האם שנת 2024 תעצור את רצף שיאי המכירות של קבוצת ק.ט.מ? סיכום ששת החודשים הראשונים מצביע שכן.
בשנים האחרונות אנחנו עוקבים בעניין אחר המכירות של היצרניות האירופאיות, שבעשור האחרון (וגם לפניו) מציינות שיא חדש בכל שנה שמסתיימת. קבוצת ק.ט.מ לא שונה, כאשר שנת 2023 ציינה שיא מכירות (יותר נכון מסירות) חדש עם 381,555 אופנועים ועוד 157,358 זוגות אופניים רגילים וחשמליים.
זאת עד לשנה הנוכחית כשב'פירר מוביליטי', המחזיקים את המותגים ק.ט.מ, הוסקוורנה, גאס גאס, וגם CFMOTO ו-MV אגוסטה (ומותג הבולמים WP), ציינו כבר לפני מספר חודשים כי הם מצפים שהחצי הראשון של שנת 2024 יסתיים בירידה במכירות העולמיות, וכבר אז נקטו בצעדי מנע שכללו פיטורים וצמצומים – בעיקר במפעלים האירופאים.
סיכום חצי השנה הראשונה מראה כי לעומת התקופה המקבילה של 2023 חלה ירידה של 21.2% במכירות, שהסתכמו ב-147,496 יחידות. עוגת המכירות מתחלקת בין ל-44% באירופה, 21% בצפון אמריקה ומקסיקו, 22% בהודו ו-13% בשאר העולם. אותה נפילה התרחשה גם בתחום האופניים, עם ירידה של 26% באופניים החשמליים (סה"כ 28,771 יחידות) ו-19% בתחום האופניים (25,049 יחידות), כשבק.ט.מ מכריזים כי יתמקדו בעתיד יותר באופניים האיכותיים והרווחיים יותר.
בפירר מוביליטי מסבירים את הירידה במכירות בכך שהריביות בארצות הברית ובאירופה עלו בצורה משמעותית והקשו על לקיחת הלוואות, ובכך גם בצמצום הרכישות של מוצרי פנאי פחות הכרחיים – כמו אופנועים ואופניים. לצד זאת, בפירר מוביליטי הציבו ליבואנים בשנים האחרונות יעדים מופרזים שגדלו בכל שנה, ויבואנים רבים נתקעו עם מלאי של כלים חדשים שלא נמכרים – מה שגרם לפחות הזמנות עתידיות ולירידה משמעותית בתחילת 2024. זה קרה אצלנו בישראל, אבל גם בשאר העולם.
צעדי המנע של ק.ט.מ צפויים להתקיים עוד השנה, עם צמצומי עלויות משמעותיים בתחום המרוצים, עם שמועות שטוענות שהקבוצות תחת מותגי גאס גאס והוסקוורנה (בכביש ובשטח) ייסגרו, והמשאבים יישארו אך ורק בקבוצות הכתומות שמתחרות תחת מותג ק.ט.מ. נמשיך לעקוב.