מבחני הבטיחות לקסדות חדשות בשוק עוברות בהדרגה מהחודש לפרוטוקול ECE 22.06, כאשר מתחילת 2024 כל הקסדות בשוק האירופאי והישראלי יידרשו לעמוד בתקן החדש.
תפקידה של קסדת רוכב האופנוע הוא כמעט מובן מאליו: למנוע מגע של הגולגולת, ובכלל זה של הפנים, עם הכביש או עם חפץ כלשהו בזמן תאונה, ולספוג ולפזר את האנרגיה הקינטית הנוצרת ברגע התאונה. בעבר כיסינו בצורה נרחבת על הדרך הארוכה אותה עברו הרוכבים לפני החלת חוק חובת חבישת קסדה ברחבי העולם, וכן על התקנים השונים המגדירים את איכות הקסדה ויכולתה לשמור על חייו של הרוכב (על תקני קסדות – המדריך המלא לכל תקני הקסדות הקיימים בשווקים). נציין שיש בעולם כמה גופים העוסקים בתקינה או בבדיקות של קסדות לרוכבי אופנוע, כאשר הבולטים והחשובים שביניהם הם DOT האמריקאי (תקן) ו-SHARP הבריטי (בדיקות וציון). אנחנו נתמקד כאן בתקן ECE האירופאי, וכאמור בגרסה העדכנית ביותר שלו.
תקן ECE (ר"ת Economic Commission for Europe) מתייחס לגוף שהוקם לאחר מלחמת העולם השנייה ואשר כפוף לאו"ם. מרכזו בג'נבה ובין שלל המשימות שלו גם איגוד ופרסום תקנים. תקן מספר 22 – שהגרסה העדכנית שלו עד עתה הייתה תקן ECE 22.05 – מתייחס לקסדות של רוכבי אופנועים, קטנועים וטרקטורונים. התקן מחייב ביותר מ-50 מדינות, גם מחוץ לאירופה, ובכך הוא נחשב לתקן הנפוץ והמוכר ביותר כיום בעולם. גם בצפון אמריקה, למשל, נדרש תקן ECE 22.05 למרוצי ה-AMA השונים. התקן נכנס לתוקף ב-1995, ועודכן בגרסתו החמישית ואחרונה בשנת 2002. תקן ECE 22.06 מגדיר מחדש את אופן ביצוע הבדיקות, והוא מעודכן ל-2022.
משמעות המעבר לתקן החדש ECE 22.06:
- הקסדות הנושאות ונמכרות בתקן ECE 22.05 עדיין בטוחות לרכיבה.
- החל מתחילת שנת 2021 יצרני הקסדות היו יכולים לעבור, לבחון ולאשר את הקסדות על-פי תקן ECE 22.06 החדש.
- החל מתחילת החודש הנוכחי (03.06.2022) מבחני הבטיחות של הקסדות חייבים לעמוד בתקן החדש ולבדוק לפיו.
- החל מ-03.06.2023 ייאסר על ייצור קסדות בתקן הקודם (ECE 22.05).
- החל מ-03.01.2024 יהיה איסור לייבא את הקסדות עם התקן הישן ECE 22.05 (ניתן להמשיך למכור קסדות שכבר יובאו בעבר, ללא הגבלת זמן).
- גם לאחר התאריך האמור מותר יהיה להשתמש בקסדות הישנות ואין שום צורך להחליפן.
טכניקות מעבדה חדשניות ועדכניות, הכוללות גם חיישנים מדויקים יותר, מאפשרות ליצרנים לבצע בדיקות טובות יותר, וכל בדיקה שכזאת מחייבת 55 'בובות ניסוי' בדמות קסדות – 5 יותר מהמינימום הנדרש בתקן הקודם. לקסדה המוצעת בשלוש מידות קליפה תידרשנה 135 בדיקות. קסדות נפתחות תידרשנה להיבדק בשני המצבים – פתוחה וסגורה. בנוסף, נדרש לבדוק ולאשר כל תוספת, כמו למשל משקף שמש אינטגרלי או מתקנים לערכות שמע.
התקנות מגדירות את גודל הקסדה, ומתוכו את נפח השטח שנועד להגן על הראש ואת גודל המשקף. חומר הקסדה נועד לעמוד מול איתני הטבע הכוללים מזג אוויר חם, קר וגשם – וגם זה נבחן בתנאי מעבדה. המבחנים החדשים כוללים בדיקות ריסוק גם במהירויות נמוכות ולא רק גבוהות, מתוך ההבנה שגם פגיעה קלה גוררת אפשרות לפגיעת ראש ולזעזוע מוח. טווח המהירויות נקבע על 6 מטרים בשנייה ועד 8.2 מ/שנ', כאשר פגיעה אלכסונית תיבדק במהירות של 8 מ/שנ'. אלמנט חדש נוסף הוא החידוד לבדיקת מכות צד בזוויות שונות מהתקן הקודם, מתוך ההבנה שהרוכב יכול לנחות ולפגוע עם הראש בקרקע בזוויות שונות, כשמדובר על 18 זוויות שונות לעומת 5 בתקן הקודם. הבדיקה תתבצע גם באזורים של פתחי האוורור בקסדות, בשונה מהתקן הקודם.
תקן ECE 22.06 הוא מתקדם יותר, והוא נועד להבטיח את בטיחותו של הרוכב בזוויות שמדמות יותר את התנאים האמיתיים בשטח, וכן ולבחון את הקסדות עם כל התוספות המקוריות המוצעות על-ידי יצרני הקסדות בשנים האחרונות. בצד החסרונות ניתן לומר שהעלויות הגבוהות יותר לביצוע הבדיקות יגולגלו אל הצרכן הסופי, ולכן קסדות בתקן ECE 22.06 עלולות לעלות יותר מבעבר.
בישראל, כמו באירופה, כבר נמכרות מזה תקופה קסדות העומדות בתקן החדש ECE 22.06, כשבשנה הקרובה נראה יותר ויותר קסדות חדשות העומדות בתקן החדש.
בתמונה בראש הכתבה: SHOEI X-SPR Pro החדשה – שעומדת בתקן ECE 22.06.
יבוא קסדה מחול לישראל תהיה מחויבת באישור ECE עקב כך ?
לא מזמן הזמנתי קסדה באתר בחול לישראל עם אישור DOT בלבד של חברת BELL, עבר בדיקה מכס ובטיחות בהצלחה.