דיסק קדמי בודד במקום 2 ב-900), ורק המנוע קטן יותר, ומגיע גם הוא מדגמים נוספים של דוקאטי. עם 53 כ"ס, 4.9 קג"מ והתנהגות קלילה, הוא התאים יותר לרוכבים מתחילים מאשר האח הגדול. לתקופה קצרה היה גם מונסטר 400, שהיה M600 מוקטן נפח ויועד לשווקים מסוימים כמו האיטלקי, היפני ולשווקי המזרח.

1996 – מונסטר 750

מונסטר 750
מונסטר 750

שלוש שנים עוברות מאז ה-M900 המקורי ושנתיים מה-M600 – שבינתיים הפכו לרבי מכר, ובדוקאטי משחררים גרסת ביניים בנפח 750 סמ"ק. המנוע, גם הוא מקורר אוויר, בנפח 748 סמ"ק, הפיק 64 כ"ס, וגם כאן השלדה, מכלוליה ועבודת הגוף נשארו זהים לשאר דגמי המשפחה.

1997 – מונסטר 600 דארק

מונסטר 600 דארק
מונסטר 600 דארק

גרסה זולה יותר ל-M600 שהגיעה עם קצת פחות אבזור וקצת פחות מחיר, אבל הייחוד שלה היה הצבע השחור ששלט באופנוע, לעומת השלדה הזהובה והצבעים השמחים של המונסטרים הקודמים. גרסאות דארק מוזלות ימשיכו להיות מיוצרות גם לנפחים אחרים – כאמור במחיר נמוך יותר.

1997 – מונסטר 900 כרומו

מונסטר 900 כרומו
מונסטר 900 כרומו

ה-M900 בגרסת כרומו היה הפעם הראשונה שבדוקאטי הוציאו גרסה מיוחדת למונסטר קיים. במהלך השנים היו לא מעט גרסאות מיוחדות, שאת חלקן נביא כן בהמשך הכתבה. ה-M900 כרומו הוא פשוט מונסטר 900 עם מיכל דלק בגימור כרום, והוא היה ניסיון של דוקאטי לבדוק אם יש ביקוש לגרסאות מיוחדות שאותן יוכלו הרוכשים לקסטם. הניסיון, אגב, הוכתר בהצלחה.

1998 – מונסטר 900S

מונסטר 900S
מונסטר 900S

זהו המונסטר הראשון שהציע מכלולים איכותיים יותר משל המונסטר הרגיל. הניסיון של גרסאות ה-S המאובזרות באופנועי הספורט של החברה עבר לראשונה ל-M900, שקיבל בולמים מתכווננים של אוהלינס, מכסי צד מקרבון, מגני בוץ, ומשקף קדמי קטנטן. במהלך השנים הופיעו גרסאות S נוספות.

2000 – מונסטר 900ie

מונסטר 900ie - הראשון עם הזרקת דלק
מונסטר 900ie – הראשון עם הזרקת דלק

מזל טוב! הדוקאטי מונסטר מקבל הזרקת דלק! זה קורה בשנת 2000, והדגם הראשון לקבל את הזרקת הדלק האלקטרונית הוא ה-M900. על הדרך המנוע עודכן, ומשנה זו הוא הפיק 78 כ"ס.

2001 – מונסטר S4

מונסטר Sר - הראשון עם מנוע קירור נוזל
מונסטר S4 – הראשון עם מנוע קירור נוזל

בדוקאטי עושים צעד דרסטי, ומשדכים למונסטר מנוע קירור נוזל בעל 4 שסתומים לצילינדר לעומת קירור אוויר עם 2 שסתומים לצילינדר במונסטרים הקודמים. המנוע נלקח מהדוקאטי 916, והמונסטר S4 היה המונסטר הספורטיבי והקרבי ביותר לאותו הזמן, עם בולמי אוהלינס ומנוע שמפיק 101 כ"ס.

2002 – מונסטר 620ie

מונסטר 620ie - כאן בגרסת דארק
מונסטר 620ie – כאן בגרסת דארק

המונסטר 620 הקטן לא רק שקיבל מערכת הזרקת דלק כמו ה-M900, אלא גם הנפח גדל ל-618 סמ"ק, וההספק טיפס ל-57 כ"ס. בנוסף הוצגה לראשונה גרסת S למונסטר הקטן.

2002 – מונסטר S4 פוגארטי רפליקה

רפליקת קארל פוגארטי; By GorgeRat - Photographed with my cameraPreviously published: http://www.flickr.com/photos/gorgerat/6183908729/in/set-72157627633851837/, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=24432926
רפליקת קארל פוגארטי; By GorgeRat – https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=24432926

זוכרים שדיברנו על גרסאות מיוחדות? אז רפליקת פוגארטי של ה-S4 הייתה כזו, לרגל זכייתו של קארל פוגארטי באליפות הסופרבייק העולמית. בולמים משופרים, מנוע מחוזק עם 110 כ"ס, וצביעה מיוחדת עם אלמנטים מאופנוע הסופרבייק של דוקאטי. 300 יחידות בלבד יוצרו מהגרסה המיוחדת הזו.

2003 – מונסטר S4R

מונסטר S4R
מונסטר S4R

113 כוחות הסוס של ה-S4R הקרבי התאפשרו על-ידי שימוש במנוע הדוקאטי 996, ולראשונה במונסטרים הזרוע האחורית הדו-צדית הוחלפה בזרוע חד-צדית סקסית שבידלה את ה-S4R משאר המונסטרים.

2003 – מונסטר 1000

מונסטר 1000 - כאן בגרסת S
מונסטר 1000 – כאן בגרסת S

ה-M900 מקורר האוויר גדל ל-992 סמ"ק, קיבל את השם מונסטר 1000, וההספק טיפס ל-84 כ"ס. באותה שנה המונסטר 750 גדל ל-802 סמ"ק (M800), וה-620 קיבל לראשונה קלאץ' מחליק.

2005 – מונסטר S2R

מונסטר S2R - כאן בגרסת 1000
מונסטר S2R – כאן בגרסת 1000

ה-S2R, שיוצר תקופה קצרה גם בגרסת 1000 וגם בגרסת 800, הגיע עם זרוע חד-צדית וצמד אגזוזים בהשראת דגמי ה-4 שסתומים מקוררי הנוזל.

2006 – מונסטר 695

מונסטר 695
מונסטר 695

אחרי הגדילה של ה-900 ל-1,000 סמ"ק, גם האח הקטן צמח בנפח – מ-620 ל-695 סמ"ק וההספק עלה ל-73 כ"ס. שאר האופנוע נשאר ללא שינוי.

2007 – מונסטר S4RS

מונסטר S4RS
מונסטר S4RS

המונסטר הקרבי ביותר של אותם ימים, ויצירה של ממש. מנוע הטסטהסטרטה נלקח מה-998, הפיק 129 כ"ס, ומכלולי השלדה היו האיכותיים ביותר שבנמצא, עם בולמי אוהלינס מתכווננים, חישוקים קלים ולא מעט קרבון

2008 – דור חדש

מונסטר 696; אחרי 15 שנה - דור חדש
מונסטר 696; אחרי 15 שנה – דור חדש

15 שנה אחרי המונסטר המקורי, הגיע לראשונה דור חדש של מונסטרים עם ה-696, ה-1100 וה-1100S. העיצוב חדש לחלוטין ומודרני, השלדה חדשה, ואפילו המנועים עברו שדרוגים משמעותיים. חלק מהפריקים של המונסטר עיקמו את האף, אבל הדור החדש של המונסטרים היה מחויב המציאות.

2010 – מונסטר 796

מונסטר 796
מונסטר 796

על שלדת ה-1100 עם הזרוע החד-צדית הורכב מנוע ה-803 סמ"ק הרגוע יותר, וסדרת המונסטר החדשה מנתה 3 נפחים שונים – 696, 796 ו-1100.

2011 – מונסטר 1100Evo

מונסטר 1100EVO
מונסטר 1100EVO

לראשונה במונסטרים – בקרות אלקטרוניות. ה-1100 אבו צויד במערכת ABS ובמערכת בקרת החלקה. על הדרך המצמד היבש המסורתי הוחלף במצמד רב-דיסקי רטוב.

2014 – מונסטר 1200

מונסטר 1200
מונסטר 1200 – כאן בגרסת S

המונסטר 1200 היה אופנוע חדש לחלוטין כשהוצג בסוף 2013 והחליף את ה-1100, עם שלדה חדשה, מכלולי שלדה חדשים, ומנוע הטסטהסטרטה 11 מעלות, והוא הציע טכנולוגיית קצה כמו מצערות חשמליות עם מצבי ניהול מנוע וחבילת אלקטרוניקה מלאה. הגרסה הרגילה הפיקה 135 כ"ס, ואילו גרסת ה-S היוקרתית עם בולמי האוהליס הפיקה 145 כ"ס.

2015 – מונסטר 821

מונסטר 821
מונסטר 821

כשהוצגה גרסת ה-821, שנשענה חזק על ה-1200, עם מנוע טסטהסטרטה 11 מעלות מקורר הנוזל והעיצוב המודרני, היה זה סוף עידן מנועי קירור האוויר של המונסטרים, שכן ה-821 החליף למעשה את ה-696. אל תדאגו, זה מהלך זמני בלבד.

2016 – מונסטר 1200R

מונסטר 1200R - החזק ביותר אי פעם
מונסטר 1200R – החזק ביותר אי פעם

המונסטר החזק ביותר שיוצר אי-פעם. על בסיס ה-1200S הורכב מנוע טסטהסטרטה 11 מעלות שהפיק 160 כ"ס, והאופנוע זכה לעוד כמה שיפורים ושדרוגים כך שיהיה מיועד לרכיבות פנאי על הכביש ועל מסלול.

2017 – מונסטר 1200 חדש

מונסטר 1200 - מתיחת פנים
מונסטר 1200 – מתיחת פנים

צמד המונסטר 1200 ו-1200S קיבלו מתיחת פנים, וגם חבילת אלקטרוניקה מתוחכמת יותר.

2017 – מונסטר 797

מונסטר 707 - חזרה לקירור אוויר
מונסטר 707 – חזרה לקירור אוויר

אמרנו שעניין קירור האוויר היה זמני, כן? אז ל-2017 בדוקאטי עושים קאמבק למנועי קירור האוויר ומציגים את ה-797 – מונסטר בעיצוב מודרני אבל עם מנוע ה-803 קירור אוויר שהגיע מהסקרמבלר 800 ומפיק 73 כ"ס. הסיבה לקאמבק – מחיר רכישה נמוך שיאפשר לרוכבים רבים ליהנות ממשפחת המונסטרים ככלי כניסה.

2018 – מונסטר 821

מונסטר 821 - האחרון לעת עתה...
מונסטר 821 – האחרון לעת עתה…

כמו ה-1200 בשנה שלפני כן, גם ה-821 מקבל מתיחת פנים עיצובית וגם עדכוני אלקטרוניקה.

רצועת בונוס - מונסטר S4RD בצביעת טריקולור איטלקית
רצועת בונוס – מונסטר S4RS בצביעת טריקולור איטלקית

ההשראה של מיגל גלוצי / נטאשה פז

היסטוריית העיצוב של 'איל מונסטרו' – המונסטר –  הולכת הרבה יותר אחורה בזמן ממה שנראה על פניו.

1947 – מהומות הוליסטר: לאירוע המרוצים השנתי 'ג'יפסי טור' שהתקיים בתמיכת ארגון האופנועים האמריקאי בעיירת הוליסטר הקטנה שבקליפורניה –  ביתם של כ-4,500 תושבים בלבד – הגיעו כ-4,000 רוכבים ורוכבות, ולפי חשבון פשוט – כמעט הכפילו את כמות האוכלוסייה. במהלך ימי האירוע הבייקרים הפרועים שתו בלי סוף, התעלפו על מדרכות ובגנים ציבוריים, קיימו מרוצים לא חוקיים באמצע רחובות העיר, הלכו מכות, ושברו בקבוקים על חלונות הבתים. האירוע קיבל חשיפה לאומית – ואף מוגזמת לדברי נוכחי האירוע – בעיתונאים ברחבי ארה"ב. כך או כך, מספר שנים לאחר המהומות, פורסם סיפור קצר בהשראת האירוע.

1951 – הסיפור הקצר של פרנק רוני, 'פשיטת הבייקרים', סיפור בן 700 מילים בלבד אשר מתאר את עלילותיהם של כנופיית אופנוענים בעיירה קטנה, פורסם בעיתון 'הרפר' הנודע הפעיל עד היום.

1953 – בעקבות הסיפור הופק הסרט 'הפרוע', שנחשב לסרט הבייקרים פורעי החוק הראשון בתולדות ארה"ב. למרות שהסרט פונה לצד ההרפתקני שקיים כמעט בכל רוכב ורוכבת, יש חילוקי דעות לגבי התרומה שלו לתדמית ההרסנית והשלילית של האופנוענים, שגם ככה התחזקה בעקבות אירועים כמו מהומות הוליסטר.

1992 – תעשיית האופנועים כבר מפותחת למדי, אך הודות למשבר הכלכלי של העולם המערבי גם שחקנים גדולים כקטנים בתעשייה נמצאים תחת איום הסגירה. בדוקאטי הפעילו את כל כוחם כדי להישאר במשחק. יש שטוענים כי יהושע הגיע כאשר המעצב הראשי של דוקאטי, מיגל גלוצי, ייצר את המונסטר לפי הקו המנימלסטי החדשני שעכשיו מזוהה עם המושג 'נייקד'. גלוצי אמר כי הגה את העיצוב בהשראת פוסטר של הסרט 'הפרוע' ותפיסתו האישית שלפיה האופנוע אינו זקוק לדבר מלבד מושב, מנוע, מיכל דלק, שני גלגלים וכידון.

ההשראה - כרזת הסרט The Wild One
ההשראה – כרזת הסרט The Wild One

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 39, רוכב על אופנועים 23 שנה ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

Indian-Milan-005

אינדיאן: דגמים חדשים ושיפורי מנועים

אינדיאן חושפת במילאנו גרסת בובר לסקאוט, גרסאות חדשות לספרינגפילד ולרואדמסטר, וגם משפרת את מנוע ה-1,819 סמ"ק שלה

כתיבת תגובה

Single Sign On provided by vBSSO