דף הבית / מכונות / מבחני דרכים / השקה עולמית: דגמי האנדורו של שרקו ל-2018
Sherco-2018-launch-009

השקה עולמית: דגמי האנדורו של שרקו ל-2018

שיפורים קטנים בכל ליין הדגמים, ודגם אחד חדש בנפח 125 סמ"ק – SE-R125

צילום: Jean-Marie Pouget

שרקו, החברה הצרפתית הקטנה מהעיירה נים שבדרום צרפת, עשתה תוך 15 שנים מיום הקמתה את הלא ייאמן והגיעה לחזית של אופנועי האנדורו והטריאל האירופאים. כשיש לך תחרות קשוחה כמו ק.ט.מ / הוסקוורנה, בטא וגאס גאס, ושלא לדבר על הכלים היפנים כמו סדרת ה-WR-F של ימאהה, זה לא ממש פשוט. אבל שרקו נמצאת נכון להיום – כאמור 15 שנה אחרי הקמתה – בקו אחד עם גדולות יצרניות אופנועי האנדורו והטריאל האירופאיות, והיא ממשיכה לפתח, להתרחב ולעוף קדימה בקצב מסחרר.

ב-7 השנים האחרונות שרקו נמצאת בצמיחה רצופה. ב-2016 למשל, מחזור המכירות גדל ב-15%. הגדילה הזו חייבה את שרקו לעבור למפעל חדש, מודרני יותר, אבל בעיקר בעל נפח ייצור גדול יותר, שמשתרע על-פני שטח כולל של כ-12,000 מ"ר, מהם שטח ייצור של כ-10,000 מ"ר. המפעל החדש, שאליו עברו בשרקו ממש בשבוע שעבר, מסוגל לייצר כ-100 אופנועים ביום לעומת 25 במפעל הקודם. זה אומר קצב ייצור של כ-22,000 אופנועים בשנה לעומת קצב מקסימלי של כ-5,500 כלים בשנה עד עכשיו. לפי הרושם שלנו מאנשי שרקו – הם בהחלט בדרך להגיע לתפוקה מלאה מהמפעל החדש.

המפעל החדש כולל, אגב, 2 פסי ייצור למנועים, 2 חדרי דינמומטר למנועים – שבהם כל מנוע מבקר טרם הרכבתו על האופנוע, 2 פסי הרכבה לאופנועים, 2 חדרי בדיקה לאופנועים אחרי ייצור וטרם אריזה, ולסיום 3 חדרי CNC לייצור חלקי מנועים.

אחת הסיבות ששרקו פרצה לתודעה העולמית באנדורו ובטריאל, מעבר לעובדה שהיא מייצרת אופנועים מצוינים, היא הנוכחות שלה בספורט מוטורי – ובדוקטרינות רבות. כך למשל מת'יו פיליפס ולורנזו סנטולינו מתחרים באליפות העולם באנדורו (פיליפס אלוף קטגוריה E2 בעונת 2016), ווייד יאנג ומריו רומן מתחרים בהצלחה באקסטרים-אנדורו ובסופר-אנדורו, חואן פדררו ואדריאן מטג' מתחרים בראלי-רייד, כולל ראלי דקאר, ויש רוכבים באליפויות טריאל וכן באליפויות אנדורו מקומיות כמו אליפות צרפת באנדורו.

דגמי האנדורו של שרקו ל-2018
דגמי האנדורו של שרקו ל-2018

מה חדש ב-2018?

במסגרת השיפור והדחיפה קדימה, בשרקו מציגים את ליין האנדורו של 2018, שעובר שלב נוסף באבולוציה שלו.

ראשית, יש אופנוע חדש וחשוב – SE-R125 – דו-פעימתי בנפח 125 סמ"ק שממלא את הוואקום שהשאירה ק.ט.מ עם הפסקת ייצורו של ה-125EXC. רכיבה ראשונה על ה-SE-R125 תוכלו לקרוא כאן.

שאר דגמי האנדורו מקבלים כמה שינויים קטנים. אין פה איזו מהפכה, אלא כאמור – שלב נוסף באבולוציה של הכלים המצוינים של שרקו.

כך למשל יש בולם אחורי חדש של WP מדגם 46. כל הכלים מקבלים אותו למעט ה-SEF-R450. יש פקק רדיאטור חדש, נוח יותר לתפעול, ויש שיפורים בסלקטור והמזלגות של תיבת ההילוכים. כיסוי המושב חדש, עם יותר אחיזה, הפנס הקדמי חדש עם נורה חדשה, הפלסטיקה חדשה – 20% אלסטית יותר מבעבר, והגרפיקה מוטמעת בה. יש גם מגני ידיים חדשים עם תושבות גומי אלסטיות, וגם שיפורים במגן הבוץ מאחור. מה עוד? יש נועלי צמיגים חדשים ועמידים יותר.

ה-SE-R250/300 הדו-פעימתיים מקבלים השנה בנדיקס חדש למתנע החשמלי שמשמש גם כמגביל מומנט התנעה לשמירה על אורך חיים גבוה. הקלאץ' חוזק, וגלגלי השיניים של יחס ההפחתה הראשוני שלפניו, וכן של משאבת המים, עוצבו מחדש וכעת הם מדויקים יותר ומרעישים פחות. יש גם אטמים חדשים למשאבת המים ולראש המנוע.

הדו-פעימתיים ומרובעי הפעימות - אבולוציה
הדו-פעימתיים ומרובעי הפעימות – אבולוציה

ה-SEF-R250/300 מרובעי הפעימות מקבלים השנה מערכת פליטה חדשה לגמרי – כולל צינור סעפת חדש שמגביר את המומנט בסל"ד נמוך ועל הדרך מעוצב כך שפחות יפריע למגף הרוכב. בנוסף, יש משתיק חדש מאלומיניום, קל יותר ב-300 גרם מקודמו. יש גם מפת ניהול מנוע מעודכנת לתגובת מנוע טובה יותר. שיפורים נוספים יש בצינורות המים ובמשאבת הדלק.

שינוי חשוב מקבל ה-SEF-R300 – בוכנה חדשה, בעלת יחס דחיסה גבוה יותר, ולטענת שרקו גם בעלת אורך חיים גבוה יותר. גם גל הארכובה והטלטל חדשים לגמרי בדגם הזה, והם הותאמו לבוכנה החדשה.

לסיום הפרק נספר על ה-SEF-R450 שמקבל השנה משתיק חדש מאלומיניום, קל יותר ב-500 גרם מקודמו ומספק יותר הספק. יש שיפורים במערכת השימון, שיפורים בקלאץ', ויש שיפורים בראש המנוע כמו מותחן שרשרת התזמון, מובילי השסתומים ותושבות השסתומים חדשים, והברגות חזקות יותר.

חדש ל-2018 - SE-R125 דו-פעימתי
חדש ל-2018 – SE-R125 דו-פעימתי

אז בתכל'ס, איך זה מרגיש?

מסלול הרכיבה שלנו, בסמוך למסלול האספלט פול-מקאניק, היה רובו ככולו בתוך יער, על צלע הר, והוא היה טכני למדי – צפוף יחסית, מקופל, ועם הרבה עליות וירידות. יש להם אמנם יופי של אדמה חומה בדרום צרפת, עם אחיזה טובה, אבל יש להם גם הרבה אבנים – גם כאלה משוחררות. ואבק. מלא אבק יש בעונה הזו של השנה. אורכו הכולל של המסלול עמד על כמעט 5 ק"מ, כך שיכולנו להתרשם מכל אחד מדגמי האנדורו של שרקו ל-2018, אם כי את מרב תשומת הלב וזמן הרכיבה נתנו ל-SE-R125 החדש.

הכלים לא מרגישים שונים מהותית מאלו של השנה שעברה, אבל זו הייתה הזדמנות לרכב על כל ליין דגמי האנדורו של שרקו, גב לגב, על אותו מסלול, כשכולם חדשים לחלוטין, עם צמיגים מקוריים ועם בולמים חדשים שמכוונים למצב המקורי. באופן זה, כל דגם מתיישב בדיוק במקומו, וההבדלים ביניהם מתחדדים.

אופנועי אנדורו משובחים
אופנועי אנדורו משובחים

SE-R250 / SE-R300

נתחיל עם הדו-פעימתיים הקלאסיים, היושבים על פלטפורמה זהה. התחושה המשותפת לשניהם היא שמדובר בכלים צרים ואתלטים. בכלל, אתלטיות זה מושג שיחזור על עצמו כשנדבר על הכלים של שרקו, פשוט כי הם צרים, גבוהים וחזקים. הם כמובן לא גבוהים מדי אלא בסטנדרט המקובל לאופנועי אנדורו ואפילו כמה מ"מ, פחות, אבל השילוב בין אופנוע גבוה לבין גוף צר, משקל נמוך, מתלים טובים ומנועים חזקים יוצרים לנו את הדימוי הזה.

אז המנועים, כאמור חזקים. אפילו חזקים מאוד. ה-300 מציע כוח שימושי החל מסל"ד רצפה, והתנהגות המנוע שלו טובה מאוד. הוא אמנם מעט מווברץ, אבל הוא עולה בסל"ד מהר מאוד. הוא מעט חזק מדי לטעמנו כשמדובר ברכיבת סוף שבוע של רוכב ממוצע, אולם למי שאוהב אנדורו טכני הוא עשוי להיות מצוין, שכן כאמור יש לו כוח זמין מסל"ד אפס, ותגובות המנוע מהירות וחדות כך שניתן להאיץ או להרים את הגלגל לפני מכשול בקלות רבה.

את ה-250 סמ"ק מאוד אהבנו. לדעתנו הוא מציע את הכוח המדויק לרוכבי הובי, וגם תגובת המצערת שלו טובה, לא פחות משל ה-300. יחד עם זאת, אין לו את האקסטרה כוח שמעייף את הרוכב אם הוא לא בכושר רכיבה גבוה ובעל טכניקה מושחזת. כמו אצל יצרניות אחרות, גם ה-250 דו"פ של שרקו הוא אופנוע אנדורו ורסטילי שמיועד לעשות הכל טוב – בתנאי שאתם מתחברים להתנהגות של דו-פעימתי.

ההתנהגות הדינמית של צמד הדו"פים הללו טובה מאוד, בתנאי שאתם מתחברים לדו-פעימתיים אירופאים מודרניים – כאלה עם פרונט קל במיוחד, שצריך לעבוד כדי להזיז אותם קדימה. הם שניהם זריזים מאוד, אפילו תזזיתיים, ודורשים מהרוכב מעורבות רצופה כדי להתקדם. אלו לא אופנועים אוטומטיים כמו מרובעי הפעימות, שבהם פשוט פותחים גז. אנחנו, אגב, מאוד אוהבים את זה ומתחברים לסוג הרכיבה הזה, לא רק באנדורו אקסטרימי אלא גם ברכיבת אנדורו ארצישראלית קלאסית. לכן לדעתנו צמד השרקו SE-R250 ו-SE-R300 מתאימים מאוד לרוכב האנדורו הישראלי שמחובר לדו-פעימתיים.

Sherco-SE-R125-Launch-005

SEF-R250 / SEF-R300

צמד מרובעי הפעימות של שרקו בנפחים 250 ו-300 סמ"ק הם פשוט פנינים של אופנועי אנדורו, לא פחות. מעבר לעובדה שהם אופנועים איכותיים עם חומרים טובים וגימור מעולה, יש להם התנהגות דינמית משובחת. הם כאמור אתלטים – צרים וגבוהים, אבל לעומת הדו-פעימתיים, שבהם צריך לעבוד כל הזמן כדי לייצר אחיזה – במיוחד בפרונט, מרובעי הפעימות נדבקים הרבה יותר טוב לקרקע, וזה יתרון אדיר לרוכבי הובי. יחד עם זאת, אלו עדיין אופנועי אנדורו אירופאים מקצועיים ומודרניים, מה שאומר פרונט קל.

הם זריזים מאוד, צרים מאוד וקלים מאוד, ההתנהגות שלהם מעולה, והם קלים מאוד לרכיבה – גם לרוכב הובי וגם לרוכב מרוצים. אם כי זה האחרון יצטרך לשפר את הבולמים – שכמו כל אופנועי האנדורו המקצועיים של השנים האחרונות – מכוונים יותר לאקסטרים אנדורו ולרוכבי הובי, ופחות לרוכבי מרוצים.

אבל בואו נדבר על המנועים, שהם חלק בלתי נפרד מהחבילה ומהתנהגות המנוע. כבר כתבנו את זה בעבר – זה לא ייאמן שחברה כל כך צעירה הצליחה לייצר מנועים ברמה כזו גבוהה. הם חזקים, הם גמישים, הם קטנים וקלים, ואופי אספקת הכוח שלהם מעולה לאנדורו. כך למשל תגובת המנוע בסל"ד נמוך רכה ונעימה, והורדת הכוח לקרקע טובה גם בתנאי אחיזה בעייתיים. בסל"ד גבוה שניהם כמובן דוחפים חזק קדימה.

מרובעי הפעימות - פנינות של אופנועי אנדורו
מרובעי הפעימות – פנינות של אופנועי אנדורו

ל-300 יש את האקסטרה כוח שבמצבים מסוימים יהיה חסר ל-250 – בעיקר בסל"ד נמוך – ולכן ידרוש שימוש בקלאץ', אולם שניהם קלים מאוד לרכיבה. פשוט אופנועי אנדורו משובחים. על ה-300 כבר כתבנו בעבר, במבחן השוואתי שעשינו ב-2014, שלדעתנו זהו אחר מאופנועי האנדורו-הובי הטובים שיש, אם לא הטוב מכולם, ואנחנו עדיין מחזיקים בדעה הזו. החיסרון היחיד לטעמנו של צמד המנועים הללו הוא שחסרה קצת אינרציה בסל"ד נמוך, ולכן לעתים המנוע נוטה לדומם – למשל בכניסות לפניות.

על ה-SEF-R450 רכבנו גם כן בהשקה העולמית, אולם הוא היה גדול מדי על המסלול הטכני שבו רכבנו. נספר שהוא מרגיש כמו שאר דגמי שרקו, רק כבד יותר, וכמובן חזק הרבה יותר. זהו אופנוע קטגוריה (E2) שדורש רוכב חזק, או לחלופין שטחים פתוחים. נבחן אותו בארץ, בתנאי המחיה הטבעיים יותר עבורו.

ועל כוכב ההשקה, ה-SE-R125, תוכלו כאמור לקרוא כאן בכתבת הרכיבה הראשונה.

Sherco-2018-launch-009
ה-SEF-R300 – אולי אופנוע האנדורו-הובי הטוב שיש היום בשוק

שרקו 2018 – אבולוציה

ההתקדמות של שרקו, גם בתחום האנדורו, היא לא פחות ממדהימה. בתוך 15 שנים מהקמתה הצליחה החברה הצרפתית להגיע לטופ של האנדורו – גם במרוצים וגם כמובן באופנועים, ולהוות תחרות לחברות ותיקות, גדולות ועשירות הרבה יותר – כמו ק.ט.מ וימאהה.

דגמי 2018 לא שונים מהותית מאלו של 2017 שעליהם רכבנו בארץ. הם רק מציעים שורה של שיפורים קטנים, שלוקחים את אופנועי האנדורו של שרקו צעד אחד קדימה. אלו אופנועי אנדורו מצוינים, שבנויים טוב ונכון, עושים שימוש במכלולים איכותיים (בולמי WP, בלמי ברמבו, חישוקי אקסל, צמיגי מישלין, פלסטיקה איכותית וכו'), ומציעים חוויית אנדורו מודרני ברמה הגבוהה ביותר שיש.

התוספת של ה-SE-125 חשובה מאוד, גם לשוק הישראלי, והיא חלק מהמאמצים של שרקו להתרחב ולפנות לקהלים חדשים.

מחירים לדגמי 2018 טרם פורסמו, גם לא על-ידי שרקו צרפת, אולם הם צפויים להיות דומים מאוד עד זהים לאלו של 2017. נעדכן כשיהיו, וכמובן שגם נרכב על דגמי 2018 של שרקו בארץ כשיגיעו, פשוט כי הם מעניינים.

הכותב היה אורח של חברת שרקו בהשקה העולמית בצרפת.

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 39, רוכב על אופנועים 23 שנה ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

APRILIA SHIVER & DORSODURO 900 PRESS CONFERENCE

אפריליה דורסודורו ושיבר 900 – 69 אלף ש"ח

עופר-אבניר משיקה את דגמי אפריליה החדשים בישראל, עם מחיר מצוין ודורסודורו 900 ולשיבר 900 - 69 אלף ש"ח על הכביש

כתיבת תגובה

Single Sign On provided by vBSSO