דף הבית / חדשות / מבחני ספאנג: ויניאלס, כנפונים והקופסה של דוקאטי
SEPANG-TEST-002

מבחני ספאנג: ויניאלס, כנפונים והקופסה של דוקאטי

ויניאלס והימאהה מסיימים ראשונים במבחנים הראשונים על האספלט הלא מתייבש של ספאנג; וגם: איך נפתרו בעיות הכנפונים? ומהי הקופסה המוזרה של דוקאטי?

כבכל שנה, סוף ינואר שובר את הצום הארוך שבו אסור על רוכבי ה-MotoGP לרכב ולבחון את אבי הטיפוס, שאיתם ינסו את מזלם בניסיון לכבוש את האליפות הבכירה ביותר בעולם הדו-גלגלי. בעשור האחרון המבחן הראשון לעונה מתקיים במסלול ספאנג שבמלזיה. מזג האוויר הקריר משהו במסלולי הסדרה הפכו את ספאנג אידאלי למבחנים. כך גם המסלול עצמו עם הישורות הארוכות, הבלימות האגרסיביות ומגוון הפניות שמאפשרות לרוכבים לבדוק כל אספקט באופנועי המרוץ. יתרון נוסף, שהיה ואבד, הוא הייבוש המהיר של האספלט. ספאנג נסלל מחדש לפני כעשרה חודשים, האספלט החדש אינו נקבובי מספיק, ולכן לוקח לו זמן ארוך להתייבש לאחר גשם. השנה הקבוצות איבדו מיליונים של יורו בהמתנה לאספלט של ספאנג שיתייבש. אנחנו מניחים שלקראת המרוץ בספאנג התזת חול תפתור את סוגיית הייבוש האיטי.

הקופסה המסתורית של דוקאטי וסטונר
הקופסה המסתורית של דוקאטי וסטונר

האם העובדה שוויניאלס כובש שוב את טבלאות הזמנים, בנוסף לוולנסיה, כה משמעותית לקראת 2017? האמת היא שקצת קשה לנבא, כי מאז 2010 רק בארבע מתוך שבע העונות הרוכב שכבש את טבלת הזמנים בספאנג המשיך וזכה בתואר האליפות. ב-2011 היה זה קייסי סטונר כשהוא רוכב על גבי הונדה. סטונר, שחידש את קשריו עם דוקאטי, רכב על גבי ה-GP17 כשהוא עוצר את השעון 1:59.639, ובכך הוא מקיף את ספאנג 0.128 שניות מהיר יותר מחורחה לורנזו שאמור להיות הרוכב המוביל של דוקאטי. ואם כבר רוכבי דוקאטי, גם דובי ובאוטיסטה מהירים מלורנזו.

ימאהה - החביאה את הכנפונים בפיירינג
ימאהה – החביאה את הכנפונים בפיירינג

אחד הנושאים החמים ביותר במבחן בספאנג היה התנהגות האופנועים ללא כנפונים בולטים מהפיירינג. מערכת האנטי ווילי באלקטרוניקה האחידה היא מערכת פשוטה יחסית למערכת האנטי ווילי שאליה הורגלו הרוכבים עד ל-2016 ולאלקטרוניקה האחידה. ב-2016 היו אלה הכנפונים שיצרו כח כלפי מטה בניסיון לעזור לרוכבים להימנע מווילים לא רצויים. כידוע, ווילי זה דבילי, אבל במרוצים כל ווילי מיותר מוסיף עוד עשירית קטנה להקפה. עשירית ועוד עשירית מביאה לאובדן אליפויות כפי שגילה לנו מרקז ב-2015. ב-2017 כנפונים בולטים מהפיירינג אסורים לשימוש, כשהתירוץ העיקרי של דורנה לאיסור היה חיסכון בתכנון אווירודינאמי יקר. ימאהה עקפו את האיסור כשהם דוחסים את הכנפונים לתוך הפיירינג במבנה שנראה כמו זימים של דג. דוקאטי, שהיו היחידים להשתמש בכנפונים משולשים, הסירו כל זכר לכנפונים מחוץ ובתוך הפיירינג. מנגד, דוקאטי גרמו לכל שאר היצרנים להרים גבה כשזנב ה-GP17 קיבל קופסה מוזרה בתחתית המושב. הניחושים נעים החל ממשקולת קטנה כמשכך לצ'אטר ועד למערכת אנטי ווילי מתוחכמת הכוללת ג'יירו שמסתובב עם כיוון הרכיבה, וכך, כמו גל ארכובה שמסתובב אחורה, ממתן את תופעת הווילי.

מרקז. עליו אנחנו שמים את הכסף
מרקז והביג באנג. עליו אנחנו שמים את הכסף

אם זאת משקולת לשיכוך צ'אטר דוקאטי לא מחדשים הרבה. הראשונים להשתמש במשקולת כזאת היו ווין רייני וקבוצת ימאהה רוברטס בסוף שנות השמונים. הדאטה לוגר של אז שקל כשני ק"ג והיה מותקן בגיבנת שבזנב האופנוע במהלך האימונים ומוסר ערב המרוץ. אחרי מספר מרוצים בהם רייני כיכב באימונים רק בשביל לחטוף במרוצים, הבינו בקבוצה שהמשקל הקטן שמוקם הרחק ממרכז הכובד של האופנוע בעצם שימש כמרסן.

אם זאת אכן מערכת ג'יירוסקופית, ייתכן ודוקאטי מצאו דרך לעקוף את ספר החוקים של ה-MotoGP. ואולי ג'יג'י דלינייה שוב גורם למהנדסים בהונדה, ימאהה וסוזוקי לתהות מה הם מפספסים שדוקאטי מצאו. או שלא.

דוביציוזו - מהיר
דוביציוזו – מהיר

הונדה עוברים למנוע ביג באנג במקום מנוע סקרימר ששימש אותם בשנים האחרונות. מרקז ופדרוסה מסיימים במקום השלישי והחמישי בהתאמה. מעבר לעובדה שהצמד של רפסול הונדה מהיר, חשובה יותר האמירה של מרקז, שיחסית לשתי העונות הקודמות ה-RCV213V מוכן טוב יותר מבחינת שלב הפיתוח שבו הוא נמצא. מרקז בחן שני סוגים של מנוע ביג באנג, ואנחנו מהמרים שיבחר את המנוע החזק יותר, שדורש אילוף בידי אלוף.

יאנונה התרגל בחופזה לסוזוקי הקל לשליטה יחסית לפרא האדום של דוקאטי, כשהוא מסיים שני בספאנג, 84 אלפיות אחרי ויניאלס. נותר לנו רק לקוות שיאנונה ינפץ את הסוזוקי מעט פחות מאשר היה נוהג לרסק את ה-GP16 שלו.

יאנונה והסוזוקי. קצת פחות להתרסק בבקשה
יאנונה והסוזוקי. קצת פחות להתרסק בבקשה

מחסור בזמן מסלול יבש בספאנג הופך את המבחנים הבאים בפיליפ איילנד ובקטאר למשמעותיים הרבה יותר. כבר עכשיו, כשאת ארבעת המקומות הראשונים מאכלסים רוכבים מארבעה יצרנים שונים, אנו מהמרים שתהיה עונה מעניינת. אנחנו שמים את כספנו על מרקז.

תוצאות מבחני ספאנג 2017

  1. מאבריק ויניאלס, ימאהה, 1:59.368 דק'
  2. אנדראה יאנונה, סוזוקי, 1:59.452 דק'
  3. מארק מרקז, הונדה, 1:59.506 דק'
  4. אנדראה דוביציוזו, דוקאטי, 1:59.553 דק'
  5. דני פדרוסה, הונדה, 1:59.1:59.578 דק'
  6. ולנטינו רוסי, ימאהה, 1:59.589 דק'
  7. אלבארו באוטיסטה, דוקאטי, 1:59.628 דק'
  8. קייסי סטונר, דוקאטי, 1:59.639 דק'
  9. קאל קראטשלאו, הונדה, 1:59.728 דק'
  10. חורחה לורנזו, דוקאטי, 1:59.767 דק'

אודות נעם יעקובסון

נעם יעקובסון
מסקר מרוצי MotoGP ומסביב. אופנוען בכל רמ"ח אבריו בעבר. אבא לשתי רוכבות בימבה ג'וק בהווה... איללכא וסובבו בגז.

עשוי לעניין אותך

BMW-R1300GS-Test-007

ב.מ.וו: שיא מכירות נוסף גם ב-2024

שנת 2024 הסתיימה עם שיא מכירות נוסף של ב.מ.וו המשפר במעט את השיא שנקבע בשנה הקודמת, כאשר האדוונצ'רים הגדולים מובילים כצפוי את המכירות

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן