הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) מפרסמת היום (א') דו"ח המפרט את המגמות בתחום הבטיחות בכבישי ישראל בשנים 2013 עד 2019, כשמהדו"ח עולה תמונה מדאיגה בכל הקשור להיפגעות רוכבי דו-גלגלי על כבישי ישראל.
רוכבי אופנוע הם משתמשי הדרך המצויים בסיכון הגבוה ביותר – גם בשל המספר הגבוה של התאונות שבהן הם מעורבים, וגם בשל פגיעותו של הרוכב בעת תאונה. בתאונות שבהן היו מעורבים רוכבי ד-גלגלי בשנים 2019-2013, כ-89% מההרוגים והפצועים קשה הם הרוכבים עצמם, כ-10% הם הולכי רגל, ועוד אחוז בודד הם נהגי רכב מנועי אחר או הנוסעים בו. המגמות של 7 השנים האחרונות מראות תמונה לפיה הן במספרים מוחלטים והם באחוזים – היפגעות רוכבי אופנוע נמצאת בעלייה. בנוסף, שיעור ההיפגעות של רוכבי דו-גלגלי גבוה גם בהשוואה למדינות אחרות.
מעורבותם של אופנועים גבוהה הרבה יותר בהשוואה לכל כלי הרכב האחרים. לכל מיליארד ק"מ נסועה היו אופנועים מעורבים ב-644.9 תאונות חמורות, בעוד כלי רכב פרטיים היו מעורבים ב-42.1 תאונות באותו המרחק. כלומר, ב-2019 הייתה מעורבותם של אופנועים בתאונות חמורות גבוהה פי 15 ממעורבות כלי רכב פרטיים.
עוד עולה מהדו"ח שרוכבים מתחת לגיל 35 נפגעים משמעותית יותר מרוכבים מבוגרים יותר, וכי רוכבי דו-גלגלי בנפחים של מעל 400 סמ"ק נפגעים גם הם משמעותית יותר מהנפחים הנמוכים – סיכוי גבוה פי 3 למות בתאונה ופי 1.6 להיפגע בתאונה. נתון נוסף שעולה מהדו"ח הוא שכ-34% מתאונות הדו-גלגלי הן תאונות עצמיות. בהשוואה לרכב פרטי וביחס לנסועה זהה, תאונות במעורבות דו-גלגלי גורמות לשיעור נפגעים גבוה פי יותר מ־4 בקרב משתמשי דרך פגיעים.
חשוב לציין כי מצבת כלי הרכב הדו-גלגלי עלתה משמעותית בשנים האחרונות, וכי לעומת כ-110 אלף כלי רכב דו-גלגליים ב-2009, ב-2019 כבר נעו על כבישי ישראל כ-143 אלף אופנועים וקטנועים.
בשנת 2018 נהרגו 3.2 רוכבי אופנוע לכל 10,000 אופנועים בישראל. שיעור זה גבוה מממוצע מדינות ה-OECD, העומד על 2.3 רוכבים הרוגים ל-10,000 אופנועים; ישראל נמצאת במקום ה-15 מבין 21 מדינות.
עוד עולה מהדו"ח כי רוכבים צעירים נפגעים משמעותית יותר בתאונות דו-גלגלי מאשר רוכבים בוגרים יותר. בשנה ממוצעת מתוך כל 10,000 מורשים לרכוב עד גיל 19 נפצעו קשה או נהרגו בשנה ממוצעת 60 רוכבים בקירוב. כלומר 1 מכל 173 מורשים לרכוב נפצע קשה או נהרג. לעומת זאת, בקבוצת הגיל 44-35 היה השיעור מעט יותר מ־ 5 רוכבים. כלומר הסיכון לרוכב צעיר גבוה ביותר מפי 10 בהשוואה לרוכב בגילי הביניים. עם זאת, יש להביא בחשבון שחלק מההבדל עשוי לנבוע מההבדלים בנסועה בין רוכבים צעירים לבין רוכבים בקבוצות גיל מבוגרות יותר. ניתן לשער כי חלק מהמורשים לנהוג באופנוע בקבוצות הגיל המבוגרות אינם מחזיקים אופנוע בבעלותם ואינם רוכבים כלל. נתונים אלו אינם מובאים בדו"ח.
גורם נוסף שמשפיע השפעה ניכרת על הסיכון להיפגעות הוא משקל האופנוע ונפח המנוע שלו. חשוב לציין כי איסוף הנתונים הוא מוגבל מאוד, וכי החלוקה היא ל-3 קבוצות נפח – עד 125 סמ"ק, 126 עד 400 סמ"ק, ומעל 400 סמ"ק. באיסוף הנתונים הסטטיסטיים בישראל אין התייחסות למשקל האופנוע, או יותר חשוב – להספק המנוע.
כך או כך, הסיכון להיהרג ברכיבה על אופנוע בנפח הגדול מ-400 סמ"ק גבוה יותר מפי 3 בהשוואה לסיכון להיהרג ברכיבה על אופנוע קל יותר. לכל מיליארד ק"מ נסועה של רוכבי אופנועים בנפח גבוה נהרגו 123 רוכבים, בהשוואה ל-41 רוכבי אופנוע בנפח מנוע של 400-126 סמ"ק ו-34 רוכבי אופנוע בנפח עד 125 סמ"ק שנהרגו בנסועה ממוצעת זהה.
הסיכוי להיפצע קשה ברכיבה על אופנוע בנפח מנוע הגבוה מ-400 סמ"ק גבוה פי 1.6 בהשוואה לאופנוע בנפח מנוע 400-126 סמ"ק ופי 1.3 בהשוואה לאופנוע בנפח מנוע עד 125 סמ"ק.
ניתוח שיעורי המעורבות של אופנועים בתאונות הראה כי שיעורי המעורבות של אופנועים בנפח מנוע של 400 סמ"ק ומעלה נמצא במגמת ירידה קלה, ולעומת זאת, שיעור המעורבות של אופנועים בינוניים נמצא במגמת עלייה. חשוב לציין גם שמספר האופנועים בעלי נפח מנוע גבוה נמצא במגמת עלייה מהירה: בין 2013 ל-2019 מספר האופנועים בנפח הגבוה מ-400 סמ"ק הכפיל את עצמו, בעוד בקבוצת הנפח של 400-126 סמ"ק חל גידול של כ-25% בלבד.
הסיבה השכיחה ביותר להיפגעות רוכבי דו-גלגלי הייתה תאונה עצמית, שגרמה ל-34% מההרוגים והפצועים קשה בקרב רוכבים לעומת 26% מההרוגים והפצועים קשה בקרב נהגי רכב פרטי ונוסעיו. עוד ניתן ללמוד שתאונות התנגשויות צד בצד הן הגורם השלישי בשכיחותו להיפגעות רוכבי דו-גלגלי, וכי בקטגוריה זו ההבדל בין אופנועים לבין כלי רכב פרטיים הוא הגדול ביותר. תאונות אלו עשויות להיגרם בשל אי-ההבחנה של נהגי כלי רכב אחרים באופנוע הנוסע לצידם בעת נסיעה רצופה או בעת עקיפה.
נראה כי תאונות מסוג התנגשות חזית בחזית הן גורם היפגעות שכיח הרבה יותר בכלי רכב פרטיים מאשר באופנועים. עובדה זו תואמת את הציפיות משום ששטח החזית הקטן של אופנועים מאפשר להם לחמוק מרכב אחר הבא ממול, ולמנוע את התאונה או לעשות אותה לתאונה מסוג אחר (חזית בצד או תאונה עצמית).
לכל מיליארד קילומטרים נסועת דו-גלגלי נהרגו 6.6 איש ונפצעו קשה 82.9 בתאונות מסוג פגיעת צד בצד במעורבות אופנועים, וזאת בהשוואה ל-0.2 הרוגים ו-2.1 פצועים קשה בתאונות במעורבות רכב פרטי למרחק נסיעה זהה. כלומר, הסיכון לתאונות צד בצד קטלניות במעורבות דו-גלגלי גבוה פי 33 והסיכון לתאונות קשות מסוג זה גבוה פי 40. ההפרש השני בגודלו הוא בתאונות עצמיות – הסיכון של רוכבי אופנוע להיהרג בתאונה עצמית גבוה פי 28 מהסיכון המקביל לנהגי רכב פרטי ונוסעיו ביחס לאותה נסועה, והסיכון להיפצע קשה גבוה פי 39 .
עוד ניתן ללמוד מהדו"ח כי לכל מיליארד ק"מ שנסעו רוכבי דו-גלגלי בשנים 2018 ו-2019 נהרגו 62 אנשים בממוצע, מהם 55 היו הרוכבים עצמם, 5.5 היו הולכי רגל, ו-2 היו רוכבי אופניים או ממונעים לא מרושיינים אחרים. הממצא העיקרי הוא כי רוב הסיכון בנסיעת אופנוע הוא לרוכב האופנוע עצמו.
זו הזדמנות נוספת לקרוא לציבור הרוכבים: אנא כבו בזהירות ובמודעות מלאה, והיו ערים לסכנות הרבות על כבישי ישראל.
- בינואר: 5 רוכבים נהרגו על דו-גלגלי
- בפברואר: 7 רוכבים נהרגו על דו-גלגלי
- במרץ: 4 רוכבים נהרגו על דו-גלגלי
- באפריל: 3 רוכבים נהרגו על דו-גלגלי
- במאי: 7 רוכבים נהרגו על דו-גלגלי
- ביוני: 6 רוכבים נהרגו על דו-גלגלי
- ביולי: 9 רוכבים נהרגו על דו-גלגלי
- באוגוסט: 10 רוכבים נהרגו על דו-גלגלי
- בספטמבר: 2 רוכבים נהרגו על דו-גלגלי
- באוקטובר: 5 רוכבים נהרגו על דו-גלגלי
- 2019: שיא במספר ההרוגים על דו-גלגלי
לבינתיים בכביש 4,20,5 אין שוליים לא פלא שיש יותר הרוגים איןמל ו איפה ליסוע, דואגים לנתצ במקום לרוכבים!!!! פחד אלוהים ליסוע האיילון
הדרך לקבלת רישיון היא בדיחה וכל המערכת הזאת בדיחה אחת גדולה
אז שואלים איך זה הגינוי שכמעט 80 אחוז מהמקרים הם מקרים שבכיף היו יכולים לא לקרות אם הייתה תוכניות הכשרה מסודרת ולא קבלנות וזיזג מעפן במגרש
בנתיים הורידו את כל השוליים בכל הכבישים הראשיים,אפילו בנסיעה באוטו בכבישים האלה אין אופציה לעצירות חירום במקרה של תקלה או התקף לב.
הפתרון הוא הגדלת גיל במינ׳ לקבלת רישיון והכשרה ארוכה ונכונה לרוכבים. אף אחד לא מלמד רוכבים על בלימת חירום, על טכניקות לנהיגה בחרום כגון counter steering אוtrail bracking . אבל לצערי במחוזותינו אין שום סיכוי שמשהו מזה יקרה, הם יעלו שוב את מחירי הביטוח במקום.
אתה צודק במיליון אחוז!!!!!!! לא רק הוצאת רישיון על אופנוע בדיחה גם הוצאת רישיון רכב בגדר בדיחה ואל לנו לשכוח שעל פי משטרת ישרעהל ,כ80 אחוז מהתאונות המעורבות רכב דוג, באשמת הנהגים, הנוהגים על כלי שפגיעתו פיגוע, בניגוד לאופנוע שמסכן בעיקר את רוכבו, רכב מסכן את כל סביבתו.
חברים פשוט תפסיקו להאשים ותתחילו לרכוב זהיר יותר עם מחשבה קדימה במקום סתם ללחוץ גז. אופנוע זה כיף אבל אם אתה זוכר שלא רואים אותך הרבה יותר קל לשמור על עצמך.
אני מהנדס בהכשרתי ועבדתי בתחום הרכב. הכתבה הזו היא משחק של סטטיסטיקה להמונים. מחירי הביטוח המטורפים גורמים לבחירה באופנועים גדולים גם למי שהצורך שלו אופנוע עירוני. הצעירים שהם עיקר הנפגעים רוכבים מסיבות כלכליות על קטנועים קטנים ומסוכנים.
כדי להפחית תאונות חייבים להוריד מחירי ביטוח. לאפשר שימוש נוח בכלים ייעודיים לשטח ורכיבת מסלול. כאשר מי שרוצה לשחק יעשה זאת בצורה מושכלת יהיו פחות תאונות.
אני רוכב 38 שנה, כלי רכב עיקרי ואפס תאונות, לא במקרה.
נכון מאוד
אם הכתבה נועדה לתת הצדקה למחירי הביטוח המופקעים בישראל, אז מדובר במניפולציה. גם במדינות שבהם שיעור תאונות האופנועים והקורבנות גבוה יותר, מחירי הביטוח הם לא רבע מהמחיר בארץ.