זירו הציגו לשנת 2020 את דגם הספורט החדש, שמהווה צעד נוסף קדימה עבור היצרנית האמריקאית. עם גרסה נוחה יותר, שיכולה לנוע רחוק יותר וזאת מול ה-SR/F הטוב בפני עצמו. תיירי סרסין מהמגזין הבלגי motorniews.be רכב עליו ובדק האם הוא טוב כמו אחיו הנייקד. גם כאן אנו ממשיכים את מסגרת שיתופי הפעולה של פול גז עם מגזינים מובילים באירופה.
כתב: תיירי סרסין; תירגם: אסי ארנסון
בסוף חודש פברואר השנה הציגו זירו את ה-SR/S, שמלכתחילה הוגדר שהוא יותר מאשר גרסת פיירינג מלא לסטריטפייטר החשמלי SR/F. הדגם החדש מציג תנוחת ישיבה גבוהה ורגועה יותר, עם כידון גבוה יותר ורגליות במנח קדמי. הרוכב יכול למקם את עצמו עמוק מאחורי המשקף הקדמי ולתרום ליעילות האווירודינמית לעומת גרסת הנייקד נטולת ההגנה מהרוח. הפיירינג, המאפשר זרימת אוויר טובה יותר, אמור לשפר – כך לפי זירו – בכ-13% את טווח הנסיעה. ה-SR/S מגיע עם אותו המנוע של הנייקד המפיק 110 כ"ס (82KW) ב-5,000 סל"ד ו-19.3 קג"מ שזמינים מהרגע הראשון – כיאה למנוע חשמלי.
טווח מוגדל
כשבחנו את ה-SR/F בישראל הייתה נקודת תורפה עיקרית מבחינתנו, והיא שברכיבות המשולבות שביצענו – שכללו מעט רכיבה עירונית והרבה בין-עירונית – חיסלנו את הסוללה תוך כ-100 ק"מ. קצת מדי, מהר מדי. גרסת ה-SR/S החדשה מגיעה כאמור עם מעטפת הפיירינג שנועדה לספק נוחות ויעילות אווירודינמית, אשר בתורה אמורה לצמצם את בזבוז האנרגיה ולהגדיל את טווח הרכיבה. המבחן הראשון לכך היה רכיבה של 127 ק"מ של אוטוסטרדה ועוד כמה ק"מ בדרכי קישור. כשסיימנו את החלק הזה נשארו לסוללה כ-13%. זירו מצהירים שניתן בתנאים משולבים אלו להגיע ל-150 ק"מ, אז אנו מניחים שזה נתון ריאלי. נציין שרכבנו על מצב ECO, אשר שומר על הסוללה, מאיץ לאט משמעותית ביחס לשאר המצבים, ומגביל את ה-SR/S למהירות מקסימלית של 120 קמ"ש.
חשמל
בדיוק כמו גרסת הנייקד, ל-SR/S מנוע AC המספק 110 כ"ס ו-19.3 קג"מ, כשחשוב לזכור שמנועים חשמליים מספקים 100% מהמומנט מסל"ד אפס ועד קצה הסקאלה. הסוללה, המהווה את מרבית המשקל ומרבית הנפח שבין שלדת מסבך משולשי הפלדה, היא בקיבול של 14.4 קילוואט-שעה, והטעינה בגרסה הרגילה לוקחת כ-4 שעות ל-95% סוללה. גרסת הפרימיום תקצר את הזמן הזה בחצי, ואם רוכשים כבל טעינה מהירה אז זמני הטעינה ל-95% מתקצרים ל-80 ו-60 דקות בהתאמה. טווח הרכיבה המוצהר של זירו הוא 320 ק"מ בין-עירוני (להבדיל מאוטוסטרדה) ו-200 ק"מ בעיר. נתונים שדומים לאופנועי בעירה פנימית, רק שאלו מתדלקים בעניין של דקות בודדות.
יתרונות
לוקח מעט זמן להתרגל לתפעול החשמלי ונטול ההילוכים של הזירו, אך ברגע שמתרגלים לחלקות, לזריזות ולשקט – יהיה מאוד קשה לחזור אחורה. די דומה לרוכבי הונדה שחיים עם גיר ה-DCT האוטומטי – מי מהם ירצה לחזור לגיר רגיל? דבר נוסף שמתרגלים אליו מהר ולומדים להעריך הוא הטעינה הלילית, שפשוט מצריכה מהרוכב לחבר את הזירו לחשמל לפני השינה, וכך בכל בוקר קמים ל'מיכל מלא' – בדיוק כמו הסמארטפון שלנו.
מהיר בטירוף
המנוע ב-SR/S פשוט מטורף. נתון המומנט הגבוה משמעותית משל אופנועים ספורטיביים גדולים והתאוצה בפול גז במצב ספורט מחייבים אחיזה חזקה מאוד בכידון, ממכרים מאוד, ועד ל-100 קמ"ש נותנים את ההרגשה שאפשר לנצח בתאוצות רחוב כל אופנוע ספורט באשר הוא. התאוצה הזאת תביא את ה-SR/S מהר מאוד למהירות המקסימלית המוגבלת אלקטרונית – 200 קמ"ש.
בדיוק כמו ה-SR/F מכלולי השלדה איכותיים למדי. יש מערכת בולמים של שוואה היפנית – עם מזלג הפוך מסוג BPF-SF ובולם אחורי עם מיכל גז חיצוני – שניהם מתכווננים באופן מלא, יש מערכת בלמים עוצמתית של ברמבו – עם קליפרים ומשאבה רדיאליים, ויש חישוקים יצוקים במידות ספורטיביות.
גם האבזור האלקטרוני ממשיך את הרשימה המכובדת. יש מערכות ABS ובקרת אחיזה של בוש הגרמנית, יש פנסי LED מלפנים ומאחור, ויש מסך TFT צבעוני שבו ניתן לראות את כל נתוני הסוללה והמנוע. בנוסף, יש 5 מצבי רכיבה: ספורט, כביש, גשם, אקו (חיסכון) ומצב לבחירת הרוכב. על כל אלו, וכן על הטעינה ועל אפשרויות ניווט ותיעוד רכיבה כמעט אין-סופיות, ניתן גם לשלוט מהאפליקציה הייעודית לטלפון הנייד. חלק מהטכנולוגיה הזו, אגב, מגיעה מחברה ישראלית בשם סטארקום.
ה-SR/S שוקל 230 ק"ג, שהם כ-10 ק"ג יותר מגרסת הנייקד. גם פה הבולמים מעולים, יכולות הפנייה גבוהות, ומערכת המתלים עושה עבודה מצוינת בהצמדת הכלי לקרקע, בספיגת מהמורות ובשמירה על יציבות. המשמעות היא התנהגות דינמית מעולה. שוב, בדיוק כמו אחיו.
סיכום
הזירו SR/S ממשיך את הסטנדרט החדש והגבוה שקבע ה-SR/F. המנוע חזק ומרגש, מכלולי השלדה איכותיים ולקוחים מעולם אופנועי הספורט, וגם האלקטרוניקה והטכנולוגיה ברמה גבוהה ומציבים סטנדרט חדש באופנועים חשמליים ובאופנועים בכלל – כולל תקשורת דו-כיוונית. נקודת התורפה העיקרית מבחינתו בגרסת הנייקד הייתה טווח הרכיבה. סיכמנו אז שלרוכבים אשר מרחקי הרכיבה שלהם קצרים ויש ברשותם מקום לטעון את האופנוע באופן שוטף – הזירו SR/F עשוי להוות פתרון תחבורתי דו-גלגלי איכותי, ביצועיסטי, מודרני וטכנולוגי, ולא פחות חשוב – מרגש. אז גרסת הפיירינג לוקחת את כל הטוב מהנייקד, משדרגת אותו מבחינת נוחות, ומספקת עוד קצת (בכל זאת רק 13%) טווח רכיבה. האם זה מספיק? לדעתנו, מי שיבחר ב-SR/F או ב-SR/S החדש יותר יעשה זאת על-אף טווח הרכיבה, וימצא דרכים ליהנות מכל הייחוד של אופנועי זירו המרשימים – בין אם בגרסת נייקד ובין אם בגרסת פיירינג.
המחיר של ה-SR/F בישראל הוא 93 אלף ש"ח לגרסה הרגילה, וזה כמובן עומד בקו אחד עם איכות המכלולים, איכות המנוע ורמת האלקטרוניקה הגבוהה. ה-SR/S מתומחר בעולם מעט גבוה יותר (500$ נוספים בארה"ב לדוגמה), כלומר מחירו בישראל צפוי לעמוד על סביב 96 אלף ש"ח. גם פה, לדעתנו, מי שיבחר בו לא יעשה חשבון למחיר או לחיי הסוללה, אלא ירצה כלי דו-גלגלי מיוחד, שאין לאף אחד אחר.
אבקש להעיר.
כתבתם בכתבה "טווח הרכיבה המוצהר של זירו הוא 320 ק"מ בין-עירוני (להבדיל מאוטוסטרדה) ו-200 ק"מ בעיר",
נראה לי שלהיפך, בתוך העיר כלי חשמלי נוסע טווח גדול יותר מנסיעה מחוץ לעיר שמאמצת את הסוללה ואת המנוע=יותר אנרגיה.
יש הילוך יחיד.