בחודשים ינואר עד נובמבר 2019 עלו על כבישי ישראל 16,544 אופנועים וקטנועים – כך עולה מדו"ח התוצרים של איגוד לשכות המסחר שמתפרסם היום (ג'). המספר הזה יקרב את סיכום המכירות של 2019 לזו של 2018 – אז נמכרו בסך הכל קצת יותר מ-18 אלף כלים.
אחרי 5 שנים רצופות של עליות יפות במכירות דו-גלגלי בישראל – מגמה שהחלה ב-2014 ונמשכה עד 2018 – שנת 2019 החלה בירידה דרסטית במכירות, כפי שכתבנו בסיכום הרבעון הראשון. הרבעון השני כבר היה טוב יותר, ונראה היה שהפער יודבק, וברבעון השלישי נשמרה היציבות בשוק הדו-גלגלי. כעת, חודש לפני סיום שנת 2019 והסיכומים הכלליים של השנה, נראה כי אכן שנת 2019 תסתיים עם נתונים דומים למדי לאלו של 2018, או עם ירידה קלה. כאמור, זו תהיה השנה הראשונה מזה 6 שנים שבה יש ירידה במכירות – גם אם ירידה קלה.
מנתוני הדו"ח עולה שעד סוף חודש נובמבר 2019 נמכרו בישראל 16,544 אופנועים וקטנועים, וזאת לעומת 17,203 כלים בתקופה המקבילה אשתקד. חודש נובמבר 2019 לבדו הסתיים עם 1,239 כלים, ואם יימכרו במהלך חודש דצמבר כ-1,500 כלים – הפער יודבק ושנת 2019 תסתיים ביציבות.
המותגים הנמכרים ביותר עד כה ב-2019 הם סאן-יאנג עם 4,329 יחידות ב-11 החודשים הראשונים של 2019 (לעומת 4,054 בכל 2018), ימאהה עם 2,731 כלים (3,007 בכל 2018), קימקו עם 2,719 כלים (2,989 בכל 2018), והונדה עם 1,561 כלים (לעומת 1,496 כלים בכל 2018). גם קוואסאקי עולה מ-736 כלים בכל 2018 ל-1,070 כלים ב-11 החודשים הראשונים של 2019, ב.מ.וו עולים מ-365 בכל 2018 ל-385 ב-11 החודשים הראשונים של 2019, הוסקוורנה עולים מ-349 ל-364, דוקאטי עולים מ-110 ל-122, ושרקו עולים מ-65 ל-75, כשנשאר עוד חודש שלם של מכירות.
מאידך, יש גם ירידות. כך למשל ק.ט.מ יורדים מ-1,027 כלים בכל 2018 ל-722 כלים ב-11 החודשים הראשונים של 2019, פיאג'ו יורדים מ-916 ל-588, סוזוקי יורדים מ-651 ל-483 כלים, והארלי-דיווידסון יורדים מ-306 ל-234 כלים. נדגיש שוב שיש עוד את חודש דצמבר, כך שהפערים צפויים להיות קטנים יותר ביחס ל-2018.
כך או כך, העניין המרכזי הוא שמגמת הירידה שהחלה בתחילת השנה נבלמה, וכי 2019 תסתיים בנתונים דומים למדי לאלו של 2018. סיכום מכירות כללי של 2019 – כולל חלוקה לדגמים ולסגמנטים – נביא כרגיל בימים הראשונים של חודש ינואר.
נראה לי שכחתם חברה אחת