דף הבית / מכונות / מבחני דרכים / השקה עולמית: טריומף טייגר 1200
Triumph-Tiger-1200-2022-lLaunch-009

השקה עולמית: טריומף טייגר 1200

הקולגות שלנו מיוון בוחנים עבורנו את הטייגר 1200 ראלי על צמד גרסאותיו - האדוונצ'ר החדש לגמרי של טריומף שמגיע קל יותר, חזק יותר וטכנולוגי יותר

כתב: Takis Maniatis, bikeit.gr; תרגום: אסי ארנסון.

  • יתרונות: מנוע חזק וגמיש, משקל נמוך יותר לעומת דורות קודמים, בולמים איכותיים, בלמים, איכות כללית
  • חסרונות: גימור באופנועי המבחן
  • שורה תחתונה: הטייגר 1200 החדש מהווה קפיצת מדרגה גדולה ביחס לדורות הקודמים, והוא מתחרה על תואר האדוונצ'ר הטוב ביותר
  • מחיר: טרם נקבע בישראל
  • מתחרים: דוקאטי מולטיסטראדה V4, ב.מ.וו R1250GS, ק.ט.מ 1290 סופר אדוונצ'ר R, הארלי דיווידסון פאן אמריקה 1250
  • נתונים טכניים: מנוע טריפל 1,160 סמ"ק, 150 כ"ס ב-9,000 סל"ד, 13.25 קג"מ ב-7,000 סל"ד, 6 הילוכים, מזלג הפוך של שוואה חשמלי סמי-אקטיבי בקוטר 49 מ"מ, מהלך 220 מ"מ, זרוע אלומיניום עם בולם יחיד בעל כיוונים מלאים, מהלך 220 מ"מ, צמד דיסקים קדמיים בקוטר 320 מ"מ עם קליפר 4 בוכנות, דיסק אחורי בקוטר 282 מ"מ עם קליפר 2 בוכנות, בסיס גלגלים 1,560 מ"מ, גובה מושב 895-875 מ"מ, משקל מלא 261 ק"ג, מיכל דלק 20 ל' עם אופציה ל-30 ל' בגרסת האקספלורר, צמיגים 90/90ZR21 ,150/70ZR18
  • אלקטרוניקה ובקרות: יחידת מדידה אינרציאלית (IMU) בשישה צירים, בקרת אחיזה להטיה, ABS להטיה, בקרת זינוק בעלייה, מצערות חשמליטת עם מצבי ניהול מנוע (3 מצבים ב-GT הבסיסי, 5 מצבים ב-GT פרו ובאקספלורר, ו-6 מצבים בגרסאות ראלי), קוויקשיפטר בכל הדגמים (אופציונאלי ב-GT), ידיות מחוממות (אופציונאלי ב-GT), מושב מחומם ומערכת ניטור לחץ אוויר בצמיגים (בדגמי האקספולורר), פנסים מתכווננים לפנייה בדגמים הבכירים, מפתח קרבה KEYLESS, פנסי LED, מסך TFT בגודל 7″, מערכת רדאר לזיהוי גופים מתקרבים מאחור.

Triumph-Tiger-1200-2022-lLaunch-034

בטריומף משיקים את הטייגר 1200 החדש, שמגיע לשנת 2022 עם מנוע טריפל בנפח 1,160 סמ"ק המפיק 148 כוחות סוס, כשהוא קל יותר ב-25 ק"ג מקודמו ומגיע עם יותר יכולות ויותר טכנולוגיה. הקולגות שלנו ביוון רכבו עליו בהשקה העולמית בפורטוגל, שהתקיימה ברובה בשטח.

על האדוונצ'ר הגדול והחדש אנו יודעים עוד מתחילת שנת 2020, כאשר ציפינו להצגתו באותה השנה, אבל משבר הקורונה גרם לעיכובים רבים בהשקתו. בסוף שנת 2021 חשפו בטריומף את הטייגר 1200, כאשר רק עכשיו הזדמן לנו להכיר את כל הדגמים בהשקה עולמית שנערכה בפורטוגל. במבחן הזה נסקור את שתי הגרסאות המיועדות יותר לשימושי שטח – הטייגר 1200 ראלי פרו והטייגר 1200 ראלי אקספלורר. ותאמינו לנו, בטריומף היו מאוד רציניים לגבי השימוש בשטח, עם מבחר מסלולים מסוגים שונים, כולל מסלול מוטוקרוס.

מבחר הדגמים כולל חמש גרסאות שונות: יש שלוש תחת משפחת ה-GT המגיעה עם חישוקים יצוקים בקוטר 19″ מלפנים ו-17″ מאחור ומאופיינת יותר לכביש (GT, GT פרו עם יותר פיצ'רים אלקטרוניים ועם רגלית אמצע, ו-GT אקספלורר). בצד השטח יש את משפחת הראלי פרו ואקספלורר, עם חישוקי שפיצים בקוטר 21″ ו-18″, מהלכי מתלה ארוכים יותר ומיגונים. דגמי האקספלורר מציעים מיכל דלק בנפח 30 ליטר. כל הדגמים – כולל הכביש – מגיעים עם בולמי שוואה חשמליים סמי-אקטיביים.

טריומף טייגר 1200 דגם 2022
טריומף טייגר 1200 דגם 2022

המנוע זהה לכולם ומהווה חידוש לעומת הדגם הקודם, שהיה מנוע טריפל בנפח של 1,215 סמ"ק שסיפק 139 כ"ס ו-12.4 קג"מ. המנוע החדש ירד בנפחו ל-1,160 סמ"ק, אך העלה את ההספק ל-150 כ"ס ב-9,000 סל"ד ואת המומנט ל-13.25 קג"מ ב-7,000 סל"ד. נתון חדש שנוסף הוא אימוץ סדר הצתה ייחודי של 1-3-2 שנקרא T-Plane, בדומה למנוע בטייגר 900, וזאת על-מנת להעניק למנוע אופי ייחודי ותחושה של וי-טווין ועם צליל מעניין יותר, תגובת מצערת משופרת ואחיזה משופרת בזמן האצה. המנוע מורכב מעט קדימה יותר, בזכות פיצול הרדיאטור – תכונה שאמורה לספק התנהגות טובה יותר. המנוע החדש מספק את כל הסוסים מיידית ומסל"ד נמוך, ואינו דומה בדבר למנוע הקודם שאותו הגדרנו פעם כמתוק, עם תחושת כוח אדירה שדוחפת את הטייגר קדימה בכל מצב.

שלדת צינורות הפלדה לגמרי חדשה, כאשר יחד עם שלדת הזנב מאלומיניום היא קלה יותר ב-5.4 ק"ג לעומת הדגם הקודם. בכלל נעשתה כאן דיאטה רצינית, כאשר הטייגר השיל 25 ק"ג לעומת קודמו – ובטריומף מדגישים בגאווה שהוא שוקל 17 ק"ג פחות מאשר יריבו לגל ההינע, הב.מ.וו R1250GS. מזלג השוואה בקוטר 49 מ"מ מלפנים והבולם מאחור מספקים מהלך של 220 מ"מ. הבולמים, כאמור, אלקטרוניים לגמרי, מה שאומר שהם עושים את הכל בעצמם והכל דרך שימוש בג'ויסטיק על הצד השמאלי של הכידון.

הדגם הקודם היה מתגלגל בשטח, עם המשקל הגבוה יותר והתנהגות כבדה ואיטית. בחדש, גל ההינע קל ב-1.5 ק"ג מקודמו ומשפיע לטובה על ההתנהגות עם פעולה חלקה ויציבה ולמעשה אפילו לא מורגשת. גם הזרוע האחורית החדשה – כפולה כאן לעומת חד-צידית בדגם הקודם – תורמת לתחושת הריחוף בשטח. הטייגר יציב מאוד ומשרה תחושת בטחון בכל מהירות, כשבולמי השוואה האלקטרונים דואגים לגהץ את השטח ועוזרים לטייגר (ולרוכבו) לא לאבד את העשתונות גם כשנכנסים לשלולית במהירות בת שלוש ספרות. למעשה, הבולמים האלה מעלים את הרף בקטגוריה ואפשר לכתוב שהם הסמי-אקטיביים חשמליים הטובים ביותר עד כה בעולם האדוונצ'ר, וזה נובע מהשילוב של הנוחות, של הספיגה, של האיכות ושל הקלות שבה ניתן לשנות את התכונות בלחיצת כפתור. הבולמים מאפשרים לטייגר 1200 יכולות בשטח שהן שוות ערך, אם לא טובות יותר, מהק.ט.מ 1290 סופר אדוונצ'ר R – עם הרבה יותר נוחות ונינוחות.

התנהגות ובולמים מעולים - גם בשטח
התנהגות ובולמים מעולים – גם בשטח

גם מערכת הבלמים עם הקליפרים של ברמבו מדגם Stylema ועם המשאבה של מגורה מרשימה מאוד בתנאי שטח, עם עוצמה ורגש שמתאפשרים עם אצבע אחת ושומרים על עקביות לאורך כל יום הרכיבה. הקומבינציה והאיזון של השלדה, הבולמים והבלמים, יחד עם תנוחת רכיבה אידיאלית, מאפשרים לשלוט בבלימה על העפר כאילו היינו על אספלט.

ביום השני, שהיה גשום מאוד, רכבנו בכביש בלבד. כאמור, לגרסת האקספולרר יש מיכל דלק מאלומיניום בנפח 30 ליטר. בישיבה על האופנוע, הנפח הגדול (10 ליטרים יותר משאר הדגמים) אינו מורגש, וניתן להבחין בשינוי במבט מלפנים וגם באמצעות המגנים שמגיעים כחלק מחבילת האבזור. גם בגרסת הפרו, תנוחת הרכיבה על הכביש נוחה וניטרלית, עם כידון לקרוב לגוף שאינו מאלץ לשלוח את הידיים לפנים. ברכיבה הזהירה על הכבישים הרטובים ניתן להתרשם מהאיזון של הבולמים ותחושת השליטה שהם מספקים. מצב הכביש של הבולמים היה רך מדי לטעמנו, אבל ניתן לסגור את עומס הקפיץ דרך מסך ה-TFT המרשים ולהגיע לכיול אופטימלי. גם כאן, כל המחמאות למערכת הבלמים שסיפקו רגש ועוצמה גם במהירויות עיר נמוכות וגם בכבישים המהירים. רמת האבזור הגבוהה כללה חימום למושב וחימום לידיות – אידיאלי לימי הגשם והחורף.

בטריומף פיתחו יחד עם קונטיננטל את מערכת הרדאר המורכבת על הגרסה הבכירה, ומפעילה חיווי כתום במראות אם יש גוף שמתקרב לתחומי השטח המת של האופנוע (Triumph Blind Spot Radar). יש כאן גם חיווי שמתריע על הימצאות רכב בנתיב ליד, ומסייע במעבר הנתיבים (Lane Change Assist). מערכת הרדאר עבדה בצורה טובה מאוד בזמן המבחן וסיפקה תחושת בטחון נוספת ברכיבה.

אחרי יומיים עמוסים ב-100% שטח ביום הראשון ו-100% כביש ביום השני גילינו שגרסאות השטח של הטריומף טייגר 1200 – הראלי פרו והאקספולרר – לא מתפשרות באף תוואי. במבחן נפרד נדבר על גרסאות הכביש עם חישוקי ה-19″ ו-17″ שיתנו מענה טוב יותר בכביש ולא יתפשרו יותר מדי בשטח, אבל אם נסתכל רק על הדגמים שבמבחן כאן, נגיע למסקנה שהדור החדש של הטייגר 1200 הוא ללא ספק הדגם הטוב ביותר בשושלת הדגמים וגם מעלה את הרף בקטגוריית האדוונצ'רים המשובחת.

 

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

CFORCE_1000--39

ה-CF MOTO CFORCE 1000 מושק בישראל

CF MOTO משיקה בישראל שתי גרסאות של ה-CFORCE 1000 - טרקטורון טיולים מסיבי ומאובזר בעל עבירות גבוהה

תגובה אחת

  1. Avatar

    דיברתי עם אלבר השבוע – אפילו אתר אינטרנט אין עדיין (הפנו אותי לאתר באנגליה), משדר (לדעתי) קצת חוסר רצינות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן