משרד התחבורה והרלב"ד חושפים תכנית חדשה ללימודי נהיגה לאופנועים וקטנועים. במסגרת התכנית, לימודי הנהיגה להוצאת רישיון לדו-גלגלי יעברו רפורמה מקיפה, ולמעשה ייכתבו מחדש לפי מתודה מסודרת הכוללת טכניקות רכיבה לצד אסטרטגיית רכיבה וראיית כביש. המבחן המעשי ישתנה גם הוא, ויתקיים לפי המתודה שנקבעה לשיעורי הנהיגה. הפיילוט יתחיל כבר בחודש הקרוב.
זו עשויה להיות בשורה חשובה ביותר לענף הדו-גלגלי בישראל ולתחום הבטיחות: משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) חושפות מהפכה בלימודי נהיגה והוצאת רישיון לרכב דו-גלגלי. התכנית, מחויבת המציאות, נובעת מהגידול המתמיד בשימוש ברכב דו-גלגלי, ובד בבד ממספרי התאונות, הנפגעים וההרוגים ההולכים וגדלים. ברלב"ד מנתחים את הנתונים, ומזה תקופה ארוכה ששמים את הדגש על דו-גלגלי.
כך, למשל, לפי ניתוחי הרלב"ד, רוכבי אופנועים וקטנועים מעורבים בתאונות דרכים חמורות פי 16 מאשר שאר כלי הרכב. בנוסף, 38% מתאונות האופנועים הן תאונות עצמיות, בעוד 62% הן תאונות במעורבות רכב נוסף. רוכבים צעירים עד גיל 24 מעורבים ב-34% מהתאונות החמורות, כלומר הסיכוי של קבוצה זו להיות מעורבת בתאונה גדול יותר, וכך גם במגזר הערבי – שם יש כמעט פי 2 תאונות עם נפגעים ביחס לכלל החברה.
ברלב"ד לוקחים את הנושא ברצינות, ונושא הדו-גלגלי הוא חלק מתכנית חומש, שתייצר מערכת בטוחה סביב הרוכבים ותטפל במעגל הבטיחות השלם: תשתיות, כלי רכב וציוד מיגון ברכיבה, חינוך, הכשרה, הסברה, חקיקה ואכיפה. ברלב"ד חקרו ומצאו שאחד המפתחות המרכזיים להפחתת מעורבות של רוכבים בתאונות דרכים חמורות הוא תפיסת הסכנה של הרוכב, כלומר היכולת לזהות סכנות פוטנציאליות בכביש, ובעיקר סכנות ייחודיות לאופנוע, ולהימנע מכניסה אליהן באמצעות תכנון קו הרכיבה והפעלה מותאמת ומתוזמנת של האופנוע. כלומר שילוב של טכניקת רכיבה ואסטרטגיית רכיבה.
תפיסת סיכון של רוכב כוללת גם את תפיסת האחריות של רוכב לתוצאות הרכיבה, והסיכוי של רוכב להגיע בבטחה ליעדו גבוה יותר כל עוד הוא רוכב ברוח תפיסה זו, וזאת ללא תלות באיכות התשתיות או בהתנהגותם של משתמשי הדרך האחרים. את אלו הכניסו ברלב"ד בתכנית הלימוד החדשה.
תכנית הלימוד הנוכחית להוצאת רישיון נהיגה לאופנועים וקטנועים לא כוללת מתודה כלשהי ולא נשענת על תכנית סדורה שנכתבה לצורך השגת מטרות, אלא נגזרה מתכנית הנהיגה לרכב והועברה בעל-פה המשך הדורות. בשנתיים האחרונות פועלת ועדה מקצועית אשר מונתה על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ובה חברים נציגי אגף הרישוי במשרד התחבורה, נציגת הרלב"ד, נציג משטרת ישראל ונציגי המורים לנהיגה. לאורך עבודתה הוועדה נועצה עם גורמי מקצוע שונים ונסמכה על חומרים כתובים – כולל מוועדות עבר ומתכניות לימודי רכיבה מהעולם – וכעת מסקנת הוועדה יוצאות אל הפועל בתכנית לימודים חדשה להוצאת רישיון נהיגה על אופנועים וקטנועים.
התוכנית החדשה מקיפה, והיא נחלקת לשלושה פרקים מרכזיים: בסיסי, לימוד במגרש סטרילי ולימוד בכביש – כאשר מרכז הכובד מופנה ללימוד בכביש והתמודדות במצבי תנועה בפועל, כלומר אסטרטגיית רכיבה. בכל אחד מהפרקים נשזרים עקרונות, ידע ומיומנויות המבטאים את יישום גישת 'תפיסת הסכנה' ורכיבה אסטרטגית, ובכך מפתחים את מכלול הכישורים החיוניים לרוכב, הנדרשים לרכיבה חוקית ובטיחותית.
התוכנית משלבת בין למידה עצמאית דיגיטלית ולמידה מעשית עם מורה. יחידות הלימוד הדיגיטליות, המבוססות וידאו ומתודות לימוד דיגיטלי נוספות, מקנות לתלמיד את בסיס הידע הנדרש לפני הלימוד המעשי עם המורה. בכך, ראשית מונגש הידע ברמה המקצועית ביותר לכל תלמיד במדינה באופן שוויוני וללא עלות. שנית, לנושאים שבשל מגבלות מבניות לא ניתן ללמד בזמן השיעורים, כמו למשל רכיבה בתנאים מורכבים או קשים או במזג אוויר חריג, יינתן מענה לימודי דיגיטלי. לבסוף, זמן הלימוד של המורה עם התלמיד ינוצל ללימוד הפרק המעשי.
המבחן המעשי החדש (טסט) יביא לידי ביטוי את כל הכישורים הנדרשים מרוכב, והוא ישקף את תכנית הלימוד החדשה. על מנת לגשת למבחן המעשי, כל תלמיד יידרש, לפי פרקי הלימוד, לבצע מבדק ידע דיגיטלי ומבדק מעשי. מורי הנהיגה יעברו כולם הכשרה בתוכנית הלימודים החדשה, והם יצטרכו להתאים את שלבי הלימוד לתכנית.
החלק הראשון של תכנית הלימוד החדשה יתחיל כבר בחודש יולי 2023 כפיילוט – בנושאים תנוחת רכיבה, תרגיל סללום, תרגיל עצירה מתגברת ותרגיל שמיניות – עם 12 מורים מנתיבות, קריית גת, רחובות, ראשון לציון, עפולה, כרמיאל, ומורה מהחברה הערבית. הטסט במקומות אלו יתבצע על-פי תכנית הלימודים החדשה ויכלות את היחידה הראשונה בתכנית. הכשרת המורים הרלוונטיים תתחיל כבר בשבוע הבא, ביום שני 19.6.23, והכשרה לבוחנים תתקיים כשבוע לאחר מכן. היישום המלא כל התכנית מתוכנן בסוף 2024.
בשלב זה לא ברור עד כמה יירדו לעומק בפרק של טכניקות הרכיבה, אולם כבר מנושאי הלימוד שעליהם הכריזה הרלב"ד ניתן להבין שמדובר בהתקדמות אמיתית בלימודי הרכיבה להוצאת רישיון, וכי מאחורי הנושאים יש מתודה שמטרתה לימוד שליטה על אופנוע ולא רק מעבר טסט. בנוסף, הפרק של אסטרטגיית רכיבה בין משתמשי הדרך האחרים – שהוא חדש לחלוטין – הוא חשוב מאוד ועשוי להציל חיים.
זוהי אפוא בשורה חשובה מאוד לתחום הדו-גלגלי בישראל, כשההשלכות ארוכות הטווח עשויות להיות חיוביות מאוד – עד כדי הורדה של מספרי הנפגעים בתאונות אופנועים וקטנועים. נקווה רק שהמחיר הכספי של הוצאת רישיון לא יעלה בעקבות השינויים הצפויים.
תודה לאודי עציון ולוואלה! רכב על העזרה בהכנת הכתבה.
יש לבחון במימד הזמן מה התוכנית ומה מיוסם ממנה
נבדוק בעוד שנה שנתיים מה יוסם תוכנית יפה לא בטוח שיבוצע
כן מהפכה ,כמו מהפכת הביטוח וכל שאר המהפכות .אי אפשר להאמין כאן לאיש,כולם מושחתים ורק רוצים כסף כסף כסף כסף וכל מהפכה כאן חברת תכלית פרט לתכלית החליבה.
"תפיסת סיכון של רוכב כוללת גם את תפיסת האחריות של רוכב לתוצאות הרכיבה, והסיכוי של רוכב להגיע בבטחה ליעדו גבוה יותר כל עוד הוא רוכב ברוח תפיסה זו, וזאת ללא תלות באיכות התשתיות או בהתנהגותם של משתמשי הדרך האחרים. " נשמע מעולה.
התרומה שלי:
1. לרוב אנשים עוברים ממכונית לאופנוע, לכן האינסטינקט שלהם בחירום הוא לקפוץ עם רגל הברקס על בלם אחורי. בתכנית החדשה תלמדו שימוש נכון בבלם הקדמי(שימוש באחורי וקדמי ביחד זה למתקדמים, רוכבים רגילים צריכים לדעת להפעיל את המעצור העיקרי, האחורי שולי וזניח ושימוש לא נכון באחורי גורם להרבה תאונות). למדו בחירום לקפוץ עם כף היד על הידית, ואז ללחוץ מדורג, כדי להעמיס את הגלגל הקדמי לאט ובטוח. וגם זה אלמנטרי ולא נלמד עד היום: שימוש בקדמי בסיבוב, זה מיישר את האופנוע, וחובה להכיר ולדעת להשתמש, כי גם בסיבוב הקדמי הוא עדיין המעצור העיקרי.
2. כמובן נושא ההיגוי ההפוך, אבל חשוב מאוד להסביר שבגלל היגוי הפוך, ובשונה ממכונית, קודמת לפניה ימינה היא סטייה קטנה של האופנוע שמאל, וההפך, קודמת לפניה שמאל היא סטייה קטנה של האופנוע ימינה. לכן היגוי חירום זה דבר בלתי אפשרי עם אופנוע שנצמד למכונית, או למדרכה וכו, כי כדי להתרחק ממכשול האופנוע קודם מתקרב עליו (זה במהות ההיגוי ההפוך)ו.
3. עקיפה רק במרחק נתיב שלם, ולא חצי נתיב. גם מהסיבה שמוזכרת בסעיף 2, וגם כי הנהג יכול לחתוך מהר ולהפתיע. במרחק נתיב גדל גם שדה הראיה של הנהג והוא רואה אותנו טוב יותר. בכביש עם שני מסלולים, העקיפה תבוצע בחלק הנתיב השמאלי הרחוק מהרכב הנעקף.
4. במחלפים נהגים חותכים יותר, כי מפספסים, ונזכרים מאוחר, ואז חותכים. לכן הנתיב הימני הוא ממש מסוכן, ודורש מבט טוב לצדדים, ובטח לא לעקוף, ולפי הצורך לתת זכות קדימה למכוניות ש"פספסו". הסכנה היא ממכוניות שנוסעות בנתיב שלך, וחותכות ימינה לרדת מהכביש הראשי, והסכנה היא ממכוניות שמגיעות מימין ומנסות להשתלב בכביש הראשי.
5. המכוניות לא רואות אותנו. להבהיל נהג עם צופר חזק או עם אגזוז רועש זה לא עוזר לחמוק מסכנה, הנהג המבולבל יכול לקפוץ דווקא לאן שלא רציתם שיקפוץ. הוא לא רואה אתכם, תבהילו אותו, והוא יכול לקפוץ עם ההגה לכוון שלכם. צופר זה כאשר מישהו עושה עליכם רוורס ואין לכם לאן לברוח, מי שעושה שימוש בצופר כדי "לפנות לעצמו את הדרך", הוא רוכב שמסכן את עצמו.