דף הבית / מכונות / מבחני דרכים / מבחן השוואתי: קטנועי 125 סמ"ק זולים פלוס
image006

מבחן השוואתי: קטנועי 125 סמ"ק זולים פלוס

מתמודד חדש ומבטיח נכנס לקטגוריה; איך הוא מתמודד מול המובילים? דיאלים S1 מול קימקו מובי מול הונדה ויז'ן

צילום: אסף רחמים

בוחנים נוספים: דורית נבו, אלי לייבנר

לא מזמן בחנו את ארבעת קטנועי ה-125 הזולים ביותר, ובמהלך המבחן ניקרה בנו השאלה – מדוע הם לא נפוצים כפי שהיינו מצפים? הם הרי עושים את העבודה שלהם בכלל לא רע, אבל הרוב המכריע של קהל היעד בוחר בקטנועים דומים שעולים 20-30 אחוז יותר, כ-14 אלף שקל בסך הכל. 'זולים-פלוס' קראנו להם, כי חיפשנו אצלם עוד קצת ערך מוסף שיצדיק את העוד קצת מחיר שנדרש עבורם.

מבין שלישיית מובילי ההשוואתי הקודם בחרנו את ההונדה ויז'ן שניצח את המבחן, ואת הקימקו מובי שלא צריך טבלאות מכירה בכדי להוכיח שהוא הבחירה האולטימטיבית כקטנוע עבודה עירוני – מספיק לעמוד רבע שעה בצומת תל-אביבי עמוס בכדי להבין את זה. המתמודד השלישי הוא בעצם זה שלכבודו התכנסנו כאן היום. דיאלים פרצה לשוק בקול תרועה רמה לפני כשנה, וה-S1 הוא הנציג שלהם בקטגוריה הזו עם חבילה אטרקטיבית ותג מחיר נמוך במעט מזה של המתחרים.

מותג או מוּוּוּ-תג?

'מותג' הוא מוצר או חברה מוּכָּרים שהצרכנים מייחסים להם תכונות ואופי מסוימים, וזה מה שבעיקר מבדיל את שלושת הקטנועים האלה מאותם ארבעה זולים יותר. מותג יכול להתפתח בזכות עצמו במשך השנים מתוך השטח, כמו קימקו מובי למשל. הוא יכול להיבנות מהר בצורה שיווקית מושקעת כמו שעשו דיאלים בשנה האחרונה, והוא יכול להיות גם מוצר חדש שמסתמך על המוניטין של חברת האם שלו, כמו שעשה ההונדה ויז'ן כשהגיע אלינו לפני כשנתיים.

שלישיית קטנועי 125 סמ"ק 'זולים פלוס'
שלישיית קטנועי 125 סמ"ק 'זולים פלוס'

בעולם הצרכני שלנו יש הרבה מותגים שמזוהים עם 'תרבות העדר', כלומר מוצרים שקונים אותם לאו דווקא בגלל שהם הכי טובים או מוצלחים, אלא פשוט בגלל שכולם קונים אותם, במין לופ צרכני כזה שמזין את עצמו, ושכל משווק מייחל להגיע אליו. יש הרגשה של חמימות ובטחון בלהיות בתוך הקונצנזוס, מוגן בחומות של שמרנות עדרית, ויש לזה גם יתרונות. קטנוע נפוץ ומוכר יוכל למצוא חלפים בקלות ובזול, ולמחלות ולחולשות שלו כבר נמצאו פתרונות שמוכרים לכל מכונאי זוטר. אם המטרה היא קטנוע עבודה נטו, לשיקולים הללו יכול להיות משקל מכריע בבחירה, ורואים את זה יפה מאוד בציי קטנועי העבודה שבהם שולט הקימקו מובי. אולי המשמעות היא שהמובי הוא קטנוע מיושן שנדחק לפינה, ובתור קטנוע 'אזרחי' כבר לא מספק את הסחורה? ההשוואה מול הדיאלים S1 תעזור לנו לברר את הנקודה הזו, וגם תבהיר לנו האם ההונדה ויז'ן הוא עדיין הקטנוע הטוב בקטגוריה.

קימקו מובי, מחיר – 13,375 ש"ח

כשפורטים את המובי לפרוטות אכן מגלים כלי די מיושן שמוציא ציונים בינוניים ברוב הסעיפים. המנוע שלו קצת רועש, אבל מפיק כוח סביר לשימוש עירוני, והתמסורת שלו מכוילת לזינוק זריז על חשבון תאוצות ביניים שנחלשות ככל שעולה המהירות. המתלים שלו קשיחים אבל מספקים ספיגה סבירה ותמיכה טובה. האיזון בין הצדדים טוב והתנהגות הכביש שלו לא רעה בכלל. ההיגוי זריז מאוד וגם יציב במהירות המרבית הצנועה אליה הוא מגיע.

הנקודה הדינמית החלשה שלו הם הבלמים שמרגישים ספוגיים ונטולי רגש, במיוחד האחורי. המושב גבוה במפתיע ונוח למדי, ויש הרבה מקום לשלוח את הרגליים הרחק לפנים. מצד שני – תנוחת הישיבה עליו מוזרה וכופה כיפוף ברכיים, כי המדרס גבוה גם הוא וקרוב מדי אל המושב. יש לו מדרס שטוח גדול יחסית שהופך אותו ליעיל ושימושי, אבל גם 'שלפוחית רגיזה' שמחייבת אותו לביקורים תכופים מדי בתחנות הדלק – שילוב של צריכת דלק גבוהה יחסית (25 ק"מ/ל' במבחן) יחד עם תכולת מיכל קטנה (6 ליטר).

הגימור והאיכות הכללית שלו טובים, ובסך הכל הוא מצליח להפיק חבילה מוצלחת ממרכיבים די בינוניים. את המוניטין של קטנוע עבודה קשוח וחסון הוא הרוויח ביושר ובעבודה קשה לאורך שנים, והוא גם היחידי מבין השלושה שמצויד ברגלית התנעה (קיק-סטארט) לגיבוי.

קימקו מובי 125
קימקו מובי 125

הונדה ויז'ן, מחיר – 13,900 ש"ח

לוויז'ן יש מראה מטעה. הוא קטן, צנום ועם נפח מנוע נחות – רק 108 סמ"ק, אבל ברגע שעולים עליו ומתחילים בנסיעה מבינים מיד שהוא נמצא דור אחד לפחות מעל המובי. המנוע אמנם מעט חלש, אבל הוא חלק מאוד ומגיב היטב, והמשקל העצמי הנמוך שלו מתקזז עם חולשת המנוע ובסך הכל הוא מספק ביצועים עירוניים טובים. התמסורת עם פעולה חלקה ונעימה עושה עבודה מצוינת, כמו גם המתלים שתומכים היטב וסופגים מצוין.

ההיגוי מדויק, זריז ויציב, והתנהגות הכביש טובה ומשרת בטחון. הבלמים המשולבים עושים עבודה טובה מאוד למרות שמאחור מסתפקים בבלם תוף מיושן. הגימור אולי קצת מאכזב ביחס למה שמצפים מהונדה, אבל בסדר גמור בכל קנה מידה אחר. השימושיות שלו טובה פחות מזו של המובי והדיאלים, בעיקר בגלל מדרס הרגליים הקטן. מיכל הדלק שלו אמנם קטנטן – 5.5 ליטר בסך הכל, אבל צריכת הדלק המצוינת (34 ק"מ/ל' במבחן) מחפה על כך ומספקת טווח רכיבה טוב מאוד.

הונדה ויז'ן הוא הקטנוע הבסיסי ביותר בליין הקטנועים החדשים של הונדה, והחבילה שהוא מציע היא אכן בסיסית ונטולת פינוקים, אבל גם מאוד נעימה וידידותית למשתמש ולכיסו.

הונדה ויז'ן 125
הונדה ויז'ן 125

דיאלים S1, מחיר – 13,500 ש"ח

כשמגיע ילד חדש לשכונה יש לו כמה אפשרויות להתקבל לחבר'ה. הוא יכול לעשות שרירים ו'לשבור את השוק', והוא יכול לחלק ממתקים וצעצועים. ה-S1 לא היה צריך לבחור. המשפחה שלו 'עושה שרירים' בשוק ומציעה טרייד-אין מפתה ואפשרויות תשלום בסגנון ליסינג, ואילו הוא עצמו בא עם כיסים מלאים ממתקים. הוא גדול יותר פיזית משני המתחרים שלו, מציע מושב מרווח ונוח יותר, אבזור עשיר יחסית ועיצוב שמזכיר קצת את קטנועי המנהלים. המנוע שלו הוא החזק מבין השלושה, והוא גם המהיר ביותר, אם כי בהפרש די קטן. הבלימה מצוינת בזכות מערכת משולבת ודיסקים בשני הצדדים, והגלגלים בקוטר "13 מספקים יציבות והתנהגות כביש טובה.

מנגד הוא לא לגמרי סגור על עצמו, ולביצועים הטובים יש מחיר בצורת מנוע רועש שדורש סל"ד גבוה לזינוק ותאוצה. אופי פעולת המנוע מחוספס ומהלך המצערת ארוך מדי. המתלים שלו טובים ותומכים, אבל סובלים מחוסר איזון מסוים שגורם לאחורי לבעוט מדי פעם כשהכביש משובש. כשמתיישב מורכב על המושב האחורי משתפר האיזון, ומבין שלושת הקטנועים – הדיאלים S1 מרגיש הכי טוב בהרכבה. הגימור שלו סביר למדי, אבל נחות במעט מזה של המובי והוויז'ן. צריכת הדלק של ה-S1 לא מבריקה למרות שהוא מוזרק, ועמדה במבחן על כ-27 ק"מ/ל'. יחד עם זאת הוא מכיל כמעט עשרה ליטר דלק שמספקים טווח רכיבה מצוין.

הדיאלים S1 הוא קטנוע טוב שמתגמל את בעליו ברמת חיים גבוהה יחסית למקובל בקטגוריה, אבל החבילה שהוא מספק לא מרגישה ממש שלמה, ונראה שיש צורך במקצה שיפורים לנקודות החלשות שלו.

דיאלים S1
דיאלים S1

משעמם בפסגה

בספורט יש לפעמים תופעה כזו של קבוצה שמובילה את הליגה בהפרש גדול, או אלוף מסלולי מרוצים שטס קדימה, ויש אותו ואת כל השאר מאחוריו. אפשר להעריך את הכישרון והביצוע, אבל כשמחפשים קרב אמיתי – זה די משעמם. כך גם במבחן הזה. תוך שעות ספורות של רכיבה ומעבר מקטנוע לקטנוע, היה ברור לשלושת הבוחנים שההונדה ויז'ן מנצח את המבחן הזה. הוא כל כך ממוקד במשימה של קטנוע עירוני, והוא עושה אותה כל כך טוב, שלשניים האחרים פשוט לא היה סיכוי.

נכון שהדיאלים חזק, מרווח ומאובזר יותר, ונכון שלמובי יש שימושיות טובה יותר ואיכות לא נחותה – אבל הוויז'ן מקדים אותם בדור ומספק חבילה טובה ומלוטשת הרבה יותר. הקונספט שמבוסס על גלגלי "14 וממדים צנומים הוא חדשני בקטגוריה, ומשלב את היתרונות של גדולי הגלגלים – יציבות, התנהגות וספיגת מהמורות, יחד עם היתרונות של קטני הגלגלים – זריזות היגוי ונפח אחסון. יש בו גם כמה דברים מעצבנים, בעיקר אופן פתיחת המושב מהדופן ופתח תדלוק שקרוב מדי לתא המטען, אבל הוא מחפה על כך עם תג מחיר הגיוני ועם צריכת דלק מצוינת. הונדה ויז'ן הוא המנצח של המבחן, והקרב האמיתי והמעניין אם כך, מתרחש במאבק על המקום השני.

image057

חם בתחתית

בין המובי וה-S1 ניטש קרב צמוד, ולקח לנו כשעתיים להגיע למסקנה הסופית. התמונה בגדול הייתה די ברורה. אם אנחנו פיצריה או חברת משלוחים, כולנו היינו בוחרים במובי על פני הדיאלים ולו רק בגלל שהוא כבר הוכיח את עצמו במבחן הזמן והדיאלים עדיין לא. בין המובי לוויז'ן היינו מתלבטים בגלל החסכוניות העדיפה של הוויז'ן מול הסחירות העתידית העדיפה כנראה של המובי. המובי מרגיש גם יותר קשוח והמדרס שלו גדול יותר, אז בתור קטנוע עבודה הוסכם על שלושת הבוחנים שהוא הבחירה העדיפה עבור עסק שמעסיק רוכבים שכירים. השאלה הקשה יותר הייתה על מה אנחנו היינו שמים את הכסף שלנו, ואיזה מהקטנועים נותן לנו יותר מה'פלוס' הזה שחיפשנו בתחילת הכתבה.

הדיאלים מפתה עם לוק מודרני יותר מהמובי, עם לוח מחוונים מתקדם ועשיר יותר, וגם עם בלמים טובים יותר. שניים מהבוחנים חשבו שזה מספיק בכדי לפצות על אופי הפעולה הרועש והמחוספס שלו, ואחד חשב שהחבילה הבינונית אך שלמה יותר של המובי מדברת אליו יותר. אם משווים את הציונים של כל הסעיפים ומסכמים אותם, הדיאלים S1 מוביל בצורה ברורה על המובי, אבל במהלך הרכיבה התחושות האישיות מושפעות ממה שמעביר הקטנוע כיחידה שלמה, מה שאנחנו מגדירים כ'חבילה' – וכאן למובי יש יתרון קטן על הדיאלים. גם אי אפשר להתעלם מהמוניטין של כלי אמין שכבר הוכיח את עצמו, וזה דבר שחשוב גם למשתמש פרטי ולא רק לעסקי. מה שהכריע לבסוף את הכף היו שני דברים. אחד הוא התכנון המיושן של המובי שגורם לצריכת דלק גבוהה יחסית למתחרים המוזרקים, ובעיקר השילוב עם המיכל הקטן שמריץ אותו לתחנת הדלק בערך כל 120 ק"מ לעומת כ-200 אצל הדיאלים. הנקודה השנייה היא שחוץ מנושא הוותק, הדיאלים לא באמת נחות מהמובי בתור קטנוע עבודה, אבל מתאמץ יותר לפנק את הרוכב ה'אזרחי'. בסופו של מבחן הוחלט שהדיאלים S1 לוקח את המקום השני, ה'פלוס' שלו גדול יותר, ובסך הכל הוא קטנוע טוב יותר מהקימקו מובי.

* כל המחירים לפני אגרות רישוי. למחיר 'על הכביש' יש להוסיף כ-900 ש"ח.

אודות בועז בר

בועז בר
אוהב, רוכב, וכותב על דו-גלגליים. הוגה קטנועים והוזה אופנועים. "קטנוע הוא מוצר צריכה בסיסי" (הרמב"ס).

עשוי לעניין אותך

Pol Espargaro KTM RC16 MotoGP

למכירה: ק.ט.מ RC16 MotoGP – כחדש!

ק.ט.מ מוכרת את אופנוע ה-MotoGP שלה - ה-RC16 של עונת 2018; המחיר: 250 אלף יורו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO