דף הבית / מגזין / ימאהה טנרה: היסטוריה של שם מיתולוגי
2019_YAM_XTZ700_EU_PRESSTEST_MBL2_STA_005

ימאהה טנרה: היסטוריה של שם מיתולוגי

לכבוד הטנרה 700 החדש שמושק בימים אלו - מסע של 36 שנה מאחורי השם המיתולוגי שמביא את רוח המדבר לדגמי ימאהה השונים

בימים אלו בימאהה עורכים את ההשקה העולמית לטנרה 700 – דגם אדוונצ'ר קרבי שאמור לקיים את מה שהשם עצמו מבטיח. בימאהה משתמשים בשם 'טנרה' (Ténéré) באופנועים הדו-שימושיים / אדוונצ'ר שלהם עוד משנת 1983, שם שבא להדגיש את רוח המדבר וההרפתקנות של הדגם. טנרה הוא מדבר רחב ידיים המשתרע במרכזו של מדבר סהרה בצפונה של ניז'ר, במערב אפריקה.

בשנות ה-70 של המאה הקודמת ימאהה הציעה שני דגמים רלוונטים לשטח המדברי והאורבני: TT500 אנדורו ו-XT500 דו-שימושי. שניהם עם מנועי 500 סמ"ק 4 פעימות ומקוררי אוויר – פשוטים ומוצלחים. סוכן של ימאהה צרפת – ז'אן קלוד אוליבר, לימים נשיא ימאהה צרפת – החל להתחרות עם ה-XT500 במרוצי מדבר ארוכי טווח. בשנת 1979 הוא היה חלק מקבוצת ימאהה למרוץ הפריז-דקאר המיתולוגי, שנה שבא זכו בשני המקומות הראשונים. שנה לאחר מכן כבר כבשו את כל ארבעת המקומות הראשונים. מתוך 25 רוכבים שסיימו באותה השנה, 11 רכבו על ימאהה XT500. ככל שהמרוץ צבר פופולריות ושאר היצרניות החלו לקחת אותו ברצינות, האופנועים השתדרגו והשתכללו. בימאהה, על בסיס אופנוע דו-שימושי, לא הצליחו לעמוד בתחרות – גם לא עם דגם ה-XT550 שהוצג ב-1982.

הימאהה XT500 של שנת 1981
הימאהה XT500 של שנת 1981

שנה לאחר מכן הוצג מנוע ה-600 סמ"ק, מקורר אוויר עם מערכת ה-YDIS שפיתחו, המספקת יניקה כפולה לקרבורטור בסל"ד בינוני וגבוה. בנוסף, האופנוע הוצע עם מיכל דלק של 30 ליטר, בלם דיסק מקדימה (לפני כן הגיע עם בלם תוף) ועוד שדרוגים לעומת הדגמים הקודמים. קבלו בבקשה את דגם ה-XT600 טנרה הראשון. הדגם הוכתר כהצלחה, גם בעולם המירוצים וגם בעולם שקובע – השוק. מעל 61,000 יחידות נמכרו באירופה עד סוף העשור.

הטנרה הראשון - XT600Z של 1983
הטנרה הראשון – XT600Z של 1983
והייתה גם סכימת צביעה כזו
והייתה גם סכימת צביעה כזו

בשנת 1991 השם סופח ל-XTZ660 טנרה, בתחילה עם פנס בודד מלבני וב-1996 עם עיצוב שני הפנסים מלפנים וחמישה שסתומים במנוע הסינגל בנפח 660 סמ"ק – מקורר נוזל הפעם. שם הדגם הזה ממשיך לרוץ עד ימינו אנו, עם שינוי קל – XT660Z טנרה, בעיצוב חדש ועם 4 שסתומים במנוע.

ה-XT660Z של 1991
ה-XT660Z של 1991
וכך הוא נראה ב-96
וכך הוא נראה ב-96
הסופר-טנרה האגדי עם המנוע בעל צמד הצילינדרים
הסופר-טנרה האגדי עם המנוע בעל צמד הצילינדרים
וזהו ה-XT660Z שיוצא משירות בימים אלו
וזהו ה-XT660Z שיוצא משירות בימים אלו

נחזור אחורה למלחמה במדבר. בימאהה עוד התעקשו להישאר עם מנוע הסינגל שלהם, להבטחת פשטות ואמינות, והעלו את הנפח ל-750 סמ"ק עם דגם ה-YZE750 טנרה, או בשם הקוד שלו 'OW93'. דגם זה הציע, בשנת 1988, מנוע סינגל בנפח 750 סמ"ק, קירור נוזל וחמישה שסתומים. רוכב אלמוני עד אז בשם סטפן פטרהנסל רכב על הימאהה וסיים במקום ה-18. האופנוע היה אומנם תחרותי מבחינת התנהגות, אך מבחינת הספק ומהירות לא עמד בקצב מול המובילים.

ה-YZE750 טנרה של פטרהנסל
ה-YZE750 טנרה של פטרהנסל

בסוף שנות ה-80, מתוך הבנה שהאופנוע צריך לגדול בהספק ובממדים לאור המהירויות ההולכות וגדלות, פיתחו בימאהה את דגם ה-YZE750T הידוע יותר בשם 'סופר טנרה'. מנוע טווין מקבילי בנפח 802.5 סמ"ק, מקורר נוזל, 5 שסתומים וגל זיזים עילי כפול (DOHC). הדגם והקבוצה – לאחר שזכו במקום השני בעונה הראשונה של הסופר טנרה – ניצחו בפריז דקאר. סטפן פטרהנסל לקח אותם לזכייה הראשונה, לאחר 10 שנים נטולות תואר. לאחר מכן הסופר טנרה כבש את הבכורה עוד חמש פעמים – גם עם גרסת ה-XTZ850TRX – עם פטרהנסל ואוריולי.

וכאן ה-XTZ850R
וכאן ה-XTZ850TRX

במעבר חזרה לאזרחות. גרסת הסופר טנרה 750 הייתה בשירות עד שנת 1996. בשנת 2010 בימאהה הצמידו את השם 'סופר טנרה' לגרסת ה-XT1200Z – אופנוע אדוונצ'ר-תיור גדול שבין היתר נמצא בשימוש משטרת ישראל.

ה-XT1200Z סופר טנרה של 2010 - מיוצר עד היום
ה-XT1200Z סופר טנרה של 2010 – מיוצר עד היום

כעת, לשנת 2019 – 36 שנה אחרי הטנרה הראשון – בימאהה מחזירים את הטנרה למקורות עם הטנרה 700 – אופנוע אדוונצ'ר-ראלי קרבי עם מנוע הטווין המקבילי של ה-MT-07, שאמור להחזיר עטרה ליושנה ולהביא את השם 'טנרה' אל חזית אופנועי הדו"ש-אדוונצ'ר הקרביים, כפי שהשם מחייב. מבחן דרכים מלא לטנרה 700, מההשקה העולמית בספרד, נפרסם כאן בימים הקרובים.

אביעד, עורך אתר פול גז, נותן גז על הטנרה 700 החדש
אביעד, עורך אתר פול גז, נותן גז על הטנרה 700 החדש

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

SUZUKI-GSX-R750-1985

סוזוקי GSX-R: סיפורה של אגדה

דורות רבים של רוכבים גדלו תחת צילו של הסוזוקי R האגדי - סיפורו של ג'יקסר, סיפורה של אגדה

תגובה אחת

  1. אופנוע מוגזם. תפור עלי…כביש ושטח שטחחח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO