בוחנים: נמרוד ארמן, אביעד אברהמי; צילום: בני דויטש
ד.ל.ב מוטוספורט, יבואנית ק.ט.מ לישראל, השיקה השבוע צמד אופנועים חדשים מסדרת הדיוק: הראשון הוא ה-890 דיוק R, הנייקד הספורטיבי והאח הגדול והקרבי של ה-790 דיוק, והשני הוא ה-1290 סופר דיוק R – החיה בגרסת 3.0 וספינת הדגל הספורטיבית בליין אופנועי הכביש של ק.ט.מ.
את ההשקה המקומית קיימו אנשי היבואנית על מסלול המרוצים פצאל שבבקעת הירדן, כשלרשות העיתונאים עמדו צמד דגמי 890 דיוק R ויחידה של 1290 סופר דיוק R, וכן כלים נוספים של ק.ט.מ – כמו 790 דיוק – למי שצריך היה נקודות התייחסות. להשיק אופנועים בישראל על מסלול מרוצים זה מהלך מעניין ואף נועז, וליבואנית בהחלט מגיע קרדיט על כך.
צפו בווידאו:
עריכת וידאו: אביעד אברהמי
ק.ט.מ 1290 סופר דיוק R
ספינת הדגל בליין אופנועי הכביש של ק.ט.מ, והאופנוע הספורטיבי ביותר כיום בליין הדגמים של היצרנית הקטומה. לשנת 2020 ה-1290 סופר דיוק R יוצא בגרסתו השלישית, כשבק.ט.מ בונים מסביב למנוע ה-1,301 סמ"ק אופנוע חדש לחלוטין. זה אומר שלדה חדשה, מתלים חדשים כולל זרוע אחורית חדשה, מכלולי שלדה מהטופ שיש לתעשייה להציע, ומערכת אלקטרוניקה סופר-מתקדמת הכוללת כמעט את כל מה שאפשר לזרוק על אופנוע כביש.
בק.ט.מ לקחו את ה-1290 סופר דיוק R, ושיפרו אותו בכל מקום אפשרי. על אך הדמיון לגרסה הקודמת – החיה 2 – מדובר באופנוע כמעט חדש לחלוטין. כך למשל, השלדה בגרסת 2020 חדשה לחלוטין, כשלטענת ק.ט.מ יחד עם המנוע כגורם נושא עומס מרכזי מדובר על קשיחות לפיתול הגדולה פי 3 מהדגם היוצא, מה שאומר התנהגות ספורטיבית הרבה יותר. במקביל, בק.ט.מ עבדו על הורדת משקל, והצליחו לגלח 6 ק"ג מהדגם הקודם, כשכעת המשקל עומד על 185 ק"ג. הורדת המשקל התבצעה מכל מקום אפשרי: מהגלגלים, הבלמים, הזרוע האחורית, מגל הארכובה החדש, משלדת הזנב שעשויה משילוב של אלומיניום וקרבון, ועוד.
מנוע ה-LC8 – וי-טווין בנפח 1,301 סמ"ק ו-75 מעלות בין הצילינדרים, מקבל כאמור גל ארכובה חדש וקל יותר, וכן שינויים נוספים כמו מזרקים חדשים. ההספק המקסימלי מטפס ל-180 כ"ס ב-9,500 סל"ד (בקודם 177 כ"ס), והמומנט המקסימלי עומד על 14.27 קג"מ אימתניים. כאמור, המנוע משמש כגורם נושא עומס מרכזי, וכך למשל הזרוע האחורית החד-צדית מעוגנת ישירות אליו, ויש מערכת לינקים פרוגרסיבית. הבולמים של WP מדגם APEX, כמובן עם כיוונים מלאים מלפנים ומאחור, והבלמים הקדמיים מקבלים קליפרים רדיאליים מונובלוק של ברמבו מדגם Sylema, על דיסקים בקוטר 320 מ"מ. הצמיג האחורי, אגב, במידה 200/55ZR17.
מבחינת אלקטרוניקה, ה-1290 סופר דיוק R מקבל מערכת למדידת אינרציה IMU של בוש ב-6 צירים, ויש 4 מצבי ניהול מנוע ואופנוע – גשם, כביש, ספורט ומסלול (מסלול הוא אופציונלי) – כשכל אחד מהם משפיע כעל המערכות והבקרות כמו ה-ABS להטיה (כולל מצב סופרמוטו), בקרת האחיזה מהדור האחרון של ק.ט.מ, בקרת הווילי ובקרת ההחלקה. יש כמובן קוויקשיפטר לשני הכיוונים, פנסי LED, ויש מסך TFT צבעוני בגודל "5, שכמובן מתממשק לטלפון הסלולרי. העיצוב, כאמור, מתחדד, ולטעמנו הק.ט.מ 1290 סופר דיוק R הוא אחד הכלים היותר סקסיים, שפשוט דורשים שירכבו עליהם חזק. ק.ט.מ אמיתי!
אחרי רכיבת מבחן קצרה אנחנו יכולים להגיש שני דברים חשובים על ה-1290 סופר דיוק R: הראשון הוא שלמרות המפרט הבאמת מטורף והד.נ.א הק.ט.מ-י, ולמרות הביצועים המטורפים של הסופר-נייקד, מדובר בכלי סופר-קל וידידותי לרכיבה, שזה ממש מפתיע. השני הוא שבקרוב ניקח אותו לרכיבת מבחן פרטנית, כדי שנוכל לבחון לעומק את היצירה הזו של האוסטרים, שמצליחים להביא את הסופר-נייקד שלהם לחזית הטכנולוגיה בסגמנט.
מחירו של ה-1290 סופר דיוק R נקבע על 142,900 ש"ח.
890 דיוק R
ה-890 דיוק R הוא האופנוע החשוב יותר בהשקה, כשהוא מהווה את הסמן הימני בקטגוריית הנייקדים הבינוניים הקרביים שנשלטת על-ידי ה-MT-09. קצת אחרי ההשקה העולמית הווירטואלית, שהתקיימה בחסות הקורונה, ה-890 דיוק R מגיע ארצה, ואנחנו כאמור רוכבים עליו במסלול פצאל – לפני המבחן הפרטני המעמיק שנבצע לו.
הק.ט.מ 890 דיוק R, שנחשף בתערוכת מילאנו האחרונה, הוא שדרוג ל-790 דיוק, והוא משווק במקביל אליו. מנוע ה-LC8c של ה-790 דיוק גדל בנפחו ל-890 סמ"ק לעומת ה-799 סמ"ק של גרסת המקור. ההספק מטפס גם הוא ל-121 כ"ס ב-9,250 סל"ד, והמומנט המקסימלי עומד על 10 קג"מ ב-7,750 סל"ד. גם יחס הדחיסה גדל במנוע החדש, מ-12.7:1 ב-790 ל-13.5:1 כאן.
בק.ט.מ מציידים את ה-890 דיוק R הקרבי במערכת מתלים מתכווננת באופן מלא של WP מדגם APEX עם מהלכים זהים ל-790 שעומדים על 140 ו-150 מ"מ, וכן במערכת בלמים של ברמבו עם קליפרים רדיאליים מונובלוק מדגם Stylema החדשני והקרבי ודיסקים בקוטר 320 מ"מ לעומת 300 מ"מ ב-790 דיוק. השלדה, אגב, גם היא שונה בין הדגמים.
העיצוב נשען על זה של ה-790 דיוק, אולם סכימת הצביעה חדשה וקרבית יותר, וגם השלדה נצבעה בכתום – כמו כל סדרת ה-R של ק.ט.מ. גובה המושב מטפס מ-825 מ"מ ל-834 מ"מ, והמשקל הכללי יורד מ-169 ל-166 ק"ג. מבחינת אלקטרוניקה ובקרות, ה-890 דיוק R מקבל את כל מה שיש ב-790 דיוק, כלומר בקרת אחיזה, ABS להטיה, פנסי LED, מסך TFT, אופציה לקוויקשיפטר דו-כיווני, וכן 3 מצבי ניהול מנוע ואופנוע.
כאן אנחנו יכולים לספר שה-890 דיוק לוקח את הפלטפורמה המצוינת של ה-790 ומשדרג אותה בכל מקום. המנוע חזק יותר וגמיש יותר, וזה מורגש בכל נקודת בקשת הסל"ד, אך יחד עם זאת הוא שומר על הידידותיות הרבה למשתמש של הטווין המקבילי המצוין של ק.ט.מ.
השיפור העיקרי נמצא במערכת המתלים המתכווננת, שמציעה הידראוליקה ברמה גבוהה יותר ומאפשרת טווח שימושים רחב יותר, במיוחד ברכיבה ספורטיבית חזקה, שם ה-890 דיוק R מצליח לשמור על יציבות במקומות שה-790 מתחיל להתנדנד, ובמיוחד תחת שילובי כוחות של בלימה ופנייה. תוסיפו לזה מערכת בלימה קדמית מהטובות שיש לעולם האופנועים להציע, הכוללת קליפרים של ברמבו מדגם Stylema ומשאבה רדיאלית של אותה החברה, ותקבלו כלי חוליגנים תומך לחימה בעל טווח שימושים רחב, יכולות ספורטיביות גבוהות, זמישות וזריזות יוצאות דופן, ויחד עם זאת ידידותיות למשתמש.
אפשר לומר שה-890 דיוק R הוא בדיוק מה שחשבנו שהוא יהיה כשקראנו את המפרט בזמן שנחשף. היה כל כך ברור מה יש לשפר ב-790 דיוק ובאיזו מידה, וזה לא השאיר הרבה מקום לטעויות. כך או כך, בק.ט.מ קלעו בול ובהחלט עשו עבודה טובה עם ה-890 דיוק R, והוא האח הביצועיסט יותר במשפחה, עם יכולות גבוהות והרבה מאוד פאן-פקטור. גם אותו ניקח ברוב למבחן פרטני ומעמיק.
מחירו של הק.ט.מ 890 דיוק R נקבע על 79,990 ש"ח, כשה-790 דיוק יורד ל-69,900 ש"ח.