כתב: Takis Maniatis, bikeit.gr
בשבוע שעבר התקיימה במפעל SWM שבווארזה, איטליה, השקה של דגמי 2018 לעיתונות העולמית. בין הכלים שהושקו היה גם ה-SuperDual – האדוונצ'ר החדש והמסקרן של SWM, על צמד דגמיו. גם אנחנו היינו אמורים להיות בהשקה הזו, יחד עם נציגי SWM בישראל, אולם בלילה שלפני הטיסה לאיטליה, אולם התצוגה הראשי של SWM ויוסאנג בישראל השוכן ברחוב קיבוץ גלויות בתל-אביב נשרף עד ליסוד, ולכן הנסיעה בוטלה, לצערנו הרב. במסגרת שיתוף פעולה שלנו עם המגזין היווני bikeit.gr, אנחנו מביאים לכם את רשמיהם מהדו-שימושי החדש של SWM – ה-SuperDual. טאקיס מניאטיס הוא העורך הראשי של המגזין, והוא רוכב כביש ואנדורו מצוין.
* * * * *
נסענו למפעל SWM שבווארזה כדי לפגוש לראשונה את דגמי 2018 החדשים. את ההצגה גנב כמובן ה-SuperDual – דו"ש-אדוונצ'ר חדש המיוצר בשתי גרסאות – T ו-X. הראשון הוא דגם תיור כבישי והשני גרסה המוכוונת יותר לשטח.
שניהם מיועדים לתיור-אדוונצ'ר, אבל ישנם כמה הבדלים ביניהם. גרסת התיור מגיעה עם חישוקי "19 ו-"17, והיא מיועדת להיות אדוונצ'ר-כביש. ה-X, לעומתו, מגיע עם חישוק קדמי בקוטר "21, והוא מיועד יותר לרכיבת שטח. עוד נבדלים השניים בסכימות הצביעה, כשגרסת ה-T מגיעה באפור-אדום, ואילו ה-X מגיע בלבן-אדום. שלא תתבלבלו. בהשקה העולמית רכבנו על גרסת התיור T, ואליה נתייחס פה במבחן.
צמד הדגמים יושב על פלטפורמת ה-RS650R – כולל המנוע, השלדה ומכלולי השלדה, כשיש הבדלי גאומטריה הנובעים מהתוספות שהורכבו על ה-SuperDual כמו מיכל הדלק הגדול והזיווד הרב.
כך למשל, האורך הכולל של גרסת ה-T עומד על 2,240 מ"מ, בעוד ל-RS650R המקורי אורך של 2,260 מ"מ. יחד עם זאת, בסיס הגלגלים נשאר זהה. גובה המושב יורד ל-898 מ"מ לעומת 910 מ"מ במקור, ומרווח הגחון עומד על 180 מ"מ במקום 270 מ"מ בדו-שימושי המקורי. רוחב האופנוע גדל מ-820 ל-905 מ"מ, בעיקר בשל המיכל הגדול יותר, ויחד עם התוספות עלה גם המשקל הכללי מ-144 ק"ג ל-169 ק"ג. הגיוני בסך הכל לאור המעבר מדו-שימושי ספרטני לאדוונצ'ר מאובזר.
צמד ה-SuperDual נבנו כאמור על בסיס ה-RS650R, שהוא במהותו בכלל הוסקוורנה TE630. כשק.ט.מ רכשה את המותג 'הוסקוורנה', היא השאירה בווארזה את המפעל עם הטכנולוגיה. SWM רכשה את המפעל, ומייצרת כעת, בין היתר, את ה-RS650R על בסיס אותו הוסקוורנה TE630, שכן זהו בסיס טוב ואמין. אז על בסיס ה-RS650R נבנו כעת צמד האדוונצ'רים הללו.
במעבר לגרסת התיור הוחלף הגלגל הקדמי של ה-RS מ-"21 ל-"19, כמו ברוב האדוונצ'רים, והורכבו צמיגים של מצלר מדגם Tourance המתאימים לשימוש החדש בעל אוריינטציית הכביש. מערכת הבלמים נשארה זהה למקור עם דיסק בקוטר 300 מ"מ מלפנים, שכן כבר ב-RS650R מדובר היה במערכת בלימה טובה.
הבולמים הקדמיים הם של מרזוקי, בקוטר 45 מ"מ ועם מהלך של 210 מ"מ, ומאחור יש בולם יחיד עם מהלך גלגל של 270 מ"מ, כשגם מלפנים וגם מאחור ישנם כיוונים מלאים. מיכל הדלק גדל מ-12 ל-18 ליטרים, והמושב החדש מרווח ונוח יותר – מתאים לשימושי התיור של ה-SuperDual החדש. יש גם לוח שעונים חדש וגדול, וחבילת מיגונים מלאה הכוללת מכן גחון מאלומיניום, מגני שלדה הצבועים באדום, ומגני ידיים סגורים. את חבילת התיור משלימים מגן רוח קדמי וצמד מזוודות צד מאלומיניום של GIVI.
טעימה מתוקה
השליטה וקלות הניהוג על ה-SuperDual קלה ואינטואיטיבית מהרגע הראשון שעולים על האוכף. גובה המושב מאפשר רגליים בטוחות על הקרקע, במיוחד מפני שהמושב אינו רחב מדי, והוא גם רך למדי ונוח לאורך זמן. תנוחת הרכיבה נוחה גם היא, והכידון הרחב ממוקם בדיוק במקום הנכון. חלוקת המשקל בין החלק הקדמי לאחורי נכונה, על אף תוספת המשקל בחלקי האופנוע. תורם לכך גלגל ה-"19 הקדמי שמטה את האופנוע קדימה ומעמיס את הפרונט. ביחס ישר, השליטה טובה יותר מאשר ב-RS650R בעל הגלגל הקדמי בקוטר "21, והתחושה היא שניתן לפתוח הרבה גז. הפרש המשקל – כאמור 169 ק"ג במקום 144 ק"ג במקור – לא מרגיש משמעותי, וה-SuperDual מרגיש קליל למדי, בטח בהשוואה לאדוונצ'רים אחרים.
ברגע שמשחררים קלאץ' והאופנוע מתחיל להתגלגל מרגישים בבירור את איכות הנסיעה המצוינת. צמיגי המצלר עושים עבודה מעולה באחיזה, ביציבות ובפידבק, השיכוך מצד המתלים מצוין, ויש גם יחס העברה סופי ארוך יותר מבמקור (גלגל שיניים אחורי 38 במקום 42) שמאפשר לרכב במהירויות מנוע נמוכות יותר ונותן את התחושה שאפשר לרכב שעות על גבי שעות בנינוחות.
הרכיבה סביב אגם וארזה היפהפה, בכבישים הכפריים, על מהירויות שבין 60 ל-120 קמ"ש, הרגישה כמו הדבר הנכון ביותר עבור ה-SuperDual. בכבישים כאלה הוא מרגיש בבית. זו הייתה טעימה ראשונה, ועדיין לא הספקנו לרכב עליו במשך שעות במבחן מקיף, אבל ההתרשמות הראשונית הייתה טובה מאוד.
ברכיבה הקצרה הזו הספקנו כאמור לטעום מגרסת הכביש של ה-SuperDual החדש של SWM, והספקנו להגיע לכמה מסקנות חשובות. ראשית, למנוע הסינגל הזה יש מספיק כוח, והוא עובד חלק ועגול. נכון שזה לא טווין, כמו חלק נכבד מהאדוונצ'רים, אבל כשפותחים מצערת הוא מתקדם קדימה יפה והמנוע עובד פשוט טוב. הרכיבה עליו נינוחה ונעימה, ובשילוב עם מיגון הרוח הטוב גרמה לנו לחשוב שאנחנו רוצים לרכב יותר קילומטרים על המכונה הזו, שכאמור נוחה מאוד.
השינויים והתוספות שקיבל ה-SuperDual במעבר מה-RS650R שמים אותו בעמדה ייחודית, שכן נכון להיום אין ממש אדוונצ'רים בנפח הזה – בטח שלא עם כל האבזור והזיווד שמגיע עם ה-SuperDual. אין עדיין הערכת מחיר בישראל, אולם ביוון הוא עולה 8,280 יורו ועוד 600 יורו על צמד מזוודות הצד. אם בישראל מחירו יעמוד על 60-65 אלף ש"ח, כולל צמד המזוודות כמובן, הרי שמדובר יהיה בעסקה מעולה לאדוונצ'ר שמשלב יכולות שטח אמיתיות (ראינו את זה במבחן של ה-RS650R) לבין נוחות ואבזור כביש רב.
מפרט טכני
מנוע | |
---|---|
תצורה | צילינדר יחיד, 600 סמ"ק, 4 שסתומים, DOHC, קירור נוזל |
הזנת דלק | הזרקת דלק אלקטרונית, גוף מצערת של מיקוני בקוטר 45 מ"מ |
הספק | 57 כ"ס (יש גרסה מוגבלת ל-47.6 כ"ס - רישיון A1) |
מומנט | - |
קוטר קדח, מהלך בוכנה | 100.0, 76.5 מ"מ |
יחס דחיסה | 12.4:1 |
הילוכים | 6 עם מצמד בתפעול הידראולי |
שלדה ומכלולים | |
תצורה | עריסה כפולה מצינורות פלדה, שלדת זנב מאלומיניום |
מתלה קדמי | מזלג הפול בקוטר 45 מ"מ של מרזוקי, כיוונים מלאים, מהלך 210 מ"מ |
מתלה אחורי | זרוע אלומיניום עם מערכת לינקים ובולם יחיד של זקס, כיוונים מלאים, מהלך 270 מ"מ |
בלמים | קדמי: דיסק בקוטר 300 מ"מ עם קליפר צף 2 בוכנות; אחורי: דיסק בקוטר 220 מ"מ עם קליפר צף בוכנה בודדת |
צמיגים | מצלר Tourance; קדמי: 110/80-19; אחורי: 140/80-17 |
ממדים | |
אורך כולל | 2,240 מ"מ |
בסיס גלגלים | 1,510 מ"מ |
גובה מושב | 898 מ"מ |
מרווח גחון | 180 מ"מ |
מפסע | 120 מ"מ |
מיכל דלק | 18 ל' |
משקל מלא (ללא דלק) | 169 ק"ג |
מחיר על הכביש כולל אגרות | טרם פורסם בישראל. ביוון: 8,280 יורו + 600 יורו לארגזי הצד |