דף הבית / ספורט / סיקורים / יש טריאל בישראל!
Trial-Kule-2018-133

יש טריאל בישראל!

הטריאל - אחד מענפי הרכיבה החשובים והמלמדים - מקבע את מעמדו בישראל; השתתפנו במפגש רכיבת הטריאל בשישי האחרון ביער קולה

תחום רכיבת הטריאל הוא אחד מהתחומים החשובים ברכיבת שטח. רכיבת טריאל מפתחת אצל הרוכב טכניקה ברמה גבוהה של שליטה במצערת ובקלאץ', עבודת גוף ושימוש במתלים כדי לתקל מכשולים ולטפס, ובימים אלו, שבהם רכיבת האנדורו הופכת ליותר ויותר אקסטרימית – יסודות נכונים של רכיבת טריאל היא תנאי הכרחי לרכיבה שוטפת ולא אלימה. לראיה – לכל רוכבי הקצה באקסטרים-אנדורו העולמי יש רקע חזק ברכיבת טריאל, אם כי כמובן שרכיבת אנדורו דורשת גם גז, והרבה, ולכן רכיבת מוטוקרוס בשילוב של רכיבת טריאל תהפוך את הרוכב לוורסטילי וטוב יותר.

אבל מה קורה עם תחום הטריאל בישראל? בשנים האחרונות מספר יבואנים החלו לייבא אופנועי טריאל ברישוי צהוב. כך למשל, ניתן היום למצוא בישראל את אופנועי הטריאל של בטא, של גאס גאס, של שרקו ושל סקורפה, שמיובאים ארצה על-ידי 3 יבואנים שונים – כולם ברישוי צהוב. למרות זאת, תחום הטריאל הוא עדיין נישתי וקטן, שלא לומר מחתרתי – כמו בכל מקום בעולם.

מי שעבר בשישי האחרון ביער קולה שצמוד לאלעד ראה מחזה נדיר למדי במחוזותינו: התקהלות אנשים ורוכבים, זמזום מנועים דו-פעימתיים – אבל שקטים, בלי פיצוצי גז של אופנועי אנדורו. הייתה גם משאית שירות, ממש כמו אלו של קבוצות המפעל העולמיות – עם ארגזי כלים וציוד, היה שולחן עם כיבוד, סככה להצללה, והדובדבן שבקצפת: 12 רוכבים על אופנועי טריאל מכל המותגים, מקפצים על סלעים בשני מסלולים מגניבים ומסומנים למופת. היה זה המפגש הארצי של רוכבי הטריאל הישראליים שאורגן על-ידי איציק קלנר ושעליו לקחה חסות מטרו-מוטור, יבואנית אופנועי בטא וגאס גאס.

מפגש רוכבי הטריאל ביער קולה
מפגש רוכבי הטריאל ביער קולה

זה לא היה מפגש מפוצץ עם יחסי ציבור וקהל רב, אלא מפגש אינטימי לרוכבים הפעילים שמטרתו הייתה, מעבר למפגש החברתי, קיבוע מעמדו של הטריאל בישראל, שיתוף טכניקות, לימוד והפריה הדדית, וכמובן רכיבה.

המקטע הראשון, שהיה גם הקל והארוך יותר, שילב מספר אלמנטים ומכשולים שכללו מדרגות סלע, חלקן עם שיפוע צד. כמו בכל מקטע טריאל טיפוסי הוא כלל גם פניות ומכשולי סלע. לקראת סוף המקטע הרוכבים היו צריכים לטפס מדרגת סלע גבוהה שהייתה אתגר, במיוחד מפני שהיא הגיעה מיד אחרי פנייה הדוקה.

המקטע השני היה אתגרי יותר, והוא כלל בנוסף גם כמה דרופים וכן סלעים גדולים יותר. הפניות היו הדוקות יותר, והסלעים אפשרו כמה קווים ברמות קושי שונות. גם המקטע הזה הסתיים במדרגת סלע גבוהה שאחריה שלט הסיום.

זמן ממוצע למקטע עמד על כדקה עד שתיים, ואורכו כ-200 מטר.

הפריה הדדית
הפריה הדדית

רוכבים רבים נוטים לחשוב שאפשר לעלות על אופנוע טריאל, ותוך חודש לקפץ על גלגל אחד בין סלע לסלע ולשלוט ברזי הרכיבה הטכנית הזו. ובכן, לא כך הדבר, וישנה עבודה רבה על מנת להגיע לשם. כך למשל, במסגרת האירוע לקחתי אופנוע טריאל של בטא לרכיבה בת 20 דקות במקטעים המסומנים. התקדמתי שני מטרים לתחילת המקטע הראשון, והתחושה הראשונית הייתה שהמכונה הזו שונה לחלוטין מכל מה שאני מכיר על אופנועי שטח. החל מתנוחת העמידה, דרך משקל האופנוע וגודלו הפיזי הקטן, ההיגוי הקליל וזווית צידוד הכידון, המנוע הגמיש שמספק ערימות של כוח כבר מסל"ד אפס ומשחרור קלאץ', וגם המתלים הרכים וקצרי המהלך.

אני מתחיל את הרכיבה. סלע ועוד סלע, פנייה הדוקה מילימטרים בודדים מעץ, ירידה – הרכיבה על טריאל קשה ואינטנסיבית – למרות המהירויות הנמוכות – והיא דורשת המון טכניקה ועבודת גוף. הדופק בשמיים, ולמרות זאת אני בקושי מתקדם. ברכיבת אנדורו אני בדופק הרבה יותר נמוך במהירות הרבה יותר גבוהה.

רכיבת אופנועי טריאל היא קשה ואינטנסיבית. הכל חייב להיות מדוד מדויק – עבודת הגוף, השימוש בקלאץ', במצערת ובבלמים, השימוש במתלים. הכל חייב להתכנס לתזמון אחד מדויק ובמידה הנכונה על מנת לבצע מהלך כזה או אחר. חייבים להיות מאופקים, חדים והחלטיים בו-זמנית. ויש הרבה יותר שימוש בטכניקה מאשר בכוח. טריאל הוא תחום שכדי ליהנות מהפירות שלו חייבים להשקיע המון זמן באימונים סיזיפיים, מפני ששוב – טכניקה היא שם המשחק.

רכיבת טריאל - קשה ואינטנסיבית, אבל מספקת בסיס מעולה לרכיבת אנדורו
רכיבת טריאל – קשה ואינטנסיבית, אבל מספקת בסיס מעולה לרכיבת אנדורו

עם זאת, רכיבת טריאל מקנה את הטכניקה הבסיסית והשליטה הנכונה ביותר באופנועי אנדורו, וכאמור במיוחד באקסטרים-אנדורו. מתוך אמונה שאם יש סיכוי שיהיה איזשהו בילי בולט ישראלי מתישהו – הוא יהיה חייב לעשות את הדרך הזו, ואין קיצורי דרך – להתחיל מטריאל, רצוי בגיל צעיר מאוד, ולעבוד קשה.

בארצנו, כאמור, תחום הטריאל עדיין לא ממש מפותח, אבל אפשר כבר לראות יוזמות כמו זו של מפגשי רוכבים וסימון מקטעים, כשכולם רוכבים באותם הקווים, נותנים טיפים ועוזרים אחד לשני, ומפרים את תחום הרכיבה המלהיב הזה. טווח הגילאים נכון להיום רחב למדי ונע החל מ-15 ועד 52. ככה בונים תחום וככה מתקדמים.

בישראל יש בסך הכל כמה עשרות בודדות של אופנועי טריאל. מכיוון ששיווק כלים כאלה דורש הליכים ביורוקרטיים ותהליכים מייגעים, לא מדובר בענף רווחי, ובטח שלא בענף שעשוי לצמוח לממדים גדולים כמו האנדורו למשל, והוא יישאר קטן ונישתי. גם בספרד ובאנגליה למשל, שהן המדינות שבהן תחום הטריאל הוא הגדול ביותר, לא מדובר על מסות גדולות של רוכבים אלא בתחום נישתי, אבל כזה שמייצר אלופים, ובכל מקרה מעניין לצפייה.

גם זה קורה...
גם זה קורה…

זה המקום לקרוא לרוכבי אנדורו – בעיקר הצעירים יותר והאבות לילדים רוכבים – לכו ותתנסו ברכיבת טריאל. כיום זה קל מתמיד מפני שהיבואנים מחזיקים באופנועי הדגמה. רכיבת טריאל תיתן – בעיקר לילדים – את הבסיס הנכון לפתח טכניקת רכיבה מושחזת, וכבר הוכח שכך מייצרים אלופים.

אודות אלעד גבאי

אלעד גבאי

עשוי לעניין אותך

MotoGP-Rd19-Valencia-2018-009

MotoGP ולנסיה: בחסדי ארובות השמיים

הגשם טרף את הקלפים בסבב האחרון של 2018 בוולנסיה; ק.ט.מ ביום חלומי עם פודיום ב-MotoGP וניצחונות ב-Moto2 ו-Moto3

2 תגובות

  1. כתבה נהדרת. שתי הערות: 1. ליבואנים אין אופנועי הדגמה, כשפניתי נאמר לי שיש אופנוע תצוגה ואופנועים שעומדים בטרייד אין שאפשר לעשות עליהם "סיבוב" בחניה.
    2. משרקו נמסר לי (נכון ליוני 2018) שהם הפסיקו עם ייבוא סדיר של טריאל.

  2. כתבה נהדרת! שתי הערות: 1. ממה שבדקתי היבואנים לא מציעים אופנועי הדגמה, יש להם אופנוע בתצוגה ולעיתים אופנועי טריאל יד שנייה בטרייד אין שעליהם ניתן לעשות "סיבוב" בחניה. 2. משרקו נאמר לי (נכון ליוני 2018) שהם כרגע הפסיקו ייבוא סדיר אל אופנועי טריאל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO