במהלך צפוי, שכבר התרחש במשפחת ימאהה עם ה-YZF-R6, ה-YZF-R1, אופנוע הליטר הספורטיבי שרק נפרד מתקינת הכביש ועבר לרישוי מסלולים בלבד, מקבל צמד גרסאות מסלול – האחת סדרתית והשנייה GYTR משופרת למרוצים.
בימאהה כבר לא מאמינים בכוחו המסחרי של אופנועי הכביש הספורטיביים באירופה (ובישראל) ולא מוכנים להשקיע עוד ועוד במרדף אחרי תקנות פליטת המזהמים שנכפית על היצרנים השונים. ממש לאחרונה פרסמנו כי תקנות יורו 5+ שמו את הגולל על תקינת הכביש של ה-YZF-R1, וצפינו כי הוא הולך באותה הדרך בה הלך אחיו הקטן, ה-YZF-R6, אשר משנת 2021 קיבל רישוי למסלול בלבד, ללא תקינת כביש.
הגלגול המחודש (שוב, רק באירופה, שכן בארצות הברית הוא נמכר עם רישוי כביש מלא) מחזיר את ה-R1 האייקוני, שרק חגג 25 שנה בשנה שעברה, כ-YZF-R1 RACE וגרסה עוד יותר קיצונית לימי מסלול ומרוצים – ה-YZF-R1 GYTR.
העיצוב הוא הדבר הראשון שקופץ לעין בגרסת 2025, עם כנפונים חדשים ואגרסיביים שמגיעים היישר מעולמות ה-MotoGP ואליפות הסופרבייק העולמית, ונועדו להעניק כוח, בסיוע האוויר במהירות גבוהה של האופנוע, על-מנת להצמיד את הגלגל הקדמי אל הקרקע ולשפר את האחיזה – בפניות ובקו ישר. בימאהה לא מציינים כמה עשרות ק"ג בדיוק של כוח הצמדה הכנפונים מספקים, אבל צריך להסכים כי הם נראים מעולה. המזלג הקדמי מוחלף למשודרג של קאיאבה בקוטר 43 מ"מ המאפשר כיוונון כל רגל בצורה נפרדת, כאשר צד אחד שולט על מהירות גבוהה והשני על מהירות נמוכה. עוד שינוי מתבקש הוא טיפול בבלמים – אחרי ביקורת שספגו הדורות הקודמים – עם מערכת בלמים חדשה של ברמבו וקליפר מסוג Stylema. כמובן שמערכת האלקטרוניקה התומכת מתייצבת עם בקרה וסיוע לכל דבר, כדוגמת בקרת אחיזה רב-שלבית, בקרת דריפט, בקרת בלימה, בקרת בלימת מנוע במספר שלבים, בקרת ווילי, בקרת זינוק, בקרות ניהול מנוע וקוויקשיפטר כפול. עוד שינויים קטנים הם חישוק אחורי ממגנזיום ומיכל דלק בנפח 17 ליטר מאלומיניום.
הגרסה השנייה היא גרסת ה-GYTR – חטיבת המרוצים של ימאהה (ר"ת Genuine Yamaha Technology Racing), שאם היא נשמעת מוכרת, זה בגלל שכבר בשנת 2022 הם הציגו גרסת מסלול שכזאת (לצד ה-PRO הקיצוני). היא למעשה משמשת כגרסת ההומולוגציה, כלומר בימאהה צריכים למכור אלף יחידות ממנה לפחות על-מנת לקבל את הזכאות להשתתף באליפות הסופרבייק העולמית (WSBK). יש מחשב ניהול מנוע שמגיע מגרסת המסלול, ובו ניתן לכוון את מפות ניהול המנוע כדי להגיע לטיונינג אופטימלי. יש צמת חשמל מינימליסטית של דגם המרוץ. מערכת הפליטה החליפית של אקרפוביץ' כוללת את הדוד וצינורות האמצע, ובמערכת היניקה יש פקקים מקוריים למערכת מחזור האוויר מסעפת הפליטה – מה שחוסך משקל של צינורות ושסתום.
ההינע הסופי עם שרשרת מרוץ GYTR R-Series 520 וגלגלי שיניים במידה 520, מה שמוריד משקל בלתי מוקפץ. יש צינורות בלימה מצופים פלדה שזורה עם רפידות ברמבו מסוג Z04. ה-R1 GYTR מגיע ללא מערכת ABS, כשיש פלאג ביטול לקונקטור המקורי. יש מערכת ריר-סט (רגליות רוכב הכוללות מנופי בלם והילוכים) מאלומיניום מכורסם, מתכווננת באופן מלא, כשניתן להפוך את רגלית ההילוכים לעבודת מסלול (הילוך ראשון למעלה, כל השאר למטה). לגרסת ה-GYTR אין מפתח כלל, כשפתח התדלוק נפתח בפתיחה מהירה למרוצים, ואת מתג ההצתה עם מפתח מחליף מתג ON/OFF על הכידון.
הפיירינג כמעט כולו עשוי מפיברגלס ומיועד למרוצים, כשאין כמובן מושב אחורי, ואילו המושב הקדמי הוא פיסת ספוג דחוס המודבק על יחידת הזנב – כמו באופנועי מרוץ. לפי חוקי ה-FIM – יש גם מגן למנוף הבלם הקדמי ולגלגל השיניים האחורי. פרט לכל אלה, ה-R1 GYTR מגיע עם סטנד מרוצים אחורי ועם פינים תואמים על האופנוע. ההספק בגרסה זו עובר את 200 כוחות הסוס ממנוע הארבעה צילינדרים בשורה בנפח 998 סמ"ק, כאשר המשקל היבש נמדד ב-201 ק"ג.
מחירים לא נמסרו, אבל זול זה לא יהיה, כשהצפי הוא סביב 21 אלף אירו באירופה לגרסת הרייס ומעל ל-30 אלף אירו לגרסת ה-GYTR. נשמח לראות אותם כאן במסלולי הבית שבישראל, כאשר ניתן יהיה להביא אותם ברישוי אפור בלבד.