מבין כל האופנועים שדוקאטי הציגה במילאנו, תפס את עינינו במיוחד המולטיסטראדה 1200 אנדורו – גרסה אדוונצ'רית יותר לאדוונצ'ר-תורר של דוקאטי – המולטיסטראדה 1200. לא פעם כתבנו שהמולטי 1200 הוא למעשה סופרבייק זקוף. אופנוע ספורט עם גנים דוקאטיסטיים, שקיבל תנוחת רכיבה זקופה ונוחה ומשקף רוח גדול. עם חישוקים יצוקים וצמיגים במידות ספורטיביות (120/70ZR17 מלפנים ו-190/55ZR17 מאחור) – קלענו למדי בתיאור שלנו.
למעשה, אפשר לומר שדוקאטי תקפה את סגמנט האדוונצ'ר-תוררים הגדולים, זה שהב.מ.וו R1200GS הוא המלך הבלתי מעורער שלה, מימין. מכיוון הכביש הטהור – כמו שהיא יודעת היטב. אבל למרות שהמולטיסטראדה על כל גרסאותיו (ובמיוחד ה-S היוקרתית) נמכר היטב, בדוקאטי היו חייבים לכוון למרכז המטרה ולא רק לשוליים. לכוון ישירות ל-R1200GS. ק.ט.מ, שהייתה הסמן השמאלי בקטגוריה עם האדוונצ'ר 990 הקרבי לשטח (גלגלי שטח במידות "21 מלפנים ו-"18 מאחור) התכווננה למרכז ב-2013 עם האדוונצ'ר 1190, ועכשיו כאמור התור של דוקאטי.
בראש ובראשונה – גלגלים ומתלים
כדי להשיג את המטרה הזו בדוקאטי היו צריכים לרדת מגלגלי הכביש הספורטיביים, גם אם מולבשים עליהם צמיגי פירלי סקורפיון טרייל, ולעבור לחישוקי שפיצים במידות הנכונות – "19 מלפנים ו-"17 מאחור (צר יותר מגרסת הכביש). על חישוקי השפיצים הללו הרכיבו צמיגי- דו-שימושיים מדגם פירלי סקורפיון טרייל 2, או כאופציה פירלי סקורפיון ראלי קרביים לשטח עם קוביות, במידות 120/70 מלפנים ו-170/60 מאחור.
כעת, עם גלגלים במידות של אדוונצ'ר-תורר, פנו לטפל במתלים. הזרוע האחורית החד-צידית פינתה את מקומה לזרוע דו-צידית קשיחה יותר לשטח, ומהלך המתלים גדל מ-170 מ"מ בשאר דגמי המולטיסטראדה ל-200 מ"מ, כדי לאפשר יותר מהלך מתלה לטובת רכיבת שטח. הבולמים הם אלקטרוניים – הסקייהוק הסמי-אקטיביים שבשימוש גרסת ה-S, רק שכאן הם מותאמים לעבודת שטח.
160 כ"ס, תזמון שסתומים משתנה
הבסיס לגרסת האנדורו הוא המולטיסטראדה 1200 DVT עם המנוע בעל תזמון השסתומים המשתנה. הכרנו אותו כבר בשנה שעברה, וכאן הוא מופיע ללא שינוי. 160 כ"ס ו-13.8 קג"מ. בקיצור, ערימות של כוח. המצערות חשמליות, ויש 4 מצבי ניהול מנוע, שבפועל שולטות על כל האופנוע (ABS, בקרת החלקה וכו') – אנדורו, ספורט, תיור ואורבן. השלדה הראשית נותרה ללא שינוי, אך מערכת הפליטה שינתה את מקומה כדי למנוע פגיעה בשטח. מיכל הדלק גדל ל-30 ליטרים, ואיתו כל פלסטיקת הצד והחזית קיבלה עיצוב מחדש.
ים של אלקטרוניקה
בדוקאטי בוחרים לשחרר את גרסת האנדורו כגרסה יוקרתית עם כל האלקטרוניקה של החברה. האנדורו מגיע עם מערכת אינרציה תלת-ממדית של בוש, שמודדת תאוצה ב-3 צירים ומדווחת על ידי מערכת תקשורת CAN Bus למחשבים הרלוונטיים על מצב האופנוע. כך למשל המערכת מתקשרת עם ה-ABS המודרני ביותר שיש כיום בשוק האופנועים ה-9.1ME של בוש – ABS להטיה, שכמובן ניתן לכייל בו את מידת ההחלקה של הגלגל האחורי או לבטל אותו בכלל, כמו גם את כל המערכת. יש גם בקרת החלקה עם 8 מצבים, בקרת ווילי, בקרת שיוט, ובקרה חדשה של דוקאטי – בקרת זינוק בעלייה שמשלבת את הבלמים עד לשחרור קלאץ'.
שפע אבזור לאדוונצ'ר
המולטיסטראדה 1200 אנדורו מגיע גם עם אבזור עשיר בנוסף לאלקטרוניקה הרבה. כך למשל יש רגלית אמצע, פנסי LED ולוח שעונים צבעוני מסוג TFT "5, והלקוח יכול לבחור אחת מתוך ארבע חבילות אבזור – תיור (ידיות מחוממות וארגזי צד מאלומיניום), ספורט (מערכת פליטה טרמיניוני, מכסה אלומיניום למשאבת המים, ופקקי אלומיניום למשאבות הבלם והמצמד), אורבאן (ארגז אחורי מאלומיניום, תיק מיכל דלק ושקע USB לטעינה), ואנדורו (פנסי ערפל LED, מגני מנוע, מגן רדיאטור, מגן רדיאטור שמן, כיסוי לגלגל השיניים הקדמי ומגן לדיסק האחורי). פרט לכך יש עוד הרבה אבזור אופציונלי, כיאה לאופנוע אדוונצ'ר.
ב.מ.וו R1200GS – מאחוריך!