הרגע הגיע! לאחר הרבה שמועות וטיזרים, מרחיבים היום (ד') בימאהה את משפחת ה-YZF עם ה-R9 הספורטיבית עם מנוע הטריפל של ה-MT-09.
הימאהה MT-09 הוא אחד מהאופנועים החשובים ביותר של ימאהה בכל הזמנים, וגם אחד הפופולריים אצלנו בחיפושי הגולשים. הוא הוצג לראשונה ב-2013, כאופנוע המודרני הראשון של אחרי המשבר הכלכלי של 2009 והביא כמה בשורות חשובות: הראשונה היא אופנוע טוב ואיכותי ברוח חדשה ומודרנית, השנייה היא שיטת הפלטפורמות – בה חוסכים בעלויות ובונים על פלטפורמה אחת כמה דגמים שונים לכמה מטרות. כך קיבלנו על בסיס ה-MT-09 גם את הטרייסר 900 המוצלח ואת ה-XSR900 הרטרו-נייקד. כצפוי, על בסיס הפלטפורמה מציגים כעת בימאהה את ה-YZF-R9 (ובקצרה R9) עם מעטפת ספורטיבית יפהפייה.
נתחיל באמת עם העיצוב, כי הוא מתחבר ישירות לשאר ה-YZF של ימאהה, כלומר ה-R6, ה-R7 ומעל כולם ה-YZF-R1 האייקוני. ה-R9 לוקח אלמנטים מכל אחד מהם ומחבר למעטפת הפיירינג המלאה והכחולה כנפונים אופנתיים שמדביקים את הפרונט – עם 7% יותר כוח הצמדה בקו ישר ו-10% יותר בפניות – ויחידת זנב אווירודינמית. הכידון הוא קליפ-און נמוך.
הפלטפורמה המכאנית זהה לאחיו הנייקד, כאשר מנוע ה-CP3 בנפח 889 סמ"ק, מותאם יורו 5+ ומפיק 119 כ"ס ב-10,000 סל"ד וכ-9.5 קג"מ ב-7,000 סל"ד. הוא מוזן על-ידי מצערות חשמליות, כאשר יש חמישה מצבי רכיבה: שלושה מצבי רכיבה מובנים (ספורט, עיר וגשם) ושניים נוספים להתאמה אישית של הרוכב. יש חיישן IMU ב-6 צירים המאפשר לכייל את בקרת האחיזה וה-ABS להטיות. ניתן לכייל ולבחור רמות התערבות שונות בבקרת האחיזה, בקרת הבלימה, בקרת הווילי, לנתק את ה-ABS מהגלגל האחורי לטובת החלקות זנב בכניסה לפנייה, להפעיל בקרת זינוק, לשייט עם בקרת שיוט ומגביל מהירות, ולעלות במעלה ומורד ההילוכים עם קוויקשיפטר דו-כיווני.
השלדה זהה בבסיסה ל-MT-09, אך בימאהה כיילו אותה מחדש וגילחו ממשקלה, כאשר שלדת הדלתאבוקס מאלומיניום שוקלת כאן 9.7 ק"ג בלבד, מה שמוגדר כשלדה הקלה ביותר באופנועי הספורט של ימאהה. המשקל המלא עלה ב-2 ק"ג בלבד לעומת הנייקד, ושם את המאזניים על 195 ק"ג עם 14 ליטרים במיכל הדלק. שלדת הזב גם מוגדרת כשונה וקלה יותר מאשר בנייקד, כאשר כאן אין צורך להרכיב או להעמיס משקל מאחור. כמו בגרסת ה-SP של ה-MT-09, יש כאן מזלג טלסקופי הפוך בקוטר 43 מ"מ של קאיאבה עם כיוונים מלאים וציפוי בצבע ברונז על הצינורות העליונים לטובת המראה. הבולם האחורי של קאיאבה גם מוגדר כאחר מאשר של הנייקד, ופותח ביחד עם גרסאות ה-R1 החדשות.
ה-R9 החדש מקבל משאבת בלם קדמית רדיאלית של ברמבו, שמצטרפת לקליפרים הרדיאליים הספורטיביים מדגם Stylema. צינורות מפלדה שזורה מחברים לצמד דיסקים קדמיים בקוטר 320 מ"מ. ה-R9 מקבל את צמיגי הברידג'סטון באטלקס RS11 החדשים והספורטיביים (מוגדרים כסמי-סליקס) באותן המידות כמו הנייקד, כלומר 120/70ZR17 מלפנים ו-180/55ZR17 מאחור.
הימאהה YZF-R9 צפוי להגיע לשווקים במהלך חודש מרץ 2025, כאשר מחירו מוערך כמו גרסת ה-SP של ה-MT-09, כלומר סביב 85 אלף ש"ח, ואולי לכיוון 90 אלף ש"ח. כשיגיע ארצה נדע מחירים מדויקים ונעדכן.