בשל משבר הקורונה ועצירת המשק הישראלי, השוק הדו-גלגלי הישראלי חווה כמובן ירידה. בחודש אפריל 2020, חודש שבו המשק היה בהסגר, נמכרו בישראל 750 אופנועים וקטנועים חדשים. זוהי ירידה של כ-30% מחודש מרץ 2020, אז נמכרו 1,060 אופנועים וקטנועים, וירידה של כ-40% מחודש אפריל אשתקד – אז נמכרו כ-1,280 אופנועים וקטנועים.
על פניו הירידות הללו הן דרסטיות והפגיעה בשוק הדו-גלגלי בהחלט גדולה ומשמעותית. יחד עם זאת, בהשוואה לשוק המכוניות, אשר חווה בחודש אפריל התרסקות של 90% במכירות (כ-2,500 מכוניות חדשות לעומת כ-25 אלף בחודש אפריל בשנה שעברה), מדובר בירידה מתונה יחסית אשר מצליחה להחזיק את השוק הדו-גלגלי הישראלי פעיל, ועם הראש מעל למים. נתון מעניין והיסטורי הוא שבחודש אפריל 2020 נמכרו בישראל כ-2,500 מכוניות ו-750 אופנועים וקטנועים, כלומר יחס של דו-גלגלי לכל 3 ושליש מכוניות. בזמנים רגילים, היחס הזה עומד על דו-גלגלי אחד לכל 20 מכוניות.
בניתוח מכירות הדו-גלגלי לחודש אפריל עולים מספר נתונים מעניינים. ראשית, יבואנים אשר בחרו להישאר פתוחים במתכונת כזו או אחרת ומצאו פתרונות לרכיבות מבחן, למכירה ולאספקה של אופנועים וקטנועים, מכרו יותר כלים. כך למשל עופר-אבניר ומטרו מוטור מכרו בחודש אפריל 313 ו-302 כלים בהתאמה, כלומר 615 מתוך 750 הכלים שנמכרו החודש הם של שתי החברות הגדולות, שכאמור יצאו בפרסומים על אפשרויות רכישה מקוונות ואספקה עד הבית. מאידך, יבואנים אשר סגרו שערים לגמרי או שעבדו במתכונת מצומצמת, מכרו מעט מאוד כלים, וחלקם לא מכרו בכלל.
מגמה מעניינת נוספת היא שהחלק הארי מנתח המכירות שייך לקטנועים. אופנועים, ובעיקר אופנועים גדולים ויקרים, כמעט שלא נמכרו החודש – וזה נכון לכלל המותגים. הכלי הדו-גלגלי הנמכר ביותר החודש הוא הקימקו מובי, שממנו נמכרו 172 יחידות. ממותג קימקו נמכרו בסך הכל 277 כלים, ואילו מהמתחרה מטייוואן, סאן-יאנג, נמכרו 172 כלים. מהמותג ימאהה נמכרו בסך הכל 87 כלים, הונדה עם 40 כלים, ק.ט.מ עם 36 כלים, וקוואסאקי עם 32 כלים בחודש אפריל 2020.
השוק הדו-גלגלי עומד בפני סימן שאלה גדול, אולם הכיוון הוא אופטימי. השחרור ההדרגתי של המשק והחזרה לפעילות ולשגרה עשויים להחזיר את קהל הרוכשים אל אולמות התצוגה, וביחס ישר המכירות צפויות לעלות. מאידך, מדינת ישראל (והעולם כולו) נמצאת בפני תקופת אי-ודאות כלכלית, שבה – קרוב לוודאי – יתבצעו פחות רכישות, בטח ובטח רכישות של מוצרי פנאי מובהקים הנחשבים כמותרות. אנחנו מעריכים ששוק הקטנועים והאופנועים הקטנים יתחזק, בעיקר על חשבון שוק האופנועים הגדולים והיקרים, ומקווים מאוד שהשוק הדו-גלגלי יחזור לכמות המכירות של השנים האחרונות. נמשיך כמובן לעדכן.
אולי המצב יעודד את היבואנים לצאת המבצעי כאסח על כל מגוון הכלים? אני רק חושב בקול רם.
איך יעודד ??? תקרא שוב את הכותרת ,לטענתם ירידות מתונות ?! האמנם ???